• Αθήνα
    Αραιές νεφώσεις
    5°C 1.4°C / 6.2°C
    3 BF
    69%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    4°C 3.1°C / 5.9°C
    5 BF
    38%
  • Πάτρα
    Ελαφρές νεφώσεις
    7°C 5.9°C / 8.0°C
    4 BF
    55%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    3°C 1.9°C / 2.7°C
    4 BF
    30%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    3°C 2.9°C / 3.5°C
    4 BF
    48%
  • Βέροια
    Ελαφρές νεφώσεις
    4°C 1.0°C / 4.3°C
    2 BF
    37%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    -3°C -2.6°C / 0.6°C
    4 BF
    34%
  • Αγρίνιο
    Σποραδικές νεφώσεις
    2°C 1.8°C / 1.8°C
    3 BF
    48%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    7°C 4.9°C / 8.8°C
    6 BF
    76%
  • Μυτιλήνη
    Αραιές νεφώσεις
    4°C 2.3°C / 3.9°C
    6 BF
    70%
  • Ερμούπολη
    Αυξημένες νεφώσεις
    5°C 5.1°C / 5.8°C
    7 BF
    76%
  • Σκόπελος
    Αραιές νεφώσεις
    5°C 4.7°C / 4.7°C
    3 BF
    56%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    8°C 7.9°C / 7.9°C
    2 BF
    46%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    4°C 2.3°C / 3.9°C
    4 BF
    38%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    4°C 2.8°C / 4.4°C
    2 BF
    53%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    9°C 8.8°C / 8.8°C
    4 BF
    57%
  • Χαλκίδα
    Αυξημένες νεφώσεις
    2°C 1.6°C / 5.4°C
    2 BF
    85%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    6°C 5.3°C / 6.0°C
    5 BF
    41%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    4°C 4.2°C / 5.0°C
    2 BF
    42%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    -3°C -2.5°C / -2.5°C
    2 BF
    45%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Βαριοπούλα ή βιβλιοθήκη;

  • A-
  • A+

Ναι, δεν είναι οι πρώτες ούτε οι τελευταίες στην Ιστορία. Ναι, δεν είναι ίσως και οι χειρότερες. Ναι, δεν είναι σίγουρα καν καλές. Όσο μισοάδειο ή μισογεμάτο κι αν βλέπει κάποιος, πάντως, το ποτήριον τούτο της πραγματικότητας, καθαρό νερό μέσα δεν! Τόσο στην Ελλάδα όσο και παγκοσμίως, το σύστημα έχει απορρυθμιστεί πλήρως και σε όλα τα επίπεδα (οικονομία, περιβάλλον, δημοκρατία, εκπαίδευση, υγεία, εργασία, σχέσεις). Ταυτόχρονα, βιώνουμε όλοι ανεξαιρέτως (απλά δεν το καταλαβαίνουμε στην ίδια ένταση όλοι ανεξαιρέτως) απίστευτη βαρβαρότητα, επίσης σε όλα τα επίπεδα.

Το δίλημμα δεν είναι σίγουρα «βαριοπούλα ή βιβλιοθήκη», όπως τέθηκε, εντελώς βάρβαρα, από την κυβέρνηση. Η ίδια έχει τη «βαριοπούλα», όσο για τη «βιβλιοθήκη», αυτό δεν είναι παρά ένα πρόσχημα, συμβολικό της εξουσιομανίας που τη διακατέχει. Ωστόσο, σε ένα διαφορετικό επίπεδο (εντελώς διαφορετικό από αυτό της κυβέρνησης και μάλιστα εναντίον της) το δίλημμα αυτό ισχύει: Πράγματι έχει έρθει η ώρα να αποφασίσουμε αν θα ταχθούμε (διά βίου όμως) με όσους κρατάν τις «βαριοπούλες» (και χωρίς εισαγωγικά στέκει) ή αν θ’ ανοίξουμε μάτια και μυαλά, όπως ακριβώς ισχύει όταν διαβάζεις βιβλία και παρακολουθείς θέατρο και καλό σινεμά και γενικά, όταν εκπαιδεύεσαι και εκπολιτίζεσαι.

Ο πολιτισμός και συγκεκριμένα οι άνθρωποι του πολιτισμού, σε εποχές πλήρους απορρύθμισης και σκληροπυρηνικής βαρβαρότητας, έχουν πολύ ξεκάθαρο ρόλο: να ξυπνήσουν τον κόσμο και παράλληλα, να τον κάνουν να ονειρευτεί.

Ακόμα όμως κι αυτό από μόνο του δεν αρκεί. Σε εποχές πλήρους απορρύθμισης και σκληροπυρηνικής βαρβαρότητας, το να «ξυπνήσεις» και παράλληλα να μπορείς να ονειρευτείς, πρέπει να γίνει με τρόπο απλό... Το απλό μόνο εύκολο δεν είναι, ειδικά για τους ανθρώπους της τέχνης. Από την άλλη, αν όχι αυτοί, τότε ποιοι;

Τελευταία «κυκλοφορεί» μία από αυτές τις διαφημίσεις που είναι πολύ της μοδός. Που έχουν να κάνουν με τη συμπεριληπτικότητα και τη διαφορετικότητα και ό,τι τελειώνει σε -ότητα τελοσπάντων: μια μεγάλη αλυσίδα ειδών διατροφής, ξενόφερτη, που ναι μεν δεν είναι αγαπητή στους Έλληνες, αλλά πολλοί πελάτες τη συντηρούν ακόμη, δείχνει μια γυναίκα να εργάζεται και να είναι και μάνα, μια «Μαίρη Παναγιωταρά» ουσιαστικά δείχνει και το σλόγκαν είναι: «Οι γυναίκες μπορούμε να συνδυάσουμε προσωπική ζωή με εργασία»... Και αυτό, το 2022! Που, πιο σεξιστικό πεθαίνεις! Τι λες, κουκλίτσα μου; Μπορεί να συνδυάσει η γυναίκα εργασία και οικογένεια, ε; Αυτό θα το έλεγες ποτέ για έναν άνδρα; Ακριβώς εκεί μπαίνει ο σεξισμός - ωμός, επικίνδυνος, κοινωνικά απορρυθμιστικός.

Την ίδια ακριβώς περίοδο, στο θέατρο ανέβηκε η παράσταση «Ίχνη της Αντιγόνης» σε σύλληψη και σκηνοθεσία Έλλης Παπακωνσταντίνου και κείμενο της Ελληνοσουηδέζας Χριστίνας Ουζουνίδου. Η σύλληψη και η σκηνοθεσία ήταν μια χαρά - το κείμενο δεν! «Η παράσταση υπό το φως του “metoo” κινήματος αντλεί από τον αρχαιοελληνικό μύθο της Αντιγόνης και καταπιάνεται με τη διαχρονική έμφυλη βία», μας διαφωτίζουν οι συντελεστές. Ακόμη και η διάσημη Αμερικανίδα φιλόσοφος Τζούντιθ Μπάτλερ, που για χρόνια τώρα μιλάει για όλα αυτά τα ζητήματα, είπε τα καλύτερα για την παράσταση: πως τη λάτρεψε, πως είναι ένα έργο κοινωνικά δυνατό και πειραματικά υπέροχο και πως ένιωσε «ιδιαίτερα ευγνώμων για τη φεμινιστική τέχνη που συνδέει την οργή μας με την αλληλεγγύη».

Πράγματι, η σκηνοθεσία και η σύλληψη απλότητα δεν είχαν, είχαν ωστόσο δομή και ευρηματικότητα: γυναίκες ανά τον κόσμο κοιτούσαν μέσα από την κάμερα του υπολογιστή τους κι εμείς, στο θέατρο, βλέπαμε και αυτές και τον υπολογιστή και την εικόνα της κάμερας. Ωστόσο, γιατί αυτό το κείμενο και μάλιστα το 2022; «Οι άντρες είναι ενοχλητικοί», ακούμε και άλλα τέτοια (τέτοια όμως) παρόμοια. Αυτό είναι η απάντηση της τέχνης (και) στην εν λόγω διαφήμιση, (και) στο metoo, (και) στην έμφυλη ανισότητα; Το ότι «οι άνδρες είναι ενοχλητικοί» και τα τοιαύτα; Που όχι αν ήμουν άνδρας θεατής, αλλά και γυναίκα που είμαι και το είδα ενοχλήθηκα. Παλιακό και επικίνδυνο κείμενο. Εντελώς παλιακό και παντελώς επικίνδυνο. Όπως ακριβώς και αυτό της διαφήμισης.

Δε γίνεται να επιλέγουμε στρατόπεδα ήδη οριοθετημένα: αυτό της τέχνης (ό,τι κι αν λέει), το άλλο της εξουσίας (σε όποια της μορφή). Τα όρια ας επανατοποθετηθούν, αλλά από όλους και προς όλους. Γιατί άλλοι μπορεί να κρύβονται πίσω από τη δύναμη της καπιταλιστικής εξουσίας, κάποιοι άλλοι όμως χρησιμοποιούν παρόμοια «εργαλεία», λέγοντας ό,τι τους κατέβει, από το στασίδι της τέχνης. Και τότε όχι μόνο όρια δεν υπάρχουν, μα μήτε διέξοδος.

[email protected]

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΝΗΣΙΔΕΣ
«Μην είν’ οι κάμποι;»
Στον νέο χώρο «Ψιλικατζίδικο» παρουσιάζεται η multimedia παράσταση «Μην είν’ οι κάμποι;» από την Ομάδα7
«Μην είν’ οι κάμποι;»
ΝΗΣΙΔΕΣ
Ο πολιτισμός του ’22 από το Α έως το Ω
Χρονιά πλούσια και πυκνή σε γεγονότα και στον πολιτισμό το 2022, και από αυτά κάποια είναι αξιομνημόνευτα και άλλα θα αφήσουν το αποτύπωμά τους έτσι κι αλλιώς στη ζωή μας.
Ο πολιτισμός του ’22 από το Α έως το Ω
ΝΗΣΙΔΕΣ
Σχεδιάστηκε να γίνει ένα «διαμάντι», χάθηκε στην ελληνική πραγματικότητα
Η ιστορία του Δημοτικού Θεάτρου Αθηνών ξεκινάει από το 1857, όταν γίνεται η πρώτη προσπάθεια κατασκευής του από τον Δήμο στην «πλατεία Λουδοβίκου».
Σχεδιάστηκε να γίνει ένα «διαμάντι», χάθηκε στην ελληνική πραγματικότητα
ΝΗΣΙΔΕΣ
«Ποιος από εσάς τους τρελούς έχει κότσια;»
Πρόκειται για μια πολύ δυνατή επανέκδοση και ίσως την κατάλληλη στιγμή (πολιτικά και κοινωνικά μιλώντας). Μήπως γιατί είναι μια ταινία που στηλιτεύει την αδιαλλαξία της εξουσίας;
«Ποιος από εσάς τους τρελούς έχει κότσια;»
ΝΗΣΙΔΕΣ
Η ταινία αυτής της εβδομάδας ...και της επόμενης και της μεθεπόμενη και μην τη χάσετε!
Ο Ντε Σίκα στην βραβευμένη με όσκαρ ταινία «Ο κήπος των Φίντζι Κοντίνι» κατορθώνει αριστοτεχνικά να δώσει μία από τις μεγαλύτερες ταινίες περί Ολοκαυτώματος, δίχως να μιλήσει καν γι’ αυτό.
Η ταινία αυτής της εβδομάδας ...και της επόμενης και της μεθεπόμενη και μην τη χάσετε!
ΝΗΣΙΔΕΣ
Η πολιτιστική ατζέντα της εβδομάδας
To έργο του Μάρτιν Μακ Ντόνα «Η βασίλισσα της ομορφιάς» είναι μια παράσταση για την τραγικότητα τόσο της ανθρώπινης ύπαρξης όσο και των ανθρώπινων σχέσεων.
Η πολιτιστική ατζέντα της εβδομάδας

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας