• Αθήνα
    Αραιές νεφώσεις
    13°C 11.5°C / 14.6°C
    3 BF
    86%
  • Θεσσαλονίκη
    Ψιχάλες
    12°C 10.4°C / 13.6°C
    3 BF
    78%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    13°C 12.6°C / 13.0°C
    4 BF
    79%
  • Ιωάννινα
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 9.9°C / 9.9°C
    1 BF
    66%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    12°C 10.7°C / 11.9°C
    4 BF
    76%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    9°C 7.3°C / 8.7°C
    1 BF
    91%
  • Κοζάνη
    Ασθενής ομίχλη
    4°C 4.4°C / 5.1°C
    0 BF
    93%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 10.7°C / 10.7°C
    2 BF
    84%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    16°C 15.4°C / 16.9°C
    2 BF
    78%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    10°C 9.9°C / 12.9°C
    2 BF
    87%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 13.3°C / 16.8°C
    3 BF
    72%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 10.1°C / 10.1°C
    4 BF
    80%
  • Κεφαλονιά
    Θύελλα
    15°C 14.9°C / 14.9°C
    4 BF
    72%
  • Λάρισα
    Ασθενής ομίχλη
    8°C 7.8°C / 7.9°C
    0 BF
    100%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 7.5°C / 10.6°C
    0 BF
    88%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 15.8°C / 19.9°C
    1 BF
    81%
  • Χαλκίδα
    Αραιές νεφώσεις
    10°C 9.8°C / 13.2°C
    1 BF
    89%
  • Καβάλα
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 9.3°C / 11.6°C
    2 BF
    82%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    8°C 8.1°C / 12.3°C
    2 BF
    98%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    4°C 4.4°C / 4.4°C
    1 BF
    97%

Αντρέα Καμιλλέρι: Ρικκαρντίνο, Μετάφραση: Φωτεινή Ζερβού, Εκδόσεις Πατάκη, 2022

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Αποχωρώντας για τη Βιγκάτα τ’ ουρανού

  • A-
  • A+
Ο συγγραφέας πρόσφερε στους αναγνώστες του αρκετές ενδιαφέρουσες ιστορίες μετά το τελευταίο μυθιστόρημα με πρωταγωνιστή τον γνωστό επιθεωρητή Μονταλμπάνο.

Ο Αντρέα Καμιλέρι διαβάστηκε αρκετά, ενώ πολλά από τα βιβλία του έδωσαν το έναυσμα για μεταφορά στην τηλεόραση. Ηταν εκείνος που δημιούργησε τη φανταστική Βιγκάτα μέσα στην πατρίδα του, τη Σικελία, αναδεικνύοντας ταυτόχρονα το γλωσσικό ιδίωμα της περιοχής. Μπορεί, λοιπόν, ετούτο το μυθιστόρημα να είναι το τελευταίο του με πρωταγωνιστή τον γνωστό επιθεωρητή Μονταλμπάνο, αλλά ο υπέργηρος συγγραφέας τα επόμενα χρόνια της πραγματικά φρενήρους συγγραφικής του πορείας πρόσφερε στους αναγνώστες του αρκετές ενδιαφέρουσες ιστορίες.

Σε τούτη, ο κουρασμένος επιθεωρητής νιώθει τα χρόνια και οι υποχρεώσεις του να τον βαραίνουν απειλητικά, όταν δέχεται ένα πρωινό τηλεφώνημα από έναν άγνωστο ονόματι Ρικαρντίνο για μια συνάντηση, στην οποία δεν πήγε. Λίγο αργότερα, έμαθε από την υπηρεσία για τον φόνο εκείνου του άγνωστου ατόμου που τον ξύπνησε χαράματα. Τρεις άντρες ήταν παρόντες στον φόνο του οικονομολόγου Ρικαρντίνο Λοπρέστι, αλλά κατά τα λεγόμενά τους δεν μπορούσαν να αναγνωρίσουν τον δράστη.

Ηταν οι τυπογράφοι Μάριο Λιότα και Αλφόνσο Λικάουζι και ο Γκάσπαρε Μπονάνο, λογιστής, όλοι γεννημένοι στα 1972 και παλιοί συμμαθητές. Ο ατυχής Ρικαρντίνο Λοπρέστι εργαζόταν για την Μπάνκα Ρετζονάλε, στην περιοχή τους. Οι τρεις δυνητικοί μάρτυρες είχαν στενές οικογενειακές σχέσεις, ενώ το θύμα όπως έλεγαν ήταν παντρεμένο με Γερμανίδα. Ο Μάριο Λιότα και ο Αλφόνσο Λικάουζι είχαν παντρευτεί τις δυο αδελφές του Γκάσπαρε, ενώ ο Γκάσπαρε ήταν παντρεμένος με την αδελφή του Μάριο Λιότα.

Σχετικά με τον «Ρικαρντίνο», τώρα, διαβάζουμε στο Σημείωμα του εκδότη πως «…ο Καμιλλέρι συνέλαβε την ιδέα του Ρικκαρντίνο το 2004 και την ολοκλήρωσε το 2005, την ξαναδούλεψε μερικά χρόνια αργότερα, το 2016, όταν έκανε μερικές αλλαγές που αφορούσαν τη γλώσσα, αλλά δεν πείραξε την πλοκή. Η γραφή του 2016, η οριστική, φανερώνει πως στην πορεία των χρόνων η έκφραση του Καμιλλέρι πέρασε από την μπασταρδεμένη γλώσσα, που ο συγγραφέας άκουγε από μικρός, στην επινοημένη γλώσσα της Βιγκάτα, δηλαδή έγινε με το πέρασμα των χρόνων […] μια μορφή ζωής […] μιας φανταστικής επαρχιακής πόλης…».

Στη σημείωση του συγγραφέα στο τέλος του βιβλίου, ο τελευταίος είναι αφάνταστα εξομολογητικός: «…Δεν θα γράψω άλλα. Λυπάμαι, αλλά στην ηλικία των ογδόντα χρόνων είναι αναπόφευκτο να βάζεις τέλος σε πολλά, σε πάρα πολλά πράγματα…». Η παράλληλη πορεία γηρατειών και αναποφασιστικότητας έρχεται τακτικά σε πρώτο πλάνο σε όλο το μήκος του κειμένου.

Στην ιστορία, βλέπουμε και τον επιθεωρητή Μονταλμπάνο κουρασμένο και απογοητευμένο, τόσο από το επάγγελμά του όσο και από τον δεσμό του. Ομως η δολοφονία στη μέση του δρόμου ενός ανθρώπου τον επαναφέρει αναγκαστικά, και πέρα από κάποιες ενδιάμεσες παλινωδίες, να κάνει εκείνο που είχε μάθει καλά και αποτελεσματικά όλα τα χρόνια που διήνυσε στο αστυνομικό σώμα. Μέσα από καθημερινές αντεγκλήσεις με συνεργάτες, υφιστάμενους και προϊστάμενους, πολιτικούς και εκπροσώπους της παντοδύναμης Εκκλησίας, παλινωδίες, ραθυμία και έκδηλη κάποιες φορές αμηχανία και νοσταλγία για τα περασμένα, ο Μονταλμπάνο προσπαθεί να ανακαλύψει την πικρή αλήθεια που κρύβεται πίσω από εκείνη τη δολοφονία.

Την ίδια στιγμή, αναρωτιέται μήπως καμιά φορά να μη θέλεις να κάνεις λάθη αποδεικνύεται πως είναι λάθος; Δεν λησμονεί να τονίσει και τη μοίρα όσων καταθέτουν ως μάρτυρες στη χώρα αυτή: «…κάποιος αναγκάστηκε να μετακομίσει στην Ελβετία με ψεύτικο όνομα, γιατί απειλούσαν ότι θα σκοτώσουν τη σύζυγο και τα παιδιά του, κάποιος πέθανε σ’ ένα μυστηριώδες αυτοκινητικό δυστύχημα…», μεταξύ πολλών άλλων.

Συζυγικές και εξωσυζυγικές σχέσεις, ο ρόλος της Εκκλησίας στην ιταλική κοινωνία, παράνομα μεγάλα δάνεια επίσημων τραπεζών σε «ημέτερους», έκνομες επιχειρήσεις προς ίδιο όφελος, η δύναμη της τηλεόρασης στη σύγχρονη κοινωνία, η επιρροή της πολιτικής πάνω στη αστυνομία και στην απονομή δικαιοσύνης, η χιλιοειπωμένη σχέση Μαφίας και πολιτικής έρχονται μπροστά με κάθε ευκαιρία. «…Αν ο τρόπος σκέψης ενός απλού παπά είναι, ως γνωστόν, πιο περίπλοκος και σκοτεινός από αυτόν ενός απλού ανθρώπου, φαντάσου τι περιελίξεις, μαίανδροι και λαβύρινθοι θα πρέπει να υπάρχουν στο μυαλό ενός ιερέα, που είχε καταφέρει να φτάσει στο αξίωμα του επισκόπου», γράφει σε ένα σημείο. Πρέπει επίσης να τονίσουμε ότι είναι ενδιαφέρουσα η συζήτηση, αλληλογραφία και επικοινωνία μεταξύ του συγγραφέα και του επιθεωρητή της υπόθεσης.

Οι διαφορετικές απόψεις των δύο, ίσως και να αποτελούν ή να απεικονίζουν και την ειλημμένη απόφαση του συγγραφέα να εξοστρακίσει τον Μονταλμπάνο από τα γραπτά του, όπως και έγινε εδώ, στο κύκνειο άσμα του Αντρέα Καμιλέρι (1925-2019)!

*Γιατρός χειρουργός


Τη σελίδα αυτήν δεν τη φτιάχνουν επαγγελματίες κριτικοί βιβλίου. Γράφεται από αναγνώστες που απευθύνονται σε αναγνώστες για να τους μιλήσουν για κάποιο βιβλίο που τους συνεπήρε. Αν θέλετε να μοιραστείτε όσα νιώσατε διαβάζοντας ένα βιβλίο, στείλτε το κείμενό σας (το πολύ 700 λέξεις) στο smatzorou @efsyn.gr

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΝΗΣΙΔΕΣ
Η μοίρα και η φύση
Ενα μυθιστόρημα που ανοίγει έναν νέο τρόπο αφήγησης, ριζωμένο στη λαογραφία των Πυρηναίων, αλλά που δεν μένει βυθισμένο σε αυτόν τον κόσμο.
Η μοίρα και η φύση
ΝΗΣΙΔΕΣ
Το «μεταξύ» του Ερωτα στην εποχή του ψηφιακού ασυνείδητου
Η συγγραφέας ιχνηλατεί το εξεγερσιακό διάνυσμα του έρωτα ως βιωματική συνάρτηση, ως αποτέλεσμα που περνάνε μέσα από την ψυχαναγκαστική ατομική επιλογή.
Το «μεταξύ» του Ερωτα στην εποχή του ψηφιακού ασυνείδητου
ΝΗΣΙΔΕΣ
Ο ψαράς και η ψυχή του
Οι παρατηρήσεις του Μαδαμόπουλου πάνω στα μαλάκια και τα εχινόδερμα τον οδηγούν σε μια θαυμάσια λυρική πρόζα και σε σύντομους φιλοσοφικούς στοχασμούς.
Ο ψαράς και η ψυχή του
ΝΗΣΙΔΕΣ
Ταξίδι σε έναν κόσμο... μυθικό
Ο συγγραφέας Γιώργος Τσιμουρής με το βιβλίο του για τους ναυτικούς καταφέρνει να συνομιλεί με τους αναγνώστες, πέρα από το αν έχουν ειδική γνώση.
Ταξίδι σε έναν κόσμο... μυθικό
ΝΗΣΙΔΕΣ
To ξένο, ο φόβος και η απολυταρχία
Τρία εικονογραφημένα βιβλία για παιδιά ανοίγουν τη συζήτηση για το ξένο, τον φόβο αλλά και τους κινδύνους της απολυταρχίας.
To ξένο, ο φόβος και η απολυταρχία

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας