• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    30°C 28.9°C / 30.7°C
    4 BF
    42%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 25.6°C / 31.0°C
    2 BF
    65%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    32°C 28.8°C / 32.1°C
    2 BF
    45%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    27°C 26.9°C / 26.9°C
    1 BF
    47%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 26.9°C / 29.1°C
    4 BF
    61%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    28°C 25.7°C / 29.0°C
    2 BF
    60%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.0°C / 25.4°C
    2 BF
    38%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    31°C 30.7°C / 30.7°C
    1 BF
    38%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 25.8°C / 29.3°C
    4 BF
    62%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.1°C / 25.9°C
    4 BF
    61%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 26.8°C / 27.4°C
    4 BF
    57%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 26.8°C / 27.7°C
    2 BF
    51%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 26.9°C / 26.9°C
    3 BF
    100%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 28.4°C / 28.9°C
    0 BF
    51%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    30°C 27.8°C / 29.9°C
    2 BF
    46%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 26.6°C / 26.8°C
    3 BF
    48%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    30°C 29.5°C / 30.3°C
    2 BF
    34%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 25.3°C / 27.7°C
    2 BF
    57%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    27°C 25.7°C / 28.3°C
    2 BF
    81%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.6°C / 24.6°C
    1 BF
    60%

Νικόλαος Γύζης/Η Ιστορία (1892)

https://el.wikipedia.org
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η σωστή πλευρά της Ιστορίας

  • A-
  • A+
Εχει πολλές πλευρές η Ιστορία και, ακόμα περισσότερο, κάποιες από αυτές είναι λάθος, ενώ οι άλλες ορθές;

Μία από τις μεγαλύτερες ανοησίες, που εκφέρεται μάλιστα από επίσημα χείλη σε ολόκληρο το πολιτικό φάσμα, είναι η περιβόητη φράση «σωστή πλευρά της Ιστορίας» – λες και υπάρχει λανθασμένη.

Τώρα τελευταία χρησιμοποιείται κατά κόρον από αυτούς που καταδικάζουν (και δικαίως) τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, κάνοντας όμως τουμπεκί ψιλοκομμένο για όλες τις ιμπεριαλιστικές αγριότητες της Δύσης και των δορυφόρων της: αν αρχίσουμε τώρα να μιλάμε για την Παλαιστίνη, την Υεμένη ή τη Σερβία, θα ξημερώσουμε.

Ολοι αυτοί βεβαιώνουν πως η Ελλάδα ήταν και είναι στη σωστή πλευρά της Ιστορίας, εννοώντας πως ευτυχώς η πατρίδα μας παραμένει ένα εξάρτημα του νικηφόρου ευρωατλαντισμού. Μάλλον αυτό είχε στο μυαλό του ο πρωθυπουργός, όταν πρόσφατα δήλωσε, κατά τη διάρκεια της επίσημης επίσκεψής του στις ΗΠΑ απευθυνόμενος στον πρόεδρο Τζο Μπάιντεν, πως «ήμασταν πάντα μαζί στη σωστή πλευρά της Ιστορίας».

Απέναντί τους, οι άλλοι, που θεωρούν πως εκείνοι βρίσκονται στη σωστή πλευρά της Ιστορίας. Ο Δημήτρης Κουτσούμπας, ας πούμε, ο γενικός γραμματέας του ΚΚΕ, είχε δηλώσει για την επέτειο της 25ης Μαρτίου: «Η Επανάσταση του 1821, ως γνήσιο τέκνο της εποχής της, διδάσκει ότι η “σωστή πλευρά της Ιστορίας” είναι αυτή που κινεί τον τροχό της κοινωνικής εξέλιξης προς τα μπρος, είναι ο δίκαιος αγώνας των καταπιεσμένων...». Αναρωτιέμαι εάν το ΚΚΕ ήταν επίσης στη σωστή πλευρά της Ιστορίας όταν δικαιολογούσε την εισβολή των Σοβιετικών στην Τσεχοσλοβακία και το Αφγανιστάν.

Προφανώς, ο καθένας ανακηρύσσει ως σωστή πλευρά της Ιστορίας τη δική του θέση. Εχει όμως πολλές πλευρές η Ιστορία και, ακόμα περισσότερο, κάποιες από αυτές είναι λάθος, ενώ οι άλλες ορθές; Για να δούμε τι μας λέει επ’ αυτού η ίδια η λέξη.

Λοιπόν, το Λεξικό της Νέας Ελληνικής Γλώσσας είναι σαφές: ο αρχαίος όρος «ιστορία» προέρχεται από το «ίστωρ» (ο γνώστης, ο κριτής) που ετυμολογείται από το ρήμα «οίδα», δηλαδή «γνωρίζω». «Ιστορώ» σήμαινε «αναζητώ πληροφορίες, επιδιώκω τη γνώση», συνεπώς η αρχική σημασία της λέξης είναι η γνώση που προκύπτει από την επιστημονική έρευνα των πληροφοριών.

Σιγά σιγά ο όρος εξελίσσεται εννοιολογικά: φτάνει να σημαίνει την επιστημονική και συστηματική παρατήρηση και την αναζήτηση της γνώσης, δηλαδή την επιστήμη, σε αντίθεση με τη μυθολογία. Από εκεί πάμε στη γραπτή αναφορά σε αποκτηθείσες γνώσεις για πρόσωπα, πράγματα και γεγονότα του παρελθόντος, όχι όμως μόνο ως απλή αφήγηση, αλλά πάντα και ως έρευνα των σχέσεων αιτίου και αιτιατού που γέννησαν αυτά τα γεγονότα.

Αυτό μας λέει πως η Ιστορία δεν έχει πολλές πλευρές – μία είναι η πλευρά της, αυτή της συλλογής πληροφοριών και της επιστημονικής επεξεργασίας τους. Η Ιατρική ή η Φυσική έχουν σωστή και λάθος πλευρά; Η επιστήμη της Ιστορίας δεν είναι κάποια άποψη, δεν είναι κάποια ηθική, ώστε να είμαστε εμείς στη σωστή πλευρά και να κατακεραυνώνουμε τους άλλους που είναι απέναντι, στη λάθος και ανήθικη, εσφαλμένη πλευρά.

Εκτός κι αν δεν μιλάμε για την επιστήμη της Ιστορίας, με γιώτα κεφαλαίο, αλλά για την ιστορία, που μπορεί να είναι πλαστή διήγηση, μύθος, σύμφωνα με το Μείζον Ελληνικό Λεξικό, ή γεγονός, υπόθεση, περιπέτεια, ιδιαίτερα ερωτική, ή ενόχληση, μπλέξιμο. «Τι ιστορίες για αγρίους μού λες τώρα», λέμε, και τότε, ναι, μπορεί ο συνομιλητής μας να μην είναι στη σωστή πλευρά της ιστορίας.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΝΗΣΙΔΕΣ
Μία απ’ όλα - με ή χωρίς;
Ως ρεύμα ο μεταμοντερνισμός ξεκίνησε ήδη γύρω στο 1920 κυρίως μέσα από τη μουσική, για να φτάσει στην πλήρη δόμησή του μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο.
Μία απ’ όλα - με ή χωρίς;
ΑΝΟΧΥΡΩΤΗ ΠΟΛΗ
1922: 100 χρόνια από το έτος μηδέν της νεοελληνικής λογοτεχνίας
Το 1922 δεν είναι απλώς η χρονολογία της καταστροφής της Σμύρνης. Είναι η χρονολογία που επαναπροσδιορίστηκε το συλλογικό φαντασιακό.
1922: 100 χρόνια από το έτος μηδέν της νεοελληνικής λογοτεχνίας
ΝΗΣΙΔΕΣ
Η ανατομία της φρίκης
Χωρίς τη μνήμη τι θα ήταν η ζωή μας; Ενα απέραντο κενό, ένας απόλυτος θάνατος. Η μνήμη μάς κρατάει ουσιαστικά ζωντανούς
Η ανατομία της φρίκης
ΝΗΣΙΔΕΣ
Mathesis: ευτυχώς υπάρχει ακόμη
Ο νέος κύκλος μαθημάτων από το Κέντρο Ανοιχτών Διαδικτυακών Μαθημάτων ξεκίνησε λίγο πριν από τις γιορτές των Χριστουγέννων, με δύο νέα μαθήματα και τρεις επαναλήψεις.
Mathesis: ευτυχώς υπάρχει ακόμη
ΝΗΣΙΔΕΣ
Περί Μυστηριακού και Λογικού
Η πολιτισμική εξέλιξη μείωσε δραστικά την ερμηνευτική ισχύ του μυστηριακού χώρου που αντιδρά με μεταφυσικές και θεϊστικές παρεμβάσεις στην επιστήμη.
Περί Μυστηριακού και Λογικού

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας