• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    23°C 20.2°C / 24.7°C
    1 BF
    54%
  • Θεσσαλονίκη
    Σποραδικές νεφώσεις
    22°C 19.6°C / 24.1°C
    2 BF
    62%
  • Πάτρα
    Αραιές νεφώσεις
    22°C 20.0°C / 23.7°C
    1 BF
    69%
  • Ιωάννινα
    Σποραδικές νεφώσεις
    19°C 16.9°C / 18.8°C
    1 BF
    60%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    19°C 18.9°C / 19.1°C
    0 BF
    88%
  • Βέροια
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 19.4°C / 20.9°C
    1 BF
    66%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    16°C 16.4°C / 17.3°C
    2 BF
    59%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    22°C 22.1°C / 22.1°C
    1 BF
    47%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 21.8°C / 24.4°C
    2 BF
    88%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    22°C 21.9°C / 21.9°C
    2 BF
    64%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    23°C 23.4°C / 24.8°C
    1 BF
    83%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    23°C 22.9°C / 22.9°C
    2 BF
    72%
  • Κεφαλονιά
    Αραιές νεφώσεις
    25°C 24.8°C / 24.8°C
    2 BF
    54%
  • Λάρισα
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    20°C 19.9°C / 21.2°C
    0 BF
    64%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    24°C 18.5°C / 24.4°C
    1 BF
    49%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.8°C / 24.8°C
    1 BF
    78%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    21°C 19.8°C / 24.9°C
    2 BF
    58%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    22°C 22.1°C / 22.1°C
    1 BF
    86%
  • Κατερίνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 18.7°C / 23.9°C
    1 BF
    91%
  • Καστοριά
    Σποραδικές νεφώσεις
    17°C 16.9°C / 16.9°C
    1 BF
    70%
Dreamstime.com
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Το σπίτι ως μη αυτονόητο

  • A-
  • A+
Η στατική εικόνα του άστεγου ή έστω του ανθρώπου δίχως σταθερές συντεταγμένες αποδομείται στον δυτικό κόσμο -και ολοένα και περισσότερο και στη χώρα μας- όπου η κατοικία εγκαταλείπεται ως κοινωνικό αγαθό.

Το σπίτι δεν εκλαμβάνεται πλέον ως κάτι αυτονόητο στις μεγάλες πόλεις παρόλο που η κατοικία είναι ο ακρογωνιαίος λίθος της ζωής μας και συνδέεται με την ψυχική σταθερότητα ή... με την ψυχική αποσταθεροποίηση του μετανεωτερικού ανθρώπου. Η στατική εικόνα του άστεγου ή έστω του ανθρώπου δίχως σταθερές συντεταγμένες αποδομείται στον δυτικό κόσμο -και ολοένα και περισσότερο και στη χώρα μας- όπου η κατοικία εγκαταλείπεται ως κοινωνικό αγαθό.

Δυσκολία εύρεσης κατοικίας, υψηλά ενοίκια, ακριβό ρεύμα… Το σπίτι, το οποίο είναι πολύ περισσότερα από μια στέγη για να μας προστατεύει από τις καιρικές συνθήκες, παύει να συστήνει προστασία εσωτερικών διεργασιών καθώς γίνεται ολοένα και πιο δύσκολο να εγκαθιδρυθεί ένας σταθερός δεσμός με τον οικείο χώρο του κατοικείν...

Πριν από μερικές εβδομάδες, βάσει μιας έρευνας που διεξήχθη για λογαριασμό του Ινστιτούτου για την Ερευνα και την Κοινωνική Αλλαγή Eteron, προέκυψε πως ένας στους δύο ενοικιαστές δυσκολεύεται ή αδυνατεί να πληρώσει το ενοίκιό του και το 76,9%, αφού πληρώσει τα έξοδα σπιτιού τα βγάζει πέρα ίσα ίσα, κάνει περικοπές ή λαμβάνει οικονομική βοήθεια από τρίτους. Η έρευνα ανέδειξε το άγχος, την ανασφάλεια και την αβεβαιότητα που διακατέχει τους ενοικιαστές στην Ελλάδα.

Ο συνδυασμός της φτώχειας με πρόσθετες ετεροκατασκευασμένες, από τον κυρίαρχο λόγο, μειονεξίες μπορεί να οδηγήσει σε μια ζωή μη αξιοβίωτη, λέει ο Νίκος Κουραχάνης εξηγώντας πως «η κατοικία είναι η βάση οργάνωσης της ζωής μας.

Χωρίς σπίτι δεν μπορούμε να προστατέψουμε την υγεία μας, δεν μπορούμε να έχουμε καλή διατροφή, δεν μπορούμε να νιώσουμε ασφάλεια, δεν μπορούμε να αποθηκεύσουμε κάπου τα προσωπικά μας αντικείμενα, δεν μπορούμε να οργανώσουμε την καθημερινότητα, δεν μπορούμε να απολαύσουμε την ιδιωτικότητά μας, δεν μπορούμε να εργαστούμε, όπως και πολλά άλλα. Επομένως η κατοικία είναι μια απαραίτητη προϋπόθεση για μια αξιοβίωτη ζωή.

Από πού εκπορεύονται και πού μας οδηγούν οι στεγαστικές ανισότητες; Ο επίκουρος καθηγητής Κοινωνικής Πολιτικής και Στέγασης στο Πάντειο Πανεπιστήμιο μας εξηγεί πως «οι στεγαστικές ανισότητες αποτελούν μια βαρύνουσα μεταβλητή για την πορεία της ζωής μας. Κάποιος που θα μεγαλώσει σε μια φτωχογειτονιά είναι περισσότερο εκτεθειμένος σε υγειονομικούς κινδύνους (η επιστημονική βιβλιογραφία επισημαίνει ότι ιστορικά οι πανδημίες πλήττουν περισσότερο τους φτωχούς, καθώς ζουν υπερσυνωστισμένοι σε λίγα τετραγωνικά μέτρα).

Παράλληλα, είναι πιθανό να βιώνει συνθήκες ενεργειακής φτώχειας (νοικοκυριά χωρίς ρεύμα ή δίχως τη δυνατότητα να ανταποκριθούν οικονομικά στις απαιτήσεις της υφιστάμενης ενεργειακής κρίσης). Ακόμη, ένα παιδί που μεγαλώνει σε μια γειτονιά με κακές στεγαστικές συνθήκες είναι πιθανότερο να φοιτήσει και σε ένα παραμελημένο σχολείο, μετατρέποντας τις κοινωνικές σε εκπαιδευτικές ανισότητες και, επακόλουθα, σε κοινωνικές και εργασιακές, εφόσον οι διαθέσιμες επιλογές στον χωρικό του περίγυρο θα περιστρέφονται γύρω από χαμηλού κύρους εργασία. Οποιος ξεκινάει από ανεπαρκείς στεγαστικές συνθήκες δύσκολα θα καταφέρει να απαλλαγεί από μια ζωή με βάσανα».

Οσο για τις πολιτικές που οφείλει να ακολουθήσει ένα κράτος δικαίου; Ο Νίκος Κουραχάνης αναλύει τους λόγους για τους οποίους οι ίδιες οι κυβερνήσεις έχουν γεννήσει τη στεγαστική κρίση και τις σημασίες των κοινωνικών αντιστάσεων, υποστηρίζοντας πως η Κοινωνική Πολιτική οφείλει, ανεξαρτήτως δεινής συγκυρίας ή περίστασης, να αναδιανείμει τους υφιστάμενους πόρους από τους ευπορότερους προς τους ασθενέστερους.

«Εφόσον η κατοικία είναι η βάση οργάνωσης της ζωής, σε συνθήκες στεγαστικής κρίσης απαιτείται η αναχαίτιση των αιτίων που ενθαρρύνουν τη στεγαστική επισφάλεια και την απειλή της έξωσης: επιδόματα ενοικίου που να ανταποκρίνονται σε ύψος επιδόματος και σε εύρος πληθυσμού που έχει ανάγκη από μια τέτοια κοινωνική παροχή, κατάργηση του πτωχευτικού νόμου και επαναφορά του πλαισίου προστασίας της κύριας κατοικίας από τους πλειστηριασμούς για όσους αποδεδειγμένα δεν μπορούν να ανταποκριθούν στις δανειακές τους υποχρεώσεις, διαμόρφωση και αξιοποίηση ενός αποθέματος κοινωνικής κατοικίας καταρχάς με την αξιοποίηση της κρατικής περιουσίας, περιορισμός και γενναία φορολόγηση των μεγάλων παικτών του Airbnb και δημιουργία πλαφόν στις τιμές ενοικίου της αγοράς ακινήτων ανά περιοχή με βάση τα οικονομικά, κοινωνικά και δημογραφικά δεδομένα της» καταλήγει.

Τους δύο περασμένους αιώνες σπουδαίοι πολεοδόμοι και αρχιτέκτονες, όπως οι Τζέιμς Χόμπρεχτ, Ζορζ Ουσμάν, Λε Κορμπιζιέ, επανασχεδίασαν τις πόλεις τους για να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις τις εποχής, επιδημίες και πολέμους – επιφέροντας κοινωνικές αλλαγές ωφέλιμες για τους πληθυσμούς. Με τη στήριξη του κράτους.

Τον 21ο αιώνα, δεν μοιάζει να υπάρχει πολιτική βούληση για μια αποτελεσματική αντιμετώπιση της στεγαστικής κρίσης, παρόλο που το σπίτι παραμένει πρωταρχικός τόπος οικειότητας και συναισθηματικής χωρικής επένδυσης. Παρόλο που όλοι οι επιστήμονες που ασχολούνται με τις πολλαπλές λειτουργίες της κατοίκησης αναγνωρίζουν την καθοριστικής σημασίας επίδραση του χώρου στον ανθρώπινο ψυχισμό…

Αν δεν πάψουμε, συνεπώς, να αγνοούμε την αναπόδραστη ψυχικοποίηση του σπιτιού και ό,τι αυτό συνεπάγεται… οι σύγχρονες κυβερνήσεις δεν θα κυοφορούν μόνο νεοάστεγους αλλά και ψυχικά αποσταθεροποιημένους νομάδες χωρίς σταθερές συντεταγμένες, οι οποίοι θα αδυνατούν να επενδύσουν όχι μόνο τον χώρο αλλά και τον χρόνο, τον εαυτό τους και τον Αλλο…

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΝΗΣΙΔΕΣ
Κάθε εποχή είναι σε αλληλεπίδραση με τον ανθρώπινο ψυχισμό
Στην ψυχολογία των νέων εκκινήσεων, ο Σεπτέμβριος είναι -βάσει μελετών- ο καλύτερος μήνας για το κλείσιμο παλιών κύκλων και το άνοιγμα νέων.
Κάθε εποχή είναι σε αλληλεπίδραση με τον ανθρώπινο ψυχισμό
ΝΗΣΙΔΕΣ
Γυναικοκτονίες
Τα περιστατικά έμφυλης βίας και οι γυναικοκτονίες δεν είναι ασύνδετα από τις παθογένειες του κοινωνικού δεσμού.
Γυναικοκτονίες
ΑΝΟΧΥΡΩΤΗ ΠΟΛΗ
Το γέλιο και ο τρόμος
Εχουμε ανάγκη να γυρίζουμε στις πηγές και στα στοιχεία εκείνα που ενυπάρχουν και βγαίνουν στην επιφάνεια απότομα και ακατέργαστα.
Το γέλιο και ο τρόμος
ΝΗΣΙΔΕΣ
Σάτιρα, ασυνείδητο και εξουσίες
Η έξαρση της σάτιρας σ’ ένα ορισμένο χρονικό και γεωγραφικό πλαίσιο, με τη μορφή γελοιογραφιών ή στίχων, έχει καταγραφεί ως προπομπός λαϊκών εξεγέρσεων.
Σάτιρα, ασυνείδητο και εξουσίες
ΝΗΣΙΔΕΣ
Ενα σύγχρονο βασανιστήριο
Οι θεραπείες μεταστροφής συμπεριλαμβάνουν από ψυχιατρική εκτίμηση και ψυχιατρική αγωγή μέχρι άλλη φαρμακευτική ή και ορμονική αγωγή, ψυχοθεραπεία, μέχρι συμπεριφορικές τεχνικές και σωματική βία.
Ενα σύγχρονο βασανιστήριο
ΝΗΣΙΔΕΣ
Εγώ, ο άλλος ως αόρατος
Η αυτοαντίληψη εμπεριέχει τον εαυτό ως παρατηρητή αλλά και ως περιεχόμενο παρατήρησης.
Εγώ, ο άλλος ως αόρατος

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας