• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 19.2°C / 25.1°C
    2 BF
    59%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    22°C 19.3°C / 22.7°C
    4 BF
    68%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    22°C 19.0°C / 22.7°C
    1 BF
    68%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    13°C 12.9°C / 12.9°C
    0 BF
    94%
  • Αλεξανδρούπολη
    Θύελλα
    22°C 20.7°C / 21.9°C
    2 BF
    73%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    19°C 16.0°C / 19.4°C
    2 BF
    62%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    12°C 12.4°C / 13.7°C
    1 BF
    94%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    19°C 18.7°C / 18.7°C
    1 BF
    84%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    24°C 22.7°C / 25.2°C
    3 BF
    68%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 22.3°C / 24.9°C
    2 BF
    61%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.8°C / 23.8°C
    3 BF
    78%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    21°C 20.7°C / 20.7°C
    4 BF
    62%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    24°C 24.1°C / 24.1°C
    3 BF
    66%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    17°C 17.3°C / 17.3°C
    0 BF
    75%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    21°C 17.8°C / 21.7°C
    2 BF
    71%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 24.3°C / 24.8°C
    3 BF
    74%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 18.8°C / 24.3°C
    0 BF
    79%
  • Καβάλα
    Σποραδικές νεφώσεις
    22°C 19.3°C / 21.6°C
    2 BF
    82%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.7°C / 22.7°C
    2 BF
    54%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    14°C 14.1°C / 14.1°C
    0 BF
    87%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Αποτυπώματα βιωμάτων

  • A-
  • A+
Οι κοινωνικοί αγώνες έχουν πρόσωπο με στόμα που ουρλιάζει, με μάτια που τα βιάζουνε να κλείσουν, με ανάσες που δεν μπορούμε να αναπνεύσουμε.

Εκκινώντας αυτή τη μικρή περιδιάβαση στον ποιητικό κόσμο της Μπρικένα από τον τίτλο της πρώτης συλλογής της «Πέρα από τους Φράχτες», θα μπορούσαμε να παρατηρήσουμε όχι απλώς μια τάση φυγής, αλλά μια τάση υπέρβασης. Ο τίτλος που επέλεξε η ποιήτρια είναι δυναμικός, ένας τίτλος που σε προσκαλεί να κινητοποιηθείς, που σου απλώνει το χέρι για να οδηγηθείτε μαζί, παρέα, στο ανέφικτο. Κι ακόμη, είναι ένας τίτλος που καλεί το βλέμμα μας –και συνακόλουθα το μυαλό μας– να ανοιχτεί στον ορίζοντα. Καλεί το βλέμμα του καθενός μας να δει πέρα από τη ζωή του, την καθημερινότητα και τις μικροέγνοιες του.

Αντίστοιχη είναι και η λογική του εξωφύλλου που με τον συνδυασμό των οριζόντιων και κάθετων γραμμών προσπαθεί να καθοδηγήσει το μάτι μας σ’ έναν απέραντο ορίζοντα, σπάζοντας τον φράχτη που δημιουργούν οι κάθετες γραμμές. Υπάρχει ένα σημείο όπου τα δυο αυτά σετ παράλληλων γραμμών ενώνονται. Κι αυτό το σημείο, η ένωση, είναι το σημείο από όπου ξεκινάνε όλα στην ποιητική συλλογή της Μπρικένα Γκίστο.

Είναι ένα σημείο από το οποίο μοιάζει να μπορείς να κινηθείς μόνο προς τα εμπρός, μόνο «πέρα από τους φράχτες». Ποιο είναι αυτό συγκεκριμένα; Είναι το σημείο που καταπίνεις τον ήλιο, φωτίζεσαι και θέλεις να ουρλιάξεις, να βγάλεις από μέσα σου όλα όσα πια βλέπεις καθαρά. Από εκεί και μετά, έρχεται η συνειδητοποίηση. Ενας νέος άνθρωπος που δεν άγεται και δεν φέρεται, αλλά παίρνει θέση μέσα σ’ αυτόν τον κόσμο και ξέρει τι θέλει και τι δεν θέλει. Θέλω τα μάτια των φίλων μου/ να μη δακρύζουν τόσο συχνά./ Θέλω το γέλιο μας να επιστρέψει ξανά./ Θέλω τον ήλιο να ζεσταίνει τις ιδέες μας/ και τα όνειρά μας να ανοίγουν φτερά./ Θέλω τα μάτια των φίλων μου/ να μην είναι πια τόσο θλιμμένα.

Γιατί είναι θλιμμένα τα μάτια των φίλων; Ολόκληρη η ποιητική συλλογή της Γκίστο αποτελεί ένα αποτύπωμα του συλλογικού βιώματος της γενιάς της, της γενιάς μας. Διαπνέεται από έντονες κοινωνικοπολιτικές ανησυχίες που εκφράζονται μέσα από μεγαλόφωνα ποιήματα, «προγραμματικά», υπό την έννοια ότι ενίοτε καλούν ή προαναγγέλλουν ξεσηκωμούς.

Πολλά από τα ποιήματα της συλλογής κάνουν ιδιαίτερα εμφανή τη σύνδεσή τους με συγκεκριμένα γεγονότα και κοινωνικοπολιτικές συνθήκες που ενέπνευσαν ή σχεδόν ανάγκασαν, θα τολμούσα να πω, τη δημιουργό να μιλήσει γι’ αυτά. Ετσι έχουμε ποιήματα που τιτλοφορούνται: Μάϊος 2020 Αφγανιστάν, 7η Οκτώβρη, Βασίλειος Μάγγος Παρών [13/07/2020], ενώ και το ποίημα Οταν ο ήλιος χαϊδεύει την πόλη είναι επίσης αφιερωμένο στον Βασίλη Μάγγο. Οι κοινωνικοί αγώνες έχουν πρόσωπο. Πρόσωπο με στόμα που ουρλιάζει, με μάτια που τα βιάζουνε να κλείσουν, με ανάσες που δεν μπορούμε να αναπνεύσουμε.

Ομως τα ποιήματα της συλλογής δεν είναι μόνο αυτό. Το ποιητικό έργο «Πέρα από τους Φράχτες» παρουσιάζει και μια άλλη πλευρά, περισσότερο εσωστρεφή και χαμηλόφωνη. Η πλευρά αυτή προσπαθεί μέσα από την ποίηση να αντιμετωπίσει δυο κυρίαρχα ζητήματα: την απώλεια και τον προκαλούμενο από αυτήν πόνο, καθώς και το ζήτημα του χρόνου που άλλοτε εκφράζεται ως υποκείμενο που περνά και αφήνει σημάδια στη ζωή μας, ενώ άλλοτε υποκρύπτεται πίσω από στίχους που μιλούν για την παροδικότητα της ανθρώπινης ζωής και την ανάγκη μας να αντιμετωπίσουμε αυτήν την παροδικότητα μέσω της συντροφικότητας (Είμαστε μαζί σ’ αυτό;/Αχ! Είμαστε μαζί σ’ αυτό!).

Αλλωστε το μοτίβο των χεριών επανέρχεται συνεχώς στην ποίηση της Γκίστο υπογραμμίζοντας την ανάγκη για επικοινωνία και σύνδεση με τους ανθρώπους γύρω της, την έντονη επιθυμία της για αλληλεγγύη και βοήθεια του ενός από τον άλλον. Αλλοτε πάλι ο χρόνος παίρνει σχήμα από επαναλαμβανόμενες πράξεις που περιλαμβάνει η καθημερινή μας ρουτίνα απομακρύνοντας προς στιγμήν τον υπαρξιακό μας ίλιγγο.

Στο σύνολο του παρόντος έργου την ποιήτρια χαρακτηρίζει μια διάθεση φιλοσοφική, στοχαστική. Θα μπορούσε κανείς να πει πως στη συλλογή αυτή διασχίζουμε τις σελίδες – και χρησιμοποιώ το ρήμα αυτό καθώς ο τρόπος που είναι παραταγμένα τα ποιήματα θυμίζει οροσειρά με κορυφώσεις / κορυφές και πεδιάδες, όπου δίνεται χώρος και χρόνος στον νου για σκέψη, αναπόληση και συνειδητοποίηση μέχρι να ξαναρχίσει η δράση, δηλαδή το σκαρφάλωμά μας στη ζωή, με όλες τις άσχημες πλευρές του κόσμου που μας περιβάλλει.

*Ποιήτρια, ηθοποιός


Τη σελίδα αυτήν δεν τη φτιάχνουν επαγγελματίες κριτικοί βιβλίου. Γράφεται από αναγνώστες που απευθύνονται σε αναγνώστες για να τους μιλήσουν για κάποιο βιβλίο που τους συνεπήρε. Αν θέλετε να μοιραστείτε όσα νιώσατε διαβάζοντας ένα βιβλίο, στείλτε το κείμενό σας (το πολύ 700 λέξεις) στο smatzorou @efsyn.gr

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΝΗΣΙΔΕΣ
Από το Αυτεξούσιον στο Πανδαιμόνιον
Η περιδιάβασή μας στη Θεία Κωμωδία και στον Χαμένο Παράδεισο μέσα από την ποιητική συλλογή του Α. Καλοκαιρινού δεν θα είναι ανθόσπαρτη, γιατί και τα δυο έργα που σχολιάζονται μάλλον στις δυστοπίες πρέπει να...
Από το Αυτεξούσιον στο Πανδαιμόνιον
ΝΗΣΙΔΕΣ
Στίχοι σαν ήρεμη αφήγηση
Η νέα ποιητική συλλογή της Μάρθας Βασκαντήρα με τον τίτλο «Δούρειος Ιππος» περιλαμβάνει 51 ποιήματα, εκ των οποίων μερικά παίρνουν τη μορφή θεατρικού μονολόγου.
Στίχοι σαν ήρεμη αφήγηση
ΝΗΣΙΔΕΣ
Ενας ποιητής του δρόμου
Το «Αστικά Δύστυχα» είναι μια σημαντική ποιητική συλλογή της εποχής μας με έναν σύγχρονο και αιχμηρό λόγο.
Ενας ποιητής του δρόμου
ΝΗΣΙΔΕΣ
Ο τρόπος του Γιάννη Ψυχοπαίδη
Στο βιβλίο του, «Εις τον καιρόν», ο Ψυχοπαίδης συνομιλεί με τους μείζονες εθνικούς ποιητές, με ομότεχνους, αλλά και παλαιότερους και νεότερους δημιουργούς.
Ο τρόπος του Γιάννη Ψυχοπαίδη
ΝΗΣΙΔΕΣ
Διακοπές στην Ιταλία
Ο «Μαγεμένος Απρίλης» της Ελίζαμπεθ φον Αρνιμ πραγματεύεται την ανάγκη μας να αποδράσουμε σε έναν μαγικό τόπο μακριά από τη δύσκολη καθημερινότητα..
Διακοπές στην Ιταλία
ΝΗΣΙΔΕΣ
Μόνο με τη ζωή και μέσα στη ζωή
Ενα βιβλίο για τη μάχη με τον καρκίνο, τη στάση ζωής και τον τρόπο αντιμετώπισης απέναντι σε ένα σοκαριστικό βίωμα.
Μόνο με τη ζωή και μέσα στη ζωή

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας