• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 13.6°C / 17.4°C
    3 BF
    68%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    13°C 11.6°C / 14.0°C
    1 BF
    83%
  • Πάτρα
    Αραιές νεφώσεις
    15°C 11.0°C / 15.5°C
    2 BF
    76%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    11°C 7.9°C / 11.1°C
    1 BF
    83%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    13°C 11.9°C / 12.9°C
    0 BF
    67%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    13°C 13.2°C / 15.5°C
    0 BF
    81%
  • Κοζάνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    11°C 9.5°C / 11.4°C
    2 BF
    47%
  • Αγρίνιο
    Σποραδικές νεφώσεις
    11°C 11.2°C / 11.2°C
    1 BF
    82%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    12°C 11.8°C / 12.7°C
    3 BF
    87%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    14°C 14.3°C / 14.3°C
    1 BF
    69%
  • Ερμούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    14°C 14.4°C / 14.4°C
    1 BF
    82%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    15°C 15.5°C / 15.5°C
    2 BF
    72%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    14°C 14.4°C / 14.4°C
    2 BF
    75%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    8°C 7.9°C / 12.9°C
    0 BF
    100%
  • Λαμία
    Αραιές νεφώσεις
    16°C 9.5°C / 16.2°C
    2 BF
    65%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    14°C 14.3°C / 15.8°C
    3 BF
    79%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    15°C 13.8°C / 16.6°C
    2 BF
    58%
  • Καβάλα
    Αυξημένες νεφώσεις
    14°C 13.8°C / 13.8°C
    0 BF
    81%
  • Κατερίνη
    Αραιές νεφώσεις
    14°C 11.7°C / 13.9°C
    1 BF
    71%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    10°C 9.5°C / 9.5°C
    2 BF
    76%
Dreamstime.com
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η αβάσταχτη πλεονεξία τού είναι

  • A-
  • A+
Η απληστία είναι εθιστική και αφορά άτομα με ναρκισσιστική προσωπικότητα. Η πλεονεξία που πρόβαλε η τέως αντιπρόεδρος του Ευρωκοινοβουλίου στους θεσμούς ανέδειξε τη δυσλειτουργία τους. Ισως γιατί τελικά οι θεσμοί αντιπροσωπεύουν την ψυχική οργάνωση της κοινωνίας.

Τι κάνει έναν άνθρωπο που φαινομενικά τα έχει όλα να θέλει ακόμα περισσότερα; Τι κάνει κάποιον να ρισκάρει μια λαμπρή πορεία για ακόμα μερικές σακούλες χρήματα και δώρα; Αν η υπόθεση του Κατάρ-γκέιτ έχει να προσθέσει κάτι, αυτό είναι ένα ερώτημα γύρω από τις ρίζες της ανθρώπινης πλεονεξίας στον πολιτισμό της κατανάλωσης.

Η Εύα Καϊλή είχε μια σταδιοδρομία που έδειχνε να πηγαίνει από το καλό στο καλύτερο, είχε εκλεγεί αντιπρόεδρος της Ευρωβουλής, είχε αποτινάξει ανεπιθύμητες ταμπέλες, είχε γίνει πρόσφατα μητέρα, είχε αυξήσει τα έσοδα και το κύρος της. Κι όμως, όλα αυτά δεν της ήταν αρκετά.

Ο Μισέλ Φουκό είχε αναπτύξει μια ενδιαφέρουσα θεώρηση του χρήματος η οποία, όπως και στους Ντελέζ και Γκουταρί, αντιτίθεται στην παραδοσιακή ερμηνεία που το θέλει να γεννιέται από μια εμπορευματική οικονομία.

«Το χρήμα προέρχεται κατευθείαν από την άσκηση της εξουσίας επί του χρέους και της ιδιοκτησίας και όχι από την εμπορευματική συναλλαγή». Τι κάνει κάποιον να είναι άπληστος και ανικανοποίητος; Τι κάνει κάποιον να θέλει να μεταμορφωθεί σε οφειλέτη καθώς όσοι λαμβάνουν τα «δώρα» μετασχηματίζονται σε σώματα που χρωστούν στους δωρητές τους και κατ’ επέκταση σε σώματα που εξουσιάζονται από αυτούς;

Δεν θα ασχοληθούμε, σε αυτή τη σελίδα, με την ενοχή ή την αθωότητα καμίας Εύας αλλά με τον εθισμό στο ανικανοποίητο μιας εκλεγμένης εκπροσώπου μας στην Ευρωβουλή. Ο Μπάροουζ Φρέντρικ Σκίνερ υποστήριζε πως δεν μπορεί να υπάρχει κανένα στοιχείο της ανθρώπινης συμπεριφοράς που να μην είναι αποτέλεσμα των κοινωνικών συνθηκών που βιώνει το άτομο. Υπάρχει μια ψυχαναλυτική προσέγγιση, βάσει της οποίας οι θεσμοί έχουν ασυνείδητο. Τι σημαίνει αυτό; Είναι προϊόντα ψυχικής θέσμισης, πέρα από κοινωνικής, και καλούνται να διαχειριστούν τα άγχη που προβάλλουμε σε αυτούς, εκτός από το να επιτελέσουν το έργο για το οποίο δημιουργήθηκαν.

Τι προβάλλει το σύγχρονο υποκείμενο στους θεσμούς; Ενδεικτικά στο σύστημα υγείας εναποθέτουμε το άγχος του θανάτου και τον φόβο της τρέλας, στο δικονομικό σύστημα εναποθέτουμε την πιο καταστροφική πλευρά μας και στο χρηματοπιστωτικό σύστημα εναποθέτουμε τον φθόνο και την απληστία μας.

Η απληστία, μια παθολογική αδυναμία για την απόκτηση πλούτου και εξουσίας, που έχει τη ρίζα της στο αίσθημα της μη ικανοποίησης, συνδέεται με την ιστορία του χρήματος ως «αδιαμφισβήτητου παράγοντα του πολιτισμού».

Ο άπληστος –σύμφωνα με την ψυχολογική θεώρηση– είναι άτομο με χαμηλή αυτοεκτίμηση, ματαιώσεις και ζητήματα μειονεξίας. Θέλει πάντα περισσότερα γιατί τίποτα δεν είναι ικανό να «ταΐσει» το κενό που έχει μέσα του. Κατακλύζεται, δηλαδή, από αισθήματα κενού και τροφοδοτείται από τα νέα αποκτήματα και τον θαυμασμό των άλλων. Αδυνατεί να απολαύσει αυτά που ήδη έχει αποκτήσει και αναζητά πάντα κάτι περισσότερο. Δεν δείχνει να έχει ηθική συνείδηση, ούτε ηθικές αναστολές προκειμένου να πάρει αυτό που θέλει και λειτουργεί με το ένστικτο της αυτοπροβολής.

Η απληστία είναι εθιστική και αφορά άτομα με ναρκισσιστική προσωπικότητα. Η Εύα Καϊλή επανέφερε στην Ε.Ε. το στερεότυπο του άπληστου Ελληνα και ο σύντροφός της Φραντσέσκο Τζόρτζι το στερεότυπο του απατεώνα Ιταλού.

Δεν είναι όμως μόνο αυτό το πρόβλημα. Η πλεονεξία που πρόβαλε η τέως αντιπρόεδρος του Ευρωκοινοβουλίου στους θεσμούς ανέδειξε τη δυσλειτουργία τους. Ισως γιατί τελικά οι θεσμοί αντιπροσωπεύουν την ψυχική οργάνωση της κοινωνίας. Η πλεονεξία της Εύας Καϊλή είναι ένα πολιτικό σύμπτωμα, μιας κοινωνίας που δεν βιώνει κανένα αίσθημα πληρότητας. Για τον Πλάτωνα η εισαγωγή του χρήματος στην Πόλη ήταν η χειρότερη συμφορά. Στην ιδανική Πολιτεία του παραχωρεί μάλιστα το εμπόριο στους μετοίκους προβλέποντας τη σύνδεση μεταξύ κατανάλωσης και αλλοτρίωσης.

Η σύγχρονη κοινωνική οικονομική οργάνωση μπορεί να κυοφορήσει με ευκολία πολλές Εύες και άλλους τόσους Φραντσέσκους γιατί απλά το πεδίο της κατανάλωσης έχει επεκταθεί στον εσωτερικό μας κόσμο.

Ας είμαστε ειλικρινείς. Σχεδόν όλοι θέλουμε περισσότερα διότι η ευτυχία έχει καταντήσει ποσοτικοποιημένο κριτήριο αποτίμησης της ζωής. Δεν είμαστε όμως όλοι εθισμένοι στην πλεονεξία, ούτε όλοι ναρκισσιστικές προσωπικότητες δέσμιες σχέσεων εξουσίας.

Το ερώτημα, λοιπόν, είναι γιατί επιμένουμε να εκλέγουμε αυτές τις προσωπικότητες και να τις διορίζουμε σε θέσεις-κλειδιά. Δεν είχε διακρίνει κανένας την αβάσταχτη πλεονεξία τού είναι τους;

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΝΗΣΙΔΕΣ
Τζάμπα μάγκας
O «μάγκας» είναι, σύμφωνα με το Μείζον Ελληνικό Λεξικό, πρώτον ο άτακτος στρατιώτης κατά την Επανάσταση του 1821.
Τζάμπα μάγκας
ΝΗΣΙΔΕΣ
Επιθυμίες της πλειονότητας και προσωπική ευτυχία
Ο Σιμόνε Περότι εξηγεί μέσα από ποιες ψυχικές διαδικασίες νίκησε τους φόβους του, εγκατέλειψε μια καριέρα τεχνοκράτη για να επιλέξει έναν δρόμο δίχως σταθερή εργασία και χωρίς χρήματα, αλλά με αυθεντικές...
Επιθυμίες της πλειονότητας και προσωπική ευτυχία
ΝΗΣΙΔΕΣ
Ενας άλλος κόσμος
Πότε θα καταλάβει και ο τελευταίος απλός πολίτης ότι ακόμη και η ουδετερότητα νομιμοποιεί τον ένοχο;
Ενας άλλος κόσμος
ΑΝΟΧΥΡΩΤΗ ΠΟΛΗ
Πρωινό μέθης
Η ζωή περιορισμένη σε όλη της την τυπικότητα, σκορπισμένη σε άχαρες υποχρεώσεις, σταφιδιασμένη από τις παράλογες συνταγές του μικρόκοσμου.
Πρωινό μέθης

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας