• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.4°C / 25.1°C
    2 BF
    44%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    21°C 17.6°C / 23.6°C
    2 BF
    61%
  • Πάτρα
    Σποραδικές νεφώσεις
    22°C 22.1°C / 25.9°C
    1 BF
    52%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    21°C 18.9°C / 20.5°C
    1 BF
    33%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 17.9°C / 17.9°C
    2 BF
    77%
  • Βέροια
    Σποραδικές νεφώσεις
    19°C 17.9°C / 23.2°C
    2 BF
    62%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 15.4°C / 16.4°C
    2 BF
    48%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    24°C 24.1°C / 24.1°C
    2 BF
    30%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.7°C / 24.7°C
    2 BF
    53%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    20°C 19.9°C / 21.2°C
    1 BF
    60%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    23°C 21.8°C / 23.4°C
    2 BF
    38%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    23°C 20.7°C / 22.7°C
    2 BF
    56%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 21.9°C / 21.9°C
    0 BF
    49%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    22°C 21.8°C / 21.9°C
    0 BF
    46%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    25°C 21.5°C / 26.0°C
    1 BF
    36%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.8°C / 23.8°C
    2 BF
    50%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    25°C 22.7°C / 24.8°C
    2 BF
    35%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 18.3°C / 18.8°C
    0 BF
    72%
  • Κατερίνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    19°C 17.7°C / 22.8°C
    2 BF
    67%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    16°C 15.7°C / 15.7°C
    1 BF
    63%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Κοσμικό ανατομείο»

  • A-
  • A+
Αναδρομική έκθεση για τον ανατρεπτικό ζωγράφο και περφόρμερ, Γρηγόρη Σεμιτέκολο, στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων.

Ενας πολυτάλαντος καλλιτέχνης, στην προσπάθειά του να ξεφύγει από τον σύγχρονο πολύβουο κόσμο και επιθυμώντας να ξανανιώσει την παιδική αθωότητα, δραπετεύει στη Σάμο. Μια κοπέλα θα τον ξεναγήσει στο νησί και θα τον φέρει σε επαφή με τους ανθρώπους του λιμανιού στο Καρλόβασι, προκειμένου να στήσει ένα ολιγόλεπτο χάπενινγκ.

Το χάπενινγκ παρακολουθεί αρκετός κόσμος και δημιουργείται μια ανεπανάληπτη και πρωτογενής επικοινωνία. Την επικοινωνία αυτή καταγράφει η πειραματική ταινία του 1993 «Κοσμικό ανατομείο» σε σενάριο και σκηνοθεσία του Βασίλη Βαφέα (παίζει ο ίδιος και οι Γρηγόρης Σεμιτέκολο, Νεφέλη Ανθοπούλου και Νέλλη Σεμιτέκολο) και αυτόν τον τίτλο δανείζεται η αναδρομική έκθεση για τον ζωγράφο και ανατρεπτικό περφόρμερ Γρηγόρη Σεμιτέκολο (1935-2014), που οργανώνεται στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων, σε επιμέλεια του ιστορικού τέχνης και επιμελητή εκθέσεων και δράσεων του ΟΠΑΝΔΑ, Χριστόφορου Μαρίνου.

Στην έκθεση, που θα διαρκέσει έως τις 18 Σεπτεμβρίου, παρουσιάζονται ζωγραφικά έργα του καλλιτέχνη, μια εγκατάσταση με τις μισοδιαλυμένες κούκλες του, νεανικά πορτρέτα του που φιλοτέχνησαν οι στενοί του φίλοι Ρένα Παπασπύρου και Αλέκος Φασιανός, φωτογραφικά πορτρέτα του από τον Michael Ruetz, καθώς και εφηβικά σκίτσα, γλυπτά και αρχειακό υλικό. Επίσης, προβάλλεται η ταινία «Κοσμικό ανατομείο» – ο Σεμιτέκολο είχε πρωτοπαρουσιάσει το 1985 την περφόρμανς, η οποία επαναλήφθηκε στο 5ο Φεστιβάλ του Montvillers (1990) και στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών (1992).

Για τον ανήσυχο, εφευρετικό, χιουμορίστα Γρηγόρη Σεμιτέκολο, ζωή και τέχνη ήταν ένα. Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1935, μαθήτευσε πρώτα στο εργαστήριο του Πάνου Σαραφιανού και μετά στην ΑΣΚΤ με τον Γιάννη Μόραλη, ενώ συνέχισε με ελεύθερες σπουδές στη Γερμανία. Από τα πρώτα χρόνια της πορείας του, η καλλιτεχνική του δραστηριότητα δεν περιορίζεται στα στενά πλαίσια της ζωγραφικής, αλλά επεκτείνεται στον χώρο της σύγχρονης μουσικής και άλλων μορφών πρωτοποριακής έκφρασης.

Η γνωριμία του με τον συνθέτη Γιάννη Χρήστου, το 1968, επηρέασε την εξέλιξή του και έδωσε ένα ιδιαίτερο στίγμα στην παρουσία του, κυρίως μετά την εντυπωσιακή του ερμηνεία, ως περφόρμερ, στα έργα του Χρήστου «Επίκυκλος» και «Αναπαράσταση ΙΙΙ - Ο Πιανίστας», που παρουσιάστηκαν το 1969 στην Αθήνα και σε άλλες ελληνικές και ευρωπαϊκές πόλεις και στην Αμερική.

Από τις αρχές της δεκαετίας του 1970 άρχισε να οργανώνει χάπενινγκ με ζωντανή μουσική και στη συνέχεια εμφανίστηκαν στο έργο του τα χαρακτηριστικά ανθρώπινα ομοιώματα, οι λευκές άφυλες και ανέκφραστες «κούκλες», που έκτοτε συμμετέχουν σε πολλές δράσεις του, συχνά με σατιρικό περιεχόμενο και τελετουργικό ύφος.

Στη ζωγραφική του, πάλι, αναπτύσσει μια προσωπική γλώσσα με εικόνες συμβολικών αντικειμένων ή αφαιρετικών μοτίβων, σε συνθέσεις ονειρικές, με υποβλητικά χρώματα και σκληρό φωτισμό, που δημιουργούν ένα σουρεαλιστικό κλίμα.

«Κυκλοφορούν ιστορίες για εκπληκτικά χάπενινγκ που έκανε καθημερινά και μάλιστα χωρίς κοινό, με ‘‘θύματα’’ ανυποψίαστους πολίτες. Ο Σεμιτέκολο ήταν δεινός πλακατζής, αυθεντικός φαρσέρ. Εξύψωσε όσο κανένας άλλος Ελληνας καλλιτέχνης το παράλογο, το οποίο ήταν συστατικό στοιχείο της τέχνης του αλλά και της καθημερινότητάς του», επισημαίνει ο Χριστόφορος Μαρίνος. «Από αυτή την άποψη, ο Σεμιτέκολο συγγενεύει με τους ντανταϊστές, τους σουρεαλιστές, τους καταστασιακούς και τους καλλιτέχνες του fluxus. Αλλά θα ήταν άδικο να επιχειρήσουμε να τον κατατάξουμε σώνει και καλά σε κάποιο κίνημα.

Το ενδιαφέρον με καλλιτέχνες όπως ο Σεμιτέκολο είναι ότι δεν ανήκουν πουθενά και αντιστέκονται σε κάθε προσπάθεια κατηγοριοποίησης. Η σημασία του έργου του μοιάζει να κρύβεται στις λέξεις “κοσμικό ανατομείο”. Ο καλλιτέχνης θέτει με την τέχνη του ερωτήματα κοσμικής φύσεως και ταυτόχρονα είναι ένας ανατόμος συναισθημάτων, της σκέψης και του πνεύματος».


📌 Πινακοθήκη
Δήμου Αθηναίων: Γερμανικού & Μυλλέρου, πλ. Αυδή, Κτίριο Α, Μεταξουργείο. Εως 18.09.2022. Πληροφορίες: 210-5202420|www.opanda.gr

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΝΗΣΙΔΕΣ
«Μήπως η ζωή δεν είναι ασυνάρτητη;»
Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Νίκου Εγγονόπουλου παρουσιάζεται στο Ίδρυμα Θεοχαράκη με τίτλο «Ο Ορφέας του Υπερρεαλισμού».
«Μήπως η ζωή δεν είναι ασυνάρτητη;»
ΝΗΣΙΔΕΣ
«Στις παρηκμασμένες κοινωνίες ταιριάζει light τέχνη»
Με αφορμή την αναδρομικού χαρακτήρα έκθεσή του «Enigma 2», ο ζωγράφος και γλύπτης Κωστής Γεωργίου μάς δίνει μερικά από τα «κλειδιά» της εικαστικής του πορείας.
«Στις παρηκμασμένες κοινωνίες ταιριάζει light τέχνη»
ΝΗΣΙΔΕΣ
Η τέχνη είναι η γαλήνη, η ξεκούρασή μας
Ο Αντώνης Χατζηιωάννου ξετυλίγει το νήμα της ζωής του, μιλάει για τους καλλιτέχνες και τα έργα τους που συλλέγει μαζί με τη γυναίκα του επί 40 χρόνια.
Η τέχνη είναι η γαλήνη, η ξεκούρασή μας
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Κάθε φορά που ο Καβάφης «επέστρεφε» στον καμβά
Η νέα έκθεση του Ανδρέα Γεωργιάδη με τίτλο «Επέστρεφε» γεννήθηκε μέσα στη Γεννάδειο Βιβλιοθήκη, διαβάζοντας Καβάφη και ανακαλύπτοντας υλικό από τη ζωή και το έργο του ποιητή.
Κάθε φορά που ο Καβάφης «επέστρεφε» στον καμβά
ΝΗΣΙΔΕΣ
«‘‘Το κράτος δεν είναι έργο τέχνης’’, όπως έλεγε και ο Χέγκελ»
Με τη συμμετοχή 39 διεθνών καλλιτεχνών που εξετάζουν τους μηχανισμούς κατασκευής, τη δομή και την ιδεολογική ρητορική που ενέχει το οικοδόμημα του έθνους και του κράτους ξεκινά η πολυφωνική έκθεση στο ΕΜΣΤ.
«‘‘Το κράτος δεν είναι έργο τέχνης’’, όπως έλεγε και ο Χέγκελ»
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
«Πλάθοντας το άυλο» στον ορίζοντα του Αιγαίου
Σχεδόν πενήντα χρόνια δημιουργίας καλύπτει η αναδρομική έκθεση για την Αλεξάνδρα Αθανασιάδη, που θα παρουσιαστεί σαν μια ενιαία εικαστική εγκατάσταση στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στη Χώρα της Ανδρου, από 3...
«Πλάθοντας το άυλο» στον ορίζοντα του Αιγαίου

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας