• Αθήνα
    Αυξημένες νεφώσεις
    4°C 1.6°C / 5.2°C
    3 BF
    85%
  • Θεσσαλονίκη
    Αυξημένες νεφώσεις
    2°C -0.4°C / 3.5°C
    5 BF
    49%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    6°C 4.9°C / 7.0°C
    4 BF
    72%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    2°C 1.9°C / 1.9°C
    4 BF
    41%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    3°C 2.9°C / 3.0°C
    5 BF
    75%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    2°C 0.0°C / 2.0°C
    4 BF
    46%
  • Κοζάνη
    Αραιές νεφώσεις
    -4°C -3.6°C / -1.6°C
    4 BF
    46%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    3°C 2.9°C / 2.9°C
    2 BF
    59%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    9°C 8.8°C / 11.0°C
    5 BF
    79%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    8°C 5.1°C / 7.9°C
    3 BF
    76%
  • Ερμούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    7°C 6.6°C / 7.8°C
    6 BF
    79%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    3°C 0.7°C / 2.7°C
    4 BF
    87%
  • Κεφαλονιά
    Αραιές νεφώσεις
    8°C 7.9°C / 7.9°C
    3 BF
    46%
  • Λάρισα
    Αραιές νεφώσεις
    2°C 0.1°C / 1.9°C
    4 BF
    55%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    3°C 0.5°C / 3.3°C
    4 BF
    64%
  • Ρόδος
    Αραιές νεφώσεις
    9°C 8.8°C / 8.8°C
    2 BF
    81%
  • Χαλκίδα
    Αυξημένες νεφώσεις
    2°C 1.8°C / 4.3°C
    3 BF
    88%
  • Καβάλα
    Σποραδικές νεφώσεις
    6°C 5.3°C / 6.0°C
    4 BF
    46%
  • Κατερίνη
    Ήπιες χιονοπτώσεις
    1°C 1.4°C / 2.8°C
    4 BF
    56%
  • Καστοριά
    Ελαφρές νεφώσεις
    -2°C -2.3°C / -2.3°C
    4 BF
    56%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Αφέντης

  • A-
  • A+
Η λέξη «αφέντης» παράγεται από το μεσαιωνικό «αφθέντης», από το αρχαίο «αυθέντης», ενώ από την ίδια λέξη προήλθε και το τουρκικό efendi.

Είναι αστείο όταν οι έχοντες την εκτελεστική εξουσία συγκρούονται με τα Μεγάλα Αφεντικά αυτής της χώρας. Αστείο με τραγικές πινελιές, εννοείται, γιατί όταν οι εντολοδόχοι τσακώνονται με τους εντολείς δι’ ασήμαντον αφορμήν, που μπορεί να είναι ένα πέναλτι, ή διά σημαντικήν, που μπορεί να είναι η υποκλοπή των τηλεφωνικών συνδιαλέξεων του Αφέντη, τότε όλοι και όλες καταλαβαίνουμε την ποιότητα της Δημοκρατίας που απολαμβάνουμε, καθώς και την αληθινή σημασία της λέξης «αφέντης».

Το Λεξικό της Νέας Ελληνικής Γλώσσας αναφέρει πως «αφέντης» (θηλυκό: αφέντρα) είναι το πρόσωπο που έχει εξουσία επιβολής της βούλησής του σε άλλους, ο κυρίαρχος, ο εξουσιαστής.

Αφέντης είναι κι αυτός που έχει εξουσία σε περιορισμένη τοπικά έκταση, με τη δύναμη του πλούτου ή της καταγωγής του - ο αυθέντης, ο άρχοντας, ο δεσπότης.

Επίσης, αυτός που έχει την απόλυτη κυριότητα ή/και την ευθύνη για κάποιον ή για κάτι: ο ιδιοκτήτης, το αφεντικό, κι εν τέλει «αφέντη» προσφωνεί τον ανώτερο ο κατώτερος, καθώς και τον κύριο του σπιτιού η οικογένειά του, τον παλιό «καλό» καιρό της γνήσιας και ανόθευτης πατριαρχίας...

Η λέξη «αφέντης» παράγεται από το μεσαιωνικό «αφθέντης», από το αρχαίο «αυθέντης», ενώ από την ίδια λέξη προήλθε και το τουρκικό efendi. Η αρχική σημασία του όρου ήταν «αυτός που επιτελεί κάτι με τις δικές του μόνο δυνάμεις», εφόσον ο «αυθέντης» παράγεται από το «αυτός+ έντης», αυτός δηλαδή που επιτελεί, που φέρει εις πέρας.

Η «αυθεντία», δηλαδή το απόλυτο κύρος, αλλά και το πρόσωπο, του οποίου οι απόψεις δεν μπορούν να αμφισβητηθούν από κανέναν έχοντας ισχύ αξιώματος, προέρχεται ετυμολογικά από τον «αυθέντη», όπως και το επίθετο «αυθεντικός», δηλαδή ο αληθινός, ο πραγματικός, ο γνήσιος.

Ο Θουκυδίδης στον Επιτάφιό του περιέγραψε γλαφυρά την ουσία της αθηναϊκής Δημοκρατίας τον καιρό του Περικλή: «ἐγίγνετό τε λόγῳ μὲν δημοκρατία, ἔργῳ δὲ ὑπὸ τοῦ πρώτου ἀνδρὸς ἀρχή». Σήμερα επίσης στα λόγια έχουμε Δημοκρατία, η πρόσοψη του Καθεστώτος είναι κοινοβουλευτική, αλλά στην πραγματικότητα έχουμε την εξουσία του «πρώτου ανδρός», μόνο που αυτός δεν είναι ο εκλεγμένος αρχηγός του κράτους, αλλά το Μεγάλο Αφεντικό, το οποίο χαρίζει την εύνοιά του στον εκλεκτό ή την αποσύρει όταν αυτός γυρίζει και δαγκώνει το χέρι που τον τάιζε.

Και βέβαια όλα αυτά δεν θα μπορούσαν να γίνουν χωρίς την αδιαφορία, τη σιωπηλή συναίνεση ή ακόμα και την ενεργό υποστήριξη του λαού, ο οποίος ποδηγετείται από τα εργαλεία άσκησης της εξουσίας του αφέντη: τα μίντια και το ποδόσφαιρο, τα δραστικά ηρεμιστικά του πλήθους. Και κάπως έτσι ο «κυρίαρχος» λαός, όλοι εμείς μεταβαλλόμαστε σε δούλους, που, όπως έλεγε ο Ζαν-Ζακ Ρουσό, η μόνη μας ελευθερία είναι η δυνατότητα να επιλέγουμε τις αλυσίδες μας, δηλαδή το άλφα κανάλι έναντι του βήτα και την τάδε ομάδα έναντι της δείνα.

Είναι θλιβερό να κινδυνεύει να πέσει αυτή η κυβέρνηση επειδή το Γάντι τσακώθηκε με το Χέρι που το φορούσε, και όχι γιατί πέθαναν χιλιάδες ασθενείς με κορονοϊό, συγγενείς, φίλοι και γνωστοί μας, επειδή δεν υπήρχε για αυτούς ούτε μια κλίνη ΜΕΘ, ούτε το ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό να την υποστηρίξει.

Εάν περιμένουμε να έρθει κάποιος άλλος να μας ελευθερώσει, τότε είμαστε και επισήμως σκλάβοι, σύμφωνα με τον ποιητή Εζρα Πάουντ. Και τότε, το μόνο που μας απομένει είναι να διασκεδάζουμε, να βρίσκουμε τραγικώς αστεία την υποδούλωσή μας στους Αφέντες.

«Δεν γνωρίζει το σκυλί τον αφέντη του»
«Τ’ αφέντη τα καμώματα, ή παίνα τα ή βουβάσου»

Λαϊκές παροιμίες

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΝΗΣΙΔΕΣ
Χωσιματίας
O χωσιματίας μπορεί να αυτοπροσδιορίζεται ως αριστερός ή δεξιός, μπορεί δημοσίως να επιχειρηματολογεί υπέρ του άλφα ή βήτα κόμματος.
Χωσιματίας
ΝΗΣΙΔΕΣ
Τι σημαίνει: Μη
Οσο κραταιούται η ασφάλειά μας, τόσο αποδυναμώνονται η ελευθερία και η απόλαυση.
Τι σημαίνει: Μη
ΝΗΣΙΔΕΣ
Η αβάσταχτη πλεονεξία τού είναι
Αν η υπόθεση του Κατάρ-γκέιτ έχει να προσθέσει κάτι, αυτό είναι ένα ερώτημα γύρω από τις ρίζες της ανθρώπινης πλεονεξίας στον πολιτισμό της κατανάλωσης.
Η αβάσταχτη πλεονεξία τού είναι
ΝΗΣΙΔΕΣ
«Κλεπταποδόχοι» χωρίς «υποδοχές»
Η «τηλεξουσία» διατηρεί ακόμα τον ρόλο της ως ο κυριότερος μηχανισμός διάχυσης της «αγοραφοβικής» πολιτικής του σημερινού κράτους.
«Κλεπταποδόχοι» χωρίς «υποδοχές»
ΝΗΣΙΔΕΣ
Το πιο υπέροχο «γαμώτο»
Η ιστορία της Αριστεράς, των αγώνων, των επαναστάσεων και των διεκδικήσεων πάνω σε αυτό το «γαμώτο» θεμελιώθηκε.
Το πιο υπέροχο «γαμώτο»
ΑΝΟΧΥΡΩΤΗ ΠΟΛΗ
Καιρός να μείνουμε μόνοι
Οι άνθρωποι είναι μουδιασμένοι σε όλα τα επίπεδα. Το πολιτικό, το κινηματικό, το δημιουργικό. Εξαντλημένοι από τις απότομες στροφές της ιστορίας.
Καιρός να μείνουμε μόνοι

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας