Αθήνα, 28°C
Αθήνα
Ελαφρές νεφώσεις
28°C
29.2° 26.2°
4 BF
33%
Θεσσαλονίκη
Ελαφρές νεφώσεις
26°C
27.5° 24.7°
5 BF
42%
Πάτρα
Αίθριος καιρός
24°C
26.6° 23.8°
3 BF
62%
Ιωάννινα
Ελαφρές νεφώσεις
22°C
21.9° 21.9°
3 BF
46%
Αλεξανδρούπολη
Σποραδικές νεφώσεις
18°C
17.9° 17.9°
2 BF
82%
Βέροια
Σποραδικές νεφώσεις
26°C
25.9° 24.0°
0 BF
39%
Κοζάνη
Σποραδικές νεφώσεις
21°C
22.3° 21.4°
3 BF
33%
Αγρίνιο
Αίθριος καιρός
25°C
25.2° 25.2°
3 BF
35%
Ηράκλειο
Αίθριος καιρός
25°C
26.1° 24.8°
5 BF
44%
Μυτιλήνη
Αραιές νεφώσεις
21°C
21.9° 19.6°
3 BF
78%
Ερμούπολη
Ελαφρές νεφώσεις
27°C
27.4° 26.8°
5 BF
28%
Σκόπελος
Ελαφρές νεφώσεις
25°C
24.7° 24.6°
3 BF
47%
Κεφαλονιά
Ελαφρές νεφώσεις
24°C
23.9° 23.9°
3 BF
64%
Λάρισα
Ελαφρές νεφώσεις
27°C
26.9° 26.9°
2 BF
24%
Λαμία
Αίθριος καιρός
27°C
28.5° 26.2°
3 BF
31%
Ρόδος
Ελαφρές νεφώσεις
23°C
23.8° 23.2°
5 BF
70%
Χαλκίδα
Ελαφρές νεφώσεις
28°C
28.3° 27.7°
4 BF
17%
Καβάλα
Σποραδικές νεφώσεις
21°C
21.3° 21.0°
2 BF
81%
Κατερίνη
Σποραδικές νεφώσεις
25°C
26.7° 24.7°
2 BF
47%
Καστοριά
Αίθριος καιρός
20°C
19.6° 19.6°
3 BF
51%
ΜΕΝΟΥ
efi revmata
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Φωτ.: Θοδωρής Φράγκος

«Υπάρχει ανθρώπινη σχέση που να μην είναι εξουσιαστική;»

Καταπιάστηκε με ένα δύσκολο έργο. Δύσκολο και υπέροχο. «Τα πικρά δάκρυα της Πέτρα φον Καντ» του Ρ. Β. Φασμπίντερ μιλούν για την ερωτική ζωή μιας σχεδιάστριας μόδας, αλλά ουσιαστικά εμβαθύνουν στις πιο ουσιαστικές μας σκέψεις και επιθυμίες - εξ ου και η δυσκολία του έργου.

Η Εφη Ρευματά δέχτηκε την πρόκληση. Σκηνοθέτις η ίδια, κόρη του γνωστού ηθοποιού, με την πολύ χαρακτηριστική φωνή, Μάκη Ρευματά και ανιψιά της σχεδιάστριας Λουκίας, πήρε το ταλέντο του πατέρα της και τα απίστευτης ομορφιάς κοστούμια/φορέματα της θείας της, πήρε τη Βίκυ Βολιώτη η οποία ερμηνεύει εκπληκτικά τον πρωταγωνιστικό ρόλο και δύο νεότερους ηθοποιούς, την Κατερίνα Αγγελίτσα και τον Αντώνη Καρναβά. Είναι ακόμη η πρώτη θεατρική παράσταση στην οποία παίζει πραγματικά οργανικό ρόλο (δραματουργικά και αισθητικά) το ένθετο βίντεο που προβάλλεται, στο οποίο συμμετέχουν η Ευδοκία Ρουμελιώτη και Αντζελα Γκερέκου.

● Το έργο φέρει στοιχεία αρχαίας τραγωδίας, υπό την έννοια πως ο θύτης είναι και θύμα και αντίστροφα. Τελικά αυτό ισχύει για τον έρωτα ή είναι μια κατασκευή και υπάρχει ξεκάθαρα θύτης και θύμα;

Το συγκεκριμένο έργο μιλάει για την εξουσία με πρόσχημα τον έρωτα. «Δεν υπάρχει ανθρώπινη σχέση που να μην είναι εξουσιαστική», λέει ο Φασμπίντερ και πολύ γρήγορα μέσα στο έργο οι ρόλοι αντιστρέφονται. «Πρέπει ν’ αγαπάει κανείς χωρίς αντάλλαγμα», λέει η Πέτρα και αντιλαμβανόμαστε πως η απόγνωσή της δεν οφείλεται τόσο στην απώλεια του ερωτικού όντος, αλλά στην απώλεια του εξουσιαζόμενου αντικειμένου. Η κάθαρση είναι εκεί. Ή μήπως όχι;

● Ο Φασμπίντερ ήταν και ο ίδιος θύτης και θύμα του εαυτού του, καθώς ποτέ δεν αποδέχθηκε τη σεξουαλική του ταυτότητα. Υπό αυτή την έννοια το έργο φέρει αρκετά αυτοβιογραφικά στοιχεία...

Φυσικά. Αυτό που καθιερώνει τον Φασμπίντερ ως μεγάλο δημιουργό είναι το γεγονός πως έπαιρνε απλές, καθημερινές ιστορίες, που όμως αναδεικνύουν μεγάλα κοινωνικά προβλήματα, προσθέτοντας αυτοβιογραφικά στοιχεία. Στο συγκεκριμένο έργο, περισσότερο από κάθε άλλη δημιουργία του, οι χαρακτήρες και οι μεταξύ τους σχέσεις φαίνεται να ταιριάζουν πιο έντονα στη ζωή του ίδιου: η Πέτρα είναι μάλλον ο ίδιος ο σκηνοθέτης, η Κάριν είναι ο ηθοποιός Γκίντερ Κάουφμαν και η Μαρλέν η σύντροφος του Φασμπίντερ με την οποία είχε υποτακτική σχέση. Σε μια διαφορετική εκδοχή, η Μαρλέν αντλεί στοιχεία από τον διευθυντή φωτογραφίας του, τον στενότερο και πιστότερο συνεργάτη του. Στη δική μας παράσταση η Μαρλέν φέρει την queer εκδοχή της.

● Ποιο ήταν το κύριο σκηνοθετικό σας μέλημα;

Να αναδείξω τη θεατρικότητα του έργου, χωρίς να επηρεαστώ από την κινηματογράφηση που έκανε ο ίδιος δημιουργός. Να φωτίσω τους χαρακτήρες με τα πάθη και τα σκοτάδια τους, χωρίς να στηριχτώ στην υποκριτική φόρμα της ταινίας. Να υπάρχει ένα όμορφο αισθητικό αποτέλεσμα που να συνοδεύει το όλο εγχείρημα και να αναδείξω τη συγκεκριμένη ερωτική ιστορία, βάζοντας τον θεατή να αναρωτηθεί τι ακριβώς κρύβεται πίσω από τον άκρατο πόθο: μια συναισθηματική ανάγκη ή μια τάση για εκμετάλλευση;

● Ενα έργο που έχει συνδεθεί με τις κινηματογραφικές του αποδόσεις, πώς μπορεί να περάσει στη θεατρική πράξη δίχως να χάσει από τα όσα έχουμε συνηθίσει;

Ο Φασμπίντερ το έγραψε το 1971 και έναν χρόνο αργότερα, το κινηματογράφησε με τον δικό του μοναδικό τρόπο. Εκανε μεγάλη αίσθηση όταν παρουσιάστηκε στο 22ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου και ακολούθησε μια μεγάλη επιτυχία – υπήρξε άλλωστε και η πρώτη εμφάνιση της Χάνα Σιγκούλα που εντυπωσίασε. Ωστόσο, λίγοι γνωρίζουν πως υπήρξε πρώτα θεατρικό έργο. Στην αρχική μου έρευνα στηρίχτηκα πολύ στο θεατρικό κείμενο, όχι στην ταινία. Ωστόσο, δανείστηκα στοιχεία από αυτήν: τον πίνακα του Poussin, την εναλλαγή των περουκών, το τραγούδι των Walker Brothers. Ωστόσο, το θεατρικό έργο έχει διαφορετικό τέλος από το κινηματογραφικό.

● Τα κοστούμια/φορέματα της Λουκίας είναι ένας ακόμη πρωταγωνιστής επί σκηνής; Τι συμβολίζουν; Τη νίκη/εξουσία/καταξίωση και την ταπείνωση;

Η παράσταση δεν θα μπορούσε να γίνει έτσι όπως την είχα οραματιστεί αν δεν υπήρχαν τα κοστούμια της Λουκίας, για έναν πολύ βασικό λόγο: Γιατί η Πέτρα είναι πραγματικά μια καταξιωμένη σχεδιάστρια μόδας, με πολύ ταλέντο και προσωπικό εναγκαλισμό με αυτό που κάνει. Οπότε θα έπρεπε η δουλειά της να δεσπόζει στη σκηνή, όπως ακριβώς δεσπόζουν τα ρούχα της Λουκίας. Η σκηνή είναι το ατελιέ της Πέτρα όπου οι ηθοποιοί ντύνονται και γδύνονται και αυτό βοηθάει να γίνει πιο οδυνηρή η κατάρρευση μιας δυναμικής γυναίκας όπως η ίδια. Συνακόλουθα, το όνομα της Λουκίας είναι συνυφασμένο με τον ορισμό της υψηλής ραπτικής, οπότε η επιλογή της συγκεκριμένης κορυφαίας σχεδιάστριας ήταν η ιδανική για να μεταφέρει το μήνυμα του έργου.

● Τελικά πόσο δύσκολο είναι να διατηρηθεί μια σχέση υγιής στον χρόνο, και ρωτάω ειδικά στο σήμερα που τα περισσότερα νέα παιδιά (που είναι και στο κοινό του θεάτρου) δεν τολμούν καν να κάνουν κανονικό έρωτα, πόσο μάλλον να ερωτευτούν.

«Ολες οι σχέσεις», ισχυρίζεται ο Φασμπίντερ, «εμπεριέχουν μια μορφή εξουσίας, γιατί έτσι μας έχουν μεγαλώσει και συνήθως τα πράγματα καταλήγουν πολύ άσχημα». Μια σχέση για να κρατηθεί υγιής θεωρώ πως θέλει παιδεία, φαντασία, υπομονή, επιμονή και πολλή δουλειά με τον εαυτό μας αλλά και με τους άλλους. Οσο για τα νέα παιδιά, θέλω πάντα να πιστεύω πως οι καινούργιες γενιές είναι πάντα ένα βήμα μπροστά από τις παλιότερες και αποτελούν μια καλύτερη εκδοχή τους.

«Τα πικρά δάκρυα της Πέτρα φον Καντ»
κυκλοφορούν από την Κάπα Εκδοτική σε μετάφραση της ίδιας της Εφης Ρευματά, που χρησιμοποιείται και στην παράσταση. Κάθε Τετ., Πέμπ. στις 21.00, στο θέατρο «Ανεσις» (λεωφόρος Κηφισιάς 14, Αμπελόκηποι, τηλ. 2107718943). Προπώληση: more.com

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
«Υπάρχει ανθρώπινη σχέση που να μην είναι εξουσιαστική;»

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας