• Αθήνα
    Σποραδικές νεφώσεις
    16°C 14.5°C / 18.0°C
    3 BF
    67%
  • Θεσσαλονίκη
    Αραιές νεφώσεις
    13°C 11.3°C / 13.3°C
    1 BF
    85%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    16°C 16.0°C / 19.3°C
    4 BF
    67%
  • Ιωάννινα
    Αυξημένες νεφώσεις
    15°C 11.9°C / 15.0°C
    1 BF
    57%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 11.9°C / 12.4°C
    3 BF
    76%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    13°C 10.7°C / 13.0°C
    1 BF
    82%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    9°C 9.0°C / 9.4°C
    1 BF
    76%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    15°C 14.6°C / 14.6°C
    1 BF
    64%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    17°C 16.1°C / 18.8°C
    2 BF
    79%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 14.6°C / 14.9°C
    1 BF
    77%
  • Ερμούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    16°C 16.1°C / 16.8°C
    4 BF
    72%
  • Σκόπελος
    Αραιές νεφώσεις
    15°C 12.3°C / 14.7°C
    2 BF
    77%
  • Κεφαλονιά
    Αυξημένες νεφώσεις
    17°C 16.9°C / 16.9°C
    3 BF
    70%
  • Λάρισα
    Αραιές νεφώσεις
    13°C 11.8°C / 12.9°C
    0 BF
    88%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    14°C 13.4°C / 14.9°C
    2 BF
    81%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 18.8°C / 19.9°C
    2 BF
    66%
  • Χαλκίδα
    Σποραδικές νεφώσεις
    16°C 14.7°C / 17.1°C
    2 BF
    65%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    13°C 13.3°C / 13.3°C
    3 BF
    78%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 11.4°C / 13.3°C
    2 BF
    99%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 10.3°C / 10.3°C
    2 BF
    74%
ΦΩΤ.: ΓΑΒΡΙΗΛ ΚΟΥΤΟΥΛΙΑΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Κάθε τι είναι πολιτικό, πόσο μάλλον η τέχνη»

  • A-
  • A+
Πολλά φεστιβάλ γίνονται στη χώρα μας. Κυρίως κινηματογραφικά. Κάποια μεγαλύτερα, άλλα τοπικά, άλλα πολύ συγκεκριμένα ως προς το κινηματογραφικό είδος που προβάλλουν (μικρού μήκους ταινίες, animation περιβαλλοντικές κ.ά.). Αυτό είναι ευτυχές για μια χώρα, ειδικά για την Ελλάδα όπου το πολιτισμικό είναι από τα πλέον βασικά της κεφάλαια.

Ωστόσο, δεν είναι λίγα τα παραδείγματα, ειδικά των τελευταίων χρόνων, που σημαντικά εγχώρια (με διεθνές κύρος) κινηματογραφικά φεστιβάλ έχουν εμφανίσει δείγματα μη ανεξαρτησίας, όχι ως προς το οικονομικό σκέλος, αλλά ως προς το ουσιαστικό για το κοινό και τους δημιουργούς: πώς πραγματικά μπορεί μια ταινία (όποιου είδους και χρονικής διάρκειας) να στηριχτεί πραγματικά (γιατί και αυτό κάνουν τα φεστιβάλ), όχι γιατί υπάρχουν «σύνδεσμοι» μεταξύ ιδρυμάτων, προσωπικών σχέσεων ή οικονομικών ζητημάτων μεταξύ του κάθε δημιουργού με όποιους άλλους φεστιβαλικούς «παράγοντες».

Το New Ge­neration Film Festival είναι ένα μικρότερο (ακόμα) φεστιβάλ, που φέτος γίνεται για 2η φορά στην Αθήνα, με έναν σημαντικό σκοπό: να συνδράμει τους νέους σκηνοθέτες ταινιών μικρού μήκους που δεν έχουν ξανακάνει ταινία και παρουσιάζονται για πρώτη φορά στο κοινό. Υπεύθυνος για το Φεστιβάλ αυτό είναι ένας επίσης νέος άνθρωπος, που δεν το εμπνεύστηκε από μόνος του, αλλά το ένιωσε να προκύπτει ως ανάγκη μέσα από την εμπειρία του και τις συζητήσεις που είχε επί χρόνια με ανθρώπους του κινηματογράφου.

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ, Ιάκωβος Γωγάκης, μας συστήνει τόσο τον ίδιο όσο και το όραμά του: «Γεννήθηκα το 1979 στο Πέκαμ, ένα υποβαθμισμένο προάστιο του Λονδίνου τότε. Οι δικοί μου βρέθηκαν εκεί καθώς ο πατέρας μου ολοκλήρωνε στο Λονδίνο ένα μεταπτυχιακό πρόγραμμα στη Δημόσια Διοίκηση, έχοντας εξασφαλίσει μία θέση λέκτορα στο Πάντειο Πανεπιστήμιο, και η μητέρα, μετά την αποφοίτηση από την Ιατρική Αθηνών, εργαζόταν στο Νοσοκομείο King’s College. Το δίλημμα ήταν πώς και πού θα στεγάσουν την κοινή τους ζωή, μια απόφαση η οποία απαιτούσε κάποιος να κάνει τη μεγάλη θυσία. Εν τέλει, αποφάσισαν να επιστρέψουμε όλοι μαζί στον τόπο καταγωγής τους, τη Λευκωσία.

Και οι δυο τους ήταν έντονα πολιτικοποιημένοι, ειδικά η μητέρα μου ήταν δυναμικά παρούσα στις συνελεύσεις της Ιατρικής, στην εξέγερση του Νοέμβρη το 1973. Η πολιτική μαζί και η τέχνη αποτελούσαν πεδία καθημερινής συζήτησης στο σπίτι και η επίδραση σε μένα ήταν καταλυτική. Εξάλλου, κάθε τι είναι πολιτικό, πόσο μάλλον η τέχνη... Ετσι, σπούδασα Πολιτικές Επιστήμες και Ιστορία στο Πάντειο, κάνοντας κι ανάλογες μεταπτυχιακές σπουδές. Συμμετείχα ενεργά στα αντιπολεμικά κινήματα στα τέλη του ’90, στους αγώνες κατά των μνημονίων, ενώ με την πολιτική εξακολουθώ να είμαι παθιασμένος.

Ενα αφιέρωμα της κρατικής τηλεόρασης στον Ιταλικό Νεορεαλισμό στα τέλη του ’80 ήταν το πρώτο αθώο αλλά ουσιαστικό ερέθισμα για το πώς ο κινηματογράφος μπορεί να αποτυπώσει μια συνηθισμένη μέρα των απόκληρων της κοινωνίας (παραμένω φανατικά λάτρης του ρεαλιστικού ρεπερτορίου και δη του κοινωνικού ρεαλισμού έως σήμερα). Αργότερα, τα κείμενα του Νίνου Φενέκ Μικελίδη στην “Ελευθεροτυπία” και οι κριτικές του Μπάμπη Ακτσόγλου στο “Αθηνόραμα” αποτέλεσαν πηγή έμπνευσης για να γράψω την πρώτη μου κριτική το 1998, για το “Διαλύοντας τον Χάρι” του Γούντι Αλεν. Ωστόσο, μέχρι το 2009, αισθανόμουν ότι αντικρίζω την 7η τέχνη από μακριά, μέσα από ένα παράθυρο. Το παράθυρο γίνεται πόρτα, η οποία ανοίγει λίγο καιρό αργότερα, ανακαλύπτοντας στην οδό Μεθώνης, το “Σχολείο του Σινεμά” του Γ. Καραμπίτσου. Τότε, οι αποσπασματικές εμπειρίες μετατρέπονται σε ένα μεγάλο πάθος για την τέχνη της μεγάλης οθόνης.

Βλέπω και γράφω κριτικές ακατάπαυστα, και το 2013 μού ανατίθεται ο προγραμματισμός των κινηματογραφικών φεστιβάλ Κορίνθου-Πελοποννήσου και Κύπρου, ενώ παράλληλα ολοκληρώνω την προετοιμασία ενός δικού μου ηλεκτρονικού κινηματογραφικού περιοδικού (Screeneye.gr, προσωπικά σε παύση). Την ίδια χρονική περίοδο, συνεργάζομαι με το “Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου της Αθήνας”, αλλά όλα αλλάζουν όταν το 2019 συναντώ τον Νίκο Γιάννακα, τον ιθύνοντα νου του χώρου τέχνης και πολιτισμού “Εύπολις-art”, μετά από προτροπή του σκηνοθέτη Κώστα Κολλημένου.

Επιθυμία του ήταν οι δράσεις του χώρου να περιλαμβάνουν κι ένα κινηματογραφικό φεστιβάλ. Τότε πρότεινα τη δημιουργία ενός φεστιβάλ μικρού μήκους ταινιών, αποκλειστικά για τη νέα γενιά κινηματογραφιστών! Στην Ελλάδα υπάρχουν και υποδομές και τα πρόσωπα για να οδηγήσουν την εθνική κινηματογραφία ψηλά και να αντιστραφεί το φαινόμενο: διεθνώς να έχουμε ελάχιστη αν όχι μηδενική εκπροσώπηση (και μιλάω για ελληνικές παραγωγές). Για να αντιστραφεί το φαινόμενο, εκτός από την απαραίτητη οικονομική ενίσχυση, πρέπει να δοθεί πρωτίστως στους νέους το κίνητρο της δημιουργίας (είτε μέσα από μια ερασιτεχνική ταινία είτε μέσα από σχολεία και πανεπιστήμια).

Αυτός είναι ο βασικός σκοπός του New Generation Film Festival, που ετοιμάζεται για 2η χρονιά να υποδεχτεί ταινίες παιδιών από 14-17 ετών και νεαρών ενηλίκων από 18-30, στα δύο επίσημα διαγωνιστικά τμήματα, όπου θα δοθούν χρηματικά βραβεία. Στα επίσημα διαγωνιστικά τμήματα μεγάλων διοργανώσεων βλέπουμε συνήθως τους ίδιους σκηνοθέτες ξανά και ξανά. Στις μικρότερες διοργανώσεις, όμως, το κίνητρο της πρώτης φοράς είναι ελκυστικό για όσους/όσες επιθυμούν να προβληθεί η δουλειά τους και να διαγωνιστεί επί ίσoις όροις με δημιουργούς της ίδιας γενιάς. Γι’ αυτό και δημιουργήθηκε το New Generation Film Festival, όπου στο διαγωνιστικό τμήμα θα βλέπουμε πάντα νέα πρόσωπα».


📌 Το 2ο New Generation Film Festival θα πραγματοποιηθεί 26-28/9, στον κινηματογράφο «Μικρόκοσμος» (λεωφ. Ανδρέα Συγγρού 106, τηλ. 210-9230081). Θα προβληθούν 26 πρόσφατες δημιουργίες μικρού μήκους, οι οποίες θα διαγωνιστούν σε δύο ξεχωριστές ηλικιακές κατηγορίες, 14-17 και 18-30.

Την Τετάρτη 28/9 στις 17.30, στο «Εύπολις-art» (Εγγελή 10, Ν. Κόσμος) το μέλος της κριτικής επιτροπής, η σκηνοθέτρια και συγγραφέας Ελισάβετ Χρονοπούλου θα παραδώσει masterclass, ανοιχτό για όλους. Στο Φεστιβάλ θα προβληθούν τρεις ταινίες της ίδιας κι ένα αφιέρωμα στην Ολυμπία Μυτιληναίου.

Αναλυτικά το πρόγραμμα στο www.ngff.gr

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΝΗΣΙΔΕΣ
«Πάντα η εξέλιξη κερδίζει»
Ο πρόεδρος του Animasyros Βασίλης Καραμητσάνης μιλά στην «Εφ.Συν.» για την πορεία του και τη φετινή διοργάνωση που συμπληρώνει τα 15 χρόνια.
«Πάντα η εξέλιξη κερδίζει»
ΝΗΣΙΔΕΣ
Το σινεμά πέθανε. Ζήτω το σινεμά!
Οι θεατρικές παραστάσεις, οι καλλιτέχνες, το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης και η πολιτιστική πορεία του τόπου.
Το σινεμά πέθανε. Ζήτω το σινεμά!
ΝΗΣΙΔΕΣ
Ενα φεστιβάλ, ένα νησί κι ένα φέουδο
Μια Γαλλίδα και μια Γερμανίδα δημιούργησαν το Ios Cinefilia, το πρώτο κινηματογραφικό φεστιβάλ στην Ιο με σκηνοθέτες, παραγωγοί, ηθοποιοί και δημοσιογράφοι να επισκέπτονται το νησί.
Ενα φεστιβάλ, ένα νησί κι ένα φέουδο
ΝΗΣΙΔΕΣ
Babylon Berlin. Όχι η ταινία!
Το 7ο GFFB ολοκληρώθηκε την προηγούμενη Κυριακή, έπειτα από πέντε ημέρες γεμάτες ταινίες, συζητήσεις, συγκινήσεις, εικόνες - όλα έγιναν πλέον πολύτιμες αναμνήσεις.
Babylon Berlin. Όχι η ταινία!

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας