• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 21.4°C / 25.6°C
    3 BF
    54%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    24°C 21.3°C / 24.5°C
    2 BF
    78%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    24°C 21.0°C / 23.8°C
    0 BF
    70%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    19°C 18.9°C / 18.9°C
    0 BF
    72%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 19.1°C / 20.9°C
    0 BF
    83%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    23°C 20.7°C / 23.2°C
    1 BF
    62%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    18°C 18.4°C / 19.5°C
    2 BF
    59%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.6°C / 22.6°C
    1 BF
    63%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    24°C 22.7°C / 24.7°C
    5 BF
    65%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 20.1°C / 23.9°C
    3 BF
    60%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.8°C / 24.9°C
    4 BF
    60%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.6°C / 24.6°C
    2 BF
    70%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    24°C 24.5°C / 24.5°C
    2 BF
    71%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 19.9°C / 21.2°C
    0 BF
    88%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    24°C 20.5°C / 24.4°C
    0 BF
    62%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 23.8°C / 24.8°C
    2 BF
    59%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 20.8°C / 25.4°C
    0 BF
    60%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    21°C 21.1°C / 21.1°C
    2 BF
    67%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    22°C 20.7°C / 23.9°C
    2 BF
    91%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    19°C 19.1°C / 19.1°C
    2 BF
    70%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ενας συλλέκτης στιγμών

  • A-
  • A+
Στιγμιότυπα της σημειολογίας των καρτ ποστάλ, στο φυσικό και δομημένο περιβάλλον των πόλεων.

Τέσσερις πόλεις αποτελούν πεδίο μιας ατομικής-προσωπικής ιχνηλάτησης αλλά και αντικείμενο μιας ταξιδιωτικής εξερεύνησης. Ο συγγραφέας του βιβλίου «Στους κόλπους των πόλεων» συλλαμβάνει θραυσματικές εικόνες τεσσάρων πόλεων και παρουσιάζει μικρά στιγμιότυπα ζωής στην αιχμή μιας αστραπής, όπως αναδεύεται στο βλέμμα του η κάθε πόλη, στην πολυδιάστατη πρισματική ιδιοτυπία της.

Καταγράφεται υπαινικτικά η εντύπωση και το –όχι κατ’ ανάγκη ωραιοποιημένο– αποτύπωμα των πόλεων σ’ αυτήν την περιδιάβαση: Θεσσαλονίκη, Βερολίνο, Ζυρίχη, Αλεξάνδρεια.

Πόλεις και άνθρωποι: δρόμοι, κτίρια, κάστρα, μουσεία, καταστήματα, αγορές, χαρακτηριστικά του τοπίου, φυσικές ομορφιές, συμπεριφορές, ιδιοσυγκρασίες, αρχιτεκτονική, αισθητική, αποτελούν ερεθίσματα και αφορμές για περιγραφή τύπων και εικόνων.

Η ιστορία και η πολυπολιτισμικότητα της Θεσσαλονίκης και της Αλεξάνδρειας, η προκυμαία της Κορνίς, εκκλησίες, τζαμιά, συναγωγές, συνοικίες, ξενοδοχεία, μνημεία, σταθμοί, λεωφορεία, το αρχαιολογικό μουσείο, μυρωδιές, φαγητά και γλυκά, θόρυβοι, ήχοι και φωνές, η θάλασσα, οι φοίνικες, ο αέρας, η λίμνη της Ζυρίχης, αντιδράσεις και νοοτροπίες ανθρώπων στην καθημερινότητα του παρόντος και στις παιδικές αναμνήσεις της ζωής του παρελθόντος, όπως το πρώτο ταξίδι με τρένο, αλλά και δρόμοι, αποβάθρες, μπαρ, κτίρια, προσόψεις πολυκατοικιών και τα γκράφιτι του Βερολίνου, οι αλλαγές στο πέρασμα του χρόνου, καταγράφονται σε εναλλαγές πρωτοπρόσωπης και τριτοπρόσωπης αφήγησης, Η αύρα των πόλεων, το στίγμα της αισθητικής, εμφανίσεις, ενδυμασίες, επαγγέλματα, αυτοκίνητα, ζώα, η τουριστική βιτρίνα και τα υποβαθμισμένα μέρη, δίνονται με λεπτές παρατηρήσεις και κριτική ματιά σε μικρά συνοπτικά κείμενα.

Λαοί και εθνολογικές ομάδες, μικροϊστορίες ανθρώπων στο ταξικό τους πλαίσιο, καθημερινές συνήθειες, χαρακτηρολογικές συμπεριφορές, δραστηριότητες, αθροίζουν υποσημειώσεις χαρακτηριστικών και αντιπροσωπευτικών εικόνων ζωής, στιγμιότυπα της σημειολογίας των καρτ ποστάλ, στο φυσικό και δομημένο περιβάλλον των πόλεων.

Οι περιγραφές είναι καίριες σαν το περίγραμμα μιας ζωγραφιάς που συνέχει στη λεπτομέρεια την ουσία του θέματος προς απεικόνιση, ή μιας φωτογραφίας που αποτυπώνει μια φευγαλέα και ανεπαίσθητη κίνηση σε μια κρυστάλλωση του χρόνου. Συγκρίσεις, αναλογίες, διαπιστώσεις, συμπεράσματα, δίνονται με έναν τρόπο ζωηρό και ταυτόχρονα επιδραστικό ως προς το νόημα της περιγραφής τους.

Ο συγγραφέας, ένας εξασκημένος παρατηρητής, περιπατητής και ταξιδιώτης, περιδιαβαίνει τις πόλεις ως περιπλανώμενος συλλέκτης στιγμών, άλλοτε ορατός κι άλλοτε σαν αόρατος – ξένος. Ζυγιάζεται κρατώντας σημειώσεις στην ταυτοχρονία εξέλιξης και στη διαδικασία ολοκλήρωσης του ταξιδιού του, δίνοντας την εντύπωση ενός περιηγητή-δημοσιογράφου-χρονικογράφου-επισκέπτη, καταγραφέα σημαντικών και ασήμαντων στιγμών στην τυχαιότητα μιας σύμπτωσης. Με έναν λακωνικό τρόπο έκφρασης αποτυπώνεται το αποσπασματικό ή συνολικό πεδίο συνάντησης, ως σημείο εκκίνησης: αφετηρία σκέψεων και έκφραση αισθημάτων.

Ο παρατηρητής είναι και παρατηρούμενος, αφού οι αντιδράσεις του καταγράφονται σε τρίτο πρόσωπο από τον ίδιο που βυθίζει το βλέμμα του στους άλλους και ταυτοχρόνως στον εαυτό του έτσι όπως τον βλέπει να κινείται στους δρόμους, στο τοπίο των πόλεων, συνομιλώντας με τη συνοδό του ή παρακολουθώντας και τον εαυτό του, μέσα στο πλήθος των ανθρώπων, μέρος ενός ευρύτερου συνόλου, σε μια εναργή συνδιαλλαγή και επικοινωνία αλληλεπίδρασης.

«Το πάθος είναι κακό», λέει ο κάτοικος της Ζυρίχης.
«Θάρρος για το πάθος», αποκρίνεται ο Βερολινέζος.
«Δίχως πάθος δεν υπάρχει ζωή», λέει ο Θεσσαλονικιός.

*Ποιήτρια, φιλόλογος


Τη σελίδα αυτήν δεν τη φτιάχνουν επαγγελματίες κριτικοί βιβλίου. Γράφεται από αναγνώστες που απευθύνονται σε αναγνώστες για να τους μιλήσουν για κάποιο βιβλίο που τους συνεπήρε. Αν θέλετε να μοιραστείτε όσα νιώσατε διαβάζοντας ένα βιβλίο, στείλτε το κείμενό σας (το πολύ 700 λέξεις) στο smatzorou @efsyn.gr

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΝΗΣΙΔΕΣ
Δημήτρης Παναγιωτάτος: «Μπορεί η τέχνη ν’ αλλάξει τον κόσμο;»
Μέσα σε 200 σελίδες ανασυνθέτει όλα εκείνα τα στοιχεία, κρυμμένα στον φακό του σκηνοθέτη ή στο μυαλό του συγγραφέα, τα οποία μπορούν να απαντήσουν στο ερώτημα που θέτει στον τίτλο του βιβλίου.
Δημήτρης Παναγιωτάτος: «Μπορεί η τέχνη ν’ αλλάξει τον κόσμο;»
ΝΗΣΙΔΕΣ
«Εγραψα για την οικογένειά μου με θάρρος, ενσυναίσθηση και νηφαλιότητα»
Με αφορμή το νέο της μυθιστόρημα, η Ρέα Γαλανάκη μας μιλά για το έργο αλλά και για τόπους και πρόσωπα που έπρεπε να προσκαλέσει η μνήμη στο συγγραφικό εργαστήρι.
«Εγραψα για την οικογένειά μου με θάρρος, ενσυναίσθηση και νηφαλιότητα»
ΝΗΣΙΔΕΣ
Σιμωνίδεια αφηγήματα προς τη μεριά του αφρισμένου πελάγου
Η έννοια της παραποίησης και της επισφάλειας βρίσκεται στον θεματικό πυρήνα της νουβέλας και εξακτινώνεται και στα τέσσερα (επίσης ασαφώς παρουσιαζόμενα ως προς τα όριά τους) χρονικά επίπεδα που την αρθρώνουν.
Σιμωνίδεια αφηγήματα προς τη μεριά του αφρισμένου πελάγου
ΝΗΣΙΔΕΣ
H Ελληνική Επανάσταση και η σημασία της
Στο νέο του βιβλίο ο Αλέξης Ηρακλείδης ασχολείται με τις ελληνοαλβανικές σχέσεις, στο «Βορειο- ηπειρωτικό», στην ελληνική μειονότητα στην Αλβανία και στο ακανθώδες ζήτημα των Τσάμηδων.
H Ελληνική Επανάσταση και η σημασία της
ΝΗΣΙΔΕΣ
Και οι νεκροί ας θάψουν τους νεκρούς τους
Η ίδια η κυριολεξία των λέξεων στο βιβλίο του Αλμπάτη αρκεί για να ενδυναμώσει τα νοήματα, κάτι αρκετά δύσκολο ειδικά στη συγγραφή, καθώς απαιτεί ταλέντο στη γραφή.
Και οι νεκροί ας θάψουν τους νεκρούς τους

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας