• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    33°C 31.2°C / 34.0°C
    4 BF
    33%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    33°C 31.0°C / 34.9°C
    3 BF
    42%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    33°C 33.0°C / 36.5°C
    3 BF
    51%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    34°C 33.9°C / 33.9°C
    3 BF
    33%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    31°C 30.7°C / 30.9°C
    4 BF
    42%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    34°C 31.8°C / 34.0°C
    2 BF
    36%
  • Κοζάνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    30°C 30.1°C / 32.6°C
    2 BF
    29%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    36°C 35.7°C / 35.7°C
    3 BF
    26%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 27.7°C / 31.0°C
    5 BF
    55%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    28°C 26.2°C / 27.9°C
    4 BF
    61%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    29°C 28.8°C / 29.4°C
    4 BF
    48%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    30°C 29.7°C / 31.2°C
    2 BF
    45%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    29°C 28.9°C / 28.9°C
    2 BF
    89%
  • Λάρισα
    Σποραδικές νεφώσεις
    34°C 32.9°C / 33.9°C
    0 BF
    29%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    35°C 31.5°C / 35.5°C
    3 BF
    33%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    31°C 30.8°C / 30.8°C
    3 BF
    45%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    33°C 31.4°C / 35.4°C
    4 BF
    24%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    30°C 30.3°C / 30.3°C
    3 BF
    45%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    33°C 31.7°C / 34.4°C
    3 BF
    45%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    33°C 33.0°C / 33.0°C
    0 BF
    29%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ο Τίτος Πατρίκιος και οι ερωτικές εξορίες της ποίησης

  • A-
  • A+
Νέα μυστικά μοιράζονται οι άνθρωποι. Και ο έρωτας φυσικός αυτουργός.

Ο λιτός και πυκνός λόγος του Πατρίκιου στη συλλογή του «Λυσιμελής Πόθος» γίνεται ο ξεναγός μας στα δύσβατα τοπία του έρωτα μέσα από τους δρόμους του κορμιού και τα μονοπάτια του πόθου. Με την επιμονή ενός παθιασμένου φυσιοδίφη ταξιδεύει στη γη που επαγγέλλεται την κυριολεξία ενός θαύματος, αναζητώντας μέσα στη μεγάλη δίψα του έρωτα να βρει νερό στα άνυδρα πηγάδια.

...
έφερες ξανά τη γη μου
έφερες ξανά τη γλώσσα μου
έφερες πάλι τη ροή του χρόνου
έφερες ξανά την πόλη μου
έφερες πάλι το όνειρο.

Ξανά και ξανά ο ποιητής απευθύνεται στη γυναίκα και κατονομάζει πάλι τα στοιχεία του κόσμου του, τη γη, τη γλώσσα, τον χρόνο, την πόλη, τα όνειρα, όλα αυτά που του επιστρέφονται σαν αντίδωρο στο κατώφλι μιας νέας ποιητικής μέρας.

Σ’ αυτές τις διαδρομές των τραυματισμένων αισθημάτων και στις περιπλανήσεις της ερωτικής ανάστασης, ο πόθος εναλλάσσεται με την πίκρα, η επιθυμία με την παραίτηση, η μοναξιά με την αμοιβαιότητα, η εγγύτητα με την απομάκρυνση, οι φωνές της νύχτας με τις εκκωφαντικές σιωπές της μέρας.

Ναυαγός στις λεωφόρους των έρημων πόλεων και στις υγρές κάμαρες, φυγάς στους μεγάλους δρόμους του ξενιτεμού, εξόριστος στα πέτρινα νησιά του σωφρονισμού, ο ποιητικός λόγος νοσταλγεί την πατριδογνωσία του κορμιού, την πανίδα και τη χλωρίδα της σάρκας, την ανθοφορία των σωμάτων.

Σαν ξεθωριασμένη φωτογραφία χάνεται η μνήμη, η εικόνα του αγαπημένου προσώπου σβήνει, άλλοτε μακρινή και απρόσιτη, άλλοτε ζυγώνει κοντινή, τρυφερή και οικεία.

Παγιδευμένα στα σταυροδρόμια των ανθρώπων, στις δυστοπίες της νύχτας και στις εφημερίες του έρωτα, τα συναισθήματα μεταβάλλονται σε ανάμνηση και τανάπαλιν, σαν σε θολό καλειδοσκόπιο, εκεί όπου όλα μεταλλάσσουν κάθε στιγμή τα περιγράμματά τους.

Ερείπια των πόλεων, ερείπια των ερώτων, ερείπια των ανθρώπων. Στις ασφάλτους των μεγάλων πολύβουων δρόμων, στην παγερή σιωπή στα ξερονήσια της υπομονής και της ελπίδας, ο ποιητής χάνεται στον χρόνο, ανιχνεύει τις πληγές και τις χαρακιές στο γυμνό, απροστάτευτο σώμα, αναγνωρίζει τα βαθιά σημάδια στην αφιλόξενη γη και ακολουθεί τα ίχνη που άφησαν τα βήματα όσων περπάτησαν πριν απ’ αυτόν στον ίδιο χέρσο και σκοτεινό τόπο.

Ομως με το πρώτο σμίξιμο των ματιών, με την πρώτη τυχαία θωπεία, σαν από θαύμα βγαίνουν καινούργια λόγια από το στεγνό στόμα. Τα ναυαγισμένα αισθήματα αναθαρρούν ξαφνικά και ζωντανεύουν τις μακρινές αναμνήσεις, αναμνήσεις σβησμένες μέσα στου χρόνου το τίποτα.

Η νέα αστραφτερή μέρα φανερώνει και ξαναζωντανεύει μέσα από τα ερείπια τις παλιές, θαμμένες, εύθραυστες λέξεις που βγαίνουν τώρα πάλι στο φως.

Νέα μυστικά μοιράζονται οι άνθρωποι. Και ο έρωτας φυσικός αυτουργός.

Ενα αιφνίδιο άγγιγμα είναι αρκετό για να ξαναγεννηθεί η γεύση μιας στιφής χαράς, να ξαναζεσταθούν από την αρχή οι χαμένες, ακυρωμένες ελπίδες.

Ο έρωτας επανεφευρίσκει τον έρωτα.

Και ο κόσμος μέσα από το ερωτικό σκίρτημα, μέσα από την αποκάλυψη του άλλου κορμιού, μέσα από τα απροσποίητα νεύματα, μέσα από τις σιωπηλές συνέργειες των σωμάτων, μεταμορφώνεται σε κάτι γήινο, σε απτή ύλη, σε πέτρα, σε χώμα, σε φεγγάρι, σε θάλασσα.

Ολα γίνονται φύση και μέσα από ένα συμπαντικό αίσθημα η αγάπη σαν ξαφνική μπόρα ξεπλένει το πρόσωπο του ποιητή και ο άνεμος σαρώνει τη σκόνη των αιώνων από πάνω του.

Αποκαθαρμένοι από καθετί ψεύτικο, χαμένοι στην επικράτεια μιας νέας ηδονής, οι ψυχικά άστεγοι, οι ασθενείς και οδοιπόροι του έρωτα διαχέονται ο ένας μέσα στον άλλον σ’ ένα μακρύ ταξίδι από το αγρίμι ώς τον άνθρωπο, αναζητώντας τον παράδεισο στη στροφή του δρόμου.

Οι ανοιχτοί δρόμοι έχουν γίνει για τα βήματά τους.

*Ομότιμος καθηγητής ΑΣΚΤ


Την Τετάρτη 25 Μαΐου εγκαινιάζεται στο Σπίτι της Κύπρου η έκθεση του Γιάννη Ψυχοπαίδη «Ερως Πόλεμος».

Πρόκειται για ένα εικαστικό αφιέρωμα στον ποιητή Τίτο Πατρίκιο και στην ποίησή του. Ο Πατρίκιος κλείνει τον Μάιο τα 94 χρόνια του και συνεχίζει, πάντα νέος και πάντα παραγωγικός, τη δημιουργική του πορεία μέσα στη ζωή και την ποίηση.

Από την ποίηση αυτού του σημαντικού ποιητή είναι εμπνευσμένα τα 24 έργα του Γ. Ψυχοπαίδη που εκτίθενται στο Σπίτι της Κύπρου, έργα που θα πλαισιωθούν από τον κύκλο των 34 εικαστικών πορτρέτων των ποιητών, Ελλήνων και ξένων, που σημάδεψαν το ποιητικό τοπίο τούς δυο τελευταίους αιώνες.

Στην έκθεση-εκδήλωση θα παρουσιαστεί και η έκδοση «Ερως Πόλεμος» από τις εκδόσεις Πατάκη, με κείμενα του Γ. Ψυχοπαίδη, με επιλεγμένα ποιήματα του Πατρίκιου και με όλα τα έργα που θα παρουσιαστούν στην έκθεση.


📌 Η έκθεση του Γιάννη Ψυχοπαίδη «Ερως Πόλεμος - 24 εικόνες πάνω στην ποίηση του Τίτου Πατρίκιου μαζί με 34 πορτρέτα-πρόσωπα της ποίησης» θα εγκαινιαστεί την Τετάρτη 25 Μαΐου στις 7.30 μ.μ. στο Σπίτι της Κύπρου, Ξενοφώντος 2Α, 10557 Αθήνα. Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 17 Ιουνίου 2022

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΝΗΣΙΔΕΣ
«Μήπως η ζωή δεν είναι ασυνάρτητη;»
Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Νίκου Εγγονόπουλου παρουσιάζεται στο Ίδρυμα Θεοχαράκη με τίτλο «Ο Ορφέας του Υπερρεαλισμού».
«Μήπως η ζωή δεν είναι ασυνάρτητη;»
ΝΗΣΙΔΕΣ
Ζωγράφος με αφορμή την πανδημία
Η Myro Gallery υποδέχθηκε ως πρωτοεμφανιζόμενο καλλιτέχνη τον Γιώργο Μπότσκαρη δίνοντάς του έναν χώρο, τον οποίο γέμισε με πίνακες από τις ταξιδιωτικές του εντυπώσεις στις εξωτικές χώρες.
Ζωγράφος με αφορμή την πανδημία
ΝΗΣΙΔΕΣ
Η έκρηξη του χρώματος
Η νέα έκθεση του Μαρκ Χατζηπατέρας παρουσιάζεται στην γκαλερί A. Antonopoulou Art από Πέμπτη 27/01 έως και 19 Μαρτίου καλώντας μας να τον ανακαλύψουμε.
Η έκρηξη του χρώματος
ΝΗΣΙΔΕΣ
Το δραματικό κιαροσκούρο στη ζωή και τη φύση
Στη νέα έκθεση για τον John Constable ανακαλύπτουμε τα 12 τελευταία χρόνια της καριέρας του που χαρακτηρίζονται από ελεύθερες και εκφραστικές πινελιές μέσα από τους πίνακές του.
Το δραματικό κιαροσκούρο στη ζωή και τη φύση
ΝΗΣΙΔΕΣ
Ωδή στους «Πατατοφάγους»
Η έκθεση που προσφέρει το Μουσείο Βαν Γκογκ είναι μια ωδή στο διάσημο έργο «Οι Πατατοφάγοι» που ολοκλήρωσε ο ζωγράφος ενώ ζούσε στη Nuenen.
Ωδή στους «Πατατοφάγους»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας