• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    34°C 30.5°C / 36.8°C
    4 BF
    33%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    35°C 31.2°C / 36.4°C
    3 BF
    34%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    33°C 33.0°C / 37.0°C
    3 BF
    61%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    34°C 33.9°C / 33.9°C
    3 BF
    29%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    33°C 32.9°C / 33.0°C
    3 BF
    25%
  • Βέροια
    Σποραδικές νεφώσεις
    34°C 31.8°C / 35.5°C
    2 BF
    23%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 29.4°C / 30.4°C
    3 BF
    32%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    37°C 37.3°C / 37.3°C
    3 BF
    25%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    29°C 28.8°C / 31.1°C
    4 BF
    42%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    32°C 30.7°C / 31.9°C
    4 BF
    43%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    29°C 28.8°C / 29.4°C
    4 BF
    37%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    29°C 28.5°C / 28.7°C
    2 BF
    58%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    33°C 32.9°C / 32.9°C
    4 BF
    55%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    34°C 31.8°C / 33.9°C
    2 BF
    31%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    34°C 31.5°C / 34.5°C
    3 BF
    36%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    29°C 29.3°C / 29.8°C
    4 BF
    46%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    34°C 33.3°C / 36.0°C
    3 BF
    24%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 27.3°C / 27.3°C
    3 BF
    54%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    33°C 28.9°C / 33.7°C
    3 BF
    47%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    31°C 30.7°C / 30.7°C
    1 BF
    48%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Οταν στεγνώσει η ψυχή βγαίνουν τα τέρατα»

  • A-
  • A+
Λίγους μήνες μετά τον θάνατο του συντρόφου της Κυριάκου Κατζουράκη, η σκηνοθέτις και ηθοποιός αποφάσισε να τολμήσει κάτι που σκεφτόταν χρόνια: να ανεβάσει τη «Μήδεια» του Ευριπίδη, σαν «χάρτη με οδοδείκτες» για το πώς η βία και η οργή μπορούν να μετατρέψουν ένα θύμα σε θύτη.

«Τώρα κυβερνά το μίσος. Και η αγάπη αρρώστησε». Με αυτά τα λόγια της τροφού ξεκινά η «Μήδεια» του Ευριπίδη στο έργο που σκηνοθετεί και πρωταγωνιστεί η Κάτια Γέρου φέροντας με τους συνεργάτες της και τη μεταφραστική ευθύνη. Το σκηνικό που υπογράφει ο πρόσφατα εκλιπών σύντροφός της Κυριάκος Κατζουράκης είναι τόσο λιτό, λες για να υπογραμμίζει την αμετάκλητη απουσία. Μερικά κιβώτια, ένα παιδικό κουνιστό αλογάκι στο βάθος. Το φόντο μαύρο, κατάμαυρο. Μπροστά στη σκηνή, παιδικά παπουτσάκια σχηματίζουν έναν μικρό σωρό.

● Ποια η ανάγκη να μεταφερθεί η «Μήδεια» στη σκηνή;

Αυτό που έβλεπα γύρω μου. Μια έξαρση της βίας και του κακού. Πάντα υπάρχει βία στην ιστορία των ανθρώπων και στην καθημερινότητα· η βία ακολουθεί τον άνθρωπο. Αλλά αυτή η έκρηξη οργής και θυμού, εγκληματικότητας και φρίκης σε τόσο μεγάλο βαθμό νομίζω ότι όλους μας αιφνιδίασε. Από την κακοποίηση και τις γυναικοκτονίες, τους βιασμούς παιδιών, το ότι μπαίνει κάποιος με ένα τσεκούρι στην Εφορία, το ότι σκοτώνονται άνθρωποι επειδή ανήκουν σε διαφορετικές ομάδες...

Ολο αυτό σε καθημερινή βάση με έκανε να σκεφτώ ότι μόνο οι μεγάλοι συγγραφείς βάζουν το δάχτυλό τους πάνω σε αυτές τις πληγές – οι Τραγικοί ή ο Σέξπιρ μιλούν για αυτού του είδους τις φρικωδίες. Σκεφτόμουν τη Μήδεια εδώ και πολλά χρόνια. Οχι ότι πίστευα πως θα τολμούσα να κάνω παράσταση, όσο κάτι σαν χάρτη με οδοδείκτες για το πώς ένας άνθρωπος μπορεί να κάνει αυτό που έκανε αυτή: να σκοτώσει τα παιδιά της. Για το πώς μια γυναίκα-θύμα, που την πρόδωσε ο άνδρας της και μετά την εξόρισαν, γίνεται θύτης. Και μάλιστα μια σοφή γυναίκα, που έχει γνώσεις, που ξέρει ιατρική – ήταν θεραπεύτρια πριν γίνει φαρμακεύτρια.

Ο Ιάσονας και ο Κρέοντας μιλούν για τη σοφία της. «Φοβάμαι τον σοφό που μένει σιωπηλός», της λέει ο Κρέοντας. Πώς, έχοντας επίγνωση της σοφίας και της φήμης της, αρχίζει μέσα της την αντίστροφη μέτρηση; «Με βλάψατε, με εξευτελίσατε, με αδικήσατε, θα σας το ανταποδώσω στο χιλιαπλάσιο. Είναι εντυπωσιακό: πριν σκοτώσει τα παιδιά της, λέει «καταλαβαίνω τι πάω να κάνω, αλλά η οργή μου είναι πιο δυνατή». Η οργή που καταλαμβάνει τη σκέψη και είναι η στάμπα όλων των εποχών στην ιστορία του ανθρώπου...

● Επιτρέψτε μου να διαφωνήσω λίγο: η Μήδεια είναι η εγγονή του θεού Ηλιου που αδικήθηκε, παραφρόνησε, εκδικείται και έχει και ίδιες απώλειες: σκοτώνει/θυσιάζει τα ίδια της τα παιδιά. Στο σκηνικό τα παπουτσάκια των παιδιών και στις εμβληματικές φωτογραφίες στο τέλος της παράστασης παραπέμπουν σε παιδιά-θύματα πολέμων, από το Ναγκασάκι και το Βιετνάμ, την Αφρική μέχρι και τον Αϊλάν στις ακτές της Μεσογείου που μας σόκαρε πριν από λίγα χρόνια. Παραπέμπετε σε πολέμους, παιχνίδια εξουσίας ισχυρών, όχι προσωπικές ιστορίες εκδίκησης...

Ναι, τα παιδιά είναι τα αθώα αρνάκια που τα πάνε για σφαγή, είτε είναι κλεισμένα σε ένα διαμέρισμα με δυο γονείς που αλληλοσπαράζονται είτε είναι εκτεθειμένα σε βόμβες, καλή ώρα, γιατί κάποιοι αποφάσισαν να επεκτείνουν την εξουσία τους σε βάρος άλλων χωρών, για τα συμφέροντά τους. Και συμφωνώ, οι τελευταίοι σκοτώνουν τα παιδιά των άλλων και όχι τα δικά τους.

Το θέμα δεν είναι ο σύγχρονος άνθρωπος να μη θυμώνει που υφίσταται φτώχεια κι αποκλεισμό από τα προφανή στα οποία πρέπει να έχει πρόσβαση καθένας. Το θέμα είναι αυτή την οργή να τη μετουσιώνει σε κάτι άλλο –σε αγωνιστικότητα, σε προσπάθεια; Διαφορετικά η οργή δεν οδηγεί πουθενά και μπορεί να μας κάνει να στραφούμε και στον πιο αδύναμο που έχουμε δίπλα μας. Και νομίζω ότι έχουμε μόνο δυο τρόπους να κατευνάσουμε τις πανάρχαιες δυνάμεις που βρίσκονται μες στον καθένα μας: την παιδεία και την τέχνη...

Δυστυχώς όσο για την παιδεία...

Δεν φαίνεται να προχωρά η παιδεία. Αν είναι στεγνή, ανταγωνιστική, προορισμένη μόνο για να βγαίνει η ύλη, χωρίς να κοιτά τι ύλη είναι αυτή και πόση απόλαυση αντλούν αφομοιώνοντάς την τα παιδιά, τότε τι ανθρώπους μεγαλώνουμε; Γρανάζια για να δουλεύουν μόνο για ένα μικρό μεροκάματο; Αυτό δεν είναι ζωή, στεγνώνει τις ψυχές, και όταν στεγνώσει η ψυχή βγαίνουν τα τέρατα.

Η κουβέντα κλείνει αναπόφευκτα με την απώλεια του συντρόφου της Κάτιας Γέρου, εικαστικού Κυριάκου Κατζουράκη, στον οποίο είναι αφιερωμένη η παράσταση: «Δεν είναι μόνο η προσωπική μου απώλεια... Ο Κυριάκος λείπει και σε πάρα πολλούς άλλους ανθρώπους... Το μόνο που με παρηγορεί είναι ότι αναζητούμε έναν χώρο για να δημιουργηθεί μια μόνιμη έκθεση με έργα του...».

📌 «Μήδεια» του Ευριπίδη.
Μετάφραση: Κάτια Γέρου, Αντώνης Morgan Κωνσταντουδάκης, Νίκος Νίκας.
Σκηνοθεσία: Κάτια Γέρου.
Σκηνογραφία: Κυριάκος Κατζουράκης, Νίκος Πολίτης.
Παίζουν: Κάτια Γέρου, Νίκος Νίκας, Αλέξανδρος Σωτηρίου, Λίνα Φούντογλου, Ιωάννα Μπιτούνη.
Θέατρο Μικρό Ανεσις, λ. Κηφισίας 14, Τηλ.: 210-7718943. Παρασκευή, Σάββατο, Κυριακή στις 21.15. Εισιτήρια 12-15€. Προπώληση στο viva.gr

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΝΗΣΙΔΕΣ
Γυρίζουμε γύρω από το χρήμα και ξεχνάμε όλα τ’ άλλα
Με τους ήρωες του Δημήτρη Χατζή, ανθρώπους που ζουν στην άκρια της ανάγκης παλεύοντας να αγγίξουν το ανεκπλήρωτο, καταπιάνεται στη νέα παράστασή του, στο θέατρο Rabbithole, ο Ορέστης Τάτσης.
Γυρίζουμε γύρω από το χρήμα και ξεχνάμε όλα τ’ άλλα
ΝΗΣΙΔΕΣ
Το πάρτι για τα «χρυσά παιδιά» και η τραγωδία των ανθρώπων
Το έργο της Λούσι Πρεμπλ, «Ένρον», αφορά την αληθινή ιστορία της πτώχευσης του μεγαλύτερου ενεργειακού κολοσσού της Αμερικής το 2001 και έχει φυσικά ανατριχιαστικές αναλογίες με όσα ζούμε και τώρα
Το πάρτι για τα «χρυσά παιδιά» και η τραγωδία των ανθρώπων
ΝΗΣΙΔΕΣ
Μάλλον δεν καταλαβαίνουμε ότι δεν υπάρχει δημοκρατία
Ο Γεράσιμος Γεννατάς υποδύεται τον Αντονέν Αρτώ στην παράσταση «Κόκκαλο» και μιλά στην «Εφ.Συν.» για το νέο θεατρικό εγχείρημα και τη σημερινή κατάσταση.
Μάλλον δεν καταλαβαίνουμε ότι δεν υπάρχει δημοκρατία
ΝΗΣΙΔΕΣ
Με εκπλήσσει το πόσο θεραπευτικό είναι το θέατρο
Η Μαίρη Μηνά υποδύεται την Κονστάνς στην παράσταση «Αμαντέους» που ανεβαίνει στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά και μιλά στην «Εφ.Συν.» για τη συνάντησή της με το θέατρο και την πορεία της μέχρι σήμερα.
Με εκπλήσσει το πόσο θεραπευτικό είναι το θέατρο

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας