• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    26°C 24.3°C / 26.8°C
    2 BF
    52%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 21.6°C / 26.6°C
    2 BF
    66%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    24°C 22.0°C / 24.4°C
    0 BF
    66%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    15°C 14.9°C / 19.2°C
    1 BF
    94%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    19°C 18.9°C / 19.1°C
    0 BF
    82%
  • Βέροια
    Σποραδικές νεφώσεις
    23°C 22.0°C / 23.2°C
    2 BF
    70%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    18°C 17.6°C / 19.5°C
    2 BF
    72%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    23°C 23.1°C / 23.1°C
    1 BF
    62%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 23.8°C / 25.8°C
    4 BF
    66%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.3°C / 22.9°C
    1 BF
    68%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    24°C 24.4°C / 24.8°C
    4 BF
    64%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.7°C / 24.6°C
    0 BF
    78%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    25°C 25.3°C / 25.3°C
    1 BF
    73%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 18.9°C / 22.3°C
    0 BF
    82%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    27°C 20.5°C / 27.2°C
    1 BF
    51%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.8°C / 24.9°C
    3 BF
    60%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.2°C / 26.5°C
    2 BF
    53%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    25°C 19.3°C / 24.9°C
    0 BF
    69%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    23°C 21.7°C / 25.1°C
    2 BF
    99%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    18°C 18.0°C / 18.0°C
    1 BF
    84%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ο αυτοσχεδιασμός είναι αυτοσκοπός στην τζαζ

  • A-
  • A+
Το «Spiral Trio» αποτελείται από τους Σπύρο Μάνεση (πιάνο), Αρίωνα Γυφτάκη (κοντραμπάσο) και Αναστάση Γούλιαρη (ντραμς).

Ενα τρίο που μόλις κυκλοφόρησε το άλμπουμ του «Broken Blue» στο οποίο, όπως λένε και οι ίδιοι, η προσέγγιση της σύγχρονης τζαζ είναι ξεκάθαρη. Εχοντας και τους τρεις τους απέναντί μου η συζήτηση περί τζαζ αποκτά τεράστιο ενδιαφέρον.

● Γιατί «Broken Blue»;

Σπύρος Μάνεσης: Εγραψα πριν χρόνια ένα blues το οποίο παίζεται πια με έναν τρόπο «σπασμένο», δηλαδή σαν να βλέπεις μία εικόνα θρυμματισμένη, με λειψά περιγράμματα, κομματιασμένες φόρμες και ασύμμετρα σχήματα. Το ονόμασα Broken Blue, το «Βlue» υποδηλώνει τη φόρμα και την απόχρωση, ενώ το «Broken» την αντιμετώπιση ως προς τα υλικά της μουσικής. Συζητώντας αργότερα οι τρεις μας, είπαμε πως θα ταίριαζε και για τίτλος του δίσκου, μια που η προσέγγιση που ακολουθούμε στο κομμάτι «Broken Blue» φαίνεται να διαπερνάει με έναν τρόπο όλον τον δίσκο, με παραλλαγές και διαφορετικές αποχρώσεις.

● Θα μπορούσε να είχε άλλο όνομα ο δίσκος;

Αναστάσης Γούλιαρης: Θα μπορούσαμε να τον ονομάσουμε με τον τίτλο κάποιου άλλου κομματιού όπως «Portrait in Yellow» ή «Blue Flower», αλλά τελικά η απόφαση και των τριών ήταν προς το «Broken Blue», γιατί μας ταίριαζε περισσότερο αισθητικά για τον δίσκο. Το «broken» αναφέρεται στον «σπασμένο» ή «διακοπτόμενο» τρόπο περιγραφής του χρόνου στη μουσική που παίζουμε. Είναι σαν να περιγράφεις ένα αντικείμενο σε έναν πίνακα, αλλά να λείπουν κάποια μέρη του. Παρόλα αυτά το αντικείμενο είναι εκεί και το καταλαβαίνεις με τις αισθήσεις σου. Και το «blue» βέβαια είναι ένα χαρακτηριστικό χρώμα στην jazz.

● Παρουσιάζει μεγαλύτερο ενδιαφέρον ο αυτοσχεδιασμός σε ένα live;

Σπ.Μ.: Μας γοητεύει σίγουρα η περιπέτεια και η αίσθηση του ανοιχτού πεδίου μπροστά μας. Μας ενδιαφέρει πολύ το τι θα συμβεί στο εδώ και στο τώρα, τι μουσικό νόημα θα αποκτήσει η κάθε στιγμή. Ο αυτοσχεδιασμός είναι ένα παιχνίδι, που γίνεται με μουσικούς κώδικες τους οποίους μελετάμε διαρκώς προκειμένου να είναι όσο γίνεται φρέσκος. Ωστόσο και σε άλλες μουσικές υπάρχει με έναν τρόπο ο αυτοσχεδιασμός, περισσότερο ίσως ως ερμηνεία ή ως διάθεση. Ποτέ η εκτέλεση ενός μουσικού έργου δεν είναι «ακριβώς ίδια» με κάποια άλλη, η διαφορά όμως στην τζαζ είναι ότι ο αυτοσχεδιασμός είναι αυτοσκοπός και αφορά τα πάντα, ξεκινώντας από τις ίδιες τις νότες.

Και το «οργανωμένο» παίξιμο;

Αν.Γ.: Αν θεωρήσουμε «οργανωμένο» παίξιμο κάποια ηχογράφηση σε στούντιο ή κάποια πρόβα, τότε η μεγάλη διαφορά σε σχέση με το live είναι ότι στην πρώτη περίπτωση «εμπλέκονται» οι ενέργειες τριών ανθρώπων, ενώ στην άλλη πολύ περισσότερων και έτσι μπορεί να έχεις σημαντικές εκπλήξεις ως προς το αποτέλεσμα. Τα πράγματα συνήθως είναι πιο έντονα και πιο φορτισμένα στο live χωρίς να σημαίνει ότι είναι και αυτός ο στόχος κάθε φορά.

● Η μουσική και ο μουσικός είναι ένα πράγμα;

Αρίωνας Γυφτάκης: Η μουσική και ο μουσικός είναι ένα πράγμα. Ο μουσικός κάνει τη μουσική. Αρα, το σημαντικό σκέλος που μας αφορά είναι ο μουσικός. Πόσο καλλιεργημένος άνθρωπος είναι; Γιατί κάνει μουσική; Πώς σχετίζεται με τον κόσμο; Μέσα στη μουσική που κάνει ένας μουσικός κρύβεται ολόκληρος ο τρόπος ζωής και ο τρόπος του υπάρχειν του ίδιου. Το πώς αντανακλώνται όλα αυτά έχει να κάνει με το πώς ο μουσικός δίνει μορφή στις νότες του.

Δηλαδή;

Αρ.Γ.: Πώς τις κατασκευάζει, γιατί τις κατασκευάζει έτσι όπως επιλέγει και, τέλος, τι κατασκευάζει με τη μορφή που δίνει στις νότες.

● Και η σχέση του με το κοινό;

Αρ.Γ.: Είναι η εξής: ο μουσικός έχει ανάγκη να παίξει αυτό που ακούει και αυτό που επιλέγει. Προσκαλεί με αυτόν τον τρόπο τον ακροατή στον προσωπικό του κόσμο. Ο ακροατής όμως ανάλογα με το τι ψάχνει στο κάθε άκουσμα, ανάλογα επίσης με το πόσο εκπαιδευμένος είναι, το πόσο καλλιεργημένος είναι, έχει και αυτός να σκεφτεί το πώς ακούει, γιατί ακούει και τι ακούει. Υπάρχουν επίπεδα ακρόασης της μουσικής. Ανάλογα με το κάθε επίπεδο ο ακροατής καταλαβαίνει και νιώθει διαφορετικά τα πράγματα.

● Πώς η μουσική αντανακλά τον εσωτερικό κόσμο του κάθε μουσικού;

Σπ.Μ.: Το σόλο στην τζαζ είναι μια αφήγηση, που αντανακλά τον ψυχισμό του αυτοσχεδιαστή. Η αντανάκλαση γίνεται με τη μορφή μιας φόρτισης, μιας διάθεσης που έχει –ιδανικά!– η μουσική και διαπερνά τα πάντα, από την επιλογή των νοτών μέχρι τον ήχο, τη φρασεολογία και τη σχέση με τον ρυθμό.

● Και πώς το νιώθει ο ακροατής;

Σπ.Μ.: Η εμπειρία έχει δείξει πως ο ευαίσθητος και δημιουργικός ακροατής αντιλαμβάνεται τη φόρτιση, τη συναισθηματική ποιότητα που έχει, όταν την έχει, η μουσική. Στην πραγματικότητα είναι σαν να τη δημιουργεί και αυτός μέσα του, ως αποτέλεσμα των εμπειριών και του ψυχισμού του. Και τότε συμβαίνει η μαγεία, οι δύο ψυχισμοί ακροατή και μουσικού, συναντώνται σε έναν κοινό τόπο, σε μια απτή μουσική πραγματικότητα, χωρίς διαμεσολαβήσεις, χωρίς εξηγήσεις, καθόλα πραγματική όμως και πέρα για πέρα ανθρώπινη.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΝΗΣΙΔΕΣ
Το ελληνικό μουσικό σύστημα μοιάζει με μονοπωλιακό σουβλατζίδικο
Με αφορμή την επανακυκλοφορία του δεύτερου άλμπουμ τους, «Macho Libre», σε βινύλιο, οι «Planet of Zeus» θα παίξουν πρώτη φορά τον δίσκο στο σύνολό του.
Το ελληνικό μουσικό σύστημα μοιάζει με μονοπωλιακό σουβλατζίδικο
ΝΗΣΙΔΕΣ
Μια νέα δυναμική στην τζαζ
Σπουδαία υπόθεση για την ελληνική τζαζ ο κιθαρίστας Λευτέρης Χριστοφής, από τους καλύτερους πρεσβευτές μας στο εξωτερικό. Είπαμε πολλά λοιπόν, όχι μόνο για την τζαζ και το «ManTis», αλλά και το «Jazzèt Cafè»,...
Μια νέα δυναμική στην τζαζ
ΝΗΣΙΔΕΣ
Ανανεώνουμε τις ουτοπίες μας για να σωθούμε
Η επικείμενη κυκλοφορία του δίσκου «Αινίγματα» σε μουσική του Γιώργου Καζαντζή και ερμηνεία του Παντελή Θαλασσινού μας δίνει την ευκαιρία να μιλήσουμε με τον στιχουργό του άλμπουμ Κώστα Φασουλά.
Ανανεώνουμε τις ουτοπίες μας για να σωθούμε
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Θέλω να κρατήσω το δικό μου ύφος και τη δική μου αισθητική»
Η Τζένη Γεωργιάδη, θα μας συστηθεί στη μουσική σκηνή «Σφίγγα» παρουσιάζοντας τη δισκογραφική της πορεία αλλά και τραγούδια που της έδωσαν γνωστοί δημιουργοί.
«Θέλω να κρατήσω το δικό μου ύφος και τη δική μου αισθητική»
ΝΗΣΙΔΕΣ
Το φαινόμενο Stromae
Ο Βέλγος δημιουργός που είχε εξαφανιστεί για 9 χρόνια επέστρεψε με νέο άλμπουμ και ένα δυνατό μήνυμα για την ψυχική υγεία.
Το φαινόμενο Stromae

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας