Αθήνα, 24°C
Αθήνα
Ελαφρές νεφώσεις
24°C
25.6° 23.2°
3 BF
30%
Θεσσαλονίκη
Ελαφρές νεφώσεις
26°C
27.5° 25.7°
3 BF
27%
Πάτρα
Ελαφρές νεφώσεις
25°C
27.0° 25.5°
3 BF
37%
Ιωάννινα
Αραιές νεφώσεις
25°C
24.9° 24.9°
2 BF
20%
Αλεξανδρούπολη
Ελαφρές νεφώσεις
22°C
21.9° 19.6°
4 BF
53%
Βέροια
Αίθριος καιρός
27°C
27.0° 27.0°
2 BF
34%
Κοζάνη
Σποραδικές νεφώσεις
23°C
23.4° 23.4°
1 BF
15%
Αγρίνιο
Ελαφρές νεφώσεις
26°C
26.3° 26.3°
2 BF
25%
Ηράκλειο
Σποραδικές νεφώσεις
21°C
22.7° 19.9°
4 BF
68%
Μυτιλήνη
Αίθριος καιρός
24°C
24.6° 23.9°
3 BF
37%
Ερμούπολη
Ελαφρές νεφώσεις
23°C
23.4° 20.8°
5 BF
44%
Σκόπελος
Ελαφρές νεφώσεις
22°C
21.8° 21.7°
1 BF
53%
Κεφαλονιά
Ελαφρές νεφώσεις
24°C
23.9° 23.9°
4 BF
57%
Λάρισα
Ελαφρές νεφώσεις
26°C
26.3° 25.9°
2 BF
18%
Λαμία
Αυξημένες νεφώσεις
22°C
25.5° 21.8°
2 BF
36%
Ρόδος
Ελαφρές νεφώσεις
24°C
23.8° 23.8°
4 BF
69%
Χαλκίδα
Ελαφρές νεφώσεις
24°C
25.9° 23.4°
2 BF
25%
Καβάλα
Ελαφρές νεφώσεις
22°C
22.3° 22.1°
2 BF
60%
Κατερίνη
Αίθριος καιρός
27°C
26.7° 26.7°
2 BF
37%
Καστοριά
Ελαφρές νεφώσεις
20°C
20.3° 20.3°
2 BF
49%
ΜΕΝΟΥ
Δευτέρα, 27 Μαΐου, 2024
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Φίοντορ Ντοστογιέφσκι: Ο Εφηβος, Μετάφραση: Ελένη Μπακοπούλου, Εκδόσεις: Αγρα

Ο οργισμένος έφηβος του Ντοστογιέφσκι

«Θα μου πουν: “Ολα αυτά είναι όνειρα, εσείς δεν ξέρετε τι είναι δρόμος, κι από το πρώτο σας βήμα θα σας ξεγελάσουν. Εχω όμως θέληση και χαρακτήρα, και η επιστήμη του δρόμου είναι μια επιστήμη όπως οι άλλες, κατακτιέται με υπομονή, προσοχή και ικανότητες. Στο γυμνάσιο μέχρι την εβδόμη ήμουν από τους πρώτους, ήμουν πολύ καλός στα μαθηματικά. Ομως είναι σωστό άραγε να εξιδανικεύεις την πείρα και την επιστήμη του δρόμου για να προβλέπεις οπωσδήποτε την αποτυχία; Ετσι μιλάνε πάντα εκείνοι που δεν έκαναν ποτέ καμία δοκιμή σε τίποτα, δεν ξεκίνησαν μόνοι τους καμία ζωή και καλοκάθισαν στα έτοιμα»

Ο «Εφηβος», το προτελευταίο μυθιστόρημα του Ντοστογιέφσκι, κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Αγρα σε εξαιρετική μετάφραση της Ελένης Μπακοπούλου. «Στρυμωγμένο» ανάμεσα σε δύο κορυφαία έργα δεν «ανέπνευσε» όσο του έπρεπε.

Εξαιρετικά κατατοπιστική η Εισαγωγή του Ζορζ Νιβάτ, είναι ένα σημαντικό βοήθημα για να κατανοήσεις τον τόπο, τον χρόνο και τις συνθήκες που ζει ο ανυπόμονος έφηβος, ο Αρκάντι Ντολγκορούκι. Νόθος γιος ενός ξεπεσμένου γαιοκτήμονα και μιας αγρότισσας ονειρεύεται να γίνει ένας νέος Ναπολέων των ευρωπαϊκών χρηματοοικονομικών, θαυμάζει τον Τζέιμς Ρότσιλντ και «ελεύθερος» στην ντοστογεφσκική Πετρούπολη, με τους πολλούς και διαφορετικούς χαρακτήρες, αγωνίζεται να βρει τη θέση του στον κόσμο αλλά και στην καρδιά του πατέρα του.

Στον «Εφηβο»... ζουν, εκτός από τον Αρκάντι και τον αριστοκράτη πατέρα Βερσίλοφ, η υπηρέτριά του Σοφία, η εξώγαμη κόρη τους Λίζα, η Κατερίνα Αχμάκοβα, μια μοιραία γυναίκα με την οποία είναι ερωτευμένος ο Βερσίλοφ, και ο Μακάρ Ιβάνοβιτς, ο γερασμένος σύζυγος της Σοφίας. Ο Αρκάντι έρχεται από τη Μόσχα στην Πετρούπολη για να γνωρίσει τον Βερσίλοφ. Ερωτεύεται την Κατερίνα, αλλά τα πράγματα ξεκαθαρίζουν με τον ερχομό και κυρίως τον θάνατο του Μακάρ Ιβάνοβιτς. Ο Βερσίλοφ παντρεύεται τη Σοφία και όλα αλλάζουν.

Πολύ εύστοχα ο Ζ. Νιβάτ επισημαίνει πως η αναζήτηση της καταγωγής δεν είναι μια ιδέα όπως οι άλλες στη μεγάλη ιδεολογική αγορά του αιώνα· είναι η κυριότερη και η πραγματική Ιδέα που απομένει: «Ο Πατέρας που αναζητά τον νόθο έφηβο ψάχνει κι εκείνος τον Πατέρα, τον Πατέρα των Ουρανών. Ομως αυτή η αναζήτηση του Πατέρα που βρίσκεται στους Ουρανούς εκφράζεται μέσα από την οργή, όπως κι όλα τα άλλα, και μέσα στο παράδοξο, στη σπασμένη εικόνα, στον σαρκασμό που συγχέεται με την τρυφερότητα».

Ομως ο γιος, ο Αρκάντι, που αναζητά απεγνωσμένα το πρόσωπο του πατέρα του, κινεί όλα τα νήματα και μέσα από εκβιασμούς, οργή, μίσος, έρωτα μας μεταφέρει σε μια Ρωσία που «κοιτά» κατάματα τον Γαλλοπρωσικό πόλεμο, την Παρισινή Κομμούνα, τον απόλυτο πλουτισμό των Ρότσιλντ, και «συνδιαλέγεται» με τον Ρουσό, τον Μπακούνιν, τον Πούσκιν, τον Γκογκόλ, τον Τολστόι, τον Μπαλζάκ και άλλα ιερά τέρατα της λογοτεχνίας και της διανόησης.

Μα πάνω από τα πρόσωπα και πέρα από τους τόπους, ο αναγνώστης θα μείνει για ακόμη μία φορά εκστατικός από το βάθος και τους υπαρξιακούς στοχασμούς του ανυπέρβλητου συγγραφέα Φιοντόρ Ντοστογιέφσκι. Για ακόμη μία φορά ανοίγει διάπλατα τον ψυχισμό του κεντρικού ήρωά του και απογυμνωμένο μάς τον παραδίδει ως πλάσμα, ως άνθρωπο τόσο όμοιο και τόσο διαφορετικό με μας.

Κι όπως ακριβώς είναι και η ίδια η ζωή, ο «Εφηβος», το σπουδαίο αυτό μυθιστόρημα, συνδυάζει το τραγικό με το απίθανα κωμικό, το κυνικό και το βαθιά συναισθηματικό, σε στιγμές που δεν το περιμένεις. Ο Ντοστογιέφσκι έχει επιλέξει για ήρωά του έναν έφηβο, υπερτονίζοντας την ηλικία, σημαδεύοντας τον χρόνο. Οχι βέβαια τυχαία και αβασάνιστα. Είναι η ηλικία που οι άνθρωποι κάνουν ακόμη όνειρα, ανώριμοι αλλά αθώοι. Οπως χαρακτηριστικά λένε οι μελετητές του έργου του, είναι από τα πιο εξομολογητικά βιβλία του. Για τον αναγνώστη είναι άλλη μια μεγάλη λογοτεχνική ανάσα που επιβεβαιώνει το μεγαλείο του σπουδαίου Ρώσου συγγραφέα.


📌Ο «Εφηβος», το προτελευταίο μυθιστόρημα του Ντοστογιέφσκι, γράφτηκε το 1875, μετά τους «Δαιμονισμένους» και πριν από τους «Αδερφούς Καραμάζοφ»

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Ο οργισμένος έφηβος του Ντοστογιέφσκι

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας