• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    16°C 13.8°C / 18.4°C
    2 BF
    75%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    16°C 12.6°C / 17.4°C
    2 BF
    70%
  • Πάτρα
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 12.0°C / 16.0°C
    0 BF
    69%
  • Ιωάννινα
    Αραιές νεφώσεις
    10°C 3.9°C / 10.0°C
    1 BF
    71%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    8°C 7.9°C / 10.2°C
    1 BF
    87%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    13°C 10.0°C / 13.2°C
    2 BF
    69%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    6°C 6.4°C / 9.5°C
    2 BF
    76%
  • Αγρίνιο
    Σποραδικές νεφώσεις
    14°C 13.7°C / 13.7°C
    2 BF
    71%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    14°C 13.8°C / 16.4°C
    2 BF
    72%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    15°C 14.9°C / 14.9°C
    3 BF
    67%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    18°C 18.4°C / 18.8°C
    2 BF
    52%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    16°C 15.7°C / 15.7°C
    2 BF
    51%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    18°C 18.0°C / 18.0°C
    2 BF
    57%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    8°C 7.9°C / 11.2°C
    0 BF
    81%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    15°C 10.5°C / 16.0°C
    0 BF
    64%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    20°C 19.8°C / 19.8°C
    1 BF
    68%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    16°C 14.0°C / 18.2°C
    0 BF
    61%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 16.0°C / 16.0°C
    2 BF
    84%
  • Κατερίνη
    Αραιές νεφώσεις
    14°C 12.7°C / 13.9°C
    1 BF
    81%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    7°C 7.4°C / 7.4°C
    1 BF
    78%
Μάριος Βαλασόπουλος - «Εφ.Συν.»
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Τίποτα δεν είναι δομημένο και σταθερό»

  • A-
  • A+

Η Μάνια Παπαδημητρίου ξεχωρίζει στο θεατρικό σύμπαν των αστεριών γιατί έχει φως, μέγεθος και διάρκεια. Το φθινόπωρο του 2005, το Μουσείο Μπενάκη οργάνωσε ένα τριήμερο συνέδριο για τον Γ. Ρίτσο. Ο μαικήνας του πολιτισμού Αγγ. Δεληβορριάς και διευθυντής του επί περίπου 50 χρόνια, με παρακίνησε ν’ ακούσω απαγγελίες των ποιημάτων του από τη Μ. Παπαδημητρίου. «Θέλω να γνωρίσεις -μου είπε- ένα διαμάντι». Ο τρόπος της απαγγελίας μάς άφησε έκθαμβους. Τα άστρα φαίνονται μόνο σε καθαρό ουρανό, όπως είναι η ίδια η Μάνια και η διαδρομή της. Την παρακολουθώ από τότε και διαπιστώνω ότι η φωτεινότητά της μεταβάλλεται με ιδιαίτερο τρόπο. Αφηγείται, τραγουδάει, επινοεί, σκηνοθετεί, διδάσκει. Κυρίως όμως ερμηνεύει. Στη θεατρική άμαξα του αστερισμού της υποδέχεται πάντα κι άλλα αστέρια, όπως τον Όμηρο Πουλάκη. Έναν νέο, ταλαντούχο ηθοποιό, με παιδεία, γνώσεις, σκληρή δουλειά και όλα αυτά χωρίς τυμπανοκρουσίες, με σεμνότητα και σοβαρότητα.

Καθίσαμε στην Πινακοθήκη Γκίκα, κάτω από τις φτερούγες του Άγγελου, που βρίσκεται μέσα σε αυτή η πνοή του, ο μόχθος του, η αγάπη του για τη γενιά του ’30.

• Πώς αποφασίσατε να σμίξετε τα ταλέντα σας;

Μ.Π.: Άλλοι αποφάσισαν. Ο Νίκος Καμτσής μάς έβαλε να παίξουμε στην «Έντα Γκάμπλερ». Τώρα παίζουμε στο θέατρο «Σημείο» τον «Ντον Ζουάν» του Μολιέρου, σε σκηνοθεσία Αλέξανδρου Διαμαντή.

Ο.Π.: Μας απασχολεί πώς θα μπορέσουμε να ξανασυναντηθούμε δημιουργικά. Είναι μοναδικό αυτό που μου συμβαίνει με τη Μάνια. Δε μπορώ να το κρύψω από κανέναν.

Μ.Π.: Με τιμάς, Όμηρε.

Ο.Π.: Μα είναι αλήθεια. Είναι μια στιγμή συνανθρώπινη που δεν έχω ξαναβιώσει. Θυμάμαι να αναφέρει ο σκηνοθέτης τότε ότι υπάρχει μια πολύ καλή χημεία μεταξύ μας και πως πρέπει αυτή την ενέργεια να τη χρησιμοποιήσουμε θετικά.

• Τι είχε συμβεί τότε και σ’ επηρέασε η συνεργασία σου με τη Μάνια;

Ο.Π.: Σε μια διαδικασία προβών, προσέλαβα κάτι καλλιτεχνικό από τη Μάνια, που μ’ έκανε να θέλω να αναγεννήσω τη σχέση μου με το θέατρο, η οποία είχε χτυπηθεί και τραυματιστεί. Όταν βίωσα αυτή την επαφή, σκέφτηκα ότι μ’ ενδιαφέρει αυτή η ποιότητα που δεν ξέρω τι είναι. Αφέθηκα σ’ αυτό και λειτούργησε. Δικαιώθηκα με τη συνεργασία στον «Ντον Ζουάν».

Μ.Π.: Μ’ αρέσει που ο Όμηρος παίζει πολύ ωραία τον Ντον Ζουάν κι εγώ κάνω τον υπηρέτη του. Μου ταιριάζει να παίζω αντρικούς ρόλους. Με απελευθερώνει. Συνεχώς μεταμορφωνόμαστε. Εγώ και η Δανάη Παπουτσή, η τρίτη ηθοποιός. Βρίσκω ότι κάνουμε κάτι πολύ δημιουργικό και οφείλουμε την ελευθερία στον Αλ. Διαμαντή που μας εμπιστεύτηκε.

• Μάνια, ελευθερία τι σημαίνει; Να βρεις τον εαυτό σου, την ταυτότητά σου; Νομίζω σημαίνει και να μπορείς να διαλέγεις χωρίς να διαγράφεις κάτι από τον εαυτό σου;

Ο.Π.: Σωστό.

Μ.Π.: Αισθάνομαι ότι δεν είμαι ο εαυτός μου, αλλά είμαι. Μου αρέσει να μην είμαι ο εαυτός μου πάνω στη σκηνή. Βρίσκω καλύτερο τον εαυτό μου όταν δεν είμαι ο εαυτός μου.

Ο.Π.: Μία βασική διδαχή του θεάτρου είναι ότι ο άνθρωπος ενέχει την αλλαγή. Είναι μια ροή χωρίς μια συγκεκριμένη διαρρύθμιση χαρακτηριστικών. Είμαστε ο εαυτός μας, όταν αναιρούμε την προγενέστερη εντύπωση του ποιος είναι αυτός. Αυτή η αναγέννηση, η αλλαγή δέρματος και η εκ νέου τοποθέτηση του εαυτού σου μέσα στα πράγματα σημαίνει αναίρεση εαυτού.

• Σας βοήθησε το θέατρο ν’ ανακαλύψετε πράγματα νέα στη συνείδησή σας;

Ο.Π.: Ασφαλώς.

Μ.Π.: Πάρα πολύ. Μεγάλωσα σ’ ένα προστατευτικό περιβάλλον. Υπήρξαν καταστάσεις που τις έζησα πρώτα πάνω στη σκηνή και μετά στη ζωή. Εννοώ δύσκολες καταστάσεις που περιγράφονται στα έργα και που δεν ήξερα αν υπάρχουν στη ζωή.

• Χρειάζεται ανανέωση της θεατρικής έκφρασης στην εποχή μας;

Ο.Π.: Ναι. Με μια υποσημείωση. Το θέατρο είναι καταδικασμένο ν’ ανανεώνεται. Πεθαίνει και ξαναγεννιέται, για να διηγηθεί πώς πέθανε. Αυτό είναι η ζωντανή τέχνη. Αφηγείται τον ίδιο της τον θάνατο. Πρέπει κοινωνικά πράγματα να έρθουν στο προσκήνιο. Εργασιακά, στάσεις της κοινωνίας απέναντι στη δουλειά μας, η αποκατάσταση στη συνείδησή της τι σημαίνει ηθοποιός και στα κείμενα αλλά και στο ίδιο το σκηνικό συμβάν.

Μ.Π.: Εγώ πιστεύω, Όμηρε, ότι δεν είναι το νέο ή το παλιό, αλλά το ουσιαστικό ή μη. Αυτό σε ανανεώνει. Το μη ουσιαστικό είτε είναι παλιό είτε νέο είναι το ίδιο ανενεργό. Μ’ αρέσει που ενώ ανήκουμε σε δυο διαφορετικές γενιές μπορεί να καταλάβει ο ένας τι έχει μάθει ο άλλος, από πού ξεκινάει και μέχρι πού φτάνει. Είναι χρήσιμο γιατί έτσι μπορείς να παρακολουθήσεις τη γλώσσα του άλλου. Ήδη έχει αλλάξει το θέατρο από τότε που το διδάχτηκα.

Ο.Π.: Δεν είναι ζήτημα της απεικόνισης του νέου. Έχει να κάνει με την ανανέωση που προκαλεί η γενναιόδωρη εκδήλωση του καλλιτεχνικού υλικού. Αυτό απαιτεί και ο κόσμος. Όπως έλεγε ο Εγγονόπουλος, «η γλώσσα, όλο το φάσμα της, είναι εργαλεία ενεργά για τον ποιητή. Δεν εδράζεται στη λεκτική μορφή με τεχνικούς όρους αν το κλίμα είναι μοντέρνο, υπερρεαλιστικό ή νεοκλασικίστικο».

Μ.Π.: Το νέο και το παλιό έχει να κάνει με το πώς ο κόσμος εισπράττει αυτό που παίζεις.

• Έλεγε ο Κουν ότι οι Πολωνοί είχαν ανεβάσει τον Τσέχοφ σαν χορογραφία. Εσείς θα μπορούσατε ν’ ανεβάσετε κάτι με μια διαφορετική ματιά;

Μ.Π.: Ο Κουν αναφερόταν σε κάτι το οποίο ήταν δομημένο. Πιστεύω ότι στην εποχή μας δεν χρειάζεται να ψάχνουμε συνεχώς κάτι διαφορετικό, αλλά αυτό που θα μιλάει στην καρδιά και στο μυαλό των ανθρώπων, αφού τίποτα δεν είναι δομημένο και σταθερό.

Ο.Π.: Όλα αυτά δεν είναι τίποτε άλλο παρά εργαλεία. ένα έργο τέχνης χρειάζεται και το κόκκινο χρώμα και το πράσινο αλλά και το μπλάνκο. Όλα μπορούμε να τα χρησιμοποιήσουμε, εφόσον δεν το κάνουμε με κούφιους όρους. Αυτό είναι το δύσκολο. Πώς προσδιορίζουμε το κούφιο και το αυθεντικό.

• Μια γενική ανατροπή πρέπει να συμβαδίσει και με την ατομική, ώστε να έχουμε αποτέλεσμα;

Μ.Π.: Δεν πιστεύω ότι πρέπει να υπάρξει ανατροπή όταν ανατρέπεται η ζωή μας ολόκληρη. Κι ο πόλεμος μια ανατροπή είναι βίαιη. Αυτό που χρειάζεται η τέχνη είναι να παρηγορήσει τον άνθρωπο. Να του δώσει ένα σταθερό σημείο, όχι να τον χαώσει περισσότερο.

Ο.Π.: Η τέχνη είναι ένα σφυρί με το οποίο σμιλεύεις τον κόσμο για να μαλακώσει. Συμβάλλει, θεωρώ, στο γκρέμισμα που θέλει να είναι και καρδιά και χέρι, αλλά και στο χτίσιμο που επίσης θέλει καρδιά και χέρι.

• Υπάρχουν δίκαιοι πόλεμοι;

Μ.Π.: Οι αιτίες για να γίνει ένας πόλεμος μπορεί να είναι δίκαιες. Αλλά όταν ένας πόλεμος αρχίζει, το δίκαιο αλλάζει και παύει να υπάρχει.

• Όταν όμως γίνεται για την ανεξαρτησία ενός λαού;

Ο.Π.: Όταν απειλείται και η τελευταία σπιθαμή γης, οξυγόνου, νερού, ο αγώνας του αδύναμου εκείνη τη στιγμή είναι δίκαιος, είναι ιερός.

Μ.Π.: Στην εποχή μας, οι λαοί είναι αθώοι γιατί οι κυβερνήσεις που επιβάλλονται στις χώρες σε αυτόν τον παγκοσμιοποιημένο κόσμο είναι όλες εξαρτημένες από κάτι άλλο, του οποίου ο λαός είναι θύμα. Μια ενδιαφέρουσα ανατροπή θα ήταν να κάτσουμε ακίνητοι όλοι για πέντε μέρες. Αυτή μπορεί να ήταν μια επανάσταση η οποία θα έφερνε τα πάνω-κάτω. Είμαι πάρα πολύ μπερδεμένη με την παραπληροφόρηση, με τον πόλεμο των πληροφοριών, με τα fake news… Όχι μόνο για τους πολέμους, αλλά και για την κανονική ζωή μας χορεύουν τα ψέματα. Η εμπειρία που αποκόμισα από το κοινοβούλιο μου έδειξε καθαρά αυτό που λέει στη σπηλιά του Πλάτωνα. Ο κόσμος βλέπει σκιές ενός πράγματος και αν γυρίσει πίσω, θα δει ένα τόσο εκτυφλωτικό φως που θα τρομάξει και μπορεί να μη θέλει ποτέ να δει τίποτα. Διαπίστωσα ότι τα κόμματα βλέπουν από το πρωί μέχρι το βράδυ τι λένε οι ειδήσεις. Όχι γιατί λένε αλήθεια, αλλά γιατί οι ειδήσεις διαμορφώνουν την αντίληψη του κόσμου. Το συλλογικό του υποσυνείδητο. Αυτό το βρίσκω τρομακτικό.

• Ο Παντελής Μπουκάλας στο τελευταίο βιβλίο του, από τις εκδόσεις Αγρα, «Ο Έρως και το Έθνος» λέει «όσα περισσότερα χρωστάει κάποιος, τόσο πιο πλούσιος είναι». Εσείς χρωστάτε;

Μ.Π.: Πάρα πολλά και σε πολλούς που χρειάζονται σελίδες για ν’ απαριθμήσω. Στην οικογένειά μου, που μου έδωσε τη δυνατότητα να κάνω αυτό που μου αρέσει, στον αδελφό μου, στον άντρα μου, που με βοηθάει να ισορροπώ γιατί είμαι πιο συναισθηματική. Στους σκηνοθέτες, στους δασκάλους μου και σε πάρα πολλούς άλλους.

Ο.Π.: Εγώ χρωστάω πολλά στην οικογένειά μου που με στήριζε πάντα. Στον παππού μου, που είναι κομμάτι της προσωπικής μου μυθολογίας, καθώς και σε χάδια που δέχτηκα από συναδέλφους και συνεργάτες αλλά και στα τραύματά μου, που δεν τα έχω συγχωρήσει ακόμη, αλλά χρωστάω και σ’ αυτά.

• Για τη σεξουαλική κακοποίηση στο θέατρο ποια είναι η γνώμη σας;

Ο.Π: Το metoo προκύπτει από τα συλλογικά και τα προσωπικά τραύματα ανθρώπων σε διάφορα πεδία, που προκύπτουν από εξουσιαστικές και καταχρηστικές συμπεριφορές. Όσο βγαίνουν αυτές οι ιστορίες, πρέπει να διαχωρίσουμε την ήρα από το στάρι, να σταθούμε ιαματικά απέναντι σε ανθρώπους που τραυματίστηκαν για να μπορούμε να είμαστε δημιουργικοί μέσα στον χώρο μας.

Μ.Π.: Εμένα με μπέρδεψε το metoo όταν ξεκίνησε, γιατί η δική μου γενιά είχε ζήσει πολλά τα οποία όταν τα λέγαμε μας απαντούσαν «ε, δυνάμωσε εσύ για να τ’ αντιμετωπίσεις». Είναι καλό που οι άνθρωποι άρχισαν να μιλάνε. Πρέπει αυτό να πιάσει τόπο, γιατί, αν απλώς ομολογείς ένα τραύμα, χωρίς να γίνεται τίποτα, δεν έχει αποτέλεσμα.

Ο.Π.: Το μπούλινγκ είναι η χρήση του κοινωνικού παιχνιδιού με όρους ισχύος. Δεν είναι όμως το δίκαιο του ισχυρού που θέλουμε να επικρατήσει στην κοινωνία.

• INFO

«Ντον Ζουάν» του Μολιέρου

Σκηνοθεσία: Αλέξανδρος Διαμαντής

Ερμηνεύουν: Όμηρος Πουλάκης, Μάνια Παπαδημητρίου, Δανάη Παπουτσή.

Θέατρο Σημείο

Χαριλάου Τρικούπη 4, Καλλιθέα

τηλ.: 2109229579

Παραστάσεις: Πέμ.-Σάβ. 8.30 μ.μ., Κυρ. 7.30 μ.μ.

Μέχρι την Κυριακή 17 Απριλίου

Εισιτήρια: www.viva.gr


[email protected] 

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΝΗΣΙΔΕΣ
Σωκράτης Καραντινός, ο Δάσκαλος
Να καταλάβουμε την τεράστια δύναμη του θεάτρου για μια άμεση, πολύπλευρη, ουσιαστική παιδεία και για όλα τα μεγάλα προβλήματα των ιδεολογικών και των κοινωνικών αγώνων.
Σωκράτης Καραντινός, ο Δάσκαλος
ΝΗΣΙΔΕΣ
«Είναι σημαντικό να πηγαίνουμε με την εποχή μας»
Άκης Σακελλαρίου - Κωνσταντίνος Ασπιώτης. Δύο πρόσωπα αντικριστά μπροστά στους πίνακες του Χατζηκυριάκου-Γκίκα στην Πινακοθήκη του, ζωγραφίζουν τον πίνακα της καλλιτεχνικής συνδημιουργίας τους.
«Είναι σημαντικό να πηγαίνουμε με την εποχή μας»
ΝΗΣΙΔΕΣ
«Ο μεγάλος αδικημένος από καταβολής καιρού είναι οι γυναίκες»
Ρούλα Πατεράκη και Νάνα Παπαδάκη συνεργάζονται και μιλούν στην «Εφ.Συν» για τη νέα παράσταση που ανεβαίνει στο θέατρο «Φούρνος» βασισμένη στο κείμενο της Νίκης Τριανταφυλλίδη.
«Ο μεγάλος αδικημένος από καταβολής καιρού είναι οι γυναίκες»
ΝΗΣΙΔΕΣ
Ηθοποιός σημαίνει Χορν
Το βιβλίο «Η τελειότητα της γοητείας - 100 χρόνια Δημήτρης Χορν», που μόλις κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Λυκόφως καταγράφει την πορεία του.
Ηθοποιός σημαίνει Χορν
ΝΗΣΙΔΕΣ
Το πάρτι για τα «χρυσά παιδιά» και η τραγωδία των ανθρώπων
Το έργο της Λούσι Πρεμπλ, «Ένρον», αφορά την αληθινή ιστορία της πτώχευσης του μεγαλύτερου ενεργειακού κολοσσού της Αμερικής το 2001 και έχει φυσικά ανατριχιαστικές αναλογίες με όσα ζούμε και τώρα
Το πάρτι για τα «χρυσά παιδιά» και η τραγωδία των ανθρώπων

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας