• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    28°C 27.0°C / 29.7°C
    5 BF
    46%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    27°C 24.8°C / 28.3°C
    3 BF
    51%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    29°C 28.2°C / 30.0°C
    2 BF
    45%
  • Ιωάννινα
    Σποραδικές νεφώσεις
    26°C 25.9°C / 25.9°C
    2 BF
    50%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    27°C 26.9°C / 28.0°C
    4 BF
    47%
  • Βέροια
    Σποραδικές νεφώσεις
    25°C 23.0°C / 26.2°C
    1 BF
    60%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 19.4°C / 21.8°C
    2 BF
    73%
  • Αγρίνιο
    Σποραδικές νεφώσεις
    29°C 28.5°C / 28.5°C
    3 BF
    37%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 26.8°C / 28.6°C
    5 BF
    68%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    27°C 26.9°C / 27.3°C
    3 BF
    57%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 25.4°C / 26.1°C
    4 BF
    73%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 26.2°C / 27.7°C
    3 BF
    65%
  • Κεφαλονιά
    Ψιχάλες μικρής έντασης
    29°C 28.9°C / 28.9°C
    3 BF
    51%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 26.9°C / 28.4°C
    0 BF
    50%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    28°C 26.7°C / 29.4°C
    2 BF
    50%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 26.6°C / 26.8°C
    2 BF
    75%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 27.3°C / 29.9°C
    4 BF
    37%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    28°C 24.3°C / 28.3°C
    3 BF
    41%
  • Κατερίνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    27°C 26.1°C / 27.0°C
    2 BF
    60%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    21°C 20.7°C / 20.7°C
    2 BF
    77%
Dreamstime.com
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Μεταμορφώσεις της αγάπης

  • A-
  • A+
Σε τι είδους μεταμορφώσεις υπόκειται ο έρωτας και πώς γίνεται δύο άνθρωποι να ονειρεύονται τη συναισθηματική ολοκλήρωση και να καταλήγουν να ταλαντεύονται ανάμεσα σε επιβίωση και εξολόθρευση;

Η βία μεταξύ ερωτικών συντρόφων δεν έχει φύλο, ούτε εκπορεύεται πάντα από τον έναν, όπως πολλές φορές νομίζουμε, θυματοποιώντας τη μία πλευρά. Η υπόθεση Τζόνι Ντεπ - Αμπερ Χερντ επανέφερε στο προσκήνιο το φαινόμενο της αμφίδρομης βίας μέσα στο ζευγάρι· φαινόμενο που διαφοροποιείται από την κακοποίηση και μας φέρνει αντιμέτωπους –μέσα από μια εκκεντρική εκδοχή– με τις θέσεις και ταυτότητες που αναπτύσσουμε ασυνείδητα απέναντι στην αγάπη.

Η βία στο ζευγάρι, συνήθως, σχετίζεται με τη μετάδοση του τραύματος, ενώ ο φόβος για το ανοίκειο μπορεί να τορπιλίσει και την πιο τρυφερή οικειότητα. Οσο πιο βαθιά τραυματισμένοι είμαστε –ακόμα κι αν δεν έχουμε φτάσει στην παραδοχή του τραύματός μας– τόσο πιο πολύ προσπαθούμε να λάβουμε από τον έρωτα κάτι που στερηθήκαμε.

Πώς περνάει η αγάπη στο μίσος και πώς μετατρέπεται από κάτι που ενώνει σε κάτι που καταστρέφει; Πριν από μερικές εβδομάδες, κατά τη διάρκεια του Φεστιβάλ Φιλοσοφίας με θέμα τις «Μεταμορφώσεις της αγάπης», που διοργάνωσε το Γαλλικό Ινστιτούτο στην Ελλάδα με τη συνδρομή Γάλλων και Ελλήνων στοχαστών, πανεπιστημιακών, καλλιτεχνών και εκπροσώπων των γαλλικών και ελληνικών μέσων ενημέρωσης, τέθηκε μεταξύ άλλων το ερώτημα «αν μπορούμε να αγαπάμε χωρίς να κυριαρχούμε, «πού τελειώνει η επιθυμία και πού αρχίζει η εξουσία» και «πώς γινόμαστε ζευγάρι σήμερα».

Βάσει της λακανικής σκέψης, ο έρωτας είναι ένας λαβύρινθος από παρεξηγήσεις, όπου οι άνθρωποι που ερωτεύτηκαν προσπαθούν να μάθουν ο ένας τη γλώσσα του άλλου. Οταν αγαπάμε κάποιον –λέει ο Αλέν Μπαντιού– εξαρτιόμαστε από αυτόν, εξαρτιόμαστε από την απάντησή του... Στην αγάπη, όμως, αυτό που ζητά και που προσφέρει ο ένας στον άλλον είναι πάντα κάτι άλλο από αυτό που ο καθένας αναμένει από τον Αλλο. Γιατί είμαστε όλοι φορείς όψεων ετερότητας γεμάτοι φόβους και ελλείμματα. Συχνά επιλέγουμε κάποιον –ασυνείδητα– για να τον κυριαρχήσουμε ή για να μας κυριαρχήσει.

Οι άντρες αναζητούν συχνά σε μια γυναίκα την ιδανική μητέρα, ζητώντας, ωστόσο, αυτό που δεν πήραν από τη μητέρα τους, ιδίως στην περίπτωση που μεγάλωσαν με μια ναρκισσιστική, χειριστική μητέρα. Κάτι ανάλογο συμβαίνει και για τις γυναίκες. Το όποιο τραύμα μεταδίδεται συνεπώς στη σχέση, ενώ παράλληλα ο φόβος να παραχωρήσουμε κάτι από τον αληθινό μας εαυτό και να αποκαλυφθεί η ευθραυστότητά μας στον Αλλο μάς οδηγεί στο να τορπιλίσουμε τη σχέση είτε μέσα από την αναζήτηση πρόσκαιρων ερωτικών παρτενέρ είτε μέσα από ένα είδος αμφίδρομης βίας. Οσο, δηλαδή, δεν μετατρέπουμε τον έρωτα σε αγάπη –συνήθως από φόβο να βιώσουμε αυτό που μας λείπει– ναρκοθετούμε, ερήμην μας, την ίδια μας τη σχέση.

Πόσο σημαντικός είναι ο ρόλος της κοινωνικής οργάνωσης της αγάπης στο εάν και κατά πόσο τελικά δύο ερωτικοί σύντροφοι θα εξελιχθούν σε κακοποιητικά πλάσματα ο ένας για τον άλλο;

Η είσοδός μας στις ερωτικές σχέσεις γίνεται μέσα από την αντικειμενοποίηση των ερωτικών συντρόφων, γεγονός που ενθαρρύνεται από την εμπορευματοποίηση της ρομαντικής αγάπης στη μεταμοντέρνα εποχή. Η λίμπιντο που μας διαπερνά ως ομιλούντα όντα –γράφει η Κάρμεν Γκαγιάνο (Carmen Galliano)- «υφαρπάζεται από την παραγωγή του κεφαλαίου και καταναλώνεται μέσα από διαφορετικούς τρόπους απόλαυσης, οι οποίοι όντας επικερδείς για το χρηματιστηριακό κεφάλαιο μετατρέπονται έτσι σε πηγή δυστυχίας.

H ισπανόφωνη ψυχαναλύτρια εξηγεί πως «παρ’ όλο που ίδιος ο καπιταλιστικός λόγος μάς εξαπατά με την ιδέα ότι η μόνη δυνατότητα ηδονισμού και ικανοποίησης η οποία μπορεί να υπάρξει είναι αυτή η οποία επιτυγχάνεται μέσα από τα αντικείμενα υπεραπόλαυσης της αγοράς, αποβλέποντας έτσι σε μια υπεραγορά της αγάπης και της επιθυμίας διά μέσου της κατανάλωσης, τα σύγχρονα υποκείμενα επιζητούν απελπισμένα την αγάπη και διαμαρτύρονται για τον προσωρινό χαρακτήρα των σχέσεων, ο οποίος γεννά νέες μορφές μοναξιάς». Και ενίοτε βίας.

Γιατί η ερωτική αγάπη που απευθύνουμε και λαμβάνουμε από τον Αλλο είναι μοναδικός τρόπος να έχει αμοιβαιότητα η σχέση μας με τον κόσμο, ο μόνος τρόπος για να επιβεβαιωθεί η ετερότητά μας. Δεν συμβαίνει ωστόσο αναίμακτα καθώς εξ ορισμού δεν υπάρχει αγάπη χωρίς οδύνη. Η αγάπη, όμως, δεν είναι κακοποίηση. Για να διαρκέσει ο έρωτας –χωρίς το πολλαπλό να εκθρονίζει το ένα, όπως ορίζει το πρόταγμα του νεοφιλελευθερισμού– και να επέλθει μια υγιής συντροφικότητα, δίχως κάποιου είδους αμφίδρομη βία, θα πρέπει και οι δύο πλευρές να θέλουν και να μπορούν να τον μετατρέψουν σε κάτι άλλο. Σε αγάπη.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΝΗΣΙΔΕΣ
«Ελπίζω και φοβάμαι. Είμαι άνθρωπος»
Στα βιβλία του ο συγγραφέας Στέλιος Χαλκίτης βάζει στο επίκεντρο τη γυναίκα, τον έρωτα, αλλά και την αναζήτηση της ουσίας στη ζωή των ανθρώπων με τους χαρακτήρες να προσπαθούν να ελευθερωθούν.
«Ελπίζω και φοβάμαι. Είμαι άνθρωπος»
ΝΗΣΙΔΕΣ
Ο έρωτας στις κοινωνίες των αρτιμελιστικών αντιλήψεων
Ο τρόπος που προσλαμβάνει μια κοινωνία την έλλειψη αρτιμέλειας ή την απουσία πλήρους λειτουργικότητας είναι πάνω απ’ όλα ένα πολιτικό ζήτημα, δεδομένου πως καθορίζει τις προτεραιότητες στις πολιτικές ατζέντες.
Ο έρωτας στις κοινωνίες των αρτιμελιστικών αντιλήψεων
ΑΝΟΧΥΡΩΤΗ ΠΟΛΗ
Το γέλιο και ο τρόμος
Εχουμε ανάγκη να γυρίζουμε στις πηγές και στα στοιχεία εκείνα που ενυπάρχουν και βγαίνουν στην επιφάνεια απότομα και ακατέργαστα.
Το γέλιο και ο τρόμος
ΝΗΣΙΔΕΣ
Σκοτώνοντας ένα παιδί
Η σημασία της φροντίδας των σκοτεινών πλευρών της μητρότητας και της πατρότητας μέσα από την οργάνωση δομών ψυχικής υγείας ενσωματωμένων στην κοινότητα είναι απαραίτητη.
Σκοτώνοντας ένα παιδί
ΝΗΣΙΔΕΣ
Η γεωμετρία του έρωτα
Στην καθημερινή ζωή των ανθρώπων συνήθως υπάρχουν πολλοί τρόποι με τους οποίους μπορεί κανείς να λύσει ένα πρόβλημα ή να φτάσει στο ίδιο αποτέλεσμα.
Η γεωμετρία του έρωτα
ΝΗΣΙΔΕΣ
Σε ένα μέρος μοναχικό
Ο ελεύθερος άνθρωπος έχει την ικανότητα να μπλοκάρει το συναίσθημά του προκειμένου να υπερβεί την ανάγκη του για εγγύτητα και συντροφικότητα.
Σε ένα μέρος μοναχικό

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας