• Αθήνα
    Σποραδικές νεφώσεις
    13°C 11.6°C / 14.5°C
    3 BF
    73%
  • Θεσσαλονίκη
    Αραιές νεφώσεις
    12°C 10.3°C / 12.8°C
    3 BF
    79%
  • Πάτρα
    Σποραδικές νεφώσεις
    15°C 14.0°C / 15.4°C
    3 BF
    76%
  • Ιωάννινα
    Αυξημένες νεφώσεις
    8°C 7.9°C / 8.3°C
    0 BF
    96%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    10°C 9.9°C / 10.2°C
    3 BF
    71%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 9.4°C / 11.0°C
    1 BF
    97%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    7°C 6.2°C / 7.4°C
    1 BF
    94%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    13°C 12.9°C / 12.9°C
    2 BF
    82%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    13°C 11.6°C / 14.1°C
    2 BF
    94%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    11°C 10.9°C / 11.8°C
    2 BF
    87%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    14°C 14.4°C / 14.9°C
    3 BF
    72%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 11.2°C / 11.2°C
    4 BF
    74%
  • Κεφαλονιά
    Αυξημένες νεφώσεις
    16°C 16.1°C / 16.1°C
    5 BF
    85%
  • Λάρισα
    Αραιές νεφώσεις
    12°C 11.8°C / 12.3°C
    2 BF
    94%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    13°C 11.5°C / 13.3°C
    1 BF
    85%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 16.8°C / 17.1°C
    3 BF
    79%
  • Χαλκίδα
    Σποραδικές νεφώσεις
    12°C 11.8°C / 14.0°C
    0 BF
    79%
  • Καβάλα
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 10.5°C / 10.5°C
    2 BF
    71%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 10.5°C / 12.3°C
    2 BF
    100%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    8°C 8.2°C / 8.2°C
    1 BF
    95%

O Kωστής Γεωργίου με τον δικό του γλυπτό σκαντζόχοιρο

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Στις παρηκμασμένες κοινωνίες ταιριάζει light τέχνη»

  • A-
  • A+
Με αφορμή την αναδρομικού χαρακτήρα έκθεσή του «Enigma 2», που φιλοξενείται έως και τις 20 Σεπτεμβρίου στον «Ελληνικό Κόσμο», ο γνωστός ζωγράφος και γλύπτης μάς δίνει μερικά από τα «κλειδιά» της εικαστικής του πορείας.

Εχει κατακτήσει τον κόσμο όλο με τα μνημειακών διαστάσεων έργα του σε δημόσιους χώρους, κτίρια και κήπους: από το Βέλγιο και το Λουξεμβούργο μέχρι την Κίνα, από την Ελλάδα μέχρι τον Καναδά και το Μαϊάμι. Ο γνωστός ζωγράφος και γλύπτης Κωστής Γεωργίου, που γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη, επέστρεψε στην Αθήνα με μια έκθεση με αναδρομικό χαρακτήρα, με τίτλο «Εnigma 2». Παρουσιάζει ήδη από την περασμένη Πέμπτη στο Κέντρο Πολιτισμού «Ελληνικός Κόσμος» περίπου 160 ζωγραφικά έργα και 40 γλυπτά, που σκιαγραφούν τη μακρόχρονη πλούσια πορεία του, αλλά και τη νέα σειρά «Dreamcatchers».

Τα γνωστά κόκκινα ανθρωπάκια του χορεύουν και ακροβατούν, όπως στο έργο «Μeteoron», το οποίο εγκαταστάθηκε πρόσφατα στην παραλία της Θεσσαλονίκης. Μαζί, οι «9 Μούσες» της μυθολογίας σε μια σύγχρονη προσέγγιση, η εγκατάσταση «Pombi A’», που αποτελείται από πέντε διάτρητα σκυλιά, το «Birds in Dreamland», ένα πολύπτυχο μήκους 10 μέτρων με έξι ζωγραφικά έργα, μοιάζουν να δημιουργούν «αινίγματα» που και ο θεατής απολαμβάνει να λύνει...

«Η συγκεκριμένη έκθεση αποτελεί έναν μερικό ιστορικό απολογισμό που φτάνει μέχρι το παρόν. Είναι σημαντική και για μένα γιατί κάνω “απολογισμό” των πεπραγμένων μου, έτσι ώστε να οδηγηθώ σε νέες περιπέτειες», μας λέει ο Κωστής Γεωργίου, ο οποίος απεχθάνεται την ασφάλεια και τη μονιμότητα. «Αυτή η έκθεση σηματοδοτεί την αρχή του νέου εικαστικού μου οράματος. Αν έμενα στα κατακτημένα του παρελθόντος χωρίς να έχω νέες ανησυχίες, τότε αυτό θα έδειχνε συμπεριφορά συνταξιούχου και όχι εν δυνάμει δημιουργού που δεν παραιτείται και δεν σταματάει να δουλεύει αδιάκοπα συνθλίβοντας προηγούμενες κατακτήσεις, αναζητώντας συνεχώς νέες διαδρομές στον χώρο της τέχνης, τσακίζοντας τα όρια και ό,τι τον περιορίζει».

● Αλήθεια, πότε αισθανθήκατε ότι είστε προορισμένος για καλλιτέχνης; Είχατε κάποιες επιρροές, κάποια πρότυπα ίσως που διαμόρφωσαν το προσωπικό σας στίγμα;

Είχα την ευλογία να βουτήξω στα αγιασμένα νερά της τέχνης περίπου σε ηλικία 13 ετών. Ο πρώτος και πλέον καθοριστικός δάσκαλός μου υπήρξε ο σπουδαίος ζωγράφος και φιλόσοφος Πάνος Κουσουτζίδης. Από αυτόν διδάχθηκα το ήθος και το πάθος για το αληθινό στην τέχνη. Μου δίδαξε επίσης ότι η πράξη συνυπάρχει με το αποτέλεσμα και ότι το ψέμα είναι ο «Αντίχριστος» της τέχνης. Μου δίδαξε πολύ περισσότερα από όσα οι σπουδές μου στην Καλών Τεχνών στην Αθήνα ή στο Royal College στο Λονδίνο... Οσον αφορά δε το προσωπικό στίγμα, αυτό διαμορφώνεται όταν υπάρχει εσωτερική αλήθεια σε ό,τι δημιουργείς και όταν δεν φοβάσαι να αντιμετωπίσεις τον εαυτό σου, ανεβάζοντας τον εσωτερικό σου πήχη όλο και πιο ψηλά. Το ύφος και το στίγμα δεν είναι κάτι που το επιδιώκεις. Είναι σφραγίδα που «εκδίδεται» με βάση τις αρθρώσεις ενός περίπλοκου εικαστικού μηχανισμού που χαρακτηρίζει το προσωπικό «duende» του δημιουργού.

«Ο συλλέκτης»

● Τι είναι η τέχνη για εσάς; Τι θέλετε να μεταδώσετε στον κόσμο και πώς βλέπετε να το προσλαμβάνουν οι άλλοι;

Η τέχνη είναι ένα υπερωκεάνιο που εκτελεί διαδρομές σε αχαρτογράφητα ύδατα και υπόσχεται ταξίδια σε ανοιχτές θάλασσες. Είναι όλα εκείνα που ορίζουν την ανθρώπινη ύπαρξη. Είναι πράξη τελετουργική που δίνει στο όραμα «σάρκα και οστά» και στην ψυχή φτερά για να πετάξει. Είναι το κέλυφος ενός μοναχικού κόσμου που αναζητά απεγνωσμένα να συναντήσει τον πυρήνα της ύπαρξής του. Κάποιοι πιστεύουν ότι ο δημιουργός είναι ένας γραφικός χασομέρης που ανακατεύει χρώματα και διάγει βίο νωχελικό μέσα στους τοίχους του ακατάστατου ατελιέ του…

Στην πραγματικότητα συνήθως συμβαίνει ακριβώς το αντίθετο. Πολλή δουλειά μέσα στη μοναξιά και σε ανθυγιεινά περιβάλλοντα, σκληρή χειρωνακτική εργασία, κόπωση, αδιέξοδα... μέχρι να φτάσει η στιγμή της γέννας που οδηγεί στη λύτρωση. Τότε έρχεται και η δικαίωση που δίνει αξία στον μόχθο που επενδύθηκε μέχρι να προκύψει η πολυπόθητη εικόνα. Η τέχνη έχει έναν σπουδαίο προορισμό: να δίνει κουράγιο για τον καθημερινό αγώνα, να προσφέρει όραμα και να είναι όχημα μεταφοράς σε μοναδικά ταξίδια των αισθήσεων. Δημιουργός και θεατής κινούνται σε έναν κοινό άξονα συνύπαρξης και επικοινωνίας. Τους ενώνει η εικόνα και τους ευλογεί ο θεός της τέχνης. Πόση γοητεία και τι θαύμα η επικοινωνία μέσω της τέχνης...

● Θεωρείτε ότι βρίσκεστε σε εξελικτική πορεία όλα αυτά τα χρόνια; Υπάρχουν κάποια έργα που ξεχωρίζετε; Και οι στιγμές ικανοποίησης που σας προσφέρει η τέχνη είναι περισσότερες από τις αγωνίες και τις απογοητεύσεις;

Κάθε στάδιο στην εικαστική μου πορεία είναι αναπόσπαστο κομμάτι μιας ενιαίας διαδρομής. Σε κάθε δημιουργική πράξη συνυπάρχουν η αγωνία και η αμφισβήτηση, η χαρά και το δράμα. Ολα αυτά αποτελούν την κινητήρια δύναμη που καθορίζει τη δομή και την αντήχηση του έργου τέχνης. Κάθε περίοδος είναι το σκαλοπάτι που χωρίς αυτό δεν θα μπορούσε να υπάρξει η επόμενη. Είναι όλα τόσο στενά δεμένα μεταξύ τους που δεν μπορείς να ξεχωρίσεις κανένα από αυτά.

Κάθε στάδιο και ένα νέο πεδίο δράσης. Κάθε στιγμή και ένα εσωτερικό δάνειο για την εκπλήρωση του έργου. Ολο το ταξίδι αποτελείται από κουκκίδες και στίγματα που συνθέτουν την πορεία της δράσης και της αέναης κίνησης. Αυτή η ηρακλειτική λογική σημαδεύει τη ζωή και το έργο μου. Αλίμονο στον δημιουργό που μένει στάσιμος! Ο δρόμος της τέχνης δεν είναι στρωμένος με ρόδα. Υπάρχουν τεράστια ένταση και πολλά στάδια μέχρι να ολοκληρωθεί η ιδέα, που από αφηρημένη έννοια πρέπει να γίνει πραγματική εικόνα που οδηγεί στην τελική λύτρωση και τη χαρά που προκύπτει από κάτι τετελεσμένο.

«Galileo & Carma»

Ζωγραφική και γλυπτική είναι για εσάς συγκοινωνούντα δοχεία;

Σαφώς! Για μένα δεν διαχωρίζονται το ένα από το άλλο. Συνυπάρχουν και συνδιαλέγονται. Εχουν κοινό κώδικα επικοινωνίας. Αυτά που αλλάζουν είναι μόνο τα μέσα έκφρασης. Ολες οι τέχνες συνέχονται μεταξύ τους σε μία και σε κάθε μορφή το ζητούμενο είναι ένα και το αυτό: η δημιουργία!

● Πιστεύετε ότι τα μεγάλα σε κλίμακα έργα, η τέχνη στον δημόσιο χώρο, έχουν μεγαλύτερο ρόλο και δυναμική στην κοινωνία;

Σαφέστατα το έργο βρίσκει τη δικαίωσή του όταν εκτίθεται στη δημόσια θέαση. Απευθύνεται σε όλους ως κοινωνικό αγαθό και αποτελεί κομμάτι που στέλνει παντού τις αντηχήσεις του. Το πώς θα το προσεγγίσει ο κάθε ένας χωριστά, αυτό είναι άλλο θέμα... Για μένα προσωπικά τα σχήματα, οι φόρμες, τα χρώματα, έστω και αν περικλείονται από γνώριμες εικόνες ενός προσώπου, μιας μορφής ή ενός ζώου, δεν έχουν σημασία. Το μόνο που αναζητώ και εκείνο που με καθοδηγεί σε ένα έργο, είτε πρόκειται για δημόσιο είτε όχι, είναι η αντήχησή του σαν κάτι μοναδικό. Χρησιμοποιώ τα σχήματα ως απλές αναφορές και όχι ως αυτοσκοπό. Το ζητούμενό μου δεν είναι η περιγραφή, αλλά η συγκίνηση που θα προκύψει από την εικόνα.

● Τι αισθανθήκατε όταν το έργο σας «Phylax» στο Π. Φάληρο, ο «κόκκινος άγγελος» όπως το χαρακτήρισαν, προκάλεσε αντιδράσεις και γκρεμίστηκε από κουκουλοφόρους το 2018;

Δυστυχώς οι μειονότητες είναι δυναμικές οντότητες, που μέσω της έντονης τοξικότητάς τους επιβάλλουν την ανοησία τους ως μια κανονική θέση ζωής, ενώ στην πραγματικότητα πρόκειται για αφελείς και ανόητες εμμονές που προκύπτουν από φανατικές ιδεοληψίες. Στην πράξη, ο φανατικός είναι ένας απερίσκεπτος κοινός ανόητος, στον οποίο η κριτική ατομική σκέψη είναι κάτι ανύπαρκτο. Πάντως, στην περίπτωση του «Phylax» υπήρξε η απόλυτη διαστρέβλωση στην προσέγγιση του έργου. Και, αν θέλετε, ήταν μια ευθεία βολή στην καρδιά της δημοκρατίας, μιας και επικράτησε η άποψη των φανατικών... Ο «Phylax», πάντως, θα εκτεθεί στον «Ελληνικό Κόσμο» με μια ειδική εγκατάσταση-έκπληξη.

● Πώς σχολιάζετε το γεγονός ότι ο Αλέξης Τσίπρας επέλεξε δικό σας έργο, μάλιστα με τη σημειολογία δύο ταύρων, για το γραφείο του όταν ήταν πρωθυπουργός;

Ως τιμή προς το πρόσωπό μου και την καλλιτεχνική μου υπόσταση. Σίγουρα πρόκειται για ένα εμβληματικό έργο που υπάρχει στο γραφείο του Αλέξη Τσίπρα και δεν το αποχωρίστηκε από τότε που εγκαταστάθηκε εκεί. Εξάλλου, δεν έκρυψε τη χαρά του από την πρώτη στιγμή που το είδε. Για μένα δείχνει και κάτι ακόμη πιο ουσιαστικό: Οτι το έργο «Fight Omega» επιλέχτηκε να αγοραστεί από τον ΣΥΡΙΖΑ, ενώ θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί κάποιο άλλο υπάρχον έργο άλλου καλλιτέχνη… Νομίζω ότι το «Fight Omega» διέθετε τη σημειολογία που αναζητούσε ο Αλέξης Τσίπρας τη συγκεκριμένη στιγμή. Το έργο αυτό, όπως και κάθε μου έργο, λειτουργεί πέρα και πάνω από συμβολισμούς, ως μια καθαρόαιμη εικαστική πράξη που εκπέμπει προς πάσα κατεύθυνση.

● Εχοντας ταξιδέψει και εκθέσει στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, πώς βλέπετε να διαμορφώνεται το εικαστικό τοπίο διεθνώς στις μέρες μας;

Υπάρχει μια έντονη τάση απεξάρτησης της πράξης από το αποτέλεσμα, σε τέτοιο σημείο που όταν ένα έργο δείχνει ότι έχει πολλή δουλειά για να γίνει να θεωρείται «too much». Οι αγορές επιβάλλουν μια ψευτο-ποπ άποψη με Μίκυ Μάους, καρτούν και ήρωες από κόμικς, μαζί με παιδικού τύπου ιχνογραφίες που προωθούνται ως νέο μοντέλο εικαστικού λόγου. Οι κεντρικές γκαλερί στα διεθνή εικαστικά κέντρα είναι γεμάτες από αμήχανες καρικατούρες, 3d αναπαραγωγές αντικειμένων που πλασάρονται ως έργα τέχνης και παιδαριώδεις ζωγραφιές, που προϊδεάζουν για το «στιλάκι» της επόμενης μέρας. Αλλά ούτως ή άλλως η τέχνη ανέκαθεν αποτελούσε τον καθρέφτη της εποχής της. Ετσι, λοιπόν, τολμώ να πω ότι στις παρηκμασμένες κοινωνίες ταιριάζει ανάλογη light τέχνη.

● Πώς κρίνετε τη θέση της Ελλάδας στον διεθνή εικαστικό χάρτη; Εχει αναβαθμιστεί με όλα αυτά (εκθέσεις, Μπιενάλε, νέα μουσεία κ.λπ.) που γίνονται τα τελευταία χρόνια;

Σίγουρα υπάρχει κάποια διαφορά σε σχέση με το παρελθόν. Αλλά είμαστε πολύ μακριά από τα διεθνή εικαστικά κέντρα για να μπορέσουμε να επιβάλουμε τη δική μας εικόνα. Ισως μελλοντικά να αλλάξει αυτό. Μεμονωμένα, κάποιοι μπορούμε να λειτουργούμε στο εξωτερικό. Αλλά αυτό δεν λέει και πολλά πράγματα στην ελληνική εικαστική σκηνή, που εμμένει εξάλλου στην εσωστρέφειά της. Οταν ενεργεί κάποιος εκτός συνόρων, το οφείλει μόνο στην προσωπική του καλλιέργεια. Πάντως, αν και διαθέτουμε τις δυνάμεις, ανέκαθεν δείχνουμε αδύναμοι να τις προωθήσουμε εκτός συνόρων.


📌 «Ελληνικός Κόσμος»
Πειραιώς 254, Ταύρος, τηλέφωνο: 2122540000 Διάρκεια έκθεσης έως 20 Σεπτεμβρίου, με είσοδο ελεύθερη για το κοινό

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΝΗΣΙΔΕΣ
«‘‘Το κράτος δεν είναι έργο τέχνης’’, όπως έλεγε και ο Χέγκελ»
Με τη συμμετοχή 39 διεθνών καλλιτεχνών που εξετάζουν τους μηχανισμούς κατασκευής, τη δομή και την ιδεολογική ρητορική που ενέχει το οικοδόμημα του έθνους και του κράτους ξεκινά η πολυφωνική έκθεση στο ΕΜΣΤ.
«‘‘Το κράτος δεν είναι έργο τέχνης’’, όπως έλεγε και ο Χέγκελ»
ΝΗΣΙΔΕΣ
«Μήπως η ζωή δεν είναι ασυνάρτητη;»
Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Νίκου Εγγονόπουλου παρουσιάζεται στο Ίδρυμα Θεοχαράκη με τίτλο «Ο Ορφέας του Υπερρεαλισμού».
«Μήπως η ζωή δεν είναι ασυνάρτητη;»
ΝΗΣΙΔΕΣ
Η Νέα Υόρκη του Εντουαρντ Χόπερ
Το Whitney Museum αφιερώνει μια μεγάλη αναδρομική έκθεση με περισσότερα από 200 έργα του ιδιοφυούς ζωγράφου Εντουαρντ Χόπερ.
Η Νέα Υόρκη του Εντουαρντ Χόπερ
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Γενέθλια με μια εικαστική εγκατάσταση
Οι δυο εικαστικοί καλλιτέχνες και ερευνητές, Ινώ Βαρβαρίτη και Γιάννης Δελαγραμμάτικας, ξεψάχνισαν τις περισσότερες από 40 κούτες του Ινστιτούτου Γκαίτε για τις ανάγκες της εγκατάστασης «Τόπος εύρεσης: Γκαίτε,...
Γενέθλια με μια εικαστική εγκατάσταση
ART - ΝΕΑ
Μια μόνιμη στέγη για την παρακαταθήκη του
Εγκαινιάζεται στο Πολιτιστικό Κέντρο του Δήμου Αλίμου έκθεση με περίπου 30 έργα του Κυριάκου Κατζουράκη με τίτλο «Αριστερά της λύπης», σε επιμέλεια του ιστορικού τέχνης Μάνου Στεφανίδη.
Μια μόνιμη στέγη για την παρακαταθήκη του
ART - ΝΕΑ
Η γιορτή της ανεξάρτητης καλλιτεχνικής σκηνής
Στη διεθνή έκθεση που έχει στόχο την παρουσίαση της ανεξάρτητης καλλιτεχνικής σκηνής θα συναντηθούν 62 πλατφόρμες από 26 χώρες, που με ακτιβιστική διάθεση σχολιάζουν επίκαιρα κοινωνικά ζητήματα.
Η γιορτή της ανεξάρτητης καλλιτεχνικής σκηνής

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας