• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    12°C 8.8°C / 13.4°C
    2 BF
    69%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    9°C 6.4°C / 11.0°C
    1 BF
    52%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    11°C 6.0°C / 11.6°C
    2 BF
    71%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    4°C 3.9°C / 3.9°C
    1 BF
    87%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    9°C 8.9°C / 8.9°C
    4 BF
    81%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    9°C 9.0°C / 9.0°C
    2 BF
    61%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    5°C 5.4°C / 5.4°C
    2 BF
    42%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    6°C 6.3°C / 6.3°C
    2 BF
    87%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    11°C 9.3°C / 10.8°C
    2 BF
    61%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    9°C 8.9°C / 9.0°C
    2 BF
    76%
  • Ερμούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    11°C 11.4°C / 11.4°C
    2 BF
    62%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    11°C 10.7°C / 10.7°C
    3 BF
    47%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    11°C 11.3°C / 11.3°C
    3 BF
    70%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    9°C 8.9°C / 8.9°C
    3 BF
    49%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    7°C 6.7°C / 8.5°C
    2 BF
    75%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    13°C 12.8°C / 12.8°C
    3 BF
    58%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    8°C 6.8°C / 12.0°C
    1 BF
    64%
  • Καβάλα
    Σποραδικές νεφώσεις
    10°C 7.3°C / 9.9°C
    1 BF
    53%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    10°C 3.7°C / 9.7°C
    2 BF
    52%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    2°C 2.3°C / 2.3°C
    2 BF
    82%
EUROKINISSI/ΣΤΕΛΙΟΣ ΜΙΣΙΝΑΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ανάμεσα στους τοίχους των ΕΠΑΛ

  • A-
  • A+
Στη γαλλική ταινία «Ανάμεσα στους τοίχους», ένα κινηματογραφικό αφήγημα για τον μικρόκοσμο του σχολείου, που βραβεύτηκε με τον Χρυσό Φοίνικα στο Φεστιβάλ Κανών το 2008, ο Λοράν Καντέ μάς μυεί στον καθημερινό αγώνα ενός καθηγητή σε ένα «δύσκολο» σχολικό ίδρυμα των λαϊκών παρισινών προαστίων.

Σκηνές από την ταινία «Ανάμεσα στους τοίχους» άρχισαν να «παίζονται» σταδιακά ξανά στον νου ενόσω διαβάζαμε τη μακροσκελή επιστολή του καθηγητή ΕΠΑΛ, που υπέβαλε την παραίτησή του καταγγέλλοντας μαθητική βία εντός του Επαγγελματικού Λυκείου και φέρνοντάς μας αντιμέτωπους με την ευαλωτότητα των καθηγητών μπροστά στη βία των μαθητών και την απαξίωση των ΕΠΑΛ.

Η επιστολή έγινε αφορμή επαναστοχασμού πάνω στην ελληνική εκπαίδευση και στις παθογένειές της. Ο Ελληνας αναπληρωτής καθηγητής επανέφερε στο προσκήνιο ένα χρόνιο πρόβλημα, που όλοι γνωρίζουμε αλλά προσποιούμαστε πως δεν υπάρχει: την πολιτισμική αποστέρηση που έχει τις ρίζες της στο οικογενειακό περιβάλλον και δεν έχει καταφέρει να διορθώσει το ελληνικό σχολείο, κάτι που γίνεται πιο ορατό στα Επαγγελματικά Λύκεια.

Ταυτόχρονα έθιξε τον τρόπο που η ελληνική πολιτεία και κοινωνία αντιμετωπίζει τα ΕΠΑΛ ως σχολεία «παριών ανάμεσα σε παρίες», φράση δανεική από την Κατερίνα Μάτσα στο ομότιτλο βιβλίο της στο οποίο αναφέρεται σε τοξικομανείς.

Τα ΕΠΑΛ θα μπορούσαν να έχουν μια περίβλεπτη θέση στην εκπαίδευση, καθώς ο ρόλος τους είναι να παράσχουν αξιόπιστη τεχνική εκπαίδευση και να καλύψουν την έλλειψη σοβαρών τεχνολόγων από την οποία πάσχει η χώρας μας. Η ελληνική κοινωνία είναι όμως εθισμένη στην απόκτηση πανεπιστημιακών τίτλων και αντιμετωπίζει αυτούς τους μαθητές ως παιδιά δεύτερης διαλογής και δεν αξιολογεί την εκπαίδευση των νέων σε τεχνικές δεξιότητες, οι οποίες είναι θεμελιώδεις για την οικονομική ευμάρεια ενός κράτους.

Μήπως λοιπόν η εκτόνωση οργής εντός των Επαγγελματικών Λυκείων σχετίζεται με τον τρόπο που η ελληνική πολιτεία και η ελληνική κοινωνία «κοιτάζουν» τους μαθητές των ΕΠΑΛ; Μήπως αυτά τα θυμικά ξεσπάσματα σχετίζονται με την ανημποριά του κοινωνικού μορφώματος να κατευνάσει τη νεανική επιθετικότητα; Γιατί οι μαθητές έχουν την ανάγκη να νιώθουν «κυρίαρχοι» στον σχολικό χώρο, να κάνουν «ντου» σε τμήματα, να φτιάχνουν τον δικό τους νόμο;

Η βία στα σχολεία δεν μπορεί να είναι ασύνδετη από την κοινωνικοπολιτική δυσφορία και τη μετάλλαξη του κοινωνικού δεσμού, σε μια χώρα όπου το κύριο σημαίνον δεν είναι αξιόπιστο ώστε να εξασφαλιστεί συμμόρφωση όλων στον πολιτικό και κοινωνικό δεσμό. Αυτό σημαίνει πως το πέρασμα στη βία είναι μια μορφή απάντησης σε μια ταπείνωση. Ιδίως στην εφηβεία και στη μετεφηβεία που το μαθητικό υποκείμενο αντλεί απόλαυση από την έκφραση βίας.

Δεν ήταν λίγοι εκείνοι που έσπευσαν να μιλήσουν για τη χρόνια ανοχή μας στη βία και ασυδοσία που επικρατεί στα ΕΠΑΛ, με τους μαθητές να λειτουργούν σαν συμμορία σε γκέτο. Δεν ήταν λίγοι ούτε εκείνοι που καταδίκασαν τον καθηγητή, καθώς η ευθύνη βαραίνει τους διδάσκοντες και όχι τους διδασκόμενους.

Τα παιδιά εισέρχονται στο σχολείο ως φορείς της εμπειρίας που έχουν αποκτήσει στο οικογενειακό περιβάλλον τους. Στην εφηβεία μετατοπίζουν τη λιβιδινική τους ενέργεια σε εκ διαμέτρου από τους γονείς ή τους καθηγητές πρότυπα και κάποιες φορές φλερτάρουν με την παραβατικότητα και την επικινδυνότητα.

Ολοι γνωρίζουμε πως οι έφηβοι και οι μετέφηβοι θέλουν να παρακάμπτουν όρια και να επιβάλλουν τους δικούς τους κανόνες. Αμφισβητούν τον διττό λόγο και την κοινωνική διγλωσσία, απαντούν με βία όταν νιώθουν πως η κοινωνία σκληραίνει τις αξίες της. Κατά τη διάρκεια αυτής της «μεταμορφωτικής πορείας» όλοι οι μαθητές -ανεξάρτητα από το σχολικό ίδρυμα στο οποίο φοιτούν- δεν θα πρέπει να «πυροβολούνται» από τους θεσμούς.

Αντιθέτως, οι εκπρόσωποι των θεσμών θα πρέπει να είναι σε θέση να διαχειριστούν δημιουργικά τις ρήξεις της εφηβείας και της μετεφηβείας, λαμβάνοντας υπόψη πως οι παραβατικές συμπεριφορές χαρακτηρίζουν αυτή την ηλικία καθώς πρόκειται για την περίοδο με τις πιο έντονες βιοσωματικές και ψυχοσυναισθηματικές εναλλαγές στη ζωή του ανθρώπου. Ιδίως όταν πρόκειται για μαθητές ενός σχολείου -όπως το ελληνικό- που αναπαράγει ανισότητες.

Αυτό σημαίνει πως θα πρέπει να δημιουργήσουμε τις συνθήκες έτσι ώστε το ελληνικό μαθητικό σώμα να μη διαπερνάται από αντιθέσεις. Αν η κοινωνική ρίζα του μίσους -όπως σημείωνε ο Κορνήλιος Καστοριάδης- αντιστοιχεί στο κλείσιμο της κοινωνίας, των θεσμών και των φαντασιακών σημασιών που τη στηρίζουν, ας αναρωτηθούμε σε ποιον και γιατί απευθύνουν αυτή την οργή τα παιδιά των ΕΠΑΛ.

Ενα σχολείο δεν μπορεί να αντιμετωπίζεται ως χώρος παραγωγής τραμπούκων. Είναι ένα πεδίο που αξίζει να προστατευτεί μαζί με όλους όσοι το κατοικούν. Αν θέλουμε να το προστατέψουμε, θα πρέπει να διευκολύνουμε και όχι να δυσκολέψουμε κι άλλο τις διαδικασίες υποκειμενοποίησης των διδασκομένων. Και έτσι θα προστατέψουμε και τους διδάσκοντες.

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΝΗΣΙΔΕΣ
Ο Κούρος και το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα
Ο Ιρανός πρόσφυγας που αρίστευσε στις φετινές πανελλήνιες επανέφερε με έναν τρόπο διαφορετικό το ζήτημα της σχέσης της σχολικής αποτυχίας/επιτυχίας με τις κοινωνικές ανισότητες.
Ο Κούρος και το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα
ΝΗΣΙΔΕΣ
Εφηβεία: #selfharmmm
Για τους περισσότερους εφήβους ο αυτοτραματισμός είναι μια προσπάθεια να διακόψουν τα έντονα συναισθήματα και τις πιέσεις που τους μοιάζει αδύνατο να αντέξουν.
Εφηβεία: #selfharmmm
ΝΗΣΙΔΕΣ
Οδηγός αντιμετώπισης του άγχους
Το μυστικό είναι να μαθαίνουμε να διαχειριζόμαστε το άγχος και το στρες, χωρίς να υιοθετούμε ανθυγιεινούς (ή και επικίνδυνους) μηχανισμούς αντιμετώπισης.
Οδηγός αντιμετώπισης του άγχους
ΝΗΣΙΔΕΣ
Καθρέφτη, καθρεφτάκι μου
Το πρόβλημα της εικόνας του σώματος είναι διαδεδομένο σε μια κοινωνία που προωθεί μη ρεαλιστικά πρότυπα για το σώμα. Αν κάνετε συχνά αρνητικά σχόλια για την εμφάνισή σας, δεν είστε μόνοι.
Καθρέφτη, καθρεφτάκι μου
ΝΗΣΙΔΕΣ
Εφηβοι καταληψίες στο ντιβάνι
Οι μαθητικές καταλήψεις ανήκουν στις διεκδικήσεις που μπορούν να υπηρετήσουν την εφηβική ανάγκη μεταμόρφωσης, όσο και την ενόρμηση καταστροφής, η οποία είναι ισχυρότερη από ποτέ κατά τη διάρκεια αυτής της...
Εφηβοι καταληψίες στο ντιβάνι

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας