• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    26°C 23.4°C / 26.8°C
    3 BF
    59%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 22.7°C / 26.1°C
    1 BF
    74%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.5°C / 26.6°C
    1 BF
    57%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.9°C / 25.9°C
    1 BF
    47%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 21.9°C / 24.9°C
    0 BF
    69%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    25°C 23.5°C / 25.4°C
    1 BF
    70%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    21°C 21.4°C / 22.6°C
    2 BF
    40%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    22°C 22.4°C / 22.4°C
    1 BF
    59%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.4°C / 26.5°C
    4 BF
    61%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 22.9°C / 24.9°C
    2 BF
    61%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    26°C 24.8°C / 26.4°C
    5 BF
    47%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 24.6°C / 24.6°C
    2 BF
    72%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.9°C / 25.9°C
    3 BF
    89%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 22.3°C / 22.9°C
    0 BF
    73%
  • Λαμία
    Αραιές νεφώσεις
    27°C 21.5°C / 27.2°C
    0 BF
    52%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 24.9°C / 25.8°C
    2 BF
    54%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    25°C 23.6°C / 27.0°C
    1 BF
    47%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    24°C 24.4°C / 24.4°C
    2 BF
    75%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.7°C / 26.1°C
    1 BF
    88%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    23°C 23.0°C / 23.0°C
    1 BF
    57%

Οι Τ. Ιορδανίδης και Θ. Ματίκα δίνουν μαθήματα ερμηνείας, δίχως «μετα-πρωτοποριακά» τεχνάσματα

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Οχι άλλη μετα-πρωτοπορία παρακαλώ!

  • A-
  • A+

Νέα υποκειμενικότητα, σφαίρα ενσυναίσθησης, συνεχής αναστοχασμός, postvanguardistas της τέχνης... Δεν είναι μόνο αυτές. Δεκάδες νέες φράσεις που «ξεφεύγουν» από πανεπιστήμια, μετανεωτερικές σπουδές, διανοούμενους, ψευτοδιανοούμενους, μετακουλτουριάρηδες κι εγώ δεν ξέρω τι άλλο, μπαίνουν σιγά σιγά στο λεξιλόγιό μας, δημιουργώντας από τη μια νέους ορίζοντες σκέψης, προβληματισμού και έρευνας και από την άλλη, μια πολύ καλή δικαιολογία για κάθε τι που θα του φανεί του λωλο-Στεφανή.

Δεν τα τσουβαλιάζω όλα μαζί, ωστόσο τσουβαλιάζονται όλα μαζί, από μόνα τους, στην καθημερινότητά μας, με κίνδυνο να οδηγήσουν σε ένα νέο πλαίσιο εξορθολογισμού της πραγματικότητας όπου, σε απλά ελληνικά, θα χάνει η μάνα το παιδί και το παιδί τη μάνα. Δεν θα μιλήσω για την πολιτική ή για κοινωνικά ζητήματα, ούτε για την επιστήμη ή τις κυρίαρχες καπιταλιστικές δομές. Θα πιάσω κάτι άπιαστο και, ταυτόχρονα, εντελώς χειροπιαστό: την τέχνη. Και συγκεκριμένα, το θέατρο.

Επειτα από δύο χρόνια πανδημίας, με πάνω από τα μισά να είμαστε σε κατάσταση εγκλεισμού (στα μέσα και στα όξω μας), η καλλιτεχνική δράση ως κοινωνικό αγαθό και πολιτιστική αναγκαιότητα, αλλά και ως δικαίωμα του πολίτη και υποχρέωση του κράτους κατάντησε (εξαιτίας συγκεκριμένων κυβερνητικών αποφάσεων) σε «σήμερα είμαι, αύριο δεν είμαι».

Τα θέατρα έκλεισαν, μετά ξανάνοιξαν με λίγους θεατές και πολύ αυστηρούς κανονισμούς, έως ότου επέλθει η πληρότητα θέσεων, αλλά μόνο για εμβολιασμένους. Το κοινό διχάστηκε, οι καλλιτέχνες διχάστηκαν, αντί για κείμενα βγήκαν «μαχαίρια», ο κόσμος φοβήθηκε. Το «διαίρει και βασίλευε» κυριάρχησε έως ότου πλέον, με τα θέατρα ανοιχτά, το κοινό (μόνο οι εμβολιασμένοι βέβαια) μπορεί επιτέλους να επιλέξει μια παράσταση (και δυο και τρεις) ώστε να ξεφύγει από τα οικτρά ριάλιτι της τηλεόρασης και τον κοινωνικό, καθημερινό παραλογισμό.

Και πάμε στους θιάσους: φέτος είδαμε τα πάντα! Μιούζικαλ, φάλαινες να κολυμπούν στη σκηνή, ηθοποιούς να κάνουν ανάποδες τούμπες, ταλέντα να ξεπετάγονται, κλασικά έργα, σύγχρονα έργα, ιπτάμενα μωρά, χοροθέατρο, μουσικά όργανα όλων των ειδών - τα πάντα επί σκηνής! Λένε (και ορθώς) πως η εξουσία υπολογίζεται με όρους σύγκρισης (σ.σ.: η εξουσία - όχι η ιδεολογία ή τα αντιπολιτευτικά προτάγματα).

Τελικά το ίδιο ισχύει και για τις θεατρικές παραστάσεις; Πώς θα επιλέξει κάποιος μια θεατρική παράσταση (αν, φυσικά, θεωρήσουμε ότι μπορεί να πληρώσει το όποιο εισιτήριο); Πάλι με όρους σύγκρισης; Ισχύει αυτό για την τέχνη;

Η απάντηση είναι προφανώς και όχι. Ωστόσο, εν τέλει φτάνουμε στο «αναγκαία ναι», ακριβώς γιατί οι καιροί άλλαξαν και ελάχιστοι έχουν τη δυνατότητα απλώς να πηγαίνουν θέατρο. Η θεατρική πράξη (που συμπεριλαμβάνει και τους θεατές) έχει γίνει πολυτέλεια. Μα πρωτίστως είναι ανάγκη και ως τέτοια θα την αγκαλιάσουμε.

Τι γίνεται όμως με τις επιλογές των παραστάσεων; Γιατί να χάνω τον χρόνο μου και να χαλάω τη ζαχαρένια μου βλέποντας ιπτάμενα, νεκροζώντανα μωρά ως «μετα-πρωτοπορία»; Ή ηθοποιούς με γκλίτερ και με μόνο το βρακί τους πάνω στη σκηνή, σε κλασικά έργα ρεπερτορίου; Μετα-πρωτοπορία κι αυτό; Τι λες, καλό μου; Αυτό το έχουμε δει εδώ και πάνω από 30 χρόνια στο θέατρο, τώρα ξύπνησες εσύ;

Και για να μιλήσουμε με ονόματα, γιατί στον «Ματωμένο γάμο» στο Εθνικό να μπορούμε μόνο να χαρούμε τις Μ. Κεχαγιόγλου, Μ. Σκουλά και Σ. Κεκέ και τίποτε άλλο;

Γιατί ο Σπύρος Παπαδόπουλος επέλεξε ένα πλήρως σεξιστικό, αντιφεμινιστικό και αστικά στερεοτυπικό έργο, που βγάζει φτηνό γέλιο; Επρεπε να δούμε τους Θάλεια Ματίκα και Τάσο Ιορδανίδη για να συνέλθουμε; Ανεβάζουν το «Θέλω να σου κρατάω το χέρι» στο ιστορικό θέατρο «Αλφα» των Φωτίου-Ληναίου, δίνοντας μαθήματα ερμηνείας: τόσο καλά παίζουν, που δεν σε νοιάζει ούτε καν το ίδιο το έργο. Αλλά βλέπεις, δεν είναι «μετα-πρωτοπορία». Είναι (μόνο) ισορροπημένο, εξαιρετικό σμίξιμο επί σκηνής. Με σεβασμό στον θεατή, τις ανάγκες του και την ίδια τη θεατρική πράξη.

Κλείνοντας, γυρίζω την κάμερα προς το κοινό: Τι θα γίνει, παίδες; Αυτό το θέμα με τα κινητά πού θα πάει; Μα σε καλή, μα σε κακή παράσταση, τα κινητά ανοιχτά και πάντα παρόντα. Πριν, μετά και κατά τη διάρκεια... Νέοι καιροί, νέα ήθη; Μετα-πρωτοπορία κι αυτό;

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΝΗΣΙΔΕΣ
Μια εξαιρετική μέρα
Η Δημοκρατία του Μπακλαβά είναι ένα σύγχρονο, ελληνικό έργο με αναφορές στα όσα ζούμε, δεν ζούμε και θα θέλαμε να ζήσουμε.
Μια εξαιρετική μέρα
ΝΗΣΙΔΕΣ
Ο Κάφκα τώρα και στα Γιάννενα!
H παράσταση «Αναφορά για μια Ακαδημία», βασισμένη στο έργο του Φραντς Κάφκα και σε σκηνοθεσία Σάββα Στρούμπου ταξιδεύει σε Καβάλα, Θεσσαλονίκη και Ιωάννινα.
Ο Κάφκα τώρα και στα Γιάννενα!
ΝΗΣΙΔΕΣ
«Το υπουργείο Πολιτισμού δεν είναι λίστα λογοκρισίας»
Ο Δ. Καραντζάς σκηνοθετεί τους «Πέρσες» στα πλαίσια του Φεστιβάλ Αθηνών τονίζοντας ότι μέσα από το συγκεκριμένο έργο αντιλαμβανόμαστε αυτό που φοβόμαστε, δηλαδή την ήττα και τη συντριβή ως κοινωνία.
«Το υπουργείο Πολιτισμού δεν είναι λίστα λογοκρισίας»
ΝΗΣΙΔΕΣ
Μια άγρια σάτιρα για την απατηλή λάμψη του καπιταλισμού
Στον «Αμερικανικό βούβαλο» μέσω της σάτιρας, αλλά και σοβαρών διαλόγων, ο Μάμετ κατορθώνει να ξεμπροστιάζει το καπιταλιστικό, πλήρως αφύσικο, κοινωνικοοικονομικό μοντέλο.
Μια άγρια σάτιρα για την απατηλή λάμψη του καπιταλισμού
ΝΗΣΙΔΕΣ
Δύο σκηνοθέτες και ένας υφυπουργός...
Η αντιμετώπιση του θεάτρου από τον υφυπουργό Πολιτισμού σε σύγκριση με τη στάση των ανθρώπων του χώρου που επιλέγουν τα έργα που θα παρουσιάσουν στο κοινό.
Δύο σκηνοθέτες και ένας υφυπουργός...

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας