• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    11°C 8.1°C / 13.4°C
    2 BF
    69%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    8°C 5.3°C / 10.7°C
    3 BF
    52%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    11°C 6.0°C / 11.0°C
    2 BF
    73%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    5°C 2.9°C / 5.0°C
    1 BF
    74%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    9°C 8.5°C / 8.9°C
    3 BF
    76%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    9°C 8.0°C / 9.0°C
    2 BF
    61%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    4°C 4.4°C / 4.4°C
    1 BF
    45%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    6°C 5.7°C / 5.7°C
    2 BF
    86%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    11°C 9.4°C / 10.8°C
    3 BF
    66%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    8°C 7.9°C / 7.9°C
    2 BF
    81%
  • Ερμούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    11°C 10.4°C / 11.2°C
    1 BF
    53%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    11°C 11.2°C / 11.2°C
    3 BF
    50%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    11°C 11.1°C / 11.1°C
    3 BF
    70%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    5°C 4.9°C / 4.9°C
    2 BF
    70%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    7°C 6.7°C / 8.5°C
    2 BF
    75%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    12°C 11.8°C / 11.8°C
    2 BF
    54%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    9°C 8.3°C / 12.1°C
    1 BF
    64%
  • Καβάλα
    Αραιές νεφώσεις
    9°C 9.4°C / 9.4°C
    2 BF
    60%
  • Κατερίνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    10°C 4.7°C / 9.7°C
    2 BF
    50%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    2°C 2.0°C / 2.0°C
    2 BF
    84%

Sam Albatros, queer performer, συγγραφέας, νευροεπιστήμων

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Ο κόσμος θα φέρει την αλλαγή στα queer θέματα, όχι οι πολιτικοί»

  • A-
  • A+
Δε λέει το όνομά του, δε δείχνει δημόσια το πρόσωπό του, δε λέει την ηλικία του, ούτε από πού ακριβώς είναι. Γενικά, δεν ταυτοποιείται με συμβατικούς όρους. Ίσως είναι άμυνα, ίσως κομμάτι μιας περφόρμανς, ίσως τελικά αυτή η περφόρμανς να είναι η ίδια η ζωή. Ασχολείται με τις νευροεπιστήμες, έχει τελειώσει το διδακτορικό του και διδάσκει σε πανεπιστήμιο στο Λονδίνο. Η Sam Albatros κάνει περφόρμανς δικά της έργα, από τα οποία έχει εκδοθεί μόνο ένα: το «Ελαττωματικό αγόρι», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Εστία. Είναι γραμμένο με πολύ ιδιαίτερο τρόπο, κάτι που είχαμε καιρό να δούμε στα ελληνικά συγγραφικά δρώμενα

«Έχω γράψει και την “Αδερφή”, που είναι ουσιαστικά ποιήματα δικά μου και κολάζ από φωτογραφίες οικογενειακές, το “Ελαττωματικό αγόρι” είναι ουσιαστικά η συνέχεια της “Αδερφής”, με μνήμες από την παιδική μου ηλικία», μας λέει.

«Ήταν να γίνει θεατρικό στο Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου και ενώ είχαν βρεθεί ημερομηνία και χρήματα και χώρος, τελικά δεν μπορέσαμε να συνεννοηθούμε - είχαν κάτι άλλο στο μυαλό τους από αυτό που θα ‘θελα να βγει εγώ και μένα κάπως σα μαριονέτα. Θα ήθελα ωστόσο να συμβεί. Από την άλλη, μια δασκάλα στην Κω διάβασε το βιβλίο, η ίδια και όλη η τάξη της και με αυτόν τον τρόπο στέλνουν ένα υπέροχο μήνυμα. Πως υπάρχουν και σχολεία και νέοι που δεν είναι μόνο ξύλο και βρισιές. Γι’ αυτό και αν με ρωτάς, τώρα θα ήθελα να έχω γεννηθεί. Μπορεί να είμαι ακόμη πολύ νέα, αλλά ακόμη και αυτά τα λίγα σχετικά χρόνια που έχουν μεσολαβήσει, κάνουν τη διαφορά. Αλλά να ξέρεις πως δεν είναι ζήτημα σεξουαλικής ταυτότητας το bullying στα σχολεία. Δεν σε δέρνουν δηλαδή επειδή πηδιέσαι με αγόρια, αλλά επειδή δεν παίζεις μαζί τους ποδόσφαιρο, επειδή δε βρίζεις, επειδή κάνεις παρέα με κορίτσια. Επειδή, δηλαδή, σπας ένα κατεστημένο, ένα στερεότυπο συμπεριφοράς. Αυτό από κάπου το υιοθέτησαν και κάποιος το συντηρεί στο παιδικό τους μυαλό και ψυχοσύνθεση: είτε από φόβο είτε από συνήθεια είτε από άγνοια είτε από εξουσιαστική λαγνεία. Αυτοί οι λόγοι γίνονται τρόπος σκέψης και μετά δράσης και μετά μίμησης».

Η κουβέντα ξεκινά δυναμικά, με την ίδια, γενναιόδωρα, να με έχει αφήσει να δω το πρόσωπό της, εκτός μάσκας. Ρωτάω τι αντωνυμία θέλει να χρησιμοποιήσουμε: Αυτός; Αυτή; Αυτό; Ή μήπως το @ που εμπερικλείει τα πάντα, αλλά προσωπικά δεν μου αρέσει καθόλου; «Μήπως να βρούμε εμείς μια καινούργια λέξη, μια νέα αντωνυμία;», ρωτάω και γελάμε. «Παρατηρώ ότι ο καθένας ορίζει την ταυτότητά μου όπως θέλει», απαντά. «Οπότε είμαι και εγώ ανοιχτή σε όλες τις αντωνυμίες. Πάντα κάποιος θα βρεθεί να πει “ο συγγραφέας” και δε θα είμαι καθόλου χαρούμενη με αυτό, το έχω όμως κάπως αποδεχθεί. Ο καθένας σε κατατάσσει ανάλογα με τα “κουτάκια” που έχει αποδεχθεί. Αλλά και η πολιτική ορθότητα, ή μάλλον η υπερχρήση της, εγκυμονεί κινδύνους. Ακριβώς γιατί όλα αυτά ορίζονται με βάση όχι το τι πιστεύω εγώ, αλλά το σύνολο. Κυρίως όμως, από το τι προωθείται από τις διάφορες εξουσιαστικές, κυριαρχικές δομές, σε οποιοδήποτε πλαίσιο (οικογένεια, παρέες, σχολείο, γειτονιά, κοινωνία, μίντια, εργασία, κυβέρνηση κ.λπ.).

Έπειτα από μια περφόρμανς που έκανα στο πλαίσιο του Queer Festival πρόσφατα στην Αθήνα, ήρθε ένας, καθώς ετοιμαζόμουν να φύγω και μου λέει: “Μήπως είσαι γκέι; Να σου δώσω 50 ευρώ να κάνουμε κάτι;”. Ήταν ένα σοκ για μένα. Ήμουν και μόνη μου και κάπως φοβήθηκα. Ήθελα να του πω “πας καλά, κουκλίτσα μου;”. Απλά απομακρύνθηκα, αλλά δεν είναι γεωγραφικό το ζήτημα. Είναι θέμα νοοτροπίας. Πάντως έχω αισθανθεί πάμπολλες φορές να μην ανήκω, να είμαι κάτι, κάπως, κάπου εκτός.

«Δεν πιστεύω πάντως στη λέξη “διαφορετικότητα”. Μου φαίνεται γελοίο. Μου θυμίζει όταν ήμουν 10 χρονών κι έβγαινε μια ψυχολόγος στην τηλεόραση και έλεγε “τώρα θα μιλήσουμε για τη διαφορετικότητα: τι κάνουμε αν το αγοράκι σας παίζει με κούκλες”. Το έχω γράψει και στο βιβλίο αυτό… Από τη μια είναι σαν να είμαστε άτομα σαν κι εμένα ένα εξωτικό πουλί, θέλουν ως τέτοιο να μας δουν και να μας γνωρίσουν και από την άλλη υπάρχει και το pink washing, το οποίο είναι μια καθαρά εκμεταλλευτική διαδικασία. Ενώ δηλαδή ψάχνουμε πάρα πολύ το πολιτικά ορθό, εν τέλει συνήθως απλά καταλήγει μια μόδα, κάτι το trendy. Ας πούμε η ομάδα “Υπέροχα Πλάσματα” στο instagram πήρε την ιστορία μου, την αναπαρήγαγε, δίχως να με ρωτήσει και όταν μίλησα γι’ αυτό, εν τέλει μου έστειλαν ένα πολύ επιθετικό μήνυμα, λες και τους χρωστούσα και χάρη… Οπότε, άσε τη λέξη “διαφορετικό”. Ας το πούμε “ντιγκιντάγκικο” να τελειώνουμε».

Το πλάσμα που εμείς γνωρίσαμε είναι ένα υπέροχο, πανέμορφο νεαρό παιδί που έχει γράψει ένα πραγματικά αξιόλογο, πολύ διαφορετικό απ’ ό,τι έχουμε συνηθίσει, βιβλίο. Μέσα στο οποίο αναφέρει προσωπικά του βιώματα, μα με ένα φαντασιακό τρόπο, όπου το τραγικό μπλέκει τόσο με την πραγματικότητα όσο και με την υπέρβασή της. «Μου αρέσει πολύ όταν δεν είμαι εγώ, όλα είναι πολύ καλύτερα έτσι», γράφει. «Τους ελαττωματικούς θα τους αφήσουν να ζήσουν, αλλά θα τους κρατήσουν για ανταλλακτικά», συνεχίζει στο βιβλίο.

«Ξεκίνησα να γράφω το “Ελαττωματικό αγόρι”, λίγο πριν τελειώσουν τα χρήματα για την υποτροφία του διδακτορικού μου. Επέστρεψα Ελλάδα, καθώς το Λονδίνο είναι πανάκριβο και νόμιζα πως σε τρεις μήνες θα το ‘χω γράψει. Ωστόσο μου πήρε πολύ περισσότερο, γιατί το δούλεψα πολύ. Για παράδειγμα, το βιβλίο έχει ένα σχεδόν ευχάριστο τέλος, καθώς έχω βαρεθεί τις ιστορίες για δυστυχισμένους πούστηδες και μόνο. Λες και είμαστε μόνο για να παίρνουμε τον ρόλο του θύματος. Γι’ αυτό κι εγώ έβαλα στο τέλος μια από μηχανής θεότητα, μια δασκάλα, που μου λέει όσα θα ‘θελα ν’ ακούσω. Φυσικά, ποτέ δεν υπήρξε τέτοια δασκάλα. Όλο το βιβλίο είναι μια προσπάθεια να ξαναδώ το παρελθόν μου με περισσότερο χιούμορ και ανοιχτότητα (κάτι που δεν είχα ποτέ ως παιδί και έφηβος) και κάπως έτσι να το ξορκίσω κιόλας. Για το αν έχει επέλθει η κάθαρση δεν ξέρω… Είμαι ΟΚ, αλλά όταν ο άλλος ακόμη σε ρωτάει “με 50 ευρώ έρχεσαι;” ενώ έχεις μόλις τελειώσει την παράστασή σου, δεν το λες και “κάθαρση”».

Η Sam γεννήθηκε και μεγάλωσε σε μια επαρχιακή πόλη στη Β. Ελλάδα. Όπου ο συντηρητισμός καλά κρατεί, έως και τα τώρα: «Δεν είμαστε όλοι οι queer το ίδιο. Δεν είμαστε όλοι οι γκέι το ίδιο. Aλλο να μεγαλώνεις σε μια κλειστή κοινωνία της επαρχίας, από γονείς μικροαστούς και να μην έχεις καμία απολύτως στήριξη κι άλλο να έχεις πατέρα τραπεζίτη, ας πούμε, ή να ‘χεις μεγαλώσει σε μια μεγαλούπολη στο εξωτερικό ή σε ιδιωτικά σχολεία, που τα παιδιά που σου κάνουν bullying να παίρνουν αποβολή ή έστω να έχεις στήριξη από την οικογένειά σου. Όλες αυτές τις περιπτώσεις τις έχω γνωρίσει και δεν έχουμε καθόλου κοινά βιώματα. Μπορούν να σου φερθούν και με χυδαίο τρόπο μάλιστα, καθώς είναι άτομα που το μόνο queer πάνω τους είναι ότι έχουν μαλώσει δυο φορές με τη μητέρα τους επειδή δεν τα αποδέχεται πλήρως! Εγώ θέλησα να δώσω κάτι άλλο μέσα από το βιβλίο μου: να θέσω την ταξικότητα στο προσκήνιο, να δείξω πώς είναι, ενώ τρως ξύλο από τους συμμαθητές σου, την ίδια στιγμή ακόμα και οι δάσκαλοι να σου λένε “καλά μωρέ, κι εσύ μην κάνεις και τόσο σα γυναίκα!”. Ή “φέρσου πιο αντρίκεια”... Παρόμοιες καταστάσεις βίωσα και ως ενήλικη. Ας πούμε, ξαναείδα τον Κώστα, που με είχε κακοποιήσει ως παιδί, όταν ήμουν στο πατρικό μου και παρήγγειλα μια πίτσα. Ο Κώστας ήταν ο ντελιβεράς. Με αναγνώρισε αλλά είπε μόνο ένα “γεια”. Για μένα ήταν και αυτό ένα σοκ. Η οικογένειά του είχε και έχει λεφτά, έχουν και ένα σουπερμάρκετ και μάλιστα η μητέρα μου δεν πήγαινε να ψωνίσει από εκεί, αλλά κάποια στιγμή μού λέει “γιατί να μην ψωνίζουμε από εκεί; Αφού δίκιο είχαν – αδερφή είσαι”.

»Είμαι αδερφή, ναι. Το λέω έτσι, γιατί ακριβώς έτσι με έλεγαν μικρό συνέχεια και παλαιότερα με ενοχλούσε πάρα πολύ. Μου δενόταν το στομάχι κόμπος. Το ίδιο αισθανόμουν και σαν άκουγα να λένε, βλέποντας κάποιον στην τηλεόραση, “δες την αδερφή!” ή “δες την πουστάρα”». Επιβίωσα όμως αυτής της κατάστασης και πλέον δέχομαι τη λέξη ως παράσημο αυτής της διαδικασίας επιβίωσης».

«Είναι δύσκολο να υπάρξεις έξω από το σύστημα και πες το όπως θες: καπιταλιστικό, απάνθρωπο, όπως θες. Δεν είναι τυχαίο ότι σε κάθε κοινότητα υπάρχουν πατριαρχικές δομές. Ακόμα και σε όσες τη μάχονται. Είναι σχεδόν ζήτημα επιβίωσης. Εκτός αν αλλάξει το σύστημα και γίνω η Sailor Moon και καταστρέψω τον καπιταλισμό. Προσώρας, πώς μποϊκοτάρεις ένα σύστημα όταν δεν έχεις πού αλλού να πας;», μας λέει. Και συνεχίζει με μια ιστορία που ακούγεται απίστευτη για το 2022, ωστόσο μόνο απίστευτη δεν είναι: «Μιλάμε για ακραίες καταστάσεις: Μια φίλη στη Θεσσαλονίκη είναι δασκάλα και κάνει ιδιαίτερα μαθήματα για να ζήσει. Ζει από τη δουλειά της και δεν τα βγάζει εύκολα πέρα, όπως οι περισσότεροι της γενιάς μας. Μια μαθήτριά της τής είπε πως την κοροϊδεύουν στο σχολείο, γιατί έχει αξύριστες μασχάλες. Είναι μικρή, ανήλικη, μαθήτρια. Και η φίλη μου προσπάθησε να της πει να αποδέχεται το σώμα της όπως είναι, κάνοντας μια σοβαρή συζήτηση για παρόμοια ζητήματα μαζί της. Το αποτέλεσμα ήταν οι γονείς της μικρής να την απολύσουν και να την απειλήσουν με μήνυση γιατί “διαφθείρει” την κόρη τους! Η κοπέλα δεν έχει πόρους και δεν προχώρησε το θέμα περαιτέρω, αν και θα μπορούσε. Είναι δηλαδή και ταξικό το ζήτημα της δράσης και της διεκδίκησης».

«Όσον αφορά τη χώρα μας, προσωπικά ποτέ δεν αισθάνθηκα ασφαλής εδώ ως queer άτομο και έκανα ό,τι μπορούσα για να φύγω όσο το δυνατόν γρηγορότερα. Ως αποτέλεσμα, τελείωσα πρώτη τη σχολή μου για να μπορέσω να πάρω υποτροφίες και να φύγω, δεδομένου ότι είμαι φτωχιά και οι γονείς μου προέρχονται από αγροτικές οικογένειες. Έκτοτε, δεν έχω κοιτάξει ιδιαίτερα πίσω. Με τις λίγες κλεφτές ματιές που ρίχνω πάντως, δεν βλέπω να αλλάζουν αρκετά γρήγορα τα πράγματα για εμένα. Γι’ αυτό και εξακολουθώ να μένω Λονδίνο.

«Πάντως αισθάνομαι ότι στην Ελλάδα ο κόσμος είναι που θα φέρει την αλλαγή ως προς τα queer θέματα και όχι οι πολιτικοί. Και ως παιδί των social media έχω ιδιαίτερη πίστη στον κόσμο του tiktok, του instagram, του facebook. Ελπίζω με τη δράση μου και το “Ελαττωματικό αγόρι” να έχω βοηθήσει κι εγώ ως προς αυτό το ζήτημα, έστω και λίγο».

[email protected]

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΝΗΣΙΔΕΣ
«Η τέχνη είναι λύσεις, ορίζοντας, αναπνοή»
Στο νέο του βιβλίο ο Δημήτρης Παναγιωτάτος μας ανοίγει την πόρτα στον μαγικό κόσμο της τέχνης αναλύοντας τα τεχνουργήματα που επηρέασαν την δική του ματιά και σκέψη.
«Η τέχνη είναι λύσεις, ορίζοντας, αναπνοή»
ΝΗΣΙΔΕΣ
Ο Μπάουμαν τα έλεγε...
Δεν θα το κρύψω: είναι από τους αγαπημένους μου φιλοσόφους. Ισως γιατί ο Ζίγκμουντ Μπάουμαν περιέγραψε από πολύ νωρίς και με μεγάλη σαφήνεια, σχεδόν επιστημονική (κι ας ήταν κοινωνιολόγος), τα όσα ζούμε σήμερα.
Ο Μπάουμαν τα έλεγε...
ΝΗΣΙΔΕΣ
Παράνομος ταξιδιώτης
Ο Σαχράμ Χοσραβί περιγράφει τις περιπλανήσεις του σε Ιράν, Αφγανιστάν, Πακιστάν, Ινδία έως να καταλήξει στη Σουηδία.
Παράνομος ταξιδιώτης
ΝΗΣΙΔΕΣ
Οι μαθηματικοί
Το βιβλίο του Ερικ Μπελ δίνει στοιχεία για το τι άνθρωποι ήταν αυτοί οι «μεγάλοι μαθηματικοί», από τον Καρτέσιο και τον Νεύτωνα, μέχρι τον Πουανκαρέ.
Οι μαθηματικοί
ΝΗΣΙΔΕΣ
Ανθρωποι που συναντάμε στις διακοπές
Η Πόπι και ο Αλεξ, στο βιβλίο της Εμιλι Χένρι «Ανθρωποι που συναντάμε στις διακοπές», συμφωνούν να κάνουν μία περιπετειώδη εβδομάδα διακοπών ανακαλύπτοντας νέα πράγματα και συνθήκες.
Ανθρωποι που συναντάμε στις διακοπές

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας