• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    32°C 30.1°C / 32.9°C
    4 BF
    40%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    30°C 26.6°C / 32.4°C
    2 BF
    56%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    30°C 29.9°C / 33.2°C
    2 BF
    44%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.9°C / 23.9°C
    0 BF
    57%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    27°C 26.9°C / 30.7°C
    4 BF
    54%
  • Βέροια
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 27.0°C / 29.9°C
    2 BF
    57%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    23°C 23.4°C / 25.6°C
    2 BF
    53%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    33°C 33.5°C / 33.5°C
    1 BF
    31%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 27.8°C / 30.4°C
    4 BF
    51%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    27°C 26.9°C / 27.9°C
    4 BF
    61%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    29°C 28.3°C / 29.4°C
    5 BF
    45%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    29°C 28.5°C / 28.7°C
    3 BF
    61%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    29°C 28.9°C / 28.9°C
    2 BF
    65%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.9°C / 26.8°C
    0 BF
    53%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    31°C 29.5°C / 31.0°C
    1 BF
    40%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    28°C 27.7°C / 28.8°C
    3 BF
    50%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    31°C 29.3°C / 32.7°C
    0 BF
    34%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    29°C 28.3°C / 28.8°C
    2 BF
    63%
  • Κατερίνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    30°C 26.7°C / 30.0°C
    2 BF
    36%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    27°C 26.9°C / 26.9°C
    1 BF
    46%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Γυρίζουμε γύρω από το χρήμα και ξεχνάμε όλα τ’ άλλα

  • A-
  • A+
Ο σκηνοθέτης που ανέβασε στο Rabbithole τη δραματουργική εκδοχή του διηγήματος «Ο τάφος» του Δημήτρη Χατζή ανιχνεύει ομοιότητες της δεκαετίας του ΄50 με σημερινές συμπεριφορές και καταστάσεις.

Με τους ήρωες του Δημήτρη Χατζή (1913-1981), ανθρώπους που ζουν στην άκρια της ανάγκης παλεύοντας να αγγίξουν το ανεκπλήρωτο, καταπιάνεται στη νέα παράστασή του, στο θέατρο Rabbithole, ο Ορέστης Τάτσης.

«Το τέλος της μικρής μας πόλης», μια σπουδαία συλλογή διηγημάτων για τη νεοελληνική πεζογραφία, μπορεί να γράφτηκε στα μέσα του περασμένου αιώνα, χρόνους δίσεκτους για τον τόπο και τους ανθρώπους του που έβλεπαν στην ξενόφερτη πλαστή αφθονία τη λύση για μια ζωή στερήσεων, ωστόσο ο σκηνοθέτης βλέπει το ίδιο έργο να παίζεται συνεχώς, μέχρι τις μέρες μας καθώς οι δυσκολίες δεν λείπουν.

«Επέλεξα το συγκεκριμένο έργο για δύο λόγους. Εναν συναισθηματικό που δεν ενδιαφέρει κανέναν και είναι ότι ο Χατζής γράφει για τα Γιάννενα από όπου κατάγομαι κι εγώ. Κι ακόμη επειδή έχω την αίσθηση ότι αυτό “το τέλος της μικρής μας πόλης” έρχεται και ξανάρχεται συνέχεια ανά περιόδους κι ότι τώρα ζούμε μια καινούργια αρχή...», μας λέει. Η παράσταση βασίζεται στο διήγημα «Ο τάφος» που «δείχνει την αλλαγή μιας εποχής, με αφορμή το άνοιγμα ενός νέου δρόμου που αλλάζει το σύμπαν των ανθρώπων και τους κάνει κάτι άλλο: 400 μέτρα δρόμος, γράφει, που έφερε τον τουρισμό και άλλαξε όλο τον κόσμο τους...

Ο Χατζής συμπαθεί τους ανθρώπους, δεν τους κρίνει. Για τη δεκαετία του 1950 το διήγημα είναι βέβαια πολύ μπροστά διαβλέποντας πόσες συνέπειες μπορεί να επιφέρει απλά η διάνοιξη ενός δρόμου. Εκεί που δύο άνθρωποι είχαν δύο παράγκες-καφενεία σε μια ποταμιά, ο δρόμος έφερε και ένα κανονικό μαγαζί και έναν σταθμό βενζίνης για τους τουρίστες, άλλαξε το τοπίο τους και πια δεν μπορούσαν να παρακολουθήσουν την εποχή τους και ό,τι άλλαζε. Η αλήθεια είναι ότι μια αλλαγή θα συμβαίνει πάντα. Και ο Χατζής έζησε συγκλονιστικές αλλαγές από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο μέχρι τη δεκαετία του ‘80 που μας περιγράφει την Ελλάδα και τους ανθρώπους της. Αλλά και μέχρι σήμερα ζούμε έντονες αλλαγές: κρίσεις οικονομικές, υγειονομικές με τον κορονοϊό, συνέχεια κάτι αλλάζει».

Ο Ορέστης Τάτσης δεν κρύβει το «παράπονό» του για αυτές τις αλλαγές: «Επισκέπτομαι τα μέρη που αγαπώ πολύ, όπως τα Γιάννενα, και δεν έχω πού να κάτσω, δεν βρίσκω καφενείο ή ταβερνάκι, έχουν όλα μετατραπεί στο πλαίσιο ενός τουριστικού προϊόντος σε κάτι άλλο και έχουν υποταχθεί σ’ ό,τι μπορεί να σημαίνει η λέξη “οικονομισμός”. Και ναι, εμένα με ενοχλεί αυτό, γιατί νομίζω ότι είμαι ένας άνθρωπος που δεν μπορώ να το παρακολουθήσω. Είμαστε σε μια περίοδο που οι άνθρωποι δεν μπορούν να πληρώσουν το ρεύμα τους, ανάμεσα σε αυτούς κι εγώ. Γυρίζουμε γύρω γύρω από το χρήμα και ξεχνάμε άλλα πράγματα...».

Και κάπου σε αυτές τις δυσκολίες ο σκηνοθέτης ανιχνεύει τη διαχρονικότητα του διηγήματος που ανέβασε, τη σχέση του με το σήμερα: «Γι’ αυτό το έργο ίσως έχει μια επικαιρότητα, δηλαδή από τις δυσκολίες του Μεσοπολέμου και της στροφής στη νέα εποχή μέχρι και σήμερα παραμένουμε αντιμέτωποι με τις δυσκολίες μιας καθημερινής ζωής στην οποία τα οικονομικά δεν φτάνουν. Αυτές αναδεικνύει. Ηδη από τότε, ο ένας ανταγωνίζεται τον απέναντι και τον λέει “ξενομερίτη” κι ας είναι ο άλλος από την Πελοπόννησο. Και αυτό που γράφει για την Ελλάδα του ‘50 ισχύει ώς εκεί που δεν πάει και σήμερα. Σήμερα που είναι καλοδεχούμενοι οι Ουκρανοί μετανάστες αλλά όχι οι Σύροι...

Ο ντόπιος πάλι έχει την αγωνία του να παντρέψει πέντε κόρες και μας δείχνει και το δικό του πρόβλημα. Στόχος της παράστασης είναι να μπορέσει ο θεατής να κρίνει αυτό που βλέπει, να καταλάβει ποιος κάνει λάθος και ποιος όχι. Η ανάγκη είναι που φέρνει τη συμφορά, “όταν υπάρχει ανάγκη δεν μπορείς να πεις ποιος είναι ο καλός ή ο κακός”. Αυτός είναι ένας στίχος από τα τραγούδια της παράστασης, τα οποία είναι και η ουσία της...».

Μπορεί «Το τέλος της μικρής μας πόλης» και το διήγημα «Ο τάφος» να ακούγονται κάπως βαριά, ωστόσο «η παράσταση στηρίζεται στο χιούμορ και στο στοιχείο της φάρσας. Δεν συμβαίνει τυχαία η αλλαγή. Συμβαίνει γιατί είναι στοιχείο της ιστορίας και το αστείο της Ιστορίας είναι, όπως έλεγε κι ο Μαρξ, ότι επαναλαμβάνεται...».


📌 ΙNFΟ: «Το τέλος της μικρής μας πόλης»
Θέατρο Rabbithole (Γερμανικού 20, Μεταξουργείο, 210 524 9903).
Διασκευή/στίχοι: Ελσα Ανδριανού.
Σκηνοθεσία/ σκηνογραφία: Ορέστης Τάτσης.
Μουσική σύνθεση/στίχοι: Θέμος Σκανδάμης.
Επιμέλεια κοστουμιών: Κωνσταντίνος Ζαμάνης.
Παίζουν οι Αρης Τρουπάκης, Νίκος Γιαλελής, Στάθης Κόκκορης, Κώστας Κουτρουμπής, Δημήτρης Μηλιώτης.
Μέχρι τις 29 Μαΐου, Τετάρτη με Κυριακή στις 21.00. Διάρκεια: 100 λεπτά. Εισιτήρια από 5 (ατέλειες), 10 (μειωμένο)-15 €. Προπώληση Viva.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΘΕΑΤΡΟ
«Πάμε κόντρα στην ηττοπάθεια που αφαιρεί τη δύναμη του πολίτη για αλλαγές»
Ο Αλέξανδρος Ραπτοτάσιος σκηνοθετεί την «Αντιγόνη» για το Φεστιβάλ Αθηνών και μιλά στην «Εφ.Συν.» για την προσέγγιση του έργου και τη διαχρονικότητά του στα ζητήματα δικαιωμάτων.
«Πάμε κόντρα στην ηττοπάθεια που αφαιρεί τη δύναμη του πολίτη για αλλαγές»
ΝΗΣΙΔΕΣ
«Το υπουργείο Πολιτισμού δεν είναι λίστα λογοκρισίας»
Ο Δ. Καραντζάς σκηνοθετεί τους «Πέρσες» στα πλαίσια του Φεστιβάλ Αθηνών τονίζοντας ότι μέσα από το συγκεκριμένο έργο αντιλαμβανόμαστε αυτό που φοβόμαστε, δηλαδή την ήττα και τη συντριβή ως κοινωνία.
«Το υπουργείο Πολιτισμού δεν είναι λίστα λογοκρισίας»
ΝΗΣΙΔΕΣ
O βιοπορισμός είναι ο μεγάλος μας αντίπαλος
Νικόλας Παπαδομιχελάκης και Βαλέρια Δημητριάδου από την ομάδα «C for Circus» μιλούν για την παρουσία τους στα θεατρικά δρώμενα, την πολυετή συνεργασία τους και τη νέα τους δουλειά στον «Γλάρο» του Τσέχοφ.
O βιοπορισμός είναι ο μεγάλος μας αντίπαλος
ΝΗΣΙΔΕΣ
«Αυλές εξακολουθούν να υπάρχουν»
Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου ερμηνεύει τον Αλσέστ, τον κεντρικό ήρωα στον «Μισάνθρωπο» του Μολιέρου και μας μιλά για τη νέα αυτή παράσταση.
«Αυλές εξακολουθούν να υπάρχουν»
ΝΗΣΙΔΕΣ
Η καθημερινότητα φεύγει συνέχεια και μας διαφεύγει η ύπαρξή μας
Η «Αφροδίτη» του Παύλου Μάτεσι βρήκε τον δρόμο προς τη σκηνή και δίνουμε τον λόγο στη Σοφία Κορώνη για να μας εκθέσει τον συναρπαστικό ιδιοσυγκρασιακό κόσμο της.
Η καθημερινότητα φεύγει συνέχεια και μας διαφεύγει η ύπαρξή μας

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας