Αθήνα, 31°C
Αθήνα
Αίθριος καιρός
31°C
32.9° 28.3°
3 BF
40%
Θεσσαλονίκη
Ελαφρές νεφώσεις
29°C
32.7° 24.7°
3 BF
48%
Πάτρα
Αραιές νεφώσεις
27°C
32.6° 26.6°
2 BF
65%
Ιωάννινα
Ελαφρές νεφώσεις
26°C
25.9° 25.9°
2 BF
41%
Αλεξανδρούπολη
Ελαφρές νεφώσεις
29°C
28.9° 28.5°
3 BF
45%
Βέροια
Ελαφρές νεφώσεις
28°C
31.6° 24.0°
2 BF
60%
Κοζάνη
Ελαφρές νεφώσεις
27°C
27.4° 24.5°
0 BF
30%
Αγρίνιο
Αραιές νεφώσεις
32°C
32.4° 32.4°
2 BF
31%
Ηράκλειο
Ελαφρές νεφώσεις
29°C
30.2° 27.8°
4 BF
48%
Μυτιλήνη
Αίθριος καιρός
29°C
29.4° 27.9°
4 BF
37%
Ερμούπολη
Αίθριος καιρός
28°C
28.4° 27.8°
4 BF
44%
Σκόπελος
Αίθριος καιρός
27°C
26.8° 26.7°
1 BF
65%
Κεφαλονιά
Αίθριος καιρός
27°C
26.9° 26.9°
2 BF
61%
Λάρισα
Ελαφρές νεφώσεις
31°C
30.9° 29.5°
0 BF
33%
Λαμία
Σποραδικές νεφώσεις
31°C
31.0° 27.5°
2 BF
43%
Ρόδος
Αίθριος καιρός
27°C
32.7° 26.6°
5 BF
56%
Χαλκίδα
Αίθριος καιρός
32°C
33.0° 30.8°
2 BF
25%
Καβάλα
Ελαφρές νεφώσεις
25°C
27.3° 25.5°
3 BF
74%
Κατερίνη
Αίθριος καιρός
25°C
28.9° 24.7°
3 BF
79%
Καστοριά
Αραιές νεφώσεις
26°C
26.0° 26.0°
1 BF
41%
ΜΕΝΟΥ
Κυριακή, 16 Ιουνίου, 2024
tasos pyrgieris
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Φωτ.: Κωνσταντίνος Λέπουρης

«Το χιούμορ βασίζεται στην ανατροπή»

Το έργο «Αίμα στη σκηνή» είναι η πρώτη φορά που ανεβαίνει στην Ελλάδα και πρόκειται για μια «κωμωδία που αναδεικνύει τους παραλογισμούς και τις αντιφάσεις των χαρακτήρων, όπως χαρακτηριστικά μας είπε αυτός ο πραγματικά πρωτοποριακός σκηνοθέτης της παράστασης, Τάσος Πυργιέρης.

Πρόκειται για έναν πραγματικά πρωτοπόρο θεατρικό συγγραφέα, που με την ομάδα του Ridiculous Theatrical Company ανέβαζε έργα δικά του, με cross gender ματιά και τρομακτικά ευφυή, χιουμοριστική σκοπιά. Ταυτόχρονα ήταν και σκηνοθέτης και ηθοποιός, αλλά κυρίως ένας τολμηρός, μοναδικός άνθρωπος: ο Τσαρλς Λάντλαμ (τον γνωρίσαμε μέσα από το έργο του «Η κατάρα της Ιρμα Βεπ») δήλωσε ήδη από το 1964 πως είναι ομοφυλόφιλος και τόλμησε να καταπιαστεί με κλασικά έργα, παρωδώντας τα καταπληκτικά. Δυστυχώς πέθανε πολύ νωρίς, το 1987, στα 44 του χρόνια, από AIDS. Το «Αίμα στη σκηνή» είναι η πρώτη φορά που ανεβαίνει στην Ελλάδα και πρόκειται για μια «κωμωδία που αναδεικνύει τους παραλογισμούς και τις αντιφάσεις των χαρακτήρων, προσφέροντας ταυτόχρονα μια διεισδυτική ματιά στην ανθρώπινη φύση και κυρίως στα άδυτα της ζωής των ηθοποιών, όπως μας λέει ο σκηνοθέτης της παράστασης, Τάσος Πυργιέρης. Ο ίδιος γνωρίζει πολύ καλά το είδος και γι’ αυτό δημιούργησε μια παράσταση πλήρη: σκηνικά και κοστούμια του ‘70, επιλογή δυνατών ηθοποιών (οι Θάνος Λέκκας και Αλέξανδρος Βάρθης είναι συγκλονιστικοί), γκροτέσκα αφηγηματική γραμμή, δίχως κανένα περιθώριο... μη γέλιου. Το γελοίο πέθανε - Ζήτω το γέλιο!

● Πόσο δύσκολο είδος είναι η κωμωδία; Και εν τέλει, πόσο σοβαρό;

Είναι ένα από τα πιο απαιτητικά είδη θεάτρου. Χρειάζεται ακρίβεια στον ρυθμό, αίσθηση του timing και την ικανότητα να αντιλαμβάνεσαι και ν’ ανταποκρίνεσαι στις αντιδράσεις του κοινού. Κάθε χιουμοριστικό περιστατικό πρέπει να χτίζεται προσεκτικά και η ερμηνεία πρέπει να είναι αυθεντική και φυσική ώστε να είναι πειστική και να προκαλεί γέλιο. Η κωμωδία μπορεί να φαίνεται ελαφριά και διασκεδαστική, ωστόσο έχει μια βαθύτερη διάσταση που απαιτεί σεβασμό και σοβαρότητα. Οπως λέει ο μοναδικός Βασίλης Παπαβασιλείου: «Η κωμωδία είναι από μόνη της ένα κίνημα». Προσωπικά συντάσσομαι αβλεπεί στο κίνημα της κωμωδίας.

● Τον Λάντλαμ τον ενδιαφέρει να σατιρίσει εκ των έσω τα ήθη ενός θιάσου. Φαντάζεσαι έναν Ελληνα συγγραφέα να έκανε κάτι παρόμοιο; Γιατί «φοβόμαστε» τόσο τη σάτιρα στο ελληνικό θέατρο;

Ο Λάντλαμ είχε το ταλέντο να αναδεικνύει με χιούμορ και οξυδέρκεια τις αδυναμίες και τις αντιφάσεις των θεατρικών κύκλων. Αυτή η ικανότητα του να σατιρίζει εκ των έσω είναι σπάνια και απαιτεί βαθιά γνώση και κατανόηση του θεάτρου και των ανθρώπων του. Πράγματι θα ήταν ενδιαφέρον να δούμε έναν Ελληνα συγγραφέα να καταπιάνεται με παρόμοια θέματα. Υπάρχει πλούσιο υλικό για σάτιρα στο ελληνικό θέατρο, από τις προσωπικές φιλοδοξίες και τις ανασφάλειες των ηθοποιών μέχρι τις δυσκολίες του βιοπορισμού και τις αντιπαραθέσεις των θεατρολογικών θεωριών. Ωστόσο, η σάτιρα στην Ελλάδα συχνά αντιμετωπίζεται με διστακτικότητα, ακριβώς γιατί απαιτεί θάρρος και ειλικρίνεια, καθώς μπορεί να φέρει στην επιφάνεια δύσκολες αλήθειες και να προκαλέσει αντιδράσεις.

Επίσης, η σάτιρα απαιτεί μια λεπτή ισορροπία μεταξύ του χιούμορ και της κριτικής, κάτι που δεν είναι εύκολο να επιτευχθεί. Χρειάζεται ο συγγραφέας να έχει την ικανότητα να γελοιοποιεί χωρίς να προσβάλλει, να κριτικάρει χωρίς να καταστρέφει - κάτι που ήξερε να κάνει ο Λάντλαμ. Παρ’ όλα αυτά, πιστεύω ότι υπάρχει και χώρος και ανάγκη για περισσότερη σάτιρα στο ελληνικό θέατρο. Η σάτιρα μπορεί να λειτουργήσει σαν καθρέφτης της κοινωνίας και της τέχνης μας, προσφέροντας μια ευκαιρία για αυτοκριτική και βελτίωση. Ισως χρειαζόμαστε περισσότερο θάρρος και αυτοπεποίθηση για να κινηθούμε προς αυτή την κατεύθυνση.

● Τελικά, πού γεννιέται το χιούμορ; Βασίζεται στην ανατροπή; Είμαστε έτοιμοι να «ανατραπούμε»;

Οταν αφήνουμε τους εαυτούς μας ελεύθερους να αποδεχτούν την αβεβαιότητα και το παράδοξο, τότε γεννιέται το χιούμορ. Η ανατροπή των προσδοκιών, η σύγκρουση του αναμενόμενου με το απρόσμενο, η υπερβολή και η παράδοξη λογική είναι βασικά στοιχεία που προκαλούν το γέλιο. Το χιούμορ βασίζεται στην ανατροπή. Ακριβώς γι’ αυτό, είναι και ένας τρόπος να αποδεχτούμε και να διαχειριστούμε τις αντιφάσεις και τα παράδοξα της ζωής. Στο θέατρο, αυτή η ικανότητα είναι ζωτικής σημασίας, τόσο για τους ηθοποιούς όσο και για το κοινό: οι ηθοποιοί πρέπει να είναι ανοιχτοί και ευάλωτοι, έτοιμοι να αγκαλιάσουν την ανατροπή στη σκηνή. Το κοινό πρέπει να είναι πρόθυμο να αφεθεί στη ροή της παράστασης και ν’ αποδεχτεί το αναπάντεχο. Ο Λάντλαμ στο «Αίμα στη σκηνή» καταφέρνει να ενσωματώσει αυτή την αίσθηση της ανατροπής με δεξιοτεχνία, προκαλώντας μας να δούμε τον κόσμο με νέο μάτι και να γελάσουμε με τις αδυναμίες και τις αντιφάσεις μας.

Το χιούμορ, τελικά, είναι μια μορφή απελευθέρωσης. Μας δίνει την ευκαιρία να αποδεχτούμε τις ανατροπές και να γελάσουμε με αυτές, αντί να τις φοβόμαστε. Είναι ένας τρόπος να ερχόμαστε πιο κοντά ο ένας στον άλλον, να κατανοούμε καλύτερα τον εαυτό μας και τον κόσμο γύρω μας και να βρίσκουμε χαρά και ανακούφιση ακόμη και στις πιο δύσκολες καταστάσεις.

♦ Η κωμωδία του Λάντλαμ «Αίμα στη σκηνή» παίζεται κάθε Τετ., Κυρ. 19.00, Παρ., Σάββ. 21.15, στο Σύγχρονο Θέατρο (Ευμολπιδών 45, Γκάζι/Μετρό «Κεραμεικός», τηλ. 2103464380). Εως αρχές Ιουνίου.
Προπώληση: www.more.com και στο ταμείο του θεάτρου. Διάρκεια: 90’.
Παίζουν: Θάνος Λέκκας, Αλέξανδρος Βάρθης, Ρένα Κυπριώτη, Χρήστος Σταθούσης, Φοίβος Μαρκιανός, Μαριλένα Μόσχου, Μάκης Νάνος

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
«Το χιούμορ βασίζεται στην ανατροπή»

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας