• Αθήνα
    Αραιές νεφώσεις
    5°C 2.1°C / 6.3°C
    4 BF
    65%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    5°C 3.5°C / 6.3°C
    5 BF
    36%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    8°C 6.6°C / 9.0°C
    4 BF
    51%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    3°C 1.9°C / 2.7°C
    4 BF
    30%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    3°C 2.9°C / 3.5°C
    5 BF
    56%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    4°C 2.0°C / 4.3°C
    2 BF
    36%
  • Κοζάνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    -2°C -1.6°C / 0.6°C
    4 BF
    31%
  • Αγρίνιο
    Σποραδικές νεφώσεις
    3°C 2.9°C / 2.9°C
    2 BF
    39%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    8°C 6.1°C / 8.8°C
    6 BF
    74%
  • Μυτιλήνη
    Αραιές νεφώσεις
    5°C 1.8°C / 4.9°C
    6 BF
    70%
  • Ερμούπολη
    Αυξημένες νεφώσεις
    6°C 4.9°C / 6.4°C
    7 BF
    72%
  • Σκόπελος
    Αραιές νεφώσεις
    5°C 1.8°C / 4.7°C
    3 BF
    52%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    8°C 7.9°C / 7.9°C
    2 BF
    46%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    5°C 3.4°C / 6.7°C
    4 BF
    36%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    4°C 3.4°C / 4.9°C
    3 BF
    52%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    9°C 8.8°C / 8.8°C
    5 BF
    57%
  • Χαλκίδα
    Αραιές νεφώσεις
    2°C 1.6°C / 6.0°C
    5 BF
    86%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    6°C 5.3°C / 6.0°C
    3 BF
    41%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    4°C 3.6°C / 5.0°C
    2 BF
    44%
  • Καστοριά
    Ελαφρές νεφώσεις
    -2°C -1.7°C / -1.7°C
    2 BF
    41%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η Νέα Υόρκη του Εντουαρντ Χόπερ

  • A-
  • A+
Φέτος, καθώς συμπληρώθηκαν 140 χρόνια από τη γέννηση του ιδιοφυούς ζωγράφου, το Whitney Museum τού αφιερώνει μια μεγάλη αναδρομική έκθεση με περισσότερα από 200 έργα.

Φεβρουάριος του 1950 στη Νέα Υόρκη. Ο φακός απαθανατίζει τον Εντουαρντ Χόπερ σε ηλικία 67 ετών, στο απόγειο της καριέρας του, με τα χέρια στις τσέπες του κομψού κοστουμιού, να στέκεται δίπλα στο παράθυρο του σπιτού του, ένα μικρό διαμέρισμα «ρετιρέ» στην Washington Square North, με θέα την πλατεία και τις στέγες των σπιτιών, που έχει απεικονίσει σε αρκετά έργα του.

Αυτή ήταν η κατοικία και το ατελιέ του για μισό αιώνα αλλά και ο χώρος που μοιράστηκε με τη σύζυγό του και μούσα του, επίσης ζωγράφο, Ζοζεφίν. Λίγα μέτρα μακριά από το Whitney Museum of American Art, με το οποίο ο κορυφαίος της αμερικανικής αφαίρεσης διατηρούσε στενή σχέση - εκεί έκανε την πρώτη του έκθεση το 1920 κι ακολούθησαν κι άλλες καθώς και συμμετοχές στις Μπιενάλε του μουσείου, στο οποίο κληροδότησε 2.500 έργα και τεκμήρια του εργαστηρίου του.

«The Sheridan Theatre», 1937

Αυτή τη χρονιά, καθώς συμπληρώθηκαν 140 χρόνια από τη γέννηση του Εντουαρντ Χόπερ (22 Ιουλίου 1882-15 Μαΐου 1967), το Whitney Museum τού αφιερώνει μια μεγάλη αναδρομική έκθεση, με περισσότερα από 200 έργα, λάδια, ακουαρέλες, σχέδια από δημόσιες και ιδιωτικές συλλογές καθώς και αρχειακό υλικό, όπως φωτογραφίες, σημειωματάρια, αλληλογραφία.

«City Roofs», 1932

Η έκθεση με τίτλο «Η Νέα Υόρκη του Εντουαρντ Χόπερ» αποκαλύπτει ένα προσωπικό όραμα της μητρόπολης που ο καλλιτέχνης τόσο αγάπησε και ζωγράφισε όσο κανείς άλλος, αποτελώντας θέμα, σκηνικό και έμπνευση για τις διάσημες εικόνες του. Ενα «μανιφέστο» του Χόπερ για την «ιδιωτική» του Νέα Υόρκη, που διαρκώς μεταβάλλεται, αποκαλύπτεται, εκπλήσσει. Ενα αστικό τοπίο στον χάρτη αλλά και στο μυαλό του ζωγράφου, που διαμορφώθηκε στα έργα του μέσα από τη βιωμένη εμπειρία, τη μνήμη και τη φαντασία.

«Είναι η αμερικανική πόλη που γνωρίζω καλύτερα και μου αρέσει περισσότερο», είχε πει ο διάσημος καλλιτέχνης για τη Νέα Υόρκη, η οποία υπήρξε σπίτι του για έξι δεκαετίες, από το 1908 μέχρι τον θάνατό του το 1967. Γεννήθηκε στο Νάιακ, κοντά στη Νέα Υόρκη, όπου μετακόμισε στις αρχές του 20ού αιώνα για να σπουδάσει στο New York School of Illustration και στη συνέχεια στο New York School of Art.

«Morning Sun», 1952

Ηταν μια περίοδος που η μεγαλούπολη γνώριζε τεράστια ανάπτυξη, οι ουρανοξύστες έφτασαν σε ύψη-ρεκόρ, τα εργοτάξια δούλευαν ασταμάτητα και ένας ολοένα και πιο διαφορετικός πληθυσμός άνθιζε, όπως σημειώνουν οι επιμελητές της έκθεσης Kim Conaty, Steven και Ann Ames και Melinda Lang. Ωστόσο στα έργα του Χόπερ η πόλη διατηρεί μια ανθρώπινη κλίμακα, τα κτίρια συχνά μοιάζουν ακατοίκητα ή αποπνέουν μια μελαγχολία. Αποφεύγοντας τον εμβληματικό ορίζοντα της Νέας Υόρκης και τα τοπόσημά της, όπως η Γέφυρα του Μπρούκλιν και το Εμπάιρ Στέιτ Μπίλντινγκ, ο Χόπερ έστρεψε την προσοχή του σε «αφανείς» δομημένους χώρους και σε απρόβλεπτες γωνιές της, στις συγκρούσεις του παλιού με το νέο, του δημόσιου με το ιδιωτικό.

«New York Movie», 1939

«Σπουδαίος Αμερικανός καλλιτέχνης του 20ού αιώνα», όπως τον χαρακτήρισε το περιοδικό Life, «Από τους πιο πρωτότυπους και ισχυρούς δημιουργούς της Αμερικής», σύμφωνα με τον συνάδελφό του Charles Burchfield, ο Εντουαρντ Χόπερ «έχτισε» την προσωπική του Νέα Υόρκη μέσα από τη ματιά, τις αισθήσεις και τα βιώματά του. Καθοριστικές ήταν οι κοινές εμπειρίες με τη σύζυγό του από το 1924, Ζοζεφίν, ζώντας μια θυελλώδη σχέση, καθώς ήταν διαφορετικοί χαρακτήρες - αυτός εσωστρεφής, εκείνη εξωστρεφής. Και οι δυο, ωστόσο λάτρευαν το θέατρο και παρακολουθούσαν τακτικά τις διεθνείς παραγωγές που ανέβαιναν στις νεοϋορκέζικες σκηνές. Παράλληλα, το γεγονός ότι και οι δυο τους αδιαφορούσαν για τη μαγειρική -η κουζίνα τους ήταν μια μικροσκοπική εσοχή στο διαμέρισμα της Washington Square North- τούς ωθούσε σε συχνές εξόδους και απολάμβαναν να τρώνε σε φτηνά εστιατόρια και καφετέριες, μέρη τα οποία ενέπνευσαν καλλιτεχνικά τον Χόπερ.

Αυτοπροσωπογραφία 1925–30

Το διάσημο καλλιτεχνικό ζευγάρι πίστευε βαθιά πως έπρεπε να διατηρηθεί η ιστορία της Νέας Υόρκης με τα παλιά κτίρια από κόκκινα τούβλα και μοιράζονταν με τους φίλους τους τον φόβο της έξωσης από το στούντιο-καταφύγιό τους, καθώς οι ουρανοξύστες ορθώνονταν ο ένας μετά τον άλλον, σε μια εποχή ανάπτυξης και ραγδαίων αλλαγών. Οπως υποστήριζε ο Χόπερ: «Τα κτίρια εκατέρωθεν της Πέμπτης Λεωφόρου στη βόρεια πλευρά της πλατείας φαίνεται να είναι όλα όσα έχουν απομείνει που διατηρούν τον χαρακτήρα της ιστορικής κληρονομιάς της χώρας».

Ο ίδιος έδωσε μορφή στις ιδέες του, ζωγραφίζοντας το 1946 το έργο «Approaching a City», όπου μια σειρά από κτίρια ακουμπούν το ένα δίπλα στο άλλο και ένας τσιμεντένιος τοίχος αντιστήριξης κόβει στο κέντρο τη σύνθεση, ενώ οι γραμμές του τρένου που οδηγούν σε ένα σκοτεινό τούνελ ενισχύουν την αίσθηση του φόβου μπροστά στο άγνωστο. Οπως είχε πει αργότερα ο Χόπερ γι’ αυτόν τον πίνακα: «Υπάρχει κάποιος φόβος και άγχος και μεγάλο οπτικό ενδιαφέρον για τα πράγματα που βλέπει κανείς να έρχονται σε μια μεγάλη πόλη».

«Manhattan Bridge Loop», 1928

Η έκθεση, που θα διαρκέσει μέχρι τον ερχόμενο Μάρτιο, συγκεντρώνει πολλά εμβληματικά έργα του Χόπερ με το αστικό τοπίο να πρωταγωνιστεί, με κτίρια, γέφυρες, εμβληματικά καφενεία, θέατρα και σινεμά, αλλά και εσωτερικά σπιτιών, όπως τα «Automat» (1927), «Early Sunday Morning» (1930), «Room in New York» (1932), «New York Movie» (1939) και «Morning Sun» (1952). Υπάρχουν όμως και λιγότερο γνωστές συνθέσεις, όπως οι ακουαρέλες του από το κέντρο της Νέας Υόρκης και ο υπέροχος πίνακάς του «November, Washington Square» (1932/1958).

Η Νέα Υόρκη έχει αλλάξει δραματικά από την εποχή του Χόπερ, επισημαίνουν οι επιμελητές της έκθεσης, πολλά από τα σημεία που έχει απεικονίσει έχουν χαθεί και άλλα με δυσκολία τα ανακαλύπτεις, ωστόσο εκατομμύρια άνθρωποι εξακολουθούν να νιώθουν πως αυτή η ζωντανή μεγαλούπολη, που ποτέ δεν κοιμάται, είναι το σπίτι τους. «Το έργο του μας υπενθυμίζει αυτό το αναπόφευκτο, αλλά ταυτόχρονα είναι ένα φως για να κοιτάξουμε ό,τι απομένει και τι μπορεί ακόμα να αιχμαλωτίσει τη φαντασία μας, στις ήρεμες στιγμές, στις παράξενες γωνιές και στις τυχαίες συναντήσεις της καθημερινής ζωής στην πόλη».


📌 Whitney Museum of American Art, «Edward Hopper’s New York», μέχρι 5 Μαρτίου 2023, https://whitney.org

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΝΗΣΙΔΕΣ
Κι όμως είμαστε ανθρωπάκια
Η έκθεση «Η ουσία του απρόσωπου» παρουσιάζει αντιπροσωπευτικά έργα από όλη την πορεία του Γιάννης Γαΐτη, που συνομιλούν με γλυπτά και κολάζ της συζύγου του,
Κι όμως είμαστε ανθρωπάκια
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Σεργιάνι... στην καθημερινότητα του Γιάννη Μόραλη
«Χώρος ιδιωτικός» είναι ο τίτλος της έκθεσης που αναπαριστά το αθηναϊκό εργαστήριο του κορυφαίου ζωγράφου, περιλαμβάνοντας προσωπικά του αντικείμενα, ζωγραφικά υλικά και βέβαια περισσότερα από 100 έργα του.
Σεργιάνι... στην καθημερινότητα του Γιάννη Μόραλη
ΝΗΣΙΔΕΣ
«Μήπως η ζωή δεν είναι ασυνάρτητη;»
Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Νίκου Εγγονόπουλου παρουσιάζεται στο Ίδρυμα Θεοχαράκη με τίτλο «Ο Ορφέας του Υπερρεαλισμού».
«Μήπως η ζωή δεν είναι ασυνάρτητη;»
ΝΗΣΙΔΕΣ
Αποδομώντας την εικονιστική φόρμα
Περίπου 300 έργα της Sophie Taeuber-Arp συγκεντρωμένα από περισσότερες από 50 δημόσιες και ιδιωτικές συλλογές σε όλο τον κόσμο παρουσιάζονται στο ΜοΜΑ.
Αποδομώντας την εικονιστική φόρμα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας