• Αθήνα
    Σποραδικές νεφώσεις
    16°C 14.2°C / 16.6°C
    2 BF
    71%
  • Θεσσαλονίκη
    Αραιές νεφώσεις
    13°C 10.9°C / 15.2°C
    1 BF
    67%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    14°C 13.0°C / 14.8°C
    2 BF
    81%
  • Ιωάννινα
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 11.6°C / 11.9°C
    1 BF
    72%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    9°C 8.9°C / 9.6°C
    0 BF
    81%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    14°C 13.2°C / 15.0°C
    2 BF
    66%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 10.1°C / 11.4°C
    1 BF
    40%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    14°C 14.1°C / 14.1°C
    2 BF
    95%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    12°C 11.9°C / 14.9°C
    3 BF
    87%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    13°C 13.5°C / 13.5°C
    3 BF
    83%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    14°C 14.4°C / 15.8°C
    1 BF
    88%
  • Σκόπελος
    Σποραδικές νεφώσεις
    15°C 14.9°C / 14.9°C
    3 BF
    76%
  • Κεφαλονιά
    Αραιές νεφώσεις
    14°C 13.8°C / 13.8°C
    3 BF
    91%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    13°C 12.9°C / 13.9°C
    0 BF
    58%
  • Λαμία
    Αραιές νεφώσεις
    16°C 16.5°C / 16.5°C
    2 BF
    72%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    14°C 13.8°C / 14.3°C
    1 BF
    55%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    16°C 14.0°C / 16.8°C
    4 BF
    52%
  • Καβάλα
    Σποραδικές νεφώσεις
    12°C 12.1°C / 12.1°C
    2 BF
    75%
  • Κατερίνη
    Αραιές νεφώσεις
    14°C 9.7°C / 14.4°C
    1 BF
    72%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    9°C 9.2°C / 9.2°C
    2 BF
    75%

1940: Ο ταχυδρόμος, άμαξα ξύλινη με άλογα (ΕLASTOLINE)

Φωτ.: Χρήστος Σιμάτος
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Επιστροφή στα παιχνίδια της αθωότητας

  • A-
  • A+
Η έκθεση «Ο τόπος του κάποτε - Ηρωες στα σκουπίδια» στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων περιλαμβάνει 150 παιχνίδια από διαφορετικές γωνιές του πλανήτη από την προσωπική συλλογή του γνωστού ζωγράφου και ξεδιπλώνει την ιστορία των παιδιών μέσα από το υλικό που είναι πλασμένα τα όνειρά τους.

Μολυβένια στρατιωτάκια και πορσελάνινες κούκλες, παλιά αναγνωστικά και προπολεμικές εκδόσεις των μυθιστορημάτων του Ιουλίου Βερν, φωτογραφίες και βινίλια. Αποτυπώματα της παιδικής ηλικίας άλλων εποχών αποτελούν την πρώτη ύλη της νέας έκθεσης του Μιχάλη Μανουσάκη: «Ο τόπος του κάποτε - Ηρωες στα σκουπίδια», που εγκαινιάστηκε στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων.

Ο ζωγράφος Μιχάλης Μανουσάκης

Φωτ.: Χρήστος Σιμάτος

Ζωγράφος της μνήμης, ο ομότιμος καθηγητής της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών, αφού ζωγράφισε τα παιχνίδια του της προσωπικής του συλλογής παρουσιάζει τώρα περίπου από 150 από αυτά, που καλύπτουν ένα χρονικό εύρος από το 1821 έως το 1960, επιχειρώντας ξανά ένα ταξίδι στην επικράτεια της αθωότητας. Πρόκειται για παιχνίδια ιδιαιτέρως σπάνια, τα οποία ο Μιχάλης Μανουσάκης συγκεντρώνει τα τελευταία 25 χρόνια, με προέλευση από διαφορετικές γωνιές του πλανήτη.

Ο Χανιώτης ζωγράφος αξιοποιεί τα παιχνίδια ως πρώτη ύλη και δημιουργεί μικρές ή μεγαλύτερες εγκαταστάσεις καθεμία εκ των οποίων διηγείται και μια διαφορετική ιστορία. Και εν τέλει μας οδηγεί σε ένα χθες μακρινό -όπως τα χρόνια της Ελληνικής Επανάστασης- αλλά και σε ένα πιο πρόσφατο: εκείνο που μας έχουν περιγράψει οι γονείς και οι παππούδες μας, που βρήκαμε τυχαία σε σκονισμένα μπαούλα, που είδαμε σε παλιές φωτογραφίες και στα καρέ του ασπρόμαυρου ελληνικού κινηματογράφου.

Μέσα από τρεις ενότητες, όσα και τα επίπεδα της Δημοτικής Πινακοθήκης Χανίων, η έκθεση ξεδιπλώνει την ιστορία των παιδιών μέσα από το υλικό που είναι πλασμένα τα όνειρα τους. Το πρώτο κεφάλαιο, στο ισόγειο, αναδεικνύει πτυχές της παιδικής ηλικίας μέσα από παιχνίδια, παλιά αναγνωστικά και εξωσχολικά βιβλία, φωτογραφίες και μια αναπαράσταση ενός αγορίστικου και ενός κοριτσίστικου δωματίου.

1930: Ναπολέων κοιμώμενος και η κόρη της Ζοζεφίνα με τα παιχνίδια της (πορσελάνη), 1930: Βιβλία: «Les pages de Napoleon» και το παραμύθι «Napoleon»

Φωτ.: Χρήστος Σιμάτος

Το δεύτερο κεφάλαιο, στον πρώτο όροφο του κτιρίου, δίνει έμφαση στο φωτογραφικό υλικό και το τρίτο αποτελεί έναν φόρο τιμής στην εποχή της Ελληνικής Επανάστασης και τον 19ο αι. καθώς μεταξύ άλλων περιλαμβάνει μια έκδοση του 1821 με ποιήματα του λόρδου Βύρωνα, αλλά και τον μολυβένιο Ναπολέοντα με τους αξιωματικούς του (παραγωγής 1900-1910).

1900-1910: Πορσελάνινες κούκλες της εταιρείας Armand Marseille

Φωτ.: Χρήστος Σιμάτος

«Συλλέγοντας τεκμήρια παιδικών χρόνων (από το 1850 έως το 1960), φωτογραφίες, παιχνίδια και σχολικά βιβλία, και αρχειοθετώντας τα, είτε σε dossier με χρονολογική σειρά, είτε σε προθήκες, όπου μπορώ να τα απολαμβάνω και να τα επαναπροσδιορίζω, όπως και αυτά εμένα, κάθε φορά νιώθω ότι κουβαλώ (ευτυχής – ευλογημένος) ένα μέρος της ιστορίας του παιδιού, έναν αιώνα πριν», σημειώνει ο Μιχάλης Μανουσάκης στον κατάλογο της έκθεσης, στο κείμενό του με τίτλο «Ο τόπος του κάποτε». «Ετσι, έχοντας αυτόν τον ρόλο, όχι μόνο του συλλέκτη, αλλά και του ανθρώπου, τρέφομαι από ιστορίες αφανών και επιφανών ηρώων, αλλά και με παραμύθια που μου δίνουν τη δυνατότητα της συνεχούς αιώρησης αποκαλύπτοντάς μου τον τόπο τού κάποτε και στη συνέχεια με επανατοποθετούν στην πρωταρχική μου θέση, αυτήν της οικείας υγρασίας, του αβίαστου χρόνου και χώρου, όπου ξέρει πολύ καλά να καταγράφει τη χαρά και την ελπίδα στον κόσμου».

Η έκθεση «Ο τόπος του κάποτε - Ηρωες στα σκουπίδια» είναι η τέταρτη κατά σειρά που περιλαμβάνει παιχνίδια από την προσωπική συλλογή του Μιχάλη Μανουσάκη. Συνοδεύεται από δίγλωσσο (ελληνικά-αγγλικά) πλούσια εικονογραφημένο κατάλογο με κείμενα του παιδοψυχιάτρου Θανάση Χατζόπουλου, του δημοσιογράφου και μουσειολόγου Δημήτρη Τρίκα και του καλλιτέχνη, ο οποίος υπογράφει και την επιμέλεια της έκθεσης.


📌 «Ο τόπος του κάποτε: Ηρωες στα σκουπίδια» Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων, Χάληδων 98-102, τηλ: 28210 92294, www.pinakothiki-chania.gr
Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι 30 Ιουνίου

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΝΗΣΙΔΕΣ
Κι όμως είμαστε ανθρωπάκια
Η έκθεση «Η ουσία του απρόσωπου» παρουσιάζει αντιπροσωπευτικά έργα από όλη την πορεία του Γιάννης Γαΐτη, που συνομιλούν με γλυπτά και κολάζ της συζύγου του,
Κι όμως είμαστε ανθρωπάκια
ΝΗΣΙΔΕΣ
Η Νέα Υόρκη του Εντουαρντ Χόπερ
Το Whitney Museum αφιερώνει μια μεγάλη αναδρομική έκθεση με περισσότερα από 200 έργα του ιδιοφυούς ζωγράφου Εντουαρντ Χόπερ.
Η Νέα Υόρκη του Εντουαρντ Χόπερ
ΝΗΣΙΔΕΣ
«Στις παρηκμασμένες κοινωνίες ταιριάζει light τέχνη»
Με αφορμή την αναδρομικού χαρακτήρα έκθεσή του «Enigma 2», ο ζωγράφος και γλύπτης Κωστής Γεωργίου μάς δίνει μερικά από τα «κλειδιά» της εικαστικής του πορείας.
«Στις παρηκμασμένες κοινωνίες ταιριάζει light τέχνη»
ΝΗΣΙΔΕΣ
Η τέχνη είναι η γαλήνη, η ξεκούρασή μας
Ο Αντώνης Χατζηιωάννου ξετυλίγει το νήμα της ζωής του, μιλάει για τους καλλιτέχνες και τα έργα τους που συλλέγει μαζί με τη γυναίκα του επί 40 χρόνια.
Η τέχνη είναι η γαλήνη, η ξεκούρασή μας
ΝΗΣΙΔΕΣ
«‘‘Το κράτος δεν είναι έργο τέχνης’’, όπως έλεγε και ο Χέγκελ»
Με τη συμμετοχή 39 διεθνών καλλιτεχνών που εξετάζουν τους μηχανισμούς κατασκευής, τη δομή και την ιδεολογική ρητορική που ενέχει το οικοδόμημα του έθνους και του κράτους ξεκινά η πολυφωνική έκθεση στο ΕΜΣΤ.
«‘‘Το κράτος δεν είναι έργο τέχνης’’, όπως έλεγε και ο Χέγκελ»
ΝΗΣΙΔΕΣ
«Υπάρχει μια συνεχόμενη καταστολή της κοινωνίας»
Η Δανάη Στράτου μας μιλά για τη νέα της έκθεση στο κέντρο της Αθήνας όπου δημιουργεί ένα περιβάλλον εμβύθισης και αφύπνισης για τη διαμόρφωση μιας κοινωνικής-οικολογικής συνείδησης, με δυο έργα σε αντιπαράθεση.
«Υπάρχει μια συνεχόμενη καταστολή της κοινωνίας»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας