• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    13°C 10.3°C / 14.1°C
    3 BF
    63%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    10°C 7.7°C / 11.6°C
    2 BF
    73%
  • Πάτρα
    Αραιές νεφώσεις
    14°C 14.0°C / 14.4°C
    5 BF
    68%
  • Ιωάννινα
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 9.9°C / 9.9°C
    1 BF
    53%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    3°C 2.9°C / 7.4°C
    2 BF
    93%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    8°C 7.3°C / 8.2°C
    1 BF
    62%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    4°C 4.4°C / 4.4°C
    2 BF
    60%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    9°C 8.9°C / 8.9°C
    2 BF
    78%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    12°C 11.8°C / 13.0°C
    2 BF
    82%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    10°C 10.1°C / 10.1°C
    4 BF
    69%
  • Ερμούπολη
    Αυξημένες νεφώσεις
    14°C 13.3°C / 14.4°C
    5 BF
    62%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 10.7°C / 10.7°C
    5 BF
    60%
  • Κεφαλονιά
    Αυξημένες νεφώσεις
    14°C 14.4°C / 14.4°C
    4 BF
    65%
  • Λάρισα
    Αυξημένες νεφώσεις
    9°C 8.9°C / 10.0°C
    0 BF
    81%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 9.5°C / 10.5°C
    0 BF
    81%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    13°C 12.8°C / 12.8°C
    1 BF
    67%
  • Χαλκίδα
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 10.5°C / 14.3°C
    3 BF
    66%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    10°C 9.9°C / 9.9°C
    1 BF
    61%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    8°C 8.1°C / 10.6°C
    1 BF
    73%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    4°C 3.7°C / 3.7°C
    1 BF
    75%

«Ενθύμιον Τραπεζούντος»: ανδρικός χορός

ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟ ΚΑΙ ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΑΡΧΕΙΟ ΤΟΥ ΜΟΡΦΩΤΙΚΟΥ ΙΔΡΥΜΑΤΟΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΤΡΑΠΕΖΗΣ (ΕΛΙΑ/ΜΙΕΤ)
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Μικρά Ασία. Λάμψη, Καταστροφή, Δημιουργία»

  • A-
  • A+
Η μεγάλη Ιστορία αλλά και οι μικρές ιστορίες των ανθρώπων. Τα τραγικά γεγονότα του 1922 αλλά και το πριν και το μετά. Η λάμψη του ελληνισμού της Μικράς Ασίας, αλλά και οι διωγμοί, η καταστροφή, η προσφυγιά. Η κοσμοπολίτικη ζωή και η ζωή στα παραπήγματα.

Η τεκμηρίωση και η συγκίνηση κρατιούνται από το χέρι καθώς αντικρίζουμε δεκάδες αντικείμενα που σημάδεψαν μια ολόκληρη εποχή και πολλές γενιές. Αρκετά από αυτά, που κρατούσαν τα μυστικά τους καλά κρυμμένα σε «σεντούκια», τώρα βγαίνουν στο φως με αφορμή την επέτειο της Μικρασιατικής Καταστροφής.

Παίρνουν τη θέση τους στη μεγάλη έκθεση «Μικρά Ασία. Λάμψη-Καταστροφή-Δημιουργία» που οργανώνει το Μουσείο Μπενάκη στο κτίριο της οδού Πειραιώς, σε συνεργασία με το Κέντρο Μικρασιατικών Σπουδών - δύο ιδρύματα που εδώ και δεκαετίες διαφυλάσσουν τις μνήμες και μελετούν την εποποιία του μικρασιατικού ελληνισμού.

ΜΕΝΕΛΑΟΣ ΜΥΡΙΛΛΑΣ/ΜΟΥΣΕΙΟ ΜΠΕΝΑΚΗ

Περισσότερα από 1.100 εκθέματα (εικόνες, έργα τέχνης, πολεμικά και προσωπικά κειμήλια, ενδυμασίες, κοσμήματα, χειροτεχνήματα, χάρτες, εφημερίδες, επιστολές, κ.ά.) και πάνω από 500 φωτογραφίες ζωντανεύουν την ακμή του ελληνισμού πριν από τους διωγμούς, τη δραματική περίοδο 1919-1923, καθώς και την εγκατάσταση και ενσωμάτωση στην Ελλάδα.

Το Εργαστήριο Κεντήματος της Αρμένικης Γενικής Φιλανθρωπικής Ενωσης στη Νέα Κοκκινιά. Armenian General Benevolent Union (AGBU), Αρχείο εικόνας: Γιώργος Α. Βεράνης

Ο επισκέπτης ξεκινά το ταξίδι σε τόπους και χρόνους με την αίγλη και ευημερία του ελληνισμού της Μικράς Ασίας από την Ιωνία και τα δυτικά παράλια, προχωρά στην Καππαδοκία και στις νότιες επαρχίες, διασχίζει τον Πόντο για να επιστρέψει προς δυσμάς γύρω από την Κωνσταντινούπολη και να καταλήξει στην Ανατολική Θράκη.

Α. Djenandji, Το θωρηκτό «Αβέρωφ» στην Κωνσταντινούπολη μετά το τέλος του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου, 1919. Ελαιογραφία. Ο υποναύαρχος Γεώργιος Κακουλίδης απέκτησε τον πίνακα αυτόν το 1919 στην Κωνσταντινούπολη από τον ίδιο τον ζωγράφο ως ενθύμιο της άφιξης του συμμαχικού στόλου. Συλλογή Ολγας Μάνου

Αυτή την πρώτη εκθεσιακή ενότητα ανοίγει ένα animation που αναπαράγει την ατμόσφαιρα στο κοσμοπολίτικο λιμάνι της Σμύρνης. Πιο δίπλα, οι αστοί του 19ου αιώνα με κοινωνική, θεσμική και οικονομική ισχύ μάς κοιτούν σιωπηλά, σε προσωπογραφίες και φωτογραφίες εποχής. Ανδρικά κοστούμια και φορέματα ευρωπαϊκής μόδας, βραδινά τσαντάκια, βαπτιστικά ρούχα, μια νυφική φορεσιά, αλλά και ωραίες πορσελάνες, ασημένια ποτήρια, ένα γραμμόφωνο με δίσκους, μουσικά όργανα, μεταξύ άλλων, δείχνουν την καθημερινότητα, τα ήθη, τις συνήθειες. Η Εκκλησία, η παιδεία, ο αθλητισμός, όπως και το εμπόριο και οι τράπεζες έχουν σημαντική θέση σε αυτήν την ακμάζουσα κοινωνία.

ΜΕΝΕΛΑΟΣ ΜΥΡΙΛΛΑΣ/ΜΟΥΣΕΙΟ ΜΠΕΝΑΚΗ

Η δεύτερη ενότητα επικεντρώνεται στην περίοδο των διωγμών, του τέλους του Α’ Παγκόσμιου Πολέμου και των Συνθηκών, στην περίοδο της ελληνικής απόβασης και της μικρασιατικής εκστρατείας, στην «καταστροφή» του 1922 και την Εξοδο των προσφύγων. Ανάμεσα στα εκθέματα η χλαίνη του Νικόλαου Πλαστήρα, το ξίφος του αρχιστράτηγου Γεωργίου Χατζανέστη, ένα γαλλικό πολυβόλο Μle 1914 Hotchkiss, ένα μεταλλικό ομοίωμα του βρετανικού υδροπλάνου Fairey III, διόπτρες πυροβολικού με τις δερμάτινες θήκες τους, ένα χειροκίνητο τηλέφωνο κατασκευασμένο από κάλυκα τουρκικού πυροβόλου (ανήκε στον αρχιστράτηγο Αναστάσιο Παπούλια). Αλλά και τα χειροποίητα κλειδιά των σπιτιών τους που οι κατατρεγμένοι έπαιρναν μαζί τους, μαζί με λίγα υπάρχοντα σε ένα μπογαλάκι, «σφαλλώντας ξοπίσω αναρίθμητες αναμνήσεις, πολύμορφες, πολυποίκιλες και πολυτάραχες», σύμφωνα με τη μαρτυρία του Πάνου Βαλσαμάκη.

ΜΕΝΕΛΑΟΣ ΜΥΡΙΛΛΑΣ/ΜΟΥΣΕΙΟ ΜΠΕΝΑΚΗ

Στην τρίτη ενότητα νομίζεις ότι μπαίνεις σε προσφυγικό καταυλισμό, καθώς πίσω από κατασκευές που μοιάζουν με σκηνές κρύβεται όλη η οδύσσεια της εγκατάστασης και της ενσωμάτωσης των εκπρατρισμένων στην Ελλάδα. Η κρατική πρόνοια, η βοήθεια από τη Δύση, η σύμβαση ανταλλαγής πληθυσμών και η Συνθήκη της Λωζάννης, οι αποζημιώσεις, η στέγαση των προσφύγων, ο νέος πολεοδομικός σχεδιασμός, η επαγγελματική απασχόληση αναπτύσσονται μεταξύ άλλων με κείμενα και εκθέματα.

ΜΕΝΕΛΑΟΣ ΜΥΡΙΛΛΑΣ/ΜΟΥΣΕΙΟ ΜΠΕΝΑΚΗ

Οι Μικρασιάτες μπόλιασαν με τον πολιτισμό τους την Ελλάδα. Και το αναγνωρίζουμε. Γι’ αυτό στο τέλος προβάλλεται ένα βίντεο όπου νέοι σε ηλικία άνδρες και γυναίκες, απόγονοι προσφύγων, διατρανώνουν περήφανα την καταγωγή τους από τη Μικρά Ασία, κρατώντας πολύτιμη κληρονομιά ιστορίες, τραγούδια, γεύσεις, έθιμα.

Το εκθεσιακό υλικό προέρχεται από το Κέντρο Μικρασιατικών Σπουδών, με το μοναδικό Αρχείο Προφορικής Ιστορίας να περιλαμβάνει μαρτυρίες περισσότερων από 5.000 εκπατρισμένων Μικρασιατών πρώτης γενιάς, ενώ το Μουσικό Λαογραφικό Αρχείο του περιέχει σπάνιες ηχογραφήσεις, χειρόγραφα και έγγραφα.

Το Μουσείο Μπενάκη είναι ένα από τα τρία μουσεία που υποδέχτηκαν κειμήλια των κοινοτήτων κατά τη μετεγκατάστασή τους στον ελλαδικό χώρο και τα ιστορικά αρχεία του διασώζουν σημαντικές μαρτυρίες από την πορεία της μικρασιατικής εκστρατείας και την εγκατάσταση των προσφύγων, ενώ εκθέματα της Πινακοθήκης Γκίκα τεκμηριώνουν τη συμβολή των Μικρασιατών στον πολιτισμό του 20ού αιώνα. Πέρα από τους δύο συνδιοργανωτές, στην έκθεση δανείζουν αντικείμενα και τεκμήρια 88 μητροπόλεις, μουσεία, αρχεία, φορείς, ιδρύματα, εταιρείες και αθλητικοί σύλλογοι, καθώς και 93 ιδιώτες.

Την επιμέλεια της έκθεσης και των δύο επετειακών εκδόσεων που τη συνοδεύουν έχει η ιστορικός τέχνης Εβίτα Αράπογλου, σε στενή συνεργασία με τον διευθυντή του Κέντρου Μικρασιατικών Σπουδών, ακαδημαϊκό Πασχάλη Κιτρομηλίδη, και τους ερευνητές του Κέντρου, τον επιστημονικό διευθυντή του Μουσείου Μπενάκη, Γιώργη Μαγγίνη, και τους επιμελητές του μουσείου, καθώς και πολλούς ακόμη επιστημονικούς συνεργάτες.


📌 Το πωλητήριο του Μουσείου Μπενάκη έχει ετοιμάσει μια πλούσια συλλογή αντικειμένων με νέες δημιουργίες αλλά και αντίγραφα σημαντικών εκθεμάτων με έμπνευση από την επετειακή έκθεση που θα διαρκέσει μέχρι 12 Φεβρουαρίου και συνοδεύεται από ξεναγήσεις, ομιλίες, προβολές, μουσικές βραδιές, εκπαιδευτικά προγράμματα.
Πληροφορίες: Μουσείο Μπενάκη, Πειραιώς 138 & Ανδρονίκου, τηλ. 210 345 3111

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΝΗΣΙΔΕΣ
Η Νέα Υόρκη του Εντουαρντ Χόπερ
Το Whitney Museum αφιερώνει μια μεγάλη αναδρομική έκθεση με περισσότερα από 200 έργα του ιδιοφυούς ζωγράφου Εντουαρντ Χόπερ.
Η Νέα Υόρκη του Εντουαρντ Χόπερ
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Στο χέρι ο σταυρός, στη ζώνη το μαχαίρι
Η έκθεση στο Μουσείο Αγίας Αικατερίνης Ηρακλείου Κρήτης συγκεντρώνει με την επιμέλεια της αρχαιολόγου Εφης Ψιλάκη 46 εικόνες Νεομαρτύρων της ελληνικής Εκκλησίας με παραδοσιακές φορεσιές.
Στο χέρι ο σταυρός, στη ζώνη το μαχαίρι
ART - ΝΕΑ
Η Μικρασιατική Καταστροφή και τα έργα όσων τη βίωσαν
Η έκθεση «Το Επος της Ανατολής στη φαντασία των Ελλήνων. Η Μικρασιατική Καταστροφή στη λογοτεχνία του Μεσοπολέμου» επικεντρώνεται στην καταλυτική επίδραση του '22 σε λογοτέχνες που βίωσαν τα γεγονότα.
Η Μικρασιατική Καταστροφή και τα έργα όσων τη βίωσαν
ΝΗΣΙΔΕΣ
Το στεγαστικό πρόβλημα και η θυσία του περιβάλλοντος
Το τεράστιο στεγαστικό πρόβλημα, που δημιουργήθηκε με την άφιξη εκατοντάδων χιλιάδων Μικρασιατών προσφύγων, άλλαξε εντελώς τον… χάρτη της Αττικής.
Το στεγαστικό πρόβλημα και η θυσία του περιβάλλοντος

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας