• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 27.5°C / 30.1°C
    3 BF
    48%
  • Θεσσαλονίκη
    Σποραδικές νεφώσεις
    29°C 25.9°C / 29.9°C
    2 BF
    48%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    30°C 27.6°C / 30.0°C
    2 BF
    50%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.9°C / 23.9°C
    1 BF
    41%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 27.4°C / 27.9°C
    3 BF
    32%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    27°C 23.0°C / 27.0°C
    2 BF
    41%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    19°C 19.4°C / 23.4°C
    1 BF
    45%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    22°C 22.4°C / 22.4°C
    2 BF
    41%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    26°C 25.2°C / 26.5°C
    2 BF
    70%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    27°C 26.8°C / 26.9°C
    3 BF
    65%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    27°C 26.8°C / 27.7°C
    2 BF
    54%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 26.2°C / 27.7°C
    2 BF
    61%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 27.9°C / 27.9°C
    3 BF
    65%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    26°C 25.1°C / 25.9°C
    0 BF
    47%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    28°C 24.5°C / 28.3°C
    3 BF
    43%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 26.8°C / 27.7°C
    3 BF
    76%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    28°C 26.4°C / 29.2°C
    2 BF
    45%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 27.3°C / 27.3°C
    2 BF
    51%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    28°C 26.7°C / 27.8°C
    3 BF
    44%
  • Καστοριά
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 20.9°C / 20.9°C
    1 BF
    33%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ανανεώνουμε τις ουτοπίες μας για να σωθούμε

  • A-
  • A+
Ανέκαθεν η κοινωνική συναναστροφή ανθρώπων του τραγουδιού μπόλιασε και θέρμανε την ίδια τους την τέχνη. Είναι που αναγνωρίζει ο ένας την πληγή του άλλου, την αγωνία του, τα λάθη του, το χιούμορ του, την τρέλα του

Ο Κώστας Φασουλάς αποτελεί μία εξαιρετική περίπτωση. Είναι ένας θαυμάσιος στιχουργός, από τους καλύτερους στη χώρα μας. Εμένα είναι και φίλος μου. Βγαίνουμε και τα λέμε κάποια βράδια. Με αφορμή την επικείμενη κυκλοφορία του δίσκου «Αινίγματα» σε μουσική του Γιώργου Καζαντζή, στίχους δικούς του και ερμηνεία του Παντελή Θαλασσινού είχαμε μια απολαυστική συζήτηση.

● Εν αρχή ην ο λόγος σε ένα τραγούδι; Ή, μήπως, η μουσική;

Είναι αλήθεια ότι χρόνια αναζητώ θέση σε αυτή την ιεράρχηση. Μια κάποια λύση θα έλεγα ότι μου έδωσε ο Μαραντόνα με το ιστορικό του εκείνο γκολ με το χέρι.

● Ο Μαραντόνα;

«Κι ο Θεός έβαλε το χέρι του» είπε ο ευφυής Μαραντόνα. Αν δεν είχαμε αυτή την ευρηματική του ατάκα, θα μιλούσαμε για ένα ρουτινιάρικο γκολ που ξεγέλασε τον διαιτητή. Κι εδώ ακριβώς είναι η τέχνη. Να ξεγελιέται και ο διαιτητής και η εξέδρα. Το είπε υπέροχα ο Καβάφης: «Τι καλλιτέχνης είσαι όταν δεν ξέρεις να ψεύδεσαι».

● Πότε αυτό συμβαίνει στο τραγούδι;

Στην εύστοχη συνύπαρξη λόγου και μουσικής. Στην αντίθετη περίπτωση μπαίνει η λογιστική. Και ο τσακωμός ανάμεσα στα είδη. «Ημουν καλύτερος» λέει ο στίχος, «Εγώ» λέει η μουσική κι εδώ ακριβώς το παιχνίδι είναι χαμένο. Ετσι κι αλλιώς πάντα πίστευα ότι η τέχνη είναι ένα αντικανονικό γκολ.

● Λειτουργούν οι παρέες στα τραγούδια;

Ανέκαθεν η κοινωνική συναναστροφή ανθρώπων του τραγουδιού μπόλιασε και θέρμανε την ίδια τους την τέχνη. Είναι που αναγνωρίζει ο ένας την πληγή του άλλου, την αγωνία του, τα λάθη του, το χιούμορ του, την τρέλα του. Μια συνομιλία είναι όλο αυτό, ανθρώπων που γνωρίζονται, που γυρνάνε γύρω απ’ τον ίδιο γκρεμό κι αγκαλιασμένοι ελπίζουν ότι δεν θα πέσουν.

● Και η παρέα σας με τον Γιώργο Καζαντζή και τον Παντελή Θαλασσινό;

Ο Καζαντζής και ο Θαλασσινός είναι από τους αγκαλιασμένους μου σε αυτή τη βόλτα γύρω από τον γκρεμό. Δημιουργώντας τραγούδια χορεύουμε και λυπούμαστε με τον καιρό κόντρα και με ένα πείσμα ευτυχώς αθεράπευτο να βάλουμε νερό στο κρασί μας.

● Με ποιον τρόπο δουλεύεις εσύ;

Με βοηθάει πολύ να γνωρίζω τον αποδέκτη των στίχων μου, πριν αυτοί γίνουν τραγούδι. Υπάρχουν τραγουδιστικά σενάρια που αλλιώς αναδεικνύονται σε μια φωνή και αλλιώς σε μια άλλη. Είναι σαν να πηγαίνεις εκδρομή με κάποιον που εκτιμάς και διηγείσαι ιστορίες ενός δικού του κόσμου που με έναν τρόπο συνδέεται με τον δικό σου.

● Υπάρχουν στίχοι για συγκεκριμένες φωνές;

Υπάρχουν λέξεις που γιγαντώνονται σε κάποιες φωνές και άλλες που χλομιάζουν.

● Σε ποιους στίχους θα έβαζες εμπάργκο;

Σε αυτούς που έχω βαφτίσει γονατογραφήματα.

● Δηλαδή;

Είναι σαν παραγγελία ενός κοκτέιλ. Ρίξε, λες στον άλλο, ένα βαρύ παράπονο, λίγη βροχή, κάμποση μοναξιά, γερή δόση από ξενύχτι και που ’σαι; το δάκρυ μην ξεχάσεις. Κι όλο αυτό με ένα πονηρό ανακάτεμα σου βγάζει τραγούδι με σοβαρή υποψηφιότητα να γίνει σουξέ.

● Οι συνθέτες δίνουν και καμία συναυλία. Η απορία μου είναι πώς τη βγάζετε οι στιχουργοί με την κατάρρευση των πνευματικών δικαιωμάτων;

Θα σου το πω παραστατικά. Η όλη κατάσταση θυμίζει χαλασμένο από καιρό κεντρικό φανάρι στην Κηφισίας. Είμαστε σαν τους οδηγούς που αλληλοκοιτιούνται με βαθιά την απορία για το τι ακριβώς συμβαίνει με το φανάρι. Είναι φοβερό. Σε αυτόν τον τόπο όταν κατεβεί ένας διακόπτης όλοι γνωρίζουν γιατί κατέβηκε. Ακολουθεί ο θρήνος και κανείς δεν μιλά για το πώς θα επανασυνδεθεί το κομμένο ρεύμα. Κατόπιν τούτου, παραφράζοντας τον Τρικούπη, θα σου ότι «δυστυχώς εστιχουργεύσαμεν».

● Είναι παράλογος ο κόσμος τελικά;

Κάποτε ρωτήθηκε ο Αραγκον πώς βλέπει τον κόσμο. «Ανάποδα» απάντησε ο σπουδαίος αυτός Γάλλος ποιητής κι ομολογώ ότι πολύ με βοήθησε η σκέψη του. Νομίζω ότι ένας καλός τρόπος να σωθούμε είναι να ανανεώνουμε τις ουτοπίες μας. Ο άνθρωπος, στην ιστορική του διαδρομή, οι στιγμές που εκτοξεύτηκε είναι εκείνες που πίστεψε στο ανέφικτο.

● Επομένως είναι παράλογος...

Θα σου πω μια μικρή ιστορία που απαντά με χιούμορ στην ερώτησή σου. Κάποτε ο Βάρναλης επισκέφτηκε τον Ρώμο Φιλύρα στο Δρομοκαΐτειο. «Δεν μπορώ να καταλάβω», του είπε ο Φιλύρας, «για ποιο λόγο με κρατάνε εδώ μέσα. Ο,τι γράφω έχει και ομοιοκαταληξία και μέτρο». «Μην ανησυχείς», του απάντησε ο Βάρναλης, «και μένα οι στίχοι μου και ομοιοκαταληξία και μέτρο έχουν και δεν μπορώ να καταλάβω γιατί με έχουν έξω...»

● Ανησυχείς με την Ελλάδα των τελευταίων χρόνων;

Ανησυχώ, καθότι πληθαίνουν οι κονσόλες που πρέπει ο καθένας μας να ρυθμίσει. Οι φόβοι διαδέχονται ο ένας τον άλλο, ο άνθρωπος επιστρέφει στον πόλεμο, η ανθρώπινη απομόνωση επανέρχεται πανηγυρικά και τα social media μας λένε ότι έχουμε φίλους. Κι όλοι μας σκυμμένοι πάνω σε κινητά και οθόνες. Υπάρχει απάντηση σε όλο αυτό; Υπάρχει. Η άρνηση της συμφιλίωσης του καθένα μας σε ό,τι αντιτίθεται της πορείας του.

● Μία τελευταία, ξεκούδουνη ερώτηση: ποιος ήταν, είναι, ο μεγαλύτερος Ελληνας στιχουργός;

Εύκολη η απάντηση. Ηταν και είναι ο Νίκος Γκάτσος.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΝΗΣΙΔΕΣ
«Αν κάποιος έχει εντοπίσει τους αυριανούς REM, ας μην τους κρατάει για τον εαυτό του»
Ο Νίκος Πετρουλάκης μιλά στην «Εφ.Συν.» για τη μουσική και το βιβλίο του με τίτλο «Playback» που αποτελεί μία σειρά από κείμενά του, πρόσφατα αλλά και παλιότερα σχετικά με τον χώρο.
«Αν κάποιος έχει εντοπίσει τους αυριανούς REM, ας μην τους κρατάει για τον εαυτό του»
ΝΗΣΙΔΕΣ
«Ξυράφι πάνω σε λάστιχο, να ένα έργο τέχνης»
Το νέο ηχογράφημα του Μιχάλη Σιγανίδη μας δίνει αφορμή για μια συζήτηση-λαβύρινθο: λογοπαικτική και γριφώδη, απελπισμένη και ξεκαρδιστική, σκέτη απόλαυση.
«Ξυράφι πάνω σε λάστιχο, να ένα έργο τέχνης»
ΝΗΣΙΔΕΣ
«Θεσσαλονίκη, δυστυχώς δεν είσαι φτωχομάνα»
«Tα τελευταία γεγονότα ξεχείλισαν το ποτήρι. Η ίδια ιστορία συνεχίζεται και δεν διορθώνεται. Γι’ αυτό έγραψα αυτό το τραγούδι, πολύ άμεσα, σχεδόν αυτόματα», τονίζει ο Δημήτρης Μυστακίδης.
«Θεσσαλονίκη, δυστυχώς δεν είσαι φτωχομάνα»
ΝΗΣΙΔΕΣ
Αυτοσχέδιο πάρτι κόντρα στην αναγκαστική κλεισούρα
Φοίβος Δεληβοριάς, Νεφέλη Φασούλη και Δημήτρης Μεντζέλος γίνονται από την ερχόμενη Παρασκευή οικοδεσπότες στη Βίλα Vox της Ιεράς Οδού και υπόσχονται ένα πρόγραμμα με όλες τις ωραίες «εμμονές» τους, μουσικές...
Αυτοσχέδιο πάρτι κόντρα στην αναγκαστική κλεισούρα
ΝΗΣΙΔΕΣ
Επιτέλους, βγήκαν και τα τραγούδια της παράστασης!
Τα τραγούδια δρουν καταλυτικά σε μια ήδη θυελλώδη παράσταση, ενώ στέκονται και μόνα τους με το πικρό χιούμορ, τον έξυπνο στίχο και τη διαχρονικότητα της θεματικής τους.
Επιτέλους, βγήκαν και τα τραγούδια της παράστασης!

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας