• Αθήνα
    Αραιές νεφώσεις
    17°C 15.3°C / 17.9°C
    1 BF
    86%
  • Θεσσαλονίκη
    Αραιές νεφώσεις
    13°C 11.9°C / 14.5°C
    1 BF
    86%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    16°C 12.7°C / 16.6°C
    2 BF
    68%
  • Ιωάννινα
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 10.9°C / 11.1°C
    2 BF
    86%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    15°C 13.5°C / 14.9°C
    3 BF
    82%
  • Βέροια
    Ελαφρές νεφώσεις
    10°C 9.0°C / 11.6°C
    1 BF
    87%
  • Κοζάνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    5°C 5.4°C / 6.8°C
    2 BF
    100%
  • Αγρίνιο
    Ελαφρές νεφώσεις
    11°C 11.3°C / 11.3°C
    1 BF
    94%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    18°C 14.3°C / 18.8°C
    3 BF
    72%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    15°C 14.9°C / 15.7°C
    1 BF
    77%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 15.5°C / 17.4°C
    2 BF
    81%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 14.6°C / 14.6°C
    1 BF
    79%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    18°C 17.9°C / 17.9°C
    3 BF
    88%
  • Λάρισα
    Σποραδικές νεφώσεις
    11°C 10.9°C / 13.4°C
    0 BF
    100%
  • Λαμία
    Ελαφρές νεφώσεις
    13°C 12.5°C / 15.1°C
    1 BF
    89%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    19°C 17.8°C / 18.8°C
    2 BF
    74%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    14°C 13.8°C / 17.7°C
    0 BF
    88%
  • Καβάλα
    Σποραδικές νεφώσεις
    14°C 12.3°C / 13.8°C
    1 BF
    88%
  • Κατερίνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    12°C 11.1°C / 13.4°C
    0 BF
    100%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    8°C 8.3°C / 8.3°C
    1 BF
    92%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Σελίδες εφημερίδας σαν έργα τέχνης

  • A-
  • A+
Κάθε Σάββατο το INFONEWS παρουσιάζει θέματα από όλο το φάσμα των γεγονότων. Η εξέλιξη της στήλης έχει χαρακτήρα κοινωνικού σχεδιασμού, το περίφημο social design.

Η αναζήτηση και ανάγνωση μιας εφημερίδας είναι πλέον πολυτέλεια. Η καθημερινότητα είναι στραμμένη στην ψηφιακή ανάγνωση. Το χαρτί δικαιώνεται μόνο από ρομαντικούς παλαιούς αναγνώστες. Οι εκδότες προσπαθούν παγκοσμίως να βρουν βιώσιμες λύσεις για τις χάρτινες εκδόσεις. Η ιστορία επαναλαμβάνεται. Η τηλεόραση άλλαξε τον κινηματογράφο, το βινύλιο συρρικνώθηκε από το cd. Το σίγουρο είναι πως οι σχεδιαστές εφημερίδων πρέπει να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα. Η δύναμη της εικόνας με τη χρήση ψηφιακών εργαλείων είναι καταιγιστική.

Ο Πάνος Κωνσταντόπουλος ξεκίνησε να επιμελείται τη στήλη INFONEWS στην εφημερίδα «Εθνος» και μετέπειτα στην «Εφημερίδα των Συντακτών» χρησιμοποιώντας ως βασικό εργαλείο παρουσίασης τα infographics. Οι «500 λέξεις άποψης» δεν υπάρχουν στα INFONEWS με την κλασική μορφή. Μια διαφορετικού είδους στήλη παρουσιάστηκε, ως σταθμός της παραστατικής δημοσιογραφίας στον ελληνικό Τύπο.

Κάθε Σάββατο το INFONEWS παρουσιάζει θέματα από όλο το φάσμα των γεγονότων. Η εξέλιξη της στήλης έχει χαρακτήρα κοινωνικού σχεδιασμού, το περίφημο social design.

Στον φιλόξενο χώρο του «Ρομάντσο» εκτίθενται INFONEWS από το 2018 έως σήμερα από 218 συνεχόμενες εβδομάδες. Θα τα δείτε στην πρωτότυπη τυπωμένη σελίδα εφημερίδας. Το εφήμερο της είδησης αποκτά έναν άλλο συνολικό χαρακτήρα ανάμνησης, κοινωνικού προβληματισμού και εμμονής για την αληθινή και παραστατική δημοσιογραφία.

Ο ινφογραφίστας Πάνος Κωνσταντόπουλος σημειώνει: «Οι σελίδες εφημερίδας ως “έργα τέχνης” κρεμασμένες σαν στο περίπτερο μου δίνουν τη δύναμη να εξακολουθώ να σχεδιάζω το INFONEWS σε χαρτί εφημερίδας».

Keep walking

▶ Του Σωτήρη Μανιάτη

Με τον Πάνο Κωνσταντόπουλο γνωριστήκαμε πριν από δύο δεκαετίες στην «Ελευθεροτυπία». Από την πρώτη στιγμή βρήκαμε κοινά σημεία στη σκέψη, τους προβληματισμούς, τις αναζητήσεις μας ως προς την εργασία μας. Και κάπως έτσι η συνεργασία μας έγινε σχεδόν καθημερινή.

Γνώρισα έναν ταλαντούχο γραφίστα, με δημοσιογραφική αντίληψη, που διαρκώς αναζητούσε νέες προκλήσεις. Εναν εξαιρετικό επαγγελματία, με όρεξη γι’ αυτό που κάνει, με δημιουργικότητα και φαντασία, επιμονή και υπομονή, αλλά και πάντα με διάθεση για αναζήτηση ώστε να αποδώσει το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα.

Κάποια στιγμή οι δρόμοι μας χώρισαν και έπειτα από λίγα χρόνια ξαναδιασταυρώθηκαν στην «Εφημερίδα των Συντακτών», όπου ο Πάνος υπογράφει κάθε Σαββατοκύριακο το δικό του «Infonews». Πρόκειται για έναν ξεχωριστό τρόπο να αποτυπώνεις, να παρουσιάζεις ένα θέμα, ένα γεγονός, μια κατάσταση. Και παράλληλα να τη σχολιάζεις…

Μέσα σε αυτά τα χρόνια η δουλειά του Πάνου είναι απόλυτα αναγνωρίσιμη στον χώρο μας. Το στίγμα του είναι ξεχωριστό και μόλις δεις κάτι αντιλαμβάνεσαι ότι έχει τη δική του υπογραφή.

Αυτό που έπειτα από μια εικοσαετία με ενθουσιάζει είναι ότι συνεχίζει να ψάχνει χωρίς να θεωρεί τίποτα δεδομένο και δίχως να επαναπαύεται σε όσα έχει ήδη κατακτήσει. «Σκαλίζει» τα πάντα, ανανεώνεται, ξαναβλέπει τα πράγματα από την αρχή. Παραμένει ένα «ζιζάνιο» του χώρου που αναζητεί τον δικό του χώρο. Και πολύ καλά κάνει.

Γι’ αυτό, Πάνο, keep walking…


Δυναμιτίζοντας την πληροφορία

▶ Της Κυριακής Μπεϊόγλου

Στην αρχή με ξένισαν. Τι ήταν αυτές οι περίεργες σελίδες που ξεφύτρωναν στη ροή του διαβάσματος των κειμένων της εφημερίδας; Τι είναι αυτά τα infographics; Οσο περνούσαν οι εβδομάδες όμως σταματούσα με ενδιαφέρον στη στήλη του Πάνου Κωνσταντόπουλου στο φύλλο του Σαββατοκύριακου. Μικρές παρεμβάσεις εικαστικής τέχνης με αριθμούς και δυνατές λέξεις που σε προκαλούσαν να τις προσέξεις. Είναι προσμετρήσιμα μεγέθη τα ανθρώπινα συναισθήματα, η χαρά, η λύπη, η ζωή, ο θάνατος, οι κοινωνικές ανατροπές; Από αυτήν τη στήλη έμαθα πως ναι. Διότι καθώς ο χρόνος κυλούσε και η ζωή μάς τροφοδοτούσε με μικρά και μεγάλα γεγονότα, τα infographics της «Εφημερίδας των Συντακτών» έφτιαχναν μια ρεαλιστική και ταυτόχρονα καλλιτεχνική απεικόνισή τους.

Η Ακροδεξιά, η κοινωνική ανισότητα, ο Παύλος Φύσσας, ο Ζακ Κωστόπουλος, η πανδημία, οι νεκροί και οι ανεμβολίαστοι, το #MeToo, τα καμένα δάση, ο Μίκης Θεοδωράκης, πρόσφατα o Γκορμπατσόφ και ο Ευαγόρας Παλληκαρίδης με αφορμή τον θάνατο της βασίλισσας Ελισάβετ και άλλα πολλά και σημαντικά έγιναν υλικό για τη σελίδα του Πάνου Κωνσταντόπουλου. Μας έχει εκπλήξει πολλές φορές γιατί απεικονίζει με αριθμούς και στατιστικές πράγματα που νομίζαμε πως ξέρουμε. Το design της σελίδας δυναμιτίζει την πληροφορία, την κάνει αξιοπρόσεκτη από μιαν άλλη, διαφορετική ματιά.

Πολλά είναι τα infonews του που θυμάμαι, αλλά νομίζω πως δεν θα μπορέσω να ξεχάσω ποτέ έναν χάρτη με το Αφγανιστάν μαύρο, στη μια άκρη του να διαγράφεται το πρόσωπο μιας γυναίκας, της νεότερης γυναίκας δημάρχου στο Αφγανιστάν, της 29χρονης Ζαρίφα Γκαφέρι που συγκλονίζει με τη μαρτυρία της ότι περιμένει τη σύλληψη και εκτέλεσή της από τους Ταλιμπάν. «Κάθομαι εδώ και περιμένω να έρθουν. Δεν υπάρχει κανείς να βοηθήσει εμένα ή την οικογένειά μου, θα έρθουν για ανθρώπους σαν εμένα και θα με σκοτώσουν».

Η επιστήμη και η τέχνη ανήκουν σε όλο τον κόσμο και μπροστά τους εξαφανίζονται όλα τα σύνορα, είχε πει κάποτε ο Βόλφγκανγκ Γκέτε. Στα infographics ο αναγνώστης παρατηρεί την αρμονική συνύπαρξή τους από την ανάλυση στη δημιουργία, αντιλαμβάνεται πως είναι μια καινούργια μορφή επικοινωνίας και των δύο. Ενας διάλογος που φαίνεται να στεγάζει ένα καινούργιο μήνυμα για τον αναγνώστη.

Ο Βάλτερ Μπένγιαμιν ήταν ο πρώτος θεωρητικός που με ενάργεια κατανοούσε πώς άλλαξε η τέχνη από τη στιγμή που μέσω κυρίως της φωτογραφίας στις εφημερίδες έφτασε σε κάθε σπίτι. Τα infographics του Πάνου Κωνσταντόπουλου μας δείχνουν συχνά το πώς βιώνουμε τη σύγχρονη πραγματικότητα μέσα από τα γραφικά και τις ουσιαστικές πληροφορίες. Τίποτα δεν είναι περιττό εκεί... Διότι κάθε δευτερόλεπτο που περνάει στον κόσμο μας είναι γεμάτο πληροφορίες, αλλά σημασία έχει να διαλέγει κανείς τις σημαντικές. Και εκεί είναι όλη η διαφορά -εκτός από το αισθητικό αποτέλεσμα- της στήλης του στην «Εφημερίδα των Συντακτών».

«Υπάρχει κάτι σχεδόν μαγικό στις οπτικές πληροφορίες. Είναι αβίαστο. Τα γραφήματα είναι μια μορφή συμπίεσης γνώσης... ένας τρόπος συμπίεσης τεράστιου όγκου πληροφοριών και κατανόησης σε έναν μικρό χώρο». Είναι τα λόγια του David McCandless, ενός από τους πιο γνωστούς data-journalist και information designer. Αυτό το αβίαστο, το ουσιαστικό και το υψηλής αισθητικής αποτέλεσμα βλέπουμε εμείς οι αναγνώστες κάθε εβδομάδα στη στήλη του Πάνου Κωνσταντόπουλου. Εύχομαι να συνεχίσει να μοιράζεται μαζί μας το άρτιο έργο του, που μας πληροφορεί αλλά και ταυτόχρονα μας συγκινεί.


📌 «INFONEWS σε χαρτί εφημερίδας»

22 Σεπτεμβρίου - 6 Οκτωβρίου,
«Ρομάντσο», Αναξαγόρα 3, Αθήνα
Εγκαίνια: 24 Σεπτεμβρίου Διοργάνωση: «Ρομάντσο», «GRdesign»
Υποστηρικτές: pod.gr, MacArt, «Eφημερίδα των Συντακτών»

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΝΗΣΙΔΕΣ
Οταν οι «νησίδες» παντρεύτηκαν το Art
Οι μεγάλες συνεντεύξεις, τα θέματα, τα πρόσωπα που υπάγονται στον πολιτισμό βρήκαν τον χώρο τους στις «νησίδες» του νέου σχεδιασμού.
Οταν οι «νησίδες» παντρεύτηκαν το Art
ΝΗΣΙΔΕΣ
Η δική μας Ιθάκη
Η «Εφ.Συν.» γιορτάζει τα δέκα της χρόνια και οι «νησίδες» χάρισαν και σε μας ένα όμορφο ταξίδι, κυρίως δημιουργικής συλλογικής δουλειάς.
Η δική μας Ιθάκη
ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΑ
Χυδαιότητες
Το μένος της πλευράς του Δημήτρη Λιγνάδη, τώρα που έφτασε η υπόθεση στη Δικαιοσύνη, την έχει οδηγήσει σε στοχοποίηση δημοσιογράφων με χυδαία ψέματα.
Χυδαιότητες
ΝΗΣΙΔΕΣ
Ανήσυχα πνεύματα
Το ένθετο «Νησίδες» ενηλικιώνεται, αλλάζει μορφή και γίνεται ένα περιοδικό 48 σελίδων με θέματα πολιτισμού, υγείας και επιστήμης για όλους και όλες, για όλη την εβδομάδα.
Ανήσυχα πνεύματα
ΕΜΕΙΣ ΚΙ ΑΥΤΑ
Της Αλλοπάρ*
Η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη και η χρήση της γλώσσας από τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης.
Της Αλλοπάρ*

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας