• Αθήνα
    Αραιές νεφώσεις
    3°C 1.4°C / 4.6°C
    4 BF
    80%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    1°C -1.8°C / 1.9°C
    5 BF
    47%
  • Πάτρα
    Αραιές νεφώσεις
    5°C 3.7°C / 5.5°C
    3 BF
    58%
  • Ιωάννινα
    Αραιές νεφώσεις
    0°C -1.1°C / -0.1°C
    2 BF
    44%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    0°C -0.1°C / 0.2°C
    3 BF
    86%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    0°C -2.0°C / 0.4°C
    3 BF
    45%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    -6°C -5.6°C / -3.2°C
    4 BF
    42%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    1°C 0.7°C / 0.7°C
    2 BF
    68%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    8°C 6.6°C / 8.8°C
    6 BF
    76%
  • Μυτιλήνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    0°C -0.4°C / -0.4°C
    5 BF
    69%
  • Ερμούπολη
    Αυξημένες νεφώσεις
    6°C 5.5°C / 6.4°C
    7 BF
    60%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    5°C 5.1°C / 5.1°C
    6 BF
    70%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    6°C 6.1°C / 6.1°C
    2 BF
    50%
  • Λάρισα
    Αραιές νεφώσεις
    2°C 0.7°C / 1.9°C
    4 BF
    44%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    1°C 1.2°C / 1.5°C
    2 BF
    79%
  • Ρόδος
    Αραιές νεφώσεις
    9°C 8.8°C / 8.8°C
    4 BF
    61%
  • Χαλκίδα
    Αυξημένες νεφώσεις
    2°C 1.6°C / 4.3°C
    4 BF
    86%
  • Καβάλα
    Αυξημένες νεφώσεις
    2°C 1.6°C / 1.6°C
    2 BF
    45%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    0°C -0.3°C / 1.1°C
    3 BF
    53%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    -5°C -5.1°C / -5.1°C
    2 BF
    58%

Τα «κλουβιά» της Α. Ποταμιάνου/ πρότζεκτ «Εγκλεισμοί»

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Εγκλεισμός στη μεταδιαδικτυακή εποχή

  • A-
  • A+
Εχετε αναρωτηθεί για τις σύγχρονες σημασίες του εγκλεισμού ανάμεσα στην υλική και στην ψηφιακή πραγματικότητα; Εχετε βγάλει κάποιο προσωπικό συμπέρασμα για το πώς λειτούργησε ο εγκλεισμός της καραντίνας; Εχετε αναλογιστεί τη σχέση των εγκλεισμών με την ιστορία (μας); Εχετε νιώσει στο πετσί σας πώς η μεταδιαδικτυακή εποχή μάς «εγκλείει» σε μια νέα οικονομία των σχέσεων καθώς διαταράσσει τους τρόπους των κοινωνικών, εργασιακών και προσωπικών επαφών;

Τα τελευταία τρία χρόνια βρεθήκαμε σε εγκλεισμό, σε απομόνωση και σε απόσταση διά νόμου. Ακόμα και ο θάνατος υπάκουσε στους κανόνες της «κοινωνικής αποστασιοποίησης», καθώς ο κοινωνικός δεσμός μεταλλάχθηκε και η κατάσταση εξαίρεσης χρησιμοποιήθηκε ως κανονικό πρότυπο διακυβέρνησης.

Ποιο είναι το αποτύπωμα της εμπειρίας της νέας κανονικότητας και των αυτοπεριορισμών; Ποιες είναι οι δικαιο-πολιτικές και ψυχο-κοινωνικές συνιστώσες του εγκλεισμού ως κοινωνικής/πολιτικής πρακτικής, αλλά και ως συμβολικής και φαντασιακής οριοθέτησης που διαθέτει σημαντικό ρόλο τόσο στην ευρύτερη θεσμική λειτουργία όσο και στην κατασκευή ταυτοτήτων (συλλογικών και υποκειμενικών); Πώς λειτουργεί ο εγκλεισμός –τόσο ως χειροπιαστή πρακτική όσο και ως ρυθμιστικό πλέγμα– στον έλεγχο και την πειθάρχηση της κοινωνικής ζωής;

Αυτά ήταν μερικά από τα ερωτήματα που απασχόλησαν κάποιες από τις πέντε ημερίδες που πραγματοποιήθηκαν στο πρότζεκτ «Εγκλεισμοί» στο «Δρομοκαΐτειο» με τη συμμετοχή 48 καλλιτεχνών.

Το πρότζεκτ συνέπεσε χρονικά με την παρουσίαση του βιβλίου του Θόδωρου Μεγαλοοικονόμου «Δρομοκαΐτειο - Λέρος - Δαφνί. Ο ένας τοίχος μετά τον άλλο», για τη λεγόμενη ψυχιατρική μεταρρύθμιση, την εναλλακτική και κριτική ψυχιατρική και την ψυχική υγεία στη χώρα μας, όπου οι εγκλεισμοί είναι ακόμα και σήμερα πολλαπλοί: στρατόπεδα συγκέντρωσης, άσυλα, φυλακές, νοσοκομεία, δομές προνοιακές, δομές πειθάρχησης, τιμωρίας και αποκλεισμού… Ολοι ξέρουμε πως στις πειθαρχικές κοινωνίες προτάσσεται ο έλεγχος και ο εγκλεισμός των σωμάτων. Γιατί εμείς συναινούμε σε περισσότερους περιορισμούς;

Εχουμε ξεχάσει όσα συνέβησαν κάποτε με τους λεπρούς, με τους ασθενείς που διαγνώστηκαν με σύφιλη, με τους αντιφρονούντες και τι συμβαίνει ακόμα και σήμερα με τους ψυχικά ασθενείς ή με τους πρόσφυγες; Για να μη μιλήσουμε για όλα αυτά που συμβαίνουν διαχρονικά με τους φυλακισμένους στα σωφρονιστικά ιδρύματα…

Ατελείωτα ερωτήματα κατακλύζουν τον νου ιδίως τώρα που το παιχνίδι της βιοπολιτικής διεξάγεται περισσότερο από ποτέ πάνω στα σώματά μας. Ή μήπως όχι; Ο Μισέλ Φουκό είχε αναλύσει από τον 19ο αιώνα την άσκηση εξουσίας που δεν επικεντρώνεται στη διαχείριση και κατεύθυνση των ατομικών συμπεριφορών αλλά και στον έλεγχο της βιολογικής ζωής. Η θεωρία του συνεχίζει να μας βοηθά στην κατανόηση της σύγχρονης πραγματικότητας, τώρα που το βιοπολιτικό δικαίωμα στη ζωή μπαίνει περισσότερο από ποτέ κάτω από τα καταπιταλιστικά συμφέροντα.

Ποιες είναι λοιπόν οι απηχήσεις εγκλεισμού, από την αναλογική στην ψηφιακή εποχή; Πώς αποτυπώνονται οι μεταβολές της κυριαρχίας του βιοϊατρικού παραδείγματος;

Οι 48 καλλιτέχνες του πρότζεκτ συμμετείχαν με έργα που διαλέγονται και συγκρούονται σε τρεις χώρους ιστορικής σημασίας του «Δρομοκαΐτειου»: στον «Αγιο Ισίδωρο», το «Δάφτσειο» και το παλιό τυπογραφείο. Στις πέντε ημερίδες συμμετείχαν περίπου εβδομήντα πανεπιστημιακοί, ερευνητές και συγγραφείς που διερεύνησαν τους πραγματικούς και συμβολικούς περιορισμούς του σύγχρονου ανθρώπου μέσα από τα επιστημονικά πεδία, όπως είναι αυτά της ψυχανάλυσης, της φιλοσοφίας, της ιστορίας, της λογοτεχνίας και της πολιτικής θεωρίας.

Η τέχνη μέσα στον χώρο εγκλεισμού λειτουργεί αναπόδραστα ως όχημα της δημιουργικής συνδιαλλαγής τού μέσα και του έξω κόσμου. Το πρότζεκτ είναι μια ευκαιρία να εξετάσουμε τους οικειοθελείς εγκλεισμούς, οι οποίοι στην πραγματικότητα, σχεδόν πάντα, είναι επιβεβλημένοι και να επαναστοχαστούμε πάνω στο αποτύπωμα του εγκλεισμού στην καλλιτεχνική ζωή στην Ελλάδα και στην εκπαίδευση, πάνω στον εγκλεισμό στην εποχή του ελέγχου, από τις φυλακές, τα άσυλα και τα στρατόπεδα προσφύγων μέχρι τον ψηφιακό εγκλεισμό.

Ναι, η βιοπολιτική ελέγχει τη ζωή και τις βιολογικές λειτουργίες μας. Αλλά μήπως εμείς μπορούμε να ελέγξουμε τη βιοπολιτική; Το πρότζεκτ «Εγκλεισμοί» οφείλει να μας αφυπνίσει.

Ή μάλλον οφείλουμε όλοι ως έγκλειστα σώματα της μεταδιαδικτυακής εποχής να «αφυπνιστούμε» από την τέχνη και τη σκέψη που παρήγαγαν καλλιτέχνες και στοχαστές μέσα στο «Δρομοκαΐτειο», στο περιθώριο μιας πειθαρχικής κοινωνίας – όπου προτάσσεται ο έλεγχος και ο εγκλεισμός των σωμάτων.

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΝΗΣΙΔΕΣ
Πολιτικοί και πολιτισμικοί ρόλοι των πόλεων
Ο τρόπος που αλλάζουν οι πόλεις μας διαμορφώνει τις κοινωνικές σχέσεις και τον πολιτισμό και οι μεταμορφώσεις φυσικά αντανακλούν στον ανθρώπινο ψυχισμό.
Πολιτικοί και πολιτισμικοί ρόλοι των πόλεων
ΝΗΣΙΔΕΣ
Ελα να παίξουμε
Τα παιχνίδια, ως αντικείμενα, θεωρούνται οι λέξεις του παιδιού και το παιχνίδι, ως δραστηριότητα, η γλώσσα του παιδιού.
Ελα να παίξουμε
ΝΗΣΙΔΕΣ
Παιδιά και διαδίκτυο
Ο εθισμός -συμπερι­λαμβα­νομένης της κατάχρησης διαδικτύου- έχει κοινά χαρακτηριστικά με την κατάχρηση ουσιών με τα καταθλιπτικά αισθήματα να αποτελούν κοινά συμπτώματα.
Παιδιά και διαδίκτυο
ΝΗΣΙΔΕΣ
Κάθε εποχή είναι σε αλληλεπίδραση με τον ανθρώπινο ψυχισμό
Στην ψυχολογία των νέων εκκινήσεων, ο Σεπτέμβριος είναι -βάσει μελετών- ο καλύτερος μήνας για το κλείσιμο παλιών κύκλων και το άνοιγμα νέων.
Κάθε εποχή είναι σε αλληλεπίδραση με τον ανθρώπινο ψυχισμό
ΝΗΣΙΔΕΣ
Οταν έκλαψε ο Γιάλομ
Η συγγραφή του νέου βιβλίου ήταν ιδέα της Μέριλιν, της γυναίκας του Γιάλομ, όταν ήδη είχε διαγνωστεί με πολλαπλό μυέλωμα.
Οταν έκλαψε ο Γιάλομ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας