• Αθήνα
    Αραιές νεφώσεις
    14°C 10.9°C / 16.3°C
    1 BF
    87%
  • Θεσσαλονίκη
    Αραιές νεφώσεις
    11°C 9.1°C / 12.8°C
    2 BF
    88%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    15°C 11.0°C / 15.5°C
    0 BF
    75%
  • Ιωάννινα
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 8.9°C / 10.0°C
    0 BF
    87%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    14°C 11.9°C / 13.9°C
    3 BF
    82%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    9°C 8.2°C / 9.3°C
    0 BF
    86%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    5°C 5.4°C / 5.6°C
    1 BF
    100%
  • Αγρίνιο
    Αραιές νεφώσεις
    11°C 10.7°C / 10.7°C
    2 BF
    86%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    16°C 13.0°C / 15.8°C
    4 BF
    77%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    11°C 10.7°C / 10.7°C
    3 BF
    72%
  • Ερμούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    16°C 13.8°C / 16.4°C
    2 BF
    77%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    12°C 12.3°C / 12.3°C
    2 BF
    75%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 15.4°C / 15.4°C
    4 BF
    89%
  • Λάρισα
    Ασθενής ομίχλη
    10°C 9.9°C / 11.7°C
    0 BF
    100%
  • Λαμία
    Σποραδικές νεφώσεις
    13°C 11.5°C / 14.0°C
    0 BF
    85%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    13°C 12.8°C / 12.8°C
    1 BF
    88%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    12°C 11.1°C / 14.9°C
    2 BF
    90%
  • Καβάλα
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 11.6°C / 11.6°C
    0 BF
    93%
  • Κατερίνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    9°C 9.2°C / 12.8°C
    1 BF
    100%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    7°C 7.1°C / 7.1°C
    0 BF
    93%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Κι αν μίλαγε η Εύα;

  • A-
  • A+

Πόσες γυναίκες ξέρετε ποιήτριες διεθνώς; Στην ιστορία της Επιστήμης, πόσες γυναίκες πρωτοπόρες θυμάστε; Στη Φιλοσοφία; Να πιάσω την πολιτική; Κάτσε, να πιάσω την καλλιτεχνία, γιατί εκεί κυριαρχεί πάλι ένα στερεότυπο: «Οι γυναίκες είναι καλλιτεχνικά όντα». Πόσες μεγάλες θεατρικές σκηνοθέτιδες; Στο σινεμά; Μοντέρ; Διευθύντριες φωτογραφίας; Να πούμε για συγγραφείς;

Κάτσε να πιάσω τη μόδα και τη μαγειρική - που ταιριάζουν κι αυτά ταμάμ στο γυναικείο φύλο, όχι; Πόσες μεγάλες μοδίστρες ξέρουμε; Σεφ; (ακόμα και σ’ αυτά τα ριάλιτι μαγειρικής, ποτέ -ποτέ όμως!- δεν φέρνουν ούτε μία γυναίκα κριτή! Κι αν το κάνουν, θα είναι μία στους 100 άνδρες). Τι άλλο να πιάσω; Προέδρους και διευθυντάδες; Πρωθυπουργούς και επικεφαλής τμημάτων, οργανισμών, θεσμών; Δημοσιογράφους, κατόχους Νόμπελ... Ακόμα και για τους δασκάλους λέγαμε: «αυτός είναι δάσκαλος», «αυτή είναι δασκαλίτσα».

Προφανώς μιλάμε πάντα συγκριτικά. Μα, υπάρχουν και στιγμές που ούτε καν ένα (ένα!) όνομα γυναίκας δεν σου έρχεται στον νου. Και δεν μιλάμε για μέλη της ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητας ή ανάπηρα άτομα... αλήθεια, πώς θα σας φαινόταν ένα διεμφυλικό άτομο ως δάσκαλος στο Δημοτικό στα παιδιά σας;

Θα πιάσω τους θεούς. Πόσες θεές ξέρετε; Οχι παγανιστικών θρησκειών και λατρείας, αλλά επίσημων θρησκειών. Οι γυναίκες στις επίσημες θρησκείες είναι ή παρθένες ή μετανοημένες πόρνες. Εδώ αποφασίζουν άνδρες (τώρα τι σημαίνει αυτό το «άνδρας» δεν θα το σχολιάσω καν) παπάδες για τα γυναικεία σώματα! Δεν έχει μήνα που αποφάσισε η Ιερά Σύνοδος (και μόνο που ανθρώπινο κατασκεύασμα αυτοαποκαλείται «Ιερό» κάτι μού... κάτι σε πολύ «δεν» όμως!) να γίνουν κηρύγματα στις εκκλησίες της χώρας κατά των αμβλώσεων.

«Αν είχε γράψει η Εύα τη Γένεση, πώς θα ήταν άραγε η πρώτη νύχτα έρωτα του ανθρώπινου γένους; Η Εύα θα άρχιζε δηλώνοντας πως δεν είχε γεννηθεί από κανένα παΐδι, ότι δεν γνώριζε κανέναν όφι, ότι δεν πρόσφερε μήλα σε κανέναν, ότι ο θεός δεν της είπε ποτέ ότι θα κοιλοπονάει στη γέννα κι ότι ο άνδρας θα είναι το αφεντικό. Ολα αυτά είναι σκέτα ψέματα, δηλώσεις του Αδάμ στον Τύπο».

Ο Ουρουγουανός συγγραφέας Εδουάρδο Γκαλεάνο τόλμησε να γράψει αυτά τα λόγια στο βιβλίο του «Γυναίκες» (κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Πάπυρος στα ελληνικά), το οποίο δεν πρόλαβε να το δει τυπωμένο. Πρόλαβε να το γράψει όμως... Τώρα, τι συζητήσεις έκανε για δαύτο και με ποιον θεό, εκεί που πήγε μετά θάνατον, μήτε και ξέρω. Το σίγουρο είναι πως εδώ, σ’ αυτή τη γη, με αυτούς τους κατασκευασμένους θεούς και πραγματικούς διαόλους, το βιβλίο αυτό σίγουρα θα είχε άλλη αντιμετώπιση αν ήταν το πρώτο του... Με εννοείς τι εννοώ, ντάρλινγκ, φαντάζομαι.

Ποια είναι η βασική διαφορά στη θέαση της γυναίκας από τον Γκαλεάνο σε σχέση με το κυρίαρχο αφήγημα; Η απάντηση είναι πανεύκολη όσο και εξωφρενική στην αλήθεια της: ο ίδιος δεν «κοιτάζει» τη γυναίκα ως ένα σεξουαλικοποιημένο ή αντικειμενοποιημένο σώμα. Ούτε ως θύμα εκ προοιμίου. Αλλά ως ένα βαθιά καταπιεσμένο υποκείμενο (αυτό το «υπο-» μπροστά κάτι «λέει» στη λεξούλα αυτή) της Ιστορίας. Ολης της Ιστορίας, από καταβολής ανθρώπινου κόσμου.

Πριν από λίγες μέρες, ένα 22χρονο κορίτσι το σκότωσαν γιατί φάνηκαν τα μαλλιά της. Λίγες ημέρες μετά, μια νεοφασίστρια πολιτικός πανηγύριζε τη νίκη της επί της δημοκρατίας, δίπλα στον Μπερλουσκόνι, για τον οποίο η γυναίκα είναι μόνο σεξουαλικό αντικείμενο. Μία μέρα μετά, ένα 20χρονο κορίτσι πέφτει νεκρό από σφαίρες στο Ιράν. Και η Ευρώπη στέκει, λένε, «προβληματισμένη». Την ίδια ώρα που ο δυτικός κόσμος «προβληματίζεται» επίσης για το τι συμβαίνει στο Ιράν σε σχέση με τα ανθρώπινα δικαιώματα...

Είναι δυνατόν να κατανοήσουμε τον κόσμο αυτών των γυναικών με βάση τα δικά μας, δυτικά, δίπολα (Ισλάμ-Χριστιανισμός, Δύση-Μ. Ανατολή κ.λπ); Είναι δυνατόν ο φεμινισμός να είναι αποκλειστικό κτήμα του δυτικού, κοσμοπολίτικου φεμινισμού; Είναι δυνατόν να χρησιμοποιείται, το 2022 (!), και πάλι ένας «σωτήριος» λόγος; Εμείς οι δυτικές που θα πάμε να σώσουμε αυτές τις κακόμοιρες τσεμπεροφορούσες που δεν είναι, μωρέ, σαν εμάς, ελεύθερες και χειραφετημένες;

Απίστευτο αφροδισιακό είναι η εξουσία. Κάθε μορφής. Από όλους προς όλους (έλα όμως που τα έφερε έτσι η «θεά Τύχη» και συμβαίνει να είναι κυρίως από άνδρες προς γυναίκες!)... Η μαντίλα δεν είναι το (μόνο) πρόβλημα. Το ζήτημα είναι η απόλυτη ανάγκη για εξουσία κάποιων. Και η απόλυτη (συνειδητή μάλιστα) υποταγή κάποιων άλλων σε αυτή την ανάγκη των πρώτων.

(ΥΓ.: Οι γυναίκες στο Ιράν τραγουδούν το «Bella Ciao», την ώρα που στην Ιταλία νεκρανασταίνεται ο φασισμός.)

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΝΗΣΙΔΕΣ
«Είναι η μπουκλίτσα, κουκλίτσα μου»
Από τη μια έχουμε έναν αμερικανικό πατερναλισμό και έναν ξεκάθαρα αποικιοκρατικό φεμινισμό και από την άλλη έχουμε τις ίδιες τις μουσουλμάνες γυναίκες.
«Είναι η μπουκλίτσα, κουκλίτσα μου»
ΝΗΣΙΔΕΣ
Οταν το ιρανικό σινεμά έδειξε την ιστορία της Μαχσά Αμινί (και κανείς δεν κοιτούσε)
Τα τελευταία είκοσι χρόνια, όχι μόνο στο Ιράν, γυναίκες πήραν αποφασιστικά θέση πίσω από την κάμερα, σκηνοθετώντας ιστορίες βιωματικές, συγκλονιστικές.
Οταν το ιρανικό σινεμά έδειξε την ιστορία της Μαχσά Αμινί (και κανείς δεν κοιτούσε)
ΝΗΣΙΔΕΣ
Τα κορίτσια της Τεχεράνης
Οι ερευνητές συμπέραναν πως για να χαραχθεί μια αποτελεσματική πολιτική θα πρέπει προηγουμένως να μελετάται η γεωπολιτική μέσα από το πρίσμα του φύλου.
Τα κορίτσια της Τεχεράνης
ΝΗΣΙΔΕΣ
Δεν είμαι εγώ γυναίκα;
Η Σοτζούρνερ Τρουθ γεννήθηκε και μεγάλωσε ως σκλάβα στα τέλη του 18ου αιώνα με την ομιλία της για τη συνθήκη ζωής των γυναικών έμεινε στην ιστορία με τον τίτλο «Ain’t I a Woman?».
Δεν είμαι εγώ γυναίκα;
ΝΗΣΙΔΕΣ
«Οσο δημιουργούμε, όσο αγωνιζόμαστε, τόσο δεν παραδινόμαστε»
Ο Τούρκος σκηνοθέτης Φατίχ Ακίν με αφορμή την παρουσία του στο 63ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, μιλά στην «Εφ.Συν.» για την Τουρκία, το Ιράν, την τέχνη και την πολιτική.
«Οσο δημιουργούμε, όσο αγωνιζόμαστε, τόσο δεν παραδινόμαστε»
ΝΗΣΙΔΕΣ
Με νοιάζει και με κόφτει!
Ορκίστηκα στον εαυτό μου να μην ξεχάσω ποτέ τα λόγια της Κατερίνας Γώγου: «έχουν πονέσει οι μασέλες μου απ’ το να μη μιλάω».
Με νοιάζει και με κόφτει!

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας