• Αθήνα
    Αυξημένες νεφώσεις
    5°C 2.5°C / 6.3°C
    4 BF
    79%
  • Θεσσαλονίκη
    Αραιές νεφώσεις
    2°C -0.4°C / 3.0°C
    5 BF
    46%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    6°C 3.3°C / 7.0°C
    3 BF
    78%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    1°C 0.9°C / 0.9°C
    4 BF
    44%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    4°C 3.5°C / 3.9°C
    5 BF
    65%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    2°C 0.0°C / 2.0°C
    4 BF
    45%
  • Κοζάνη
    Αραιές νεφώσεις
    -4°C -3.6°C / -1.6°C
    4 BF
    46%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    3°C 2.9°C / 2.9°C
    2 BF
    76%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    10°C 9.9°C / 12.7°C
    5 BF
    78%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    7°C 4.6°C / 6.9°C
    3 BF
    76%
  • Ερμούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    8°C 7.2°C / 8.4°C
    3 BF
    75%
  • Σκόπελος
    Χιονοπτώσεις
    1°C 0.7°C / 0.7°C
    8 BF
    99%
  • Κεφαλονιά
    Ψιχάλες
    6°C 5.9°C / 5.9°C
    2 BF
    65%
  • Λάρισα
    Αραιές νεφώσεις
    3°C 1.1°C / 2.9°C
    5 BF
    48%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    3°C 2.5°C / 3.3°C
    4 BF
    65%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    9°C 8.8°C / 8.8°C
    2 BF
    87%
  • Χαλκίδα
    Αυξημένες νεφώσεις
    4°C 2.9°C / 4.9°C
    4 BF
    80%
  • Καβάλα
    Σποραδικές νεφώσεις
    6°C 4.3°C / 6.0°C
    4 BF
    47%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    1°C 1.4°C / 2.8°C
    3 BF
    55%
  • Καστοριά
    Ελαφρές νεφώσεις
    -2°C -2.3°C / -2.3°C
    3 BF
    60%

Σκηνή από την ταινία «Αναπαράσταση» του Θ. Αγγελόπουλου (1970)

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Το σινεμά πέθανε. Ζήτω το σινεμά!

  • A-
  • A+

Θα μιλήσουμε για το σινεμά, εκκινώντας απ’ το θέατρο... Πολλές θεατρικές σκηνές έχουν ήδη ξεκινήσει και απ’ ό,τι φαίνεται δεν θα ξέρουμε τι να πρωτοδούμε. Εως τώρα πάντως είδαμε από τα χειρότερα («Καλιγούλας» σε σκηνοθεσία Τσέζαρις Γκραουζίνις στο Θέατρο Τζένη Καρέζη: παρά το όποιο ταλέντο των ηθοποιών, παραδώσαμε σώμα και πνεύμα εξαιτίας της σκηνοθεσίας/ποιας σκηνοθεσίας;

Αλλά και ο Γιώργος Κουτλής δυστυχώς μας απογοήτευσε σκηνοθετικά στο «Ονειρο ενός γελοίου» στο Θέατρο Πορεία, ωστόσο έχουμε δει εξαιρετικές δουλειές του και περιμένουμε -και θα δούμε- πολύ περισσότερα), αλλά και από τα καλύτερα: Ο Violet Louise στο «Ημερολόγιο ενός σκύλου» μάς μεταφέρει στο πραγματικά σύγχρονο θέατρο (Θέατρο Ν. Κόσμου), ο Γιώργος Νινιός μάς κέρδισε στο νέο έργο «Τσιτάχ. Η ερημιά του τερματοφύλακα» του Β. Κατσικονούρη (Θέατρο Πορεία), όπως και ο Ερρίκος Λίτσης στον «Μάκη» του ίδιου συγγραφέα (Θέατρο Νέου Κόσμου) και φυσικά έχουμε την παράσταση «Κωλόκαιρος» σε σκηνοθεσία Γιώργου Παλούμπη, που θα καταγραφεί ως μία από τις καλύτερες της χρονιάς, σε κείμενο Αντώνη Τσιοτσιόπουλου (πρόκειται για ευρηματική γραφή, ως μια σύγχρονη αρχαία τραγωδία).

Ξεχωρίσαμε τον Θάνο Αλεξίου, ωστόσο η ερμηνεία του Στάθη Σταμουλακάτου είναι ό,τι καλύτερο έχουμε δει υποκριτικά στο θέατρο τα τελευταία χρόνια. Για το τέλος αφήσαμε το «Μια άλλη Θήβα» (Θέατρο Ν. Κόσμου) σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου: ο Θάνος Λέκκας γνωρίζουμε ήδη πως είναι ένας από τους καλύτερους ηθοποιούς της γενιάς του, που πραγματικά ποιεί ήθος, γιατί τέτοιο παιδί είναι! Οσο για τον Δημήτρη Καπουράνη, στον πρώτο του πρωταγωνιστικό ρόλο στο θέατρο, ερμηνεύει δύο χαρακτήρες. Αυτό κάνει ο κ. Θεοδωρόπουλος (εν αντιθέσει με τόσους, μα τόσους άλλους): εμπιστεύεται νέους ηθοποιούς και τους αναδεικνύει. Τους δίνει γενναιόδωρα τη σκηνή και τους αφήνει να δημιουργήσουν.

Ο νεαρός Δημήτρης Καπουράνης έκανε μια τέτοια ερμηνεία, που θα τον ακολουθεί στην καριέρα του. Το έργο είναι σύγχρονο και ανήκει στον πολυβραβευμένο συγγραφέα Σέρχιο Μπλάνκο. Από την Ουρουγουάη είναι ο Σέρχιο, στη Γαλλία μένει. Στην Αθήνα βρέθηκε για την πρεμιέρα.

Αυτός μας το είπε: «Το σινεμά πέθανε. Η “κινούμενη εικόνα” ανήκει στον 20ό αιώνα. Στον 21ο ανήκει το βλέμμα!»... Εχει δίκιο ο Σέρχιο; Θέλει απλώς να προβοκάρει; Αν πράγματι το «βλέμμα» είναι που θα κυριαρχήσει και αν όντως το σινεμά πέθανε, γιατί τότε όλα όσα συμβαίνουν γύρω μας είναι σαν να συμβαίνουν σε μια χώρα-Ευρώπη-κόσμο τυφλών; Βρε μπας και ξέρει κάτι που δεν ξέρουμε;

Ξεκίνησε την προηγούμενη εβδομάδα και ολοκληρώνεται αύριο Κυριακή. Το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης (ΦΚΘ) είναι ένας σημαντικότατος πολιτιστικός θεσμός εδώ και 63 χρόνια. Και τι δεν έχει περάσει και τι δεν έχει αναδείξει και πόσο δεν έχει αλλάξει! Ή μήπως έχει; Βρε μπας κι αρχίζει να γερνάει;

Αφιέρωμα στον Θ. Αγγελόπουλο είχε το ΦΚΘ με την προβολή μίας μόνο ταινίας του. Περίεργο αφιέρωμα, ωστόσο το να βλέπεις την «Αναπαράσταση» σε σκοτεινή αίθουσα, πόσο μάλλον στον ιστορικό κινηματογράφο «Ολύμπιον», είναι και σπάνιο και πολύτιμο. Γεμάτος ο κινηματογράφος, παρούσα ήταν και η σύντροφος του σκηνοθέτη (δυστυχώς όμως όχι ο διευθυντής φωτογραφίας Γιώργος Αρβανίτης, του οποίου η δουλειά και στη συγκεκριμένη ταινία είναι ο λόγος που τότε έλαβε συγχαρητήρια από τον ίδιο τον Ακίρα Κουροσάβα!).

Η Φοίβη Οικονομοπούλου μίλησε υπέροχα, ενώ μαζί της ήταν και ο καλλιτεχνικός διευθυντής του ΦΚΘ, Ορέστης Ανδρεαδάκης. Στο τέλος της δικής του ομιλίας, αναφέρθηκε σε συγκεκριμένη τράπεζα που είναι χορηγός του Φεστιβάλ, η διαφήμιση της οποίας παίζει πριν από κάθε ταινία, και ο κ. Ανδρεαδάκης έκλεισε ευχαριστώντας την, καθώς χρηματοδότησε την προβολή ως «προσβάσιμη για όλους». Ο διερμηνέας στα αγγλικά μετέφρασε τα πάντα, εκτός από αυτή την τελευταία αναφορά.

Και τότε, από τις μπροστινές σειρές, σηκώνεται όρθιος ένας άνδρας γύρω στα 40 και φωνάζει (έτσι, όρθιος!): «Δεν τα μεταφράζεις σωστά! Γιατί δεν μεταφράζεις και αυτά που είπε αυτός ο αλήτης για την τράπεζα; Να περάσετε να πάρετε τον μισθό σας κ. Ανδρεαδάκη!». Ο θεατής καταχειροκροτήθηκε. Οταν δε έπαιξε η διαφήμιση της τράπεζας, τα γιούχα πήγαν κι ήρθαν...

Να πούμε ότι η εν λόγω αντίδραση φάνηκε ως κεραυνός εν αιθρία, δεν θα το πούμε. Εξαιτίας του κ. Ανδρεαδάκη το Φεστιβάλ έχει απομακρυνθεί από τον ιστορικό και ουσιαστικό του ρόλο (η επιλογή, για πρώτη φορά, μιας χολιγουντιανής ταινίας -και μάλιστα κακής- για έναρξη είναι ενδεικτικό των παραπάνω). Ωστόσο, η αντίδραση του θεατή, όπως κι αν την κρίνει κανείς, είναι επίσης ενδεικτική του πώς μια ταινία μπορεί να αλλάξει ένα βλέμμα. Πόσο μάλλον να «αναπαράξει» όχι μόνο τις σκέψεις, αλλά και τα συναισθήματά μας. Και αυτό, μόνο λίγο δεν το λες...

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΝΗΣΙΔΕΣ
Μια ροκ τελετουργία για τη ζωή και το έργο του Αντονέν Αρτό
Οι Ιόλη Ανδρεάδη και Αρης Ασπρούλης έγραψαν το έργο «Κόκαλο - Μια παράσταση για τη ζωή και το έργο του Αντονέν Αρτό», με τον Γεράσιμο Γεννατά να ενσαρκώνει τον μοναδικό δημιουργό.
Μια ροκ τελετουργία για τη ζωή και το έργο του Αντονέν Αρτό
ΝΗΣΙΔΕΣ
Δωρεάν ταινίες από το Ινστιτούτο Γκέτε!
Το Ινστιτούτο Γκέτε έχει δημιουργήσει την πλατφόρμα «Goethe on Demand», μέσω της οποίας οι θεατές και κινηματογραφόφιλοι μπορούν να απολαμβάνουν κινηματογραφικές ταινίες.
Δωρεάν ταινίες από το Ινστιτούτο Γκέτε!
ΝΗΣΙΔΕΣ
«Αξιότιμο κοινό... Ας κοιταχτούμε!»
Α. Μπινιάρης, Γ. Χρυστόμου και Γ. Αναστασάκης μιλούν στην «Εφ.Συν.» για την «Ανοδο του Αρτούρο Ούι» του Μπρεχτ που ανεβαίνει στο θέατρο «ARK».
«Αξιότιμο κοινό... Ας κοιταχτούμε!»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας