• Αθήνα
    Αυξημένες νεφώσεις
    5°C 2.5°C / 6.3°C
    4 BF
    79%
  • Θεσσαλονίκη
    Αραιές νεφώσεις
    2°C -0.4°C / 3.0°C
    5 BF
    46%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    6°C 3.3°C / 7.0°C
    3 BF
    78%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    1°C 0.9°C / 0.9°C
    4 BF
    44%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    4°C 3.5°C / 3.9°C
    5 BF
    65%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    2°C 0.0°C / 2.0°C
    4 BF
    45%
  • Κοζάνη
    Αραιές νεφώσεις
    -4°C -3.6°C / -1.6°C
    4 BF
    46%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    3°C 2.9°C / 2.9°C
    2 BF
    76%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    10°C 9.9°C / 12.7°C
    5 BF
    78%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    7°C 4.6°C / 6.9°C
    3 BF
    76%
  • Ερμούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    8°C 7.2°C / 8.4°C
    3 BF
    75%
  • Σκόπελος
    Χιονοπτώσεις
    1°C 0.7°C / 0.7°C
    8 BF
    99%
  • Κεφαλονιά
    Ψιχάλες
    6°C 5.9°C / 5.9°C
    2 BF
    65%
  • Λάρισα
    Αραιές νεφώσεις
    3°C 1.1°C / 2.9°C
    5 BF
    48%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    3°C 2.5°C / 3.3°C
    4 BF
    65%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    9°C 8.8°C / 8.8°C
    2 BF
    87%
  • Χαλκίδα
    Αυξημένες νεφώσεις
    4°C 2.9°C / 4.9°C
    4 BF
    80%
  • Καβάλα
    Σποραδικές νεφώσεις
    6°C 4.3°C / 6.0°C
    4 BF
    47%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    1°C 1.4°C / 2.8°C
    3 BF
    55%
  • Καστοριά
    Ελαφρές νεφώσεις
    -2°C -2.3°C / -2.3°C
    3 BF
    60%

Αντώνης Ε. Χαριστός: Αγια οικογένεια, Μυθιστόρημα, Εκδόσεις Γράφημα

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Στο σκοτάδι οι άνθρωποι βλέπουν καλύτερα

  • A-
  • A+
Η παιδική αθωότητα, από τα σπουδαιότερα γνωρίσματα της ανθρώπινης φύσης, μπορεί να θυσιαστεί εξαιτίας μιας πίστης που αντηχεί στο κενό.

Οι εκδόσεις Γράφημα φέρνουν στο προσκήνιο ένα αριστούργημα ή μάλλον –για να χρησιμοποιήσουμε έναν όρο του Γιώργου Ικαρου Μπαμπασάκη– ένα «αρρωστούργημα»: την Αγια οικογένεια του Αντώνη Χαριστού.

1970, Στοκχόλμη: μια σκοτεινή ιστορία εξελίσσεται πίσω από κλειστές και κλειδωμένες πόρτες. Ο περίφημος παιδίατρος, Alfred Johansson, πρόκειται να μιλήσει για το ζήτημα των αμβλώσεων ως επίτιμο μέλος της χριστιανικής κοινότητας της χώρας και άξιο τέκνο της Εκκλησίας. Οσο η κοινωνία βράζει, ο Alfred προετοιμάζεται για την ομιλία του, ωστόσο καθώς τη γράφει τα φαντάσματα του παρελθόντος σαπίζουν το μυαλό του.

Ο Alfred Johansson έλαβε από μικρός εκπαίδευση σύμφωνη με τα χριστιανικά ιδανικά, όταν με πρωτοβουλία της μητέρας του φοίτησε σε οικοτροφείο της Σουηδίας. Η διαμονή του εκεί έμελλε να είναι μοιραία για τον μετέπειτα βίο του: ένας από τους ιερείς του εν λόγω οικοτροφείου ασελγούσε σε βάρος του κατ’ εξακολούθηση με την πρόφαση ότι η πράξη του αυτή ήταν θέλημα Θεού.

Εξομολογούμενος αυτή τη φρικαλεότητα που υπέστη στη μητέρα του, ο Alfred γνώρισε απόρριψη και τιμωρία: η μητέρα του δεν πίστεψε τα λόγια του γιου της και τον τιμώρησε για την αμαρτία του ψεύδους μη επιτρέποντάς του να επιστρέψει στο σπίτι.

Η εμπειρία στο οικοτροφείο δημιούργησε στον Alfred την αίσθηση ότι είχε χάσει την παιδική του αθωότητα. Κάθε φορά που προσπαθούσε να τη φέρει στη θύμισή του φοβόταν ακόμα περισσότερο τους γύρω του, ακόμα και την ίδια την ύπαρξή του. Μεγάλο το βάρος της ψυχής και οι ευκαιρίες για λύτρωση λίγες. Δίχως να γνωρίζει τι να κάνει για να απαλύνει τον πόνο του αποφασίζει να ξεκινήσει συνεδρίες με έναν πολύ καλό φίλο του ψυχολόγο. Η ταυτότητά του ήταν μόνο κενές λέξεις πάνω σε σελίδες ενός ξένου σημειωματάριου.

Πιστεύοντας πως ο κόσμος στον οποίο ζει είναι γεμάτος πόνο, θλίψη και δυστυχία, αναζητά ένα μέρος όπου ο πόνος και η θλίψη αποτελούσαν και συνεχίζουν να αποτελούν αναπόσπαστο μέρος της ζωής: ο Alfred πηγαίνει στο στρατόπεδο συγκέντρωσης του Αουσβιτς. Ωστόσο, προτού πάει εκεί, γνωρίζει έναν νεαρό φωτογράφο ο οποίος του έδειξε πώς είναι η πραγματική ζωή όταν σβήνει το «Αγιο Φως». Μια πραγματικότητα όπου ο προστατευτικός μανδύας της θρησκείας δεν καλύπτει κανέναν, παρά μόνο πολίτες υπεράνω πάσης υποψίας.

Κατά την επίσκεψή του στο στρατόπεδο συγκέντρωσης ο Alfred έρχεται σε επαφή με έναν πρώην βασανιστή του στρατοπέδου, ο οποίος του διηγείται την εμπειρία του. Ο Alfred ακούει με προσοχή την ιστορία του συνομιλητή του και τα γεγονότα που του περιγράφει και συγκλονίζεται από τη φρίκη.

Καθώς συνέχιζε να μιλάει για όλα όσα έζησε, με περισσή ικανοποίηση ισχυρίστηκε ότι μέσα από τη δουλειά του ως βασανιστής βρήκε την αληθινή ταυτότητά του – μια δήλωση η οποία προκάλεσε τον έντονο αποτροπιασμό του Alfred. Δεν μπορούσε να διανοηθεί ότι ένας άνθρωπος βρήκε τον εαυτό του μέσα από τον πόνο των άλλων, γι’ αυτό αποφάσισε να λήξει τη συζήτηση και να αποχωρήσει.

Ο Alfred Johansson αναζητά να βρει τον πραγματικό του εαυτό προσπαθώντας να αφήσει πίσω του τις πρότερες τραυματικές εμπειρίες του. Αμφισβητεί διαρκώς την πίστη του στον Θεό και στους ανθρώπους. Η ευτυχία είναι για εκείνον ένα μέσο που δίνει τη δυνατότητα στους γύρω του να τον ελέγχουν και να τον κατακρίνουν. Φοβάται ακόμα και τον ίδιο του τον εαυτό.

Το βιβλίο προσφέρει μια πικρή γεύση της ζωής, όπου δεν είναι όλα ρόδινα ούτε όλοι οι άνθρωποι καλοί. Η παιδική αθωότητα, ένα από τα σπουδαιότερα γνωρίσματα της ανθρώπινης φύσης, θυσιάζεται εξαιτίας μιας πίστης που αντηχεί στο κενό.

Εν κατακλείδι, σε μια κοινωνία που παρουσιάζεται ιδανική, ο συγγραφέας έχει τοποθετήσει μια σειρά εγκλημάτων που γίνονται στο όνομα της χριστιανικής πίστης. Στο βιβλίο έχει δοθεί με έναν αρκετά έξυπνο τρόπο η εικόνα μιας «τέλειας» κοινωνίας της οποίας η καρδιά, αν γνώριζε τι συμβαίνει όταν εκείνη κοιμάται, ίσως να πάθαινε έμφραγμα.

*Φοιτητής Ιστορίας και Αρχαιολογίας, ποιητής και μέλος της γραμματείας του IWPR (Institute for World Philosophical Research)

**Μεταπτυχιακού φοιτητή Φιλοσοφίας, μεταφραστή και υπεύθυνου της γραμματείας του Ινστιτούτου Φιλοσοφίας ΙWPR


Τη σελίδα αυτήν δεν τη φτιάχνουν επαγγελματίες κριτικοί βιβλίου. Γράφεται από αναγνώστες που απευθύνονται σε αναγνώστες για να τους μιλήσουν για κάποιο βιβλίο που τους συνεπήρε. Αν θέλετε να μοιραστείτε όσα νιώσατε διαβάζοντας ένα βιβλίο, στείλτε το κείμενό σας (το πολύ 700 λέξεις) στο [email protected]

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΝΗΣΙΔΕΣ
Κάθε τέχνη είναι προπαγάνδα
Η πιο επικίνδυνη μορφή λογοκρισίας είναι η αυτολογοκρισία και αυτός ο κίνδυνος μπορεί να προέλθει από τα αριστερά όσο και από τα δεξιά.
Κάθε τέχνη είναι προπαγάνδα
ΝΗΣΙΔΕΣ
Η Φρίντα και η Κρατούλα
Οι σημαιούλες κόντευαν να γίνουν ράκη θλιβερά στα κουρασμένα χέρια των παιδιών προς παρηγορία κι εκείνων που τις είχαν χάσει από νωρίς.
Η Φρίντα και η Κρατούλα
ΝΗΣΙΔΕΣ
«Είναι δύσκολο να μην αισθανθείς τη γοητεία της Ρόζας μέσα από το έργο της»
Η Λούξεμπουργκ δείχνει πειστικά ότι αυτή η προοπτική μετάβασης στον σοσιαλισμό χωρίς επανάσταση ήταν μια απάτη και στην πράξη σήμαινε υποταγή στην αστική τάξη.
«Είναι δύσκολο να μην αισθανθείς τη γοητεία της Ρόζας μέσα από το έργο της»
ΝΗΣΙΔΕΣ
Δημόσιες εκμυστηρεύσεις
Στο τελευταίο βιβλίο της «Αποδελτίωση ΙΙ» η Σεμίνα Διγενή ανθολογεί συνεντεύξεις και κείμενά της από τη μακρά δημοσιο­γραφική πορεία της.
Δημόσιες εκμυστηρεύσεις
ΝΗΣΙΔΕΣ
Ο ουτιδανός και ο γυμνοσάλιαγκας
Η θεματική και το κέντρο ενδιαφέροντος του Ιονέσκο παραμένουν εστιασμένα στην αποξένωση, στην ασυνεννοησία, στην αχανή απόσταση που χωρίζει τα ανθρώπινα όντα.
Ο ουτιδανός και ο γυμνοσάλιαγκας

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας