• Αθήνα
    Σποραδικές νεφώσεις
    10°C 8.6°C / 11.3°C
    3 BF
    83%
  • Θεσσαλονίκη
    Σποραδικές νεφώσεις
    9°C 7.3°C / 10.0°C
    3 BF
    74%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 12.1°C / 15.0°C
    4 BF
    76%
  • Ιωάννινα
    Σποραδικές νεφώσεις
    12°C 11.9°C / 11.9°C
    1 BF
    50%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    8°C 7.9°C / 8.0°C
    4 BF
    76%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    9°C 7.0°C / 9.4°C
    1 BF
    74%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    3°C 3.4°C / 3.4°C
    2 BF
    81%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 11.2°C / 11.2°C
    2 BF
    69%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    15°C 14.7°C / 17.7°C
    3 BF
    90%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    12°C 11.8°C / 11.9°C
    2 BF
    82%
  • Ερμούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    15°C 13.3°C / 15.4°C
    4 BF
    72%
  • Σκόπελος
    Αραιές νεφώσεις
    10°C 7.3°C / 9.7°C
    3 BF
    87%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    17°C 16.9°C / 16.9°C
    2 BF
    51%
  • Λάρισα
    Αραιές νεφώσεις
    10°C 8.4°C / 9.9°C
    3 BF
    62%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    9°C 8.4°C / 8.8°C
    3 BF
    80%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    17°C 14.8°C / 17.1°C
    2 BF
    73%
  • Χαλκίδα
    Ψιχάλες μικρής έντασης
    9°C 8.8°C / 12.1°C
    3 BF
    90%
  • Καβάλα
    Αυξημένες νεφώσεις
    8°C 7.3°C / 8.3°C
    0 BF
    82%
  • Κατερίνη
    Αραιές νεφώσεις
    9°C 8.4°C / 8.7°C
    2 BF
    78%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    4°C 4.1°C / 4.1°C
    1 BF
    76%

Η Ελένη Γερασιμίδου με τον Κοραή Δαμάτη στην Πινακοθήκη Χατζηκυριάκου-Γκίκα

ΦΩΤ.: ΘΩΜΑΣ ΔΑΣΚΑΛΑΚΗΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Οι νέοι θα προχωρήσουν παραπέρα»

  • A-
  • A+
Ελένη Γερασιμίδου και Κοραής Δαμάτης μιλούν για την πορεία τους στο θέατρο, την πολυετή συνεργασία τους και τους νέους της σημερινής εποχής.

Η Ελένη Γερασιμίδου και ο Κοραής Δαμάτης συναντήθηκαν σε μια στιγμή έμπνευσης και «τρέλας», αλλά παραμένουν συν-δημιουργοί. Η Ελ. Γερασιμίδου, πεισματάρα στο δίκιο, αγωνίστρια και ταραχώδης, όταν χρειάζεται, είναι η λιακάδα της ζωής. Μπορεί να κάνει το δύσκολο εύκολο, χωρίς κόπο. Με μια κουβέντα, ένα ανέκδοτο, ένα γέλιο. Τη χαρακτηρίζουν ταπεινότητα και θαυμασμός για την ποντιακή καταγωγή της.

Ο Κοραής Δαμάτης γεννήθηκε στην Αλεξάνδρεια. Μεγάλωσε σε μια πόλη με τεράστια κίνηση ανθρώπων, εθνοτήτων, πολύγλωσσων. Τον επηρέασαν το περιβάλλον, το σχολείο, η πατρίδα του Καβάφη. Αντλώντας τα αποθέματα των παιδικών του χρόνων, με έφεση στην τέχνη, μεταδίδει σοβαρά, ποιοτικά, τις γνώσεις του στο θέατρο.

Η Πινακοθήκη Χ. Γκίκα, σημείο σταθερό συνάντησης, μας περιμένει κάθε μήνα με την εγκάρδια υποδοχή του διευθυντή Κώστα Παπαχρήστου, σ’ έναν ιστορικό χώρο δημιουργίας που εμπνεύστηκε ο αείμνηστος Αγγ. Δεληβορριάς.

● Πώς ξεκίνησε η συνεργασία σας;

Ελένη Γερασιμίδου: Από την «Τρελή του Σαγιό» ξεκίνησε η συνεργασία μας. Νωρίτερα είχα δει μια παράστασή του, την «Υβόννη» του Γκομπρόβιτς στο «Κάππα». Μου άρεσε πολύ. Ηταν ιδιαίτερη. Ο Κοραής έχει τη μαγική δύναμη να μπορεί να τιθασεύσει πάρα πολύ κόσμο, χωρίς να χαθεί η καλλιτεχνική αξία του εγχειρήματος. Γνωριστήκαμε καλύτερα κάνοντας ένα έργο για τη ζωή μιας αντάρτισσας, του Δημοκρατικού Στρατού, της Ελένης Τραγγανίδα-Μακρυνιώτη, που ζει ακόμα, έγινε και φίλη μου από τότε. Είχε πολύ μεγάλη επιτυχία. Βασιστήκαμε στη ζωή της ίδιας, μια παρέμβαση συγγραφική της Σοφίας Αδαμίδου και πολύ κόψιμο από τον Κοραή, που ξέρει την οικονομία του θεάτρου.

Κοραής Δαμάτης: Συνεργαστήκαμε στην «Τρελή». Εκεί την αγάπησα. Γνώρισα τον άνθρωπο. Στο θέατρο, αγαπάς τον συνδυασμό ηθοποιού και ανθρώπου. Είναι δοτική και γενναιόδωρη, γελάμε πάρα πολύ. Συνεννοούμαστε σχεδόν μαγικά, χωρίς πολλά λόγια. Ισως, συνεργαστούμε και φέτος. Τηλεφωνιόμαστε συχνά όχι μόνο για θέματα του θεάτρου αλλά και για μια ανθρώπινη επαφή.

● Ποια πρέπει να είναι τα χαρακτηριστικά ενός καλλιτέχνη;

Κ.Δ.: Αυτό που θεωρώ σημαντικό είναι η αμεσότητα ενός καλλιτέχνη, η αλήθεια και η μελέτη που κάνει. Οχι τα λόγια. Είναι μια τεχνική να τα μάθεις. Να μελετάς και να ζεις τον άνθρωπο που πας να ερμηνεύσεις και να ζωντανέψεις. Το πώς θα τον σκεφτείς και μετά το πόσο άμεσα θα τον μοιραστείς με το κοινό. Αυτή τη μαγεία μού δίνει η Ελένη και γι’ αυτό περνάω καλά μαζί της. Καταλαβαίνω τι μου λέει όταν είναι πάνω στην σκηνή.

Ε.Γ.: Ο Κοραής είναι πολύ ενθαρρυντικός. Εχει μια βοηθητική αυστηρότητα. Μπορεί να σου πει μια κουβέντα, «ρε παιδιά, εσείς είστε οι ρόλοι…». Διαβάζω πάντα σωστά το έργο, χωρίς πολλά λόγια. Βέβαια με τη βοήθεια του Κοραή. Μη φανταστεί κανείς ότι συζητάμε για ώρες. Εγώ λίγο τα βαριέμαι αυτά.

Κ.Δ.: Το διαβάζεις, όμως, Ελένη, σωστά. Το καλό είναι ότι σκέφτεσαι τον ρόλο κι όταν δεν τον διαβάζεις. Τότε γίνονται πολλά μαγικά.

ΦΩΤ.: ΘΩΜΑΣ ΔΑΣΚΑΛΑΚΗΣ

● Τι ρόλο παίζει η ιδεολογία στη ζωή και την τέχνη;

Ε.Γ.: Μεγάλωσα στο σπίτι δύο απλών ανθρώπων με μια μητέρα απόφοιτη του Δημοτικού αλλά που διάβαζε πάρα πολύ, άκουγε κλασική μουσική, είχε μάθει μόνη της δύο ξένες γλώσσες. Ηταν παλιάς κοπής αριστερή. Τότε που ήταν πιο ευπροσήγοροι. Δεν είχαν τη βλοσυρότητα που έχουν ορισμένοι σύντροφοι τώρα. Μιλούσαν με τον κόσμο με τις ώρες, μοιράζονταν την μπουκιά ψωμί, ήταν αλληλέγγυοι, το λίγο φαγητό γινόταν πολύ, σαν του Χριστού τα ψάρια. Μεγάλωσα σ’ ένα τέτοιο περιβάλλον. Με πολύ καλή, λαϊκή –το λαϊκή είναι τίτλος τιμής– αισθητική. Πιστεύω ότι η καταγωγή με βοήθησε πολύ ως άνθρωπο και ως καλλιτέχνιδα αργότερα.

Κ.Δ.: Οι φασισμοί είναι αυτό που συμβαίνει σε όλη τη Δύση και σε χώρες της Ανατολής και είναι ο κίνδυνος που ενεδρεύει για το μέλλον. Ελλοχεύει, παραμονεύει και φτιάχνει όλο το επίπεδο για να πατήσει πάνω, με πολλή οργάνωση, καθαρό μυαλό και στόχο. Δεν θα θυμίζει τις δεκαετίες του ’30-’40 αλλά η ουσία του θα είναι η ίδια.

● Την παιδεία και τον πολιτισμό μας τα κουβαλάμε σε όλη μας τη ζωή. Τι θυμάσαι από τη γενέτειρά σου;

Κ.Δ.: Γεννήθηκα και μεγάλωσα στην Αλεξάνδρεια. Υπάρχει μια μαγεία στην αραβική γλώσσα. Είναι από τις γλώσσες που έχουν μουσική. Η μαγεία, τα χρώματα της Αλεξάνδρειας και οι άνθρωποι οι καθημερινοί με επηρέασαν. Ο μπακάλης ήταν Ελληνας, ο γαλατάς που πήγαινε η μάνα μου ήταν Αιγύπτιος, πήγαινα στο ψιλικατζίδικο που το είχε ένας Εβραίος για να πάρω καραμέλες. Με μια βόλτα λάμβανες τους πολιτισμούς των ανθρώπων αβίαστα. Εισέπραττες τον πολιτισμό τους μέσα από την καθημερινότητα.

● Κι εσένα, Ελένη, ο πολιτισμός του Πόντου πόσο σε επηρέασε;

Ε.Γ.: Πολιτιστικά με τον Πόντο ασχολήθηκα τελευταία. Ανακάλυψα μεγάλο θεατρικό πλούτο. Ποντιακά μιλούσαν στο σπίτι μόνο οι γιαγιάδες μας. Λαχτάρησα να μάθω αυτή τη γλώσσα. Οταν ακούω τα τραγούδια τους, συγκινούμαι. Παρ’ όλο που είναι λίγο μονότονα, οι στίχοι είναι εξαιρετικοί. Είμαι πολύ Πόντια, σε διάφορα πράγματα και νιώθω περήφανη γι’ αυτό. Πέρυσι ανεβάσαμε ποντιακό θέατρο. Μαγειρεύω ποντιακά φαγητά, γίνομαι καμιά φορά αθυρόστομη, όταν θυμάμαι κυρίως τη γιαγιά μου. Οι γριές Πόντιες είναι ιδιαίτερες. Μας έλεγε η γιαγιά μας: «Να προσέχετε όταν κάθεστε, να μη φαίνεται το βρακάκι σας». «Μα –της λέγαμε– το δικό σου φαίνεται, επειδή είναι μακρύ». «Δεν πειράζει, εγώ είμαι γραία», απαντούσε.

● Ποιοι συγγραφείς σάς έχουν συγκινήσει ιδιαίτερα;

Κ.Δ.: Οσους συγγραφείς αγάπησα, συνάντησα, τους έχω ανεβάσει. Δεν έχω απωθημένα. Μεγάλη μου αγάπη παραμένει η αρχαία τραγωδία. Ο Σέξπιρ ήταν ένα μεγάλο κεφάλαιο. Αλλά έχω ανεβάσει και Μπέκετ και Ελισαβετιανούς και Βάις. Πρόσφατα έκανα τη «Δολοφονία του Μαρά» στο ΚΘΒΕ.

● Με βάση την πολιτική σου εμπειρία, Ελένη, πώς διαχειρίζονται τελευταία τις κρίσεις;

Ε.Γ.: Η διαχείριση είναι εις βάρος μας. Μια κοροϊδία και μισή. Ποιοι βάζουν τις φωτιές; Πιστεύω, κι ας με βγάλουν ψεύτρα, ότι είναι οργανωμένο σχέδιο, από μια κεντρική εξουσία, παγκόσμια ίσως, χωρίς να μπορώ να ερμηνεύσω την αιτία. Για να μπουν οι ανεμιστήρες –που λέω τις ανεμογεννήτριες– άραγε; Αυτοί πιστεύουν ότι θα είναι αθάνατοι; Οταν χαθεί η πραγματική φύση, το πράσινο, το οξυγόνο, πώς να υπάρχει ελπίδα για ζωή; Δεν βλέπετε τι γίνεται σε Γαλλία, Πορτογαλία, μέχρι και Καλιφόρνια. Να μην αναφέρουμε τον Αμαζόνιο, που θα καταστραφεί κι αυτός. Δεν είναι για γέλια. Ο αγώνας πρέπει να είναι καθολικός.

Κ.Δ.: Οι πυρκαγιές γίνονται με σχέδιο γιατί θέλουν να γίνει η Ελλάδα ένα μεγάλο ξενοδοχείο στα Βαλκάνια, που θα εξυπηρετεί τους υπόλοιπους. Αφού, λοιπόν, βγει πολύτιμη η Μεσόγειος που την είχαμε αφήσει καβάτζα για τα δύσκολα –έπρεπε έτσι κι αλλιώς να χάσει την αξία της, αν το προσέξετε όλα τα γύρω κράτη επί 20 χρόνια έχουν πολέμους, διάλυση, μνημόνια– τώρα πιστεύω ότι θα βρεθεί τεράστιος πλούτος. Μέσα σε αυτό «Ξενοδοχείο η Ελλάς».

Ε.Γ.: Οσο για τις παρακολουθήσεις των τηλεφώνων, το ΚΚΕ εδώ και χρόνια μιλά για τις υποκλοπές που γίνονται στην Κεντρική Επιτροπή. Εχω ενδείξεις ότι παρακολουθούν και το δικό μου τηλέφωνο.

ΦΩΤ.: ΘΩΜΑΣ ΔΑΣΚΑΛΑΚΗΣ

● Στις διοικήσεις των θεάτρων πρέπει να αλλάξουν πράγματα;

Ε.Γ.: Οποιος διοικεί το θέατρο πρέπει να έχει προσόντα οργανωτικά και καλλιτεχνικό μυαλό. Να μην έχει σχέση με υπουργεία, η οποία δυστυχώς υπάρχει και είναι πάρα πολύ στενή και επιζήμια.

Κ.Δ.: Ιδιαίτερα στα Κρατικά Θέατρα, δεν θα πρέπει να χρησιμοποιούνται ως εφαλτήριο για άλλα πράγματα, γιατί ειδικά αυτά έχουν μεγάλη ιστορία και πολύ κόσμο που εργάζεται. Να μην το χρησιμοποιεί, όποιος αναλαμβάνει θέση υπευθύνου, για αυτοπροβολή αλλά για να φτάσει το θέατρο και έξω από την Ελλάδα.

● Για την κακοποίηση, τι θα σχολιάζατε;

Ε.Γ.: Πάντα υπήρχε ψυχική και σωματική. Εγώ δεν έχω δεχτεί, παρά μόνο μια φορά μια σεξουαλική παρενόχληση, την οποία αντιμετώπισα. Τα νιάτα είναι όμορφα. Είναι προκλητικά για κάποιους ανώμαλους.

Κ.Δ.: Είναι καταδικαστέα αυτή η κακοποίηση που προέρχεται από την πατριαρχία. Αν δεν αλλάξει από το σύστημα, δεν θα αλλάξουν τα πράγματα. Πρέπει να αλλάξει ο τρόπος που μεγαλώνουν τα αγόρια και μεγαλώνουν από μανάδες.

Ε.Γ.: Τελείωσα το ’73, την εποχή της απελευθέρωσης, και της σεξουαλικής. Γεννιόνταν τα πρωτοποριακά θέατρα. Η πρόθεση ήταν «όλοι μαζί αποφασίζουμε για κάτι». Δεν υπήρχε αρχηγός στο θεατρικό εργαστήρι που ξεκίνησα. Ισως ήμουν πολύ τυχερή γιατί έζησα αυτό το κλίμα. Ημασταν και λίγο σαν πολιτιστικοί σύλλογοι. Ζήσαμε την ελευθερία. Αργότερα κατάλαβα πόσο ωφέλιμο είναι να έχεις έναν καλό σκηνοθέτη.

Κ.Δ.: Ελένη, είμαστε και λίγο παιδιά των λουλουδιών και ήταν μεγάλο κίνημα.
Ε.Γ.: Ακριβώς.
Κ.Δ.: Υπήρχε ένα κίνημα που μας συγκινούσε. Μας γοήτευε και μας ξεσήκωνε. Αυτή η ισότητα. Δεν υπήρχε κακοποίηση. Ολοι μαζί. Αυτό σιγά σιγά εξαφανίστηκε και πήρε άλλη μορφή.

● Πώς βλέπετε τους νέους ηθοποιούς;

Κ.Δ.: Κάθε εποχή έχει τους άξιους ανθρώπους της και τους μη άξιους. Σήμερα, θεωρώ ότι οι νέοι θα προχωρήσουν παραπέρα.

Ε.Γ.: Κι εγώ το πιστεύω αυτό.

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΝΗΣΙΔΕΣ
Το δικαίωμα της ερμηνείας είναι αναφαίρετο
Οι τέσσερις παραστάσεις σε σκηνοθεσία του Δημήτρη Καραντζά ήταν οι αφορμές για να κάνουμε μία ακόμα πιο ευρεία κουβέντα από τους «Πέρσες» μέχρι τον Δημήτρη Λιγνάδη και το MeToo.
Το δικαίωμα της ερμηνείας είναι αναφαίρετο
ΝΗΣΙΔΕΣ
Η πολιτιστική ατζέντα της εβδομάδας [19-26/11/2022]
Επανέναρξη για την Πειραματική Σκηνή του Εθνικού, stand up comedy με τον Α. Μπαρμπαγιάννη, βραδιές αστυνομικής μυθοπλασίας, παιδικό θέατρο και ισπανικός κινηματογράφος οι προτάσεις μας.
Η πολιτιστική ατζέντα της εβδομάδας [19-26/11/2022]
ΝΗΣΙΔΕΣ
Το σινεμά πέθανε. Ζήτω το σινεμά!
Οι θεατρικές παραστάσεις, οι καλλιτέχνες, το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης και η πολιτιστική πορεία του τόπου.
Το σινεμά πέθανε. Ζήτω το σινεμά!
ΝΗΣΙΔΕΣ
«Θέλω να ζω και τη ζωή μου»
Ο ανήλικος Οσκαρ στο έργο του Ερίκ-Εμανουέλ Σμιτ και ο Τουλούζ Λοτρέκ είναι οι δύο ρόλοι στους οποίους έχει αφοσιωθεί αυτή την περίοδο ο Θανάσης Τσαλταμπάσης.
«Θέλω να ζω και τη ζωή μου»
ΝΗΣΙΔΕΣ
Υποθήκες
Ο νέος ηθοποιός οφείλει να βλέπει θέατρο, να διαβάζει, να μελετά τον περίγυρό του, την κοινωνία, τους χαρακτήρες, τον κόσμο ολόκληρο, σε βάθος.
Υποθήκες

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας