• Αθήνα
    Σποραδικές νεφώσεις
    10°C 8.6°C / 11.3°C
    3 BF
    83%
  • Θεσσαλονίκη
    Σποραδικές νεφώσεις
    9°C 7.3°C / 10.0°C
    3 BF
    74%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 12.1°C / 15.0°C
    4 BF
    76%
  • Ιωάννινα
    Σποραδικές νεφώσεις
    12°C 11.9°C / 11.9°C
    1 BF
    50%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    8°C 7.9°C / 8.0°C
    4 BF
    76%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    9°C 7.0°C / 9.4°C
    1 BF
    74%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    3°C 3.4°C / 3.4°C
    2 BF
    81%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 11.2°C / 11.2°C
    2 BF
    69%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    15°C 14.7°C / 17.7°C
    3 BF
    90%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    12°C 11.8°C / 11.9°C
    2 BF
    82%
  • Ερμούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    15°C 13.3°C / 15.4°C
    4 BF
    72%
  • Σκόπελος
    Αραιές νεφώσεις
    10°C 7.3°C / 9.7°C
    3 BF
    87%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    17°C 16.9°C / 16.9°C
    2 BF
    51%
  • Λάρισα
    Αραιές νεφώσεις
    10°C 8.4°C / 9.9°C
    3 BF
    62%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    9°C 8.4°C / 8.8°C
    3 BF
    80%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    17°C 14.8°C / 17.1°C
    2 BF
    73%
  • Χαλκίδα
    Ψιχάλες μικρής έντασης
    9°C 8.8°C / 12.1°C
    3 BF
    90%
  • Καβάλα
    Αυξημένες νεφώσεις
    8°C 7.3°C / 8.3°C
    0 BF
    82%
  • Κατερίνη
    Αραιές νεφώσεις
    9°C 8.4°C / 8.7°C
    2 BF
    78%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    4°C 4.1°C / 4.1°C
    1 BF
    76%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ιστορίες της ιαπωνικής σελήνης

  • A-
  • A+
Το βιβλίο του Ακινάρι εκδόθηκε για πρώτη φορά το 1776 και είναι ίσως το διασημότερο δείγμα της «ιαπωνικής λογοτεχνίας του απόκρυφου».

Ξαφνικά οι κορφές και οι κοιλάδες σείστηκαν κι ένας άνεμος, τόσο δυνατός που λες και θα ξερίζωνε το δάσος, πήρε άμμο και πέτρες και τις ανέβασε στροβιλίζοντας προς τον ουρανό. Την αμέσως επόμενη στιγμή, ξεκινώντας κάτω απ’ τα γόνατα του ηγεμόνα, λαμπάδιασε μια διαβολική φωτιά και το βουνό και η κοιλάδα φωτίστηκαν σαν να ’ταν μεσημέρι. Σηκώνοντας τα μάτια προς τη βασιλική μορφή, ο Σαϊγκιό είδε καταμεσής σ’ αυτό το φως ένα κατακόκκινο πρόσωπο. Τ’ αχτένιστα μαλλιά έφταναν ανακατωμένα μέχρι τα γόνατα. Απ’ τα μάτια φαινόταν μόνο τ’ ασπράδι. Κι η ανάσα του έβγαινε καυτή, βασανισμένη».

Είχα δει την ταινία «Ουγκέτσου Μονογκατάρι», ένα εξαιρετικά ατμοσφαιρικό φιλμ που σκηνοθέτησε το 1953 ο Κέντζι Μιζογκούτσι –ο σημαντικότερος κατά τον Γκοντάρ Ιάπωνας σκηνοθέτης– το οποίο δικαίως συγκαταλέγεται στις λίστες των κριτικών με τις δέκα καλύτερες ταινίες όλων των εποχών. Θυμάμαι χαρακτηριστικά το σκηνικό στην επαρχιακή, μεσαιωνική Ιαπωνία που οι ήρωες υπέφεραν από εμφυλίους και άλλα προσωπικά δεινά.

Πρόσφατα όμως διάβασα το βιβλίο που αποτέλεσε αφορμή γι’ αυτή τη σπουδαία ταινία, το βιβλίο του Ουέντα Ακινάρι, μιας σημαντικής μορφής των ιαπωνικών γραμμάτων που έζησε στην εποχή Εντό (1603-1868). Το «Ουγκέτσου Μονογκατάρι. Ιστορίες της σελήνης μετά τη βροχή» κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Αγρα σε μετάφραση του Στέλιου Παπαλεξανδρόπουλου και νομίζω πως πραγματικά αποτελεί εκδοτικό γεγονός.

Στο κατατοπιστικό και εξαιρετικά διεισδυτικό επίμετρό του ο μεταφραστής μάς εισαγάγει σε ένα λογοτεχνικό σύμπαν που μας είναι ελάχιστα γνωστό. Γιος αγνώστου πατρός και μιας πόρνης που τον έδωσε για υιοθεσία στην ηλικία των τεσσάρων ετών σε έναν έμπορο χαρτιού και λαδιού, τον Ουέντα Μοσούκε. Μεγάλωσε σε μια συνοικία της Οσάκα και έφτασε πολύ κοντά στον θάνατο όταν νόσησε από ευλογιά, με τον θετό του πατέρα να καταφεύγει στον ναό του Ινάρι της Κατζίμα ζητώντας προστασία.

Ο πεντάχρονος Ακινάρι θα γίνει καλά -με μόνο κουσούρι δύο μικρότερα από το κανονικό δάχτυλα- αλλά φαίνεται πως από τότε πίστευε πως αυτός που τον έσωσε ήταν ο θεός Ινάρι και αποφάσισε πως το υπερβατικό θα είναι μέρος της ζωής του και αργότερα θέμα των γραπτών του.

Οπως αναφέρουν οι πηγές, η συναίσθηση της σωματικής δυσπλασίας καθώς και η τάση προς τον μυστικισμό άσκησαν μεγάλη επιρροή στη διαμόρφωση της σκέψης του Ακινάρι, ενώ η αυτοσυνειδησία της διαφοράς από τους άλλους ανθρώπους δεν του δημιουργούσε μόνο σύμπλεγμα κατωτερότητας αλλά καμιά φορά και ανωτερότητας, εφόσον στο ιαπωνικό υποσυνείδητο και στο έργο του ο ανατομικά δύσμορφος θεωρείται ότι βρίσκεται πιο κοντά στον ουράνιο κόσμο από τους συνήθεις ανθρώπους.

Στις εννέα ιστορίες που περιέχονται στη συλλογή, το απόκρυφο ή το υπερφυσικό δεν χρησιμοποιείται από τον Ακινάρι απλά και μόνο για να τρομάξει ο αναγνώστης, αλλά και ως μια άλλη όψη της πραγματικότητας στη συνηθισμένη ανθρώπινη ζωή των ηρώων του. Η απιστία, η αδικία και άλλα ανθρώπινα ελαττώματα «πληρώνονται» σε αυτές τις ιστορίες από φαντάσματα ή δαίμονες που τους βασανίζουν.

«Ο πόθος του ερπετού» -που χρησιμοποιήθηκε και στην ταινία- ίσως είναι η πιο δυνατή από όλες τις ιστορίες που περιγράφει την ερωτική ιστορία ενός άντρα με μια όμορφη γυναίκα που αποδεικνύεται πως είναι ένα δαιμονικό φίδι.

Ξεχωρίζω τον «Ορκο της γιορτής των χρυσανθέμων» για την τόλμη του: ένας σαμουράι υποσχέθηκε να επιστρέψει στο σπίτι του εραστή του σε μια συγκεκριμένη ημερομηνία, αλλά δεν μπορεί να το κάνει και έτσι αυτοκτονεί για να μπορέσει το πνεύμα του να εκπληρώσει τον όρκο του.

Οπως και «Το σπίτι στην ερημιά» όπου ένας σύζυγος επιστρέφει στο σπίτι και ξανασμίγει για μια νύχτα με τη σύζυγο από την οποία έχει χωρίσει εδώ και χρόνια, μόνο για να ξυπνήσει και να ανακαλύψει ότι εκείνη έχει πεθάνει εδώ και καιρό. Από τις πολύ ωραίες ιστορίες και «Ο κυπρίνος που ήρθε στο όνειρό μου», ένας ζωγράφος-μοναχός νιώθει πώς είναι να είσαι κυπρίνος.

Το «Ουγκέτσου Μονογκατάρι. Ιστορίες της σελήνης μετά τη βροχή» είναι από τα βιβλία που δεν ξεχνά κανείς εύκολα.

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΝΗΣΙΔΕΣ
Η μοίρα και η φύση
Ενα μυθιστόρημα που ανοίγει έναν νέο τρόπο αφήγησης, ριζωμένο στη λαογραφία των Πυρηναίων, αλλά που δεν μένει βυθισμένο σε αυτόν τον κόσμο.
Η μοίρα και η φύση
ΝΗΣΙΔΕΣ
Βαδίζοντας με τον Μπέρνχαρντ
To «Βαδίζοντας» είναι μια δυνατή, συμπαγής νουβέλα για όποιον θέλει να δοκιμάσει να μπει στον παράλογο, σκοτεινό και ασυνήθιστα κωμικό κόσμο του Μπέρνχαρντ.
Βαδίζοντας με τον Μπέρνχαρντ
ΝΗΣΙΔΕΣ
Στην καρδιά της αβεβαιότητας
Το βιβλίο του Λαμπατούτ περιπλέκει μια σειρά επιστημόνων με έναν τέτοιο λογοτεχνικό ρυθμό που είναι αδύνατον να ξεχωρίσεις την πραγματικότητα από τη φαντασία.
Στην καρδιά της αβεβαιότητας
ΝΗΣΙΔΕΣ
Το νορβηγικό φως
Το νέο βιβλίο του Νορβηγού συγγραφέα Γιον Φόσε με τίτλο «Το άλλο όνομα» μας εισάγει σε έναν άλλο ολοκαίνουργιο λογοτεχνικό κόσμο.
Το νορβηγικό φως
ΝΗΣΙΔΕΣ
Η απάντηση είναι στον άνεμο
Ο τρόπος με τον οποίο ο συγγραφέας μάς μεταφέρει το τραύμα της εξορίας είναι τόσο πολύπλευρος και διαφορετικός όσο και οι καταστάσεις που βιώνουν οι «εξόριστοι» χαρακτήρες του.
Η απάντηση είναι στον άνεμο
ΝΗΣΙΔΕΣ
Η σημασία τού να είσαι γυναίκα
Η κουρδικής καταγωγής Μέλι Κίγιακ, συγγραφέας του βιβλίου «Το να είσαι γυναίκα», περιγράφει την αναζήτηση του εαυτού της μέσα από τα σκληρά μονοπάτια της προσφυγιάς έως την ολοκλήρωσή της ως γυναίκα.
Η σημασία τού να είσαι γυναίκα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας