• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    8°C 4.2°C / 9.5°C
    2 BF
    75%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    6°C 4.0°C / 7.8°C
    4 BF
    66%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    2°C 2.0°C / 7.6°C
    2 BF
    76%
  • Ιωάννινα
    Σποραδικές νεφώσεις
    1°C -2.1°C / 1.1°C
    1 BF
    83%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    3°C 2.9°C / 4.6°C
    0 BF
    93%
  • Βέροια
    Σποραδικές νεφώσεις
    6°C 4.9°C / 7.0°C
    1 BF
    68%
  • Κοζάνη
    Αραιές νεφώσεις
    3°C 2.9°C / 3.4°C
    3 BF
    65%
  • Αγρίνιο
    Σποραδικές νεφώσεις
    1°C 1.3°C / 1.3°C
    2 BF
    89%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    9°C 8.6°C / 9.9°C
    2 BF
    81%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    10°C 9.5°C / 9.5°C
    3 BF
    73%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    11°C 10.4°C / 11.2°C
    2 BF
    59%
  • Σκόπελος
    Σποραδικές νεφώσεις
    10°C 10.1°C / 10.1°C
    3 BF
    58%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    12°C 12.0°C / 12.0°C
    4 BF
    66%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    3°C 2.9°C / 6.2°C
    0 BF
    81%
  • Λαμία
    Σποραδικές νεφώσεις
    6°C 6.2°C / 8.5°C
    2 BF
    76%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    10°C 9.8°C / 9.8°C
    2 BF
    76%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    5°C 4.4°C / 9.9°C
    0 BF
    74%
  • Καβάλα
    Σποραδικές νεφώσεις
    7°C 7.1°C / 7.1°C
    2 BF
    65%
  • Κατερίνη
    Αραιές νεφώσεις
    6°C 3.7°C / 7.2°C
    2 BF
    76%
  • Καστοριά
    Ελαφρές νεφώσεις
    4°C 3.8°C / 3.8°C
    1 BF
    84%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Το πιο υπέροχο «γαμώτο»

  • A-
  • A+

Εννοείται τα χρησιμοποιώ. Εννοείται σε καθημερινή βάση. Ισως να ’χα αρρωστήσει κιόλας (κυριολεκτικά όμως) αν δεν υπήρχαν. Γιατί με το που τα λες, βγαίνουν οι τοξίνες απ’ το δέρμα σου, τακτοποιούνται οι ορμόνες σου, στανιάρουν τα μέσα σου.

Και όλα αυτά εξαιτίας δύο λέξεων. Εγραψα πως «τα» χρησιμοποιώ και όχι πως «τις» χρησιμοποιώ, ακριβώς γιατί δεν είναι μόνο λέξεις. Είναι χαρακτηριστικά γνωρίσματα: τόσο αυτού που τα εκστομίζει όσο και αυτού στον οποίο αναφέρεται. Είναι άφυλα, αταξικά, αρχέγονα σχεδόν και, ναι, ίσως αναντικατάστατα καθώς μπορούν να «καλύψουν» ένα τεράστιο εύρος συναισθημάτων, σκέψεων, απόψεων, στάσεων, θέσεων. Κυρίως, όμως, είναι αρκετά. Αρκούν!

Τόσο το «μαλάκας» όσο και το «γαμώτο» κάθε φορά αρκούν ως ήχοι/λέξεις από μόνα τους. Δεν χρειάζεται να κάνεις καμία περαιτέρω ανάλυση, να δώσεις καμία περαιτέρω επεξήγηση. Ωστόσο δεν πάνε ποτέ μόνα τους: πάντοτε συνοδεύονται με συγκεκριμένο τρόπο εκφοράς. Αναλόγως του πώς θα τα πεις, βγαίνει κι άλλο νόημα. Μόνο έτσι «μεταφράζονται» και μπορείς να καταλάβεις τι εννοεί όποιος τα λέει. Αλλιώς δεν!

Δεν ξέρω αν είναι «κακές» λέξεις. Ξέρω βέβαια ανθρώπους (υπερελάχιστους) που δεν τις εκφέρουν ποτέ: Εχουν βρει έναν άλλο τρόπο σκέψης; Τα έχουν βρει με τον κόσμο στον οποίο ζούμε; Διαθέτουν υπερφυσικές δυνάμεις; Μάλλον. Προσωπικά δεν. Τίποτα από τα παραπάνω δεν, γι’ αυτό και βασίζομαι επάνω στις λέξεις αυτές. Στις δύο αυτές, σωτήριες πραγματικά, λέξεις. Αν πράγματι το «λακωνίζειν εστί φιλοσοφείν», αυτές οι λέξεις είναι το επιστέγασμα αυτού του «πράγματι».

Μέσα σ’ όλα, είναι και βαθιά παρεξηγημένες. Ισως γιατί έγιναν και αυτές «εξαγώγιμο» ελληνικό προϊόν. Από τις πρώτες που «μαθαίνουν» όσοι ξένοι έρχονται να διακοπάρουν στην Ελλάδα, τις παπαγαλίζουν γελώντας, δίχως να κατανοούν πως (για τον αρχαίο δεν παίρνω όρκο) όλος ο σύγχρονος ελληνικός πολιτισμός πάνω σε αυτές βασίστηκε.

Ειδικά η ιστορία της Αριστεράς, των αγώνων, των επαναστάσεων και των διεκδικήσεων πάνω σε αυτό το «γαμώτο» θεμελιώθηκε, με αυτό πορεύτηκε και αυτό είναι και το πλέον ακατανίκητο «όπλο» της. Οσο δύσκολο (ανίκητο σχεδόν) είναι να τα βάλεις με έναν «μαλάκα», άλλο τόσο είναι να αντιμετωπίσεις και ένα ισχυρό «γαμώτο» - για βάλ’ τα μαζί τους και βλέπουμε! Ούτε καν, φίλε μου, είσαι χαμένος από χέρι. Οση εξουσία κι αν έχεις, όσο κι αν νομίζεις πως «το έχεις».

Το πιο υπέροχο «γαμώτο» το άκουσα προχθές. Βγήκε σαν από τα άδυτα της γης, σαν από τα έγκατα της ανθρώπινης φύσης και θεϊκής ακρισίας μας. Από τη στιβαρή, βραχνή, δωρική, αναπόδραστη φωνή της Γιασεμής Κηλαηδόνη - από εκεί βγήκε. Η ίδια πρωταγωνιστεί στο έργο «Ατσάλι» που συνεχίζεται στο θέατρο «Μεταξουργείο».

Ερμηνεύει μια μάνα που έχει καταδικαστεί σε φυλάκιση επειδή ίσως σκότωσε τον άνδρα της. Η ιστορία δεν έχει και τόση σημασία, όσο οι ερμηνείες. Οι φωνές. Οι ήχοι. Η ίδια βρίσκεται μέσα σε μια σκοτεινή φυλακή, ανάμεσα σε «τοίχους που καταπίνουν τους ανθρώπους».

Ξαναβρίσκεται μετά από χρόνια με την κόρη της και μιλάει για τη ζωή της, αφήνοντας να βγει στο φως κάθε τόσο αυτό το «γαμώτο». Που στέκει μόνο του. Δεν έχει ανάγκη από επίθετα, ουσιαστικά, υποκείμενα και αντικείμενα γύρω του. Τι ωραία το λέει η Γιασεμή. Σπαρακτικά, άλλοτε θυμωμένα, πάντα λυτρωτικά. Πάντα λυτρωτικά - αν μία φορά για την ηρωίδα της, δέκα φορές για τον θεατή.

Καθαρτικό και για τις ψυχές και για τις συνειδήσεις και για τη δυσκοιλιότητα είναι το «γαμώτο». Καθαρτικό και υπέροχο. Είναι πείσμα, είναι το πέρα από σένα, το πέρα από το πέρα. Είναι το «πάμε λίγο ακόμα», ένα «άντε και δώσ’ του» δίχως να περιμένεις ανταμοιβή. Πάντοτε με κάτι από θυμό, απογοήτευση, κούραση, ίσως και εξάντληση - είναι οριακή λεξούλα.

Είναι ο θυμωμένος στίχος της Γώγου, είναι οι «κίτρινοι άνθρωποι και τα βρόμικα τζάμια» μέσα στα οποία βάστηξε (με τίμημα και όσο βάστηξε) τη ζωή της μια ολόκληρη γενιά το ’80 (και πάμε τώρα και για δεύτερη, τρίτη, τέταρτη...), είναι το καφενείο που ήθελε η Κατερίνα να βρει και «να ’χει πόρτα ανοιχτή, και να μην έχει θάλασσα», είναι όσοι προχωράμε «μέσα στη νύχτα» του Αναγνωστάκη, είναι το «αν δεν μπορέσω να το δεις κι εσύ, μοιάζει σα να μην το ’χω» του Ρίτσου. Είναι το «σύννεφο με παντελόνια» του Μαγιακόφσκι.

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΝΗΣΙΔΕΣ
Παρεμπιπτόντως, μηνύστε με!
Δεν ξέρω πραγματικά πού σταματάει η υποκριτική και πού αρχίζει το θέατρο. Πού σταματάει η κοροϊδία και πού ξεκινάει η αλήθεια.
Παρεμπιπτόντως, μηνύστε με!
ΝΗΣΙΔΕΣ
Βάζω το σπιρτόκουτο. Βάζεις τα σπίρτα;
Στη θεατρική εκδοχή του «Σπιρτόκουτου» οι ηθοποιοί ενώ τρολάρουν οι ίδιοι επί σκηνής τα όποια κακώς κείμενα δεν καταφέρνουν να αποσυνδεθούν πλήρως από το αντικείμενο της κριτικής τους.
Βάζω το σπιρτόκουτο. Βάζεις τα σπίρτα;
ΝΗΣΙΔΕΣ
«Αξιότιμο κοινό... Ας κοιταχτούμε!»
Α. Μπινιάρης, Γ. Χρυστόμου και Γ. Αναστασάκης μιλούν στην «Εφ.Συν.» για την «Ανοδο του Αρτούρο Ούι» του Μπρεχτ που ανεβαίνει στο θέατρο «ARK».
«Αξιότιμο κοινό... Ας κοιταχτούμε!»
ΝΗΣΙΔΕΣ
Τι σημαίνει: Μη
Οσο κραταιούται η ασφάλειά μας, τόσο αποδυναμώνονται η ελευθερία και η απόλαυση.
Τι σημαίνει: Μη

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας