• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    32°C 29.3°C / 34.0°C
    4 BF
    33%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    33°C 31.0°C / 34.7°C
    3 BF
    40%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    33°C 32.0°C / 35.4°C
    1 BF
    60%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    33°C 32.9°C / 32.9°C
    2 BF
    38%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    30°C 29.9°C / 31.9°C
    3 BF
    39%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    34°C 31.2°C / 35.6°C
    3 BF
    36%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    31°C 29.4°C / 32.0°C
    2 BF
    53%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    33°C 32.9°C / 32.9°C
    2 BF
    35%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 26.1°C / 30.4°C
    5 BF
    59%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    30°C 27.9°C / 29.9°C
    4 BF
    42%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 26.8°C / 27.7°C
    5 BF
    50%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    27°C 26.7°C / 29.0°C
    2 BF
    74%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 28.9°C / 28.9°C
    2 BF
    74%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    33°C 31.8°C / 32.9°C
    3 BF
    31%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    32°C 30.5°C / 32.2°C
    3 BF
    32%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    30°C 29.8°C / 29.8°C
    3 BF
    48%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    32°C 29.5°C / 33.1°C
    2 BF
    24%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    31°C 28.3°C / 31.0°C
    3 BF
    50%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    32°C 30.1°C / 35.0°C
    3 BF
    43%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    31°C 31.3°C / 31.3°C
    0 BF
    40%
Dreamstime.com
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Τρώω χαρά

  • A-
  • A+

Η Σόνια ξεκινούσε δίαιτα τη Δευτέρα, την πρώτη ημέρα της εβδομάδας, τη Δευτέρα μετά την Πρωτοχρονιά ή μετά το Πάσχα, μετά τις διακοπές ή μετά από κάποιο τριήμερο που θεωρούσε ότι το παράκανε. Οι δυνάμεις ήταν συγκεκριμένες, οι αντοχές προδιαγεγραμμένες, η απογοήτευση προαναγγελμένη.

Η Σόνια επέμενε, δεν παραιτούνταν από την επιθυμία να αδυνατίσει, όσο κι αν διαπίστωνε στο πέρας του χρόνου ότι δεν τα κατάφερνε.

Δεν είχε υποψιαστεί ότι δεν έφταιγε που κάθε προσπάθειά της είχε αυτή την κατάληξη. Δεν είχε σκεφτεί ποτέ ότι ήταν φυσιολογικό να μην αντέχει τη στέρηση της γεύσης και να διακόπτει την υγιεινή διατροφή της, επιστρέφοντας στις προηγούμενες διατροφικές της συνήθειες.

Επειτα από κάθε αποτυχημένη (κατ‘ αυτήν) προσπάθεια αδυνατίσματος, αφού περνούσε την πρώτη φάση αυτοτιμωρίας και συνέχιζε να τρώει και να παχαίνει, περνούσε στη δεύτερη φάση αυτοτιμωρίας όπου παρατούσε τη Σόνια, δηλαδή την άφηνε «χοντρή» και «άσχημη» – έτσι τη βίωνε.

Σαν να την «εγκατέλειπε», όπως ακριβώς εγκατέλειπε και τη δίαιτά της. Παρατούσε τον εαυτό της όπως παρατούσε την προσπάθεια αδυνατίσματος.

Τις πρώτες μέρες φρόντιζε να προμηθευτεί όλες τις πρώτες ύλες, ασχολιόταν με τα γεύματά της, έψαχνε κι έβρισκε συνταγές μαγειρικής, μαγείρευε και κουβαλούσε μαζί της ό,τι χρειαζόταν να κουβαλήσει από φρούτα ή μπάρες δημητριακών ή ακόμα και το μεσημεριανό της φαγητό στο γραφείο, προνοούσε το απογευματινό της φρούτο και ήταν πάντα στην ώρα της ετοιμασμένη η βραδινή της σαλάτα. Οταν κατάφερνε να κλείσει η πρώτη μέρα δίαιτας χωρίς να κάνει καμία ατασθαλία, έσφυζε από χαρά και η βαθιά ανάσα που έπαιρνε ήταν γεμάτη περηφάνια.

Τη δεύτερη μέρα, γεμάτη ενέργεια και δύναμη, συνέχιζε τον «αγώνα» ευφάνταστης εύρεσης νοστιμιάς σε πειραγμένες συνταγές γεμάτες κολοκύθια, αβοκάντο και ρυζογκοφρέτες. Τα φασόλια τα συνδύαζε με σκόρδο, ντομάτα και άνηθο, κι έψηνε τη λαχανίδα (kale) σε τσιπς στον φούρνο πασπαλισμένη με πάπρικα. Οι φιλότιμες προσπάθειές της την ανακούφιζαν και πρόσθεταν μέρες στη διάρκεια της δίαιτας που είχε αποφασίσει να ξεκινήσει.

Ομως αρκούσε μια ματιά σε ένα κρουασάν που έτρωγε μια συνάδελφός της στο διπλανό γραφείο ή η μυρωδιά του τσουρεκιού που ψηνόταν στον φούρνο ενώ αγόραζε ψωμί για την οικογένεια, για να αρχίσει η «αντίστροφη μέτρηση». Μετρούσε ανάποδα για να φτάσει η ώρα του τέλους της δίαιτας. Και η «ιδέα» του κρουασάν γινόταν πράξη και χαλούσε τη δίαιτα. Πήγαινε κι αγόραζε μια σακούλα κρουασάν κι ένα ολόκληρο τσουρέκι και τα έτρωγε λαίμαργα κι έτσι ησύχαζε μέσα της.

Κι από κει που αισθανόταν περήφανη και ευχαριστημένη, μεταμορφωνόταν σε δυστυχή και θυμωμένη με τον απαξιωμένο πλέον εαυτό της. Πού να έβρισκε το κουράγιο να συνεχίσει τη διατροφή της;

Η ίδια συνέχιζε να τρώει τα απαγορευμένα, ενώ τα λαχανικά της συνέχιζαν να μαραίνονται στο ψυγείο.

Η Σόνια χρειαζόταν να καταλάβει πως οι διατροφικές της συμπεριφορές, το επιπλέον βάρος της, ο τρόπος που έκανε δίαιτα, οι λόγοι που διέκοπτε τη δίαιτα είχαν σχέση με τις συνθήκες ζωής της. Ηταν με τέτοιο τρόπο διαμορφωμένη η καθημερινότητά της (με έλλειψη χρόνου για τον ίδιο της τον εαυτό, έλλειψη διασκέδασης και αναγκαίας χαλάρωσης), που αναγκαζόταν να παρασύρεται στον τρόπο που λειτουργούσε διατροφικά (πολυφαγία, διακοπή δίαιτας). Δηλαδή η «έλλειψη» δημιουργούσε την αναπλήρωση σε τροφή.

Η Σόνια με εμπιστεύτηκε και μου εκμυστηρεύτηκε τι έκανε, κι εγώ της έδωσα «τροφή» για σκέψη.

Επιμένω και ξαναλέω ότι ο υπέρβαρος έχει να αντιληφθεί απόλυτα πως δεν φταίει όταν χαλάει τη δίαιτά του, δεν γίνεται αλλιώς, μια κι εκεί τον οδηγούν οι συνθήκες της ζωής του.

Η τροφή παίρνει τον ρόλο του υποκατάστατου, υποκαθιστά.

Οταν κάποιος ξεκινά δίαιτα αδυνατίσματος, η πρώτη απαίτηση είναι να βρει τρόπο να διασκεδάσει και να χαλαρώσει κι όχι να ακολουθήσει κατά γράμμα το πρόγραμμά του.

Δεν έχει να ασχοληθεί τόσο με την ποσότητα και το είδος της τροφής (το έχει κάνει πάμπολλες φορές), έχει να ασχοληθεί και να διακρίνει αυτό που έχει μάθει να κάνει, δηλαδή: να τρώει «χαρά» και να νιώθει σοκολάτα (γλυκύτητα).


Μπόλντο (Peumus Boldus)

Ανήκει στην οικογένεια των Monimiaceae. Είναι αυτοφυές της περιοχής των Ανδεων, της Χιλής και του Περού, αλλά και ορισμένων τμημάτων του Μαρόκου. Εχει επίσης καλλιεργηθεί στην Ιταλία, τη Βραζιλία και τη Β. Αφρική, προκειμένου να καλυφθεί η ζήτηση τόσο της ευρωπαϊκής όσο και της καναδέζικης αγοράς. Στη Νότια Αμερική, τα φρούτα του καταναλώνονται ωμά ή βρασμένα από την προ του Κολόμβου εποχή, ενώ ο φλοιός, που είναι πλούσιος σε τανίνες, χρησιμοποιείται στη βυρσοδεψία. Βέβαια, μεγαλύτερη αξία παρουσιάζουν τα φύλλα του φυτού, λόγω των θεραπευτικών τους ιδιοτήτων.

Αρχαιολογικά ευρήματα στη Χιλή αποδεικνύουν τη χρήση του μπόλντο στην παραδοσιακή ιατρική της περιοχής για περισσότερο από 10.000 χρονιά. Σύμφωνα με έναν χιλιανό μύθο, οι ιδιότητες του φυτού ανακαλύφθηκαν τυχαία όταν ένας βοσκός παρατήρησε ότι τα πρόβατά του ήταν πιο υγιή και υπέφεραν σπανιότερα από ασθένειες που συνδέονται με το συκώτι, όταν βοσκούσαν τα αυτοφυή μπόλντο που υπήρχαν στα χωράφια του. Από την ανακάλυψή του, το φυτό έχει χρησιμοποιηθεί από τους ιθαγενείς της Χιλής σε παθήσεις του συκωτιού, του εντέρου και της χοληδόχου κύστεως.

Παρά το γεγονός ότι οι ιδιότητες του φυτού αποδίδονται σχεδόν αποκλειστικά στο αλκαλοειδές μπολντίνη, μια μελέτη σε ποντίκια έδειξε ότι το αλκοολικό εκχύλισμα των φύλλων είναι πιο δραστικό από την απομονωμένη μπολντίνη. Συγκεκριμένα, το εκχύλισμα παρουσίασε υψηλότερη ηπατοπροστατευτική δράση κατά την έκθεση των ποντικών σε ηπατοτοξικές ουσίες. Σήμερα, το μπόλντο χρησιμοποιείται ως φυτοθεραπευτικό σε χολολιθιάσεις, φλεγμονές της χοληδόχου κύστης και σε παθήσεις του ήπατος και του γαστρεντερικού.*

*Οι πληροφορίες είναι από την ιστοσελίδα «Η τροφή μας το φάρμακό μας».

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΝΗΣΙΔΕΣ
Η τιμωρία της λιμοκτονίας
Ο άνθρωπος με διαταραχή βάρους όσο περισσότερο μιλάει, τόσο λιγότερο τρώει, τόσο λιγότερα καταπίνει και μαθαίνει να εκφράζει σε λέξεις αυτό που αισθάνεται.
Η τιμωρία της λιμοκτονίας
ΝΗΣΙΔΕΣ
Δίαιτα, τακτοποίηση αταξίας
Στο σούπερ μάρκετ πάντα τακτοποιούσε σε ομάδες τα προϊόντα που αγόραζε, αυτά που ήταν για το ψυγείο τα έβαζε μαζί, σε άλλη σακούλα όσα έμπαιναν στο ντουλάπι με τα τρόφιμα και αλλού τα απορρυπαντικά.
Δίαιτα, τακτοποίηση αταξίας
ΝΗΣΙΔΕΣ
Τα νόστιμα βερίκοκα και αχλάδια
Με καταγωγή από την Ανατολική Ασία, τα βερίκοκα καλλιεργούνταν για χιλιάδες χρόνια από τους Κινέζους πριν γίνουν γνωστά στον υπόλοιπο κόσμο
Τα νόστιμα βερίκοκα και αχλάδια
ΝΗΣΙΔΕΣ
Ο ανεκτίμητος κόπος
Τελείωνε η μέρα, ξάπλωνε στο κρεβάτι, έβαζε το κεφάλι στο μαξιλάρι της κι έψαχνε να βρει τι δεν κατάφερε να κάνει, τι δεν πρόλαβε να ολοκληρώσει.
Ο ανεκτίμητος κόπος

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας