• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    33°C 32.2°C / 34.8°C
    4 BF
    33%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    33°C 29.9°C / 34.8°C
    2 BF
    38%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    31°C 31.0°C / 35.4°C
    2 BF
    47%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    32°C 31.9°C / 31.9°C
    2 BF
    40%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    31°C 30.9°C / 32.4°C
    4 BF
    37%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    33°C 29.6°C / 36.6°C
    2 BF
    47%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 29.0°C / 29.8°C
    2 BF
    30%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    34°C 34.1°C / 34.1°C
    2 BF
    32%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 28.8°C / 32.7°C
    4 BF
    48%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 28.5°C / 28.9°C
    4 BF
    48%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 27.8°C / 29.4°C
    4 BF
    42%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 28.7°C / 30.7°C
    3 BF
    74%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 28.9°C / 28.9°C
    2 BF
    70%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    35°C 32.3°C / 34.9°C
    0 BF
    29%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    35°C 32.3°C / 34.9°C
    1 BF
    25%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 28.2°C / 29.8°C
    2 BF
    45%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    33°C 32.7°C / 33.4°C
    2 BF
    23%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    29°C 28.8°C / 29.3°C
    2 BF
    65%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    30°C 30.3°C / 33.3°C
    3 BF
    59%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    30°C 30.2°C / 30.2°C
    0 BF
    50%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Διαβάστε με όλο σας το είναι

  • A-
  • A+

«Ο αναγνώστης έγινε το βιβλίο κι η καλοκαιριάτικη νύχτα ήταν σαν τη συνειδητή ύπαρξη του βιβλίου». Η προμετωπίδα που επέλεξε ο Χάρολντ Μπλουμ, αυτές οι δύο φράσεις του σπουδαίου συγγραφέα Ουάλας Στίβενς, για το βιβλίο του «Πώς και γιατί διαβάζουμε», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Τυπωθήτω σε μετάφραση της Κατερίνας Ταβαρτζόγλου, συμπυκνώνουν το όραμα του μεγάλου διανοούμενου των γραμμάτων για την ανάγνωση.

Στον πρόλογό του ο Ουίλιαμ Σουλτς αναφέρει εύστοχα πως αυτό το βιβλίο είναι η δημόσια έκκληση του Μπλουμ να επαναφέρουμε την ανάγνωση στους αισθητικούς στόχους της. Δεν μπορώ παρά να υποκλιθώ άλλη μία φορά στο πνεύμα του εξαιρετικού Χάρολντ Μπλουμ που στο «Πώς και γιατί διαβάζουμε» αφήνει στην άκρη τον ακαδημαϊκό και εμπιστεύεται το αναγνωστικό του ένστικτο, δηλώνοντας σε όλους τους τόνους πως η ανάγνωση αλλά και η κριτική θα πρέπει να είναι πρακτική και όχι θεωρητική.

Επικεντρώνεται σε εκείνα τα στοιχεία που αγαπά και εκτιμά σε βιβλία και συγγραφείς. Ο γενικότερος στόχος, κατά τον Μπλουμ, είναι να κερδίσει ο αναγνώστης γνώση, σοφία και ευχαρίστηση. Όταν κάποιος διαβάζει κατ’ αυτόν τον τρόπο, μαθαίνει περισσότερα για τον εαυτό του και την πραγματικότητα. Η ανάγνωση είναι ένας σημαντικός τρόπος επικοινωνίας και όχι μια μοναχική διαδικασία. Σε βάζει βαθιά μέσα στην πολυδύναμη αίσθηση της ζωής.

Η κατά τον Μπλουμ διαδικασία του διαβάσματος επικεντρώνεται σε πέντε σημεία:

  • Καθαρίστε τις σκέψεις σας από τα γνωστά τροπάρια: τις ιδέες του συρμού που αναφέρονται σε ζητήματα φύλλου, πολυπολιτισμικότητας και πολιτικής ορθοφροσύνης.
  • Μην προσπαθήσετε να βελτιώσετε τον διπλανό σας ή τους διπλανούς σας με αυτά που διαβάζετε ή τον τρόπο που διαβάζετε.
  • Διαβάστε με το ενδότερο πνευματικό φως.
  • Πρέπει να είστε εφευρέτης για να διαβάζετε καλά.
  • Προσπαθήστε να ανακτήσετε την αίσθηση της ειρωνείας, η οποία «απαιτεί κάποιο χρόνο προσήλωσης, και την ικανότητα να συντηρείς αντίθετες έννοιες ταυτόχρονα». Έτσι θα καθαρίσετε τις σκέψεις σας από τις κενολογίες της ιδεολογίας.

Ή αλλιώς και πιο απλά: Διαβάστε με όλο σας το είναι.

Στο βιβλίο «Πώς και γιατί διαβάζουμε» θα συναντήσετε τις μεγάλες λογοτεχνικές αγάπες τού Μπλουμ.

Χάρολντ Μπλουμ, Πώς και γιατί διαβάζουμε, Μετάφραση: Κατερίνα Ταβαρτζόγλου, Εκδόσεις Tυπωθήτω

Στο κεφάλαιο «Διηγήματα» θα βρείτε τον Τουργκένιεφ και την παράξενη ομορφιά των γραπτών του, τον Άντον Τσέχοφ και την μελαγχολική ιδιοφυΐα του, τον Γκι ντε Μοπασάν και τις λεπτές αποχρώσεις της λογοτεχνίας του, τον υπέροχο και απρόβλεπτο Έρνεστ Χέμινγουεϊ, τον κωμικό και διεισδυτικό τρόπο τής Φλάνερι Ο’Κόνορ, τον θαυμάσιο Βλαντίμιρ Ναμπόκοφ, τον ανατρεπτικό Μπόρχες, τον καινοτόμο Τομάζο Λαντόλφι, τον ψυχανατόμο Ίταλο Καλβίνο.

Στο κεφάλαιο «Ποιήματα» θα συναντήσετε τους Χάουσμαν, Μπλέικ, Λάντορ, Τένισον και τις συνοπτικές παρατηρήσεις του Μπλουμ για τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους. Ακολουθούν: Ρόμπερτ Μπράουνινγκ, Γουόλτ Γουίτμαν κι έπειτα Ντίκινσον, Μπροντέ, Λαϊκές Μπαλάντες, Τομ Ο’Μπέντλαμ, Γουέρντσγουορθ Κόλεριτζ.

Στο τρίτο κεφάλαιο «Μυθιστορήματα», ο Μπλουμ διεισδύει στο βάθος των ιερών τεράτων της παγκόσμιας λογοτεχνίας: Θερβάντες, Σταντάλ, Όστεν, Ντίκενς, Ντοστογιέφσκι, Τζέιμς, Προυστ, Μαν, Μέλβιλ, Φόκνερ, Γουέστ, Πίντσον, Μακάρθι, Έλισον, Μόρισον. Και ανάμεσά τους εμβόλιμα και όχι χωρίς ειδικό σκοπό, ο Μπλουμ έβαλε τα «Θεατρικά»: Σέξπιρ, Ίψεν, Ουάιλντ,.

Στο προοίμιό του ο συγγραφέας του βιβλίου ομολογεί: «Οι επιλογές μου δεν πρέπει να θεωρηθούν σαν μια απόλυτη λίστα έργων που πρέπει να διαβαστούν, αλλά μάλλον σαν ένα δείγμα έργων που αναδεικνύουν εναργέστερα γιατί πρέπει να διαβάζουμε. Η καλή ανάγνωση καλλιεργείται καλύτερα αν έχει τη μορφή άτυπης μαθητείας. Τελικώς, μέθοδος δεν υπάρχει πέρα από τον ίδιο σου τον εαυτό».

Ο Χάρολντ Μπλουμ, πέρα από τη μεγάλη συμβολή του στην κριτική της λογοτεχνίας, δεν ξεχνά ποτέ τον αναγνώστη και είναι αδύνατο όταν τον σκέφτεται κανείς -ειδικά γι’ αυτό το βιβλίο-να μη θυμάται τα λόγια της Βιρτζίνια Γουλφ όπως τα μεταφέρει ο ίδιος:

«Η καλύτερη συμβουλή τής Γουλφ είναι να μας υπενθυμίζει ότι υπάρχει πάντοτε ένας δαίμονας μέσα μας που ψιθυρίζει “μισώ”, “αγαπώ” και που δεν μπορούμε να τον κάνουμε να σιωπήσει, αλλά σε τούτο το βιβλίο θα τον ακούω μόνο όταν ψιθυρίζει “αγαπώ”, αφού στόχος μου εδώ δεν είναι η πολεμική, αλλά η διδασκαλία της ανάγνωσης».

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΝΗΣΙΔΕΣ
Στο μυαλό του Βόνεγκατ
Ο «Χρονοσεισμός» είναι το τελευταίο βιβλίο του Κερτ Βόνεγκατ, κυκλοφόρησε το 1997 και χρησιμοποιώντας το επιστημονικής φαντασίας alter ego του, τον Κίλγκορ Τράουτ, ο συγγραφέας μιλάει για το «απείθαρχο» βιβλίο...
Στο μυαλό του Βόνεγκατ
ΝΗΣΙΔΕΣ
«Ο νους, όταν ονειρεύεται, δεν έχει υπομονή»
Το ελληνικό αναγνωστικό κοινό, που τον αγαπά ιδιαίτερα, θα πρέπει να αφεθεί στην αφηγηματική ικανότητά του δίχως να περιμένει τους κανόνες που διέπουν μια ομαλή λογοτεχνική εμπειρία.
«Ο νους, όταν ονειρεύεται, δεν έχει υπομονή»
ΝΗΣΙΔΕΣ
Το διαμάντι του Καρταρέσκου
Ο συγγραφέας Μιρτσέα Καρταρέσκου στο έργο του είναι βαθιά επηρεασμένος από τον σουρεαλισμό και τον μαγικό ρεαλισμό.
Το διαμάντι του Καρταρέσκου
ΝΗΣΙΔΕΣ
Το κορίτσι και το λιμάνι
Tο «Κορίτσι του τεκέ» θα το βάλετε στην καρδιά σας. Ηταν μια μαχήτρια της ζωής που πήγε κόντρα στην ανδροκρατούμενη κοινωνία της εποχής και, παρότι εκπορνεύτηκε, δεν έχασε την ψυχή της.
Το κορίτσι και το λιμάνι
ΝΗΣΙΔΕΣ
«Ζούμε με τους άλλους και για τους άλλους»
Ο Διονύσης Χαριτόπουλος είναι ένας από τους πιο καθοριστικούς συγγραφείς της γενιάς του, είτε σε πάει στα βουνά όπου έζησε ο Αρης είτε σε πάει μια βόλτα στα στενοσόκακα του Πειραιά είτε… σου θυμίζει με γλαφυρό...
«Ζούμε με τους άλλους και για τους άλλους»
ΝΗΣΙΔΕΣ
Ο πυρήνας της καρδιάς
Μια δυνατή ιστορία, μια δυνατή κραυγή, που καταγγέλλει την εμπορία οργάνων και τη θανατική ποινή, είναι όμως και μια άριστα δουλεμένη ιστορία μιας εξαπάτησης και προδοσίας του οργάνου που χτυπά για να ζούμε...
Ο πυρήνας της καρδιάς

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας