• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    24°C 20.8°C / 26.2°C
    2 BF
    65%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    23°C 20.7°C / 24.6°C
    0 BF
    59%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    24°C 20.9°C / 23.8°C
    2 BF
    67%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    15°C 14.9°C / 14.9°C
    1 BF
    94%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    18°C 17.9°C / 20.2°C
    0 BF
    88%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    23°C 21.8°C / 22.7°C
    2 BF
    55%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    16°C 16.5°C / 16.5°C
    1 BF
    60%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    20°C 20.0°C / 20.0°C
    1 BF
    79%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    21°C 20.2°C / 21.1°C
    2 BF
    73%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    19°C 19.0°C / 19.0°C
    1 BF
    72%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    23°C 23.4°C / 23.8°C
    1 BF
    73%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.7°C / 25.1°C
    2 BF
    73%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    24°C 24.3°C / 24.3°C
    2 BF
    69%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    20°C 20.1°C / 20.1°C
    1 BF
    60%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    25°C 18.5°C / 25.5°C
    1 BF
    56%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 24.3°C / 24.8°C
    3 BF
    74%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    22°C 21.0°C / 24.3°C
    2 BF
    67%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    24°C 19.3°C / 23.8°C
    0 BF
    84%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    23°C 19.7°C / 22.5°C
    2 BF
    72%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    17°C 16.9°C / 16.9°C
    0 BF
    82%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Οσα ξέρει ο ξενοδόχος...

  • A-
  • A+
Η νεότερη γενιά σκηνοθετών παραλαμβάνει το αρχαίο δράμα αλλά δεν μένει στατική.

Ο,τι στοίχημα πας: βάλε δίπλα δίπλα τον Τάσο, που έχει το ξενοδοχείο «Αβατον» στην Επίδαυρο, και τον Νικόλα Γιατρομανωλάκη, που έχει το άλλο «ξενοδοχείο», το υπουργείο Πολιτισμού στην Αθήνα (τη Λίνα δεν την υπολογίζω καν. Αυτή ό,τι έκανε πάντα, αυτό κάνει και τώρα: εργολαβίες). Βάλ’ τους δίπλα δίπλα, λοιπόν, και ξεκίνα να ρωτάς για τον πολιτισμό. Spoiler alert: μη στοιχηματίσεις στον υφυπουργό. Θα κλαις τα λεφτά σου...

Οι άνθρωποι εκεί κάτω είναι σχεδόν ένα με το θέατρο. Και το μικρό και το μεγάλο. Της Επιδαύρου. Τον 19ο αιώνα οι πρόγονοί τους ήταν που έδωσαν τα χωράφια τους για να γίνουν οι ανασκαφές και μετά οι αναστηλώσεις.

Ο Τάσος ήταν εκεί, μέσα στο θέατρο, από παιδί. Και θυμάται όλους τους μεγάλους, έως τον Μινωτή ακόμα, που τον πρόλαβε εκεί γύρω στη δεκαετία του ’80 και τον θυμάται σαν τώρα κι ας ήταν μικρό αγόρι. Ωστόσο, δεν θυμάται μόνο τους σπουδαίους πρωταγωνιστές της Επιδαύρου, αλλά όλους: από τους φωτιστές μέχρι τους υπεύθυνους σκηνής (τ’ ακούς, κύριε υφυπουργέ μου; Αυτούς που δεν δέχεσαι να δεις στο γραφείο σου, εκεί μακριά, πολύ μακριά από την Επίδαυρο, λέω).

Κοντά στον Τάσο από το «Αβατον» (όπου στην αυλή του έκανε πρόβες ολημερίς ο Λευτέρης Βογιατζής και που ακόμα λυπάται βαθιά επειδή η Κατερίνα Ευαγγελάτου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Φεστιβάλ Επιδαύρου επί Ν.Δ., κατήργησε ουσιαστικά το «Λύκειο Επιδαύρου», ένα Διεθνές Σχολείο Αρχαίου Δράματος που έδινε νέα πνοή σε όλη την περιοχή!), κι ο Νίκος από τον «Λεωνίδα». Τον γνωστό Λεωνίδα, που το εστιατόριό του στο Λυγουριό υπήρξε οργανικό κομμάτι της μυθολογίας της Επιδαύρου. Τα παιδιά του Λεωνίδα, ο Νίκος και ο Γιώργος, μαζί με τη μητέρα τους Κάκια συνεχίζουν πλέον την παράδοση...

Ποια παράδοση όμως; Γιατί εμείς υφάκι αφ’ υψηλού, τουπέ και σνομπαρία δεν είδαμε. Και ποιος δεν έχει περάσει από κει μέσα, κι όμως οι άνθρωποι αυτοί όχι μόνο ξέρουν τα πάντα για το θέατρο, αλλά είναι οργανικό του κομμάτι: το ταΐζουν (κυριολεκτικά και μεταφορικά), το ζουν (σε ενεργητική και παθητική φωνή), το κρατάνε ζωντανό. Αλήθεια, πόσοι θεσμικοί παράγοντες που τρωγοπίνουν μετά από κάθε παράσταση εκεί μέσα, μπορούν να πουν κάτι παρόμοιο;

Το καλύτερο απ’ όλα, όμως, αυτό που συμβαίνει χωρίς να το καταλάβεις αρχικά, αυτό που σου γεμίζει την ψυχή και σ’ την κερδίζει, είναι πως αυτοί οι άνθρωποι, αυτοί οι συγκεκριμένοι άνθρωποι (και δεν είναι οι μόνοι) σε εντάσσουν οργανικά στην ίδια τη θεατρική πράξη. Τόσο ομαλά και ήσυχα, που δεν σ’ ενδιαφέρουν στο τέλος ούτε οι Ευαγγελάτες ούτε οι Γιατρομανωλάκηδες ούτε Λίνες ούτε κανείς. Φεύγεις απ’ τον Τάσο, πηγαίνεις να δεις τον Αργύρη ή τον Ευριπίδη στα δύο θέατρα, μετά καταλήγεις στον Νίκο, συνομιλείς με ηθοποιούς και συντελεστές και όλο αυτό είναι από μόνο του μια γνήσια πράξη κάθαρσης.

Αυτής που νιώσαμε και μετά την παράσταση «Αίαντας» του Σοφοκλή σε σκηνοθεσία Αργύρη Ξάφη – την πρώτη του στην Επίδαυρο. Που πήρε την τραγωδία και την ανέστρεψε, κλείνοντας με την αυτοχειρία του σπουδαίου ήρωα. Που μας συνεπήρε με τον τρόπο που χειρίστηκε το αρχαίο κείμενο, το οποίο, σε απλά ελληνικά, τα λέει όλα. Ολα όμως. Στο τέλος ένα πανό στις κερκίδες («Βιαστής είναι») χειροκροτήθηκε όσο και η παράσταση. Αλλά το πλέον συγκινητικό είναι πως τα παιδιά –νέα παιδιά– που το κρατούσαν, έμειναν έως να φύγει και ο τελευταίος θεατής από τους 7.000 που ήταν εκεί. Εμειναν. Ορθια. Στη θέση τους... με ό,τι αυτό σημαίνει.

Ορθιος, πάνω σε κάτι 30ποντα κοθόρνια έμεινε και ο Ευριπίδης Λασκαρίδης στην παράστασή του «Τουρνέ» στη Μικρή Επίδαυρο. Το παιδί αυτό έχει μόνο να δώσει. Σάτιρα μέσα στη σάτιρα, τρολιά μες στην τρολιά, μέχρι και το γέλιο των θεατών τρόλαρε (το κατάλαβαν άραγε;) και ένας υπέροχος αυτοσαρκασμός. Στο τέλος σήκωσε έναν κίονα από το σκηνικό και τον φίλησε (ο Λιγνάδης είχε φιλήσει ένα ομοίωμα του Παρθενώνα στα πόδια του Μητσοτάκη και της Μενδώνη τρία χρόνια πριν). Δίχως να πει λόγια, τα είπε (και αυτός) όλα.

Η νεότερη γενιά σκηνοθετών παραλαμβάνει το αρχαίο δράμα αλλά δεν μένει στατική. Ξεφεύγει από τον ακαδημαϊσμό, τολμά να παρασυρθεί από το φαινομενικά εφήμερο του θεάτρου και μας παρουσιάζεται γνήσια και δυναμική. Τι σημασία έχει αν κάτι δεν αρέσει; Το ζήτημα είναι πως κατορθώνουν να σε παρασύρουν. Μακριά από μεγαλοσύνες και μικροπρέπειες. Μέσα σε μια αρχέγονα καθαρσιακή, αυτάρεσκα λαϊκή, εντελώς επιδαυριακή ομορφιά.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΝΗΣΙΔΕΣ
Από την Πάτρα στο... Φεστιβάλ Αθηνών
Ο σκηνοθέτης Γιώργος Παπαγεωργίου επέλεξε την ιστορία της Γιαννούλας για να κάνει την πρώτη του εμφάνιση ως σκηνοθέτης στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου. Πρόκειται για μια πραγματική ιστορία.
Από την Πάτρα στο... Φεστιβάλ Αθηνών
ΝΗΣΙΔΕΣ
«Επικίνδυνες μαγειρικές»
Το μυθιστόρημα του γνωστού συγγραφέα Ανδρέα Στάικου «Επικίνδυνες μαγειρικές» έγινε μπεστ σέλερ, μεταφράστηκε σε 34 γλώσσες, μεταφέρθηκε στο σινεμά, ανέβηκε από την Comédie-Française στο Παρίσι αλλά και στο...
«Επικίνδυνες μαγειρικές»
ΝΗΣΙΔΕΣ
Μυγοφαές: για πρώτη φορά στην Ελλάδα αλλά... τι είναι αυτό;
Είναι ένα ζήτημα τι αποκαλύπτεις και τι όχι γι' αυτό το έργο - εκτός φυσικά από το ότι πρόκειται για μία εξαιρετική παράσταση, που δεν πρέπει να χάσει κανείς. Οχι μόνο γιατί μίλησε στην καρδιά μας αλλά πολύ...
Μυγοφαές: για πρώτη φορά στην Ελλάδα αλλά... τι είναι αυτό;
ΘΕΑΤΡΟ
«Ως κοινωνία έχουμε γίνει εξαιρετικά παθητικοί»
«Ξαναδιαβάζοντας» την «Ιφιγένεια εν Αυλίδι» που παρουσιάζεται στην Επίδαυρο, ο σκηνοθέτης Θέμης Μουμουλίδης επιχειρεί αυτή τη φορά να αναδείξει «την εφιαλτική σχέση της τραγωδίας του Ευριπίδη με τη δυστοπία...
«Ως κοινωνία έχουμε γίνει εξαιρετικά παθητικοί»
ΘΕΑΤΡΟ
«Κάθε λεπτό που περνάει μεταμορφωνόμαστε»
Ο περφόρμερ-δημιουργός, Ευριπίδης Λασκαρίδης, ο οποίος στο μεταίχμιο μεταξύ χορού, θεάτρου και εικαστικών τεχνών παρουσιάζει απόψε και αύριο την «Τουρνέ» στη Μικρή Επίδαυρο, μιλάει στην «Εφ.Συν.» για την...
«Κάθε λεπτό που περνάει μεταμορφωνόμαστε»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας