• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    27°C 23.9°C / 28.4°C
    3 BF
    47%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    24°C 21.6°C / 25.1°C
    1 BF
    73%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    25°C 22.7°C / 24.9°C
    2 BF
    58%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    14°C 13.9°C / 13.9°C
    1 BF
    94%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    21°C 20.9°C / 21.9°C
    0 BF
    73%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    23°C 18.0°C / 22.6°C
    1 BF
    66%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    14°C 14.4°C / 19.0°C
    2 BF
    94%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.6°C / 23.6°C
    2 BF
    55%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    26°C 22.1°C / 26.4°C
    5 BF
    56%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    24°C 22.3°C / 23.9°C
    3 BF
    69%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    26°C 24.8°C / 26.6°C
    3 BF
    57%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.7°C / 25.1°C
    0 BF
    69%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.8°C / 25.8°C
    2 BF
    73%
  • Λάρισα
    Αραιές νεφώσεις
    20°C 19.5°C / 19.5°C
    1 BF
    71%
  • Λαμία
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 20.5°C / 25.6°C
    1 BF
    53%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 25.8°C / 26.6°C
    2 BF
    52%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.2°C / 27.7°C
    2 BF
    54%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 22.8°C / 22.8°C
    2 BF
    64%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    23°C 21.7°C / 23.4°C
    2 BF
    55%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    16°C 15.7°C / 15.7°C
    0 BF
    89%

Μισέλ Ουέλμπεκ: Εκμηδένιση, Μετάφραση: Γιώργος Καράμπελας, Εκδόσεις Εστία

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Το «κακό» παιδί της Γαλλίας επιστρέφει χωρίς να προκαλεί

  • A-
  • A+
Ο Ουελμπέκ συγγραφέας αφήνεται να γράψει σπουδαία λογοτεχνία δίχως να «ελέγχεται» από τον Ουελμπέκ δοκιμιογράφο.

«Εξοπλισμοί, πυρηνικά, Διάστημα: όλοι τομείς υψηλής τεχνολογίας, όλοι τόποι φυσικής άνθησης για ένα πολυτεχνίτη, που του έδιναν συγχρόνως το ιδανικό βιογραφικό για να ανταποκριθεί στις προεκλογικές υποσχέσεις του επανεκλεγέντος προέδρου. Πράγματι, ο τελευταίος είχε εγκαταλείψει τις φαντασιώσεις του "start-up nation" που του είχαν εξασφαλίσει την πρώτη του εκλογή αλλά αντικειμενικά είχαν οδηγήσει απλώς στη δημιουργία λίγων επισφαλών και κακοπληρωμένων θέσεων εργασίας, σ’ ένα καθεστώς οιονεί δουλείας στο εσωτερικό ανεξέλεγκτων πολυεθνικών.

Ξαναβρίσκοντας τα θέλγητρα της κεντρικά διευθυνόμενης οικονομίας α λα γαλλικά, δεν είχε διστάσει να διακηρύξει, με τα χέρια ορθάνοιχτα, σε μια πόζα σαν του Χριστού (αυτό ήξερε ανέκαθεν να το κάνει, και τώρα καλύτερα από ποτέ, με τα χέρια του ανοιγμένα σχημάτιζε μια γωνία φαινομενικά ανέφικτη, πρέπει να έκανε προπόνηση με κάποιον δάσκαλο της γιόγκα, δεν γινόταν αλλιώς), στην τεράστια συγκέντρωση στο Παρίσι με την οποία είχε κλείσει η προεκλογική εκστρατεία του: "Ηρθα απόψε με ένα μήνυμα ελπίδας και θα κάνω να σωπάσουν οι Κασσάνδρες της δυστυχίας: για τη Γαλλία, σήμερα, αρχίζει η νέα Χρυσή Τριακονταετία!"».

Οξυδερκής, προκλητικός, αντιδραστικός, αιρετικός, ασυμβίβαστος, ο Μισέλ Ουελμπέκ, το «κακό» παιδί των γαλλικών γραμμάτων και του σύγχρονου ευρωπαϊκού φιλοσοφικού λόγου, επιστρέφει με το βιβλίο «Εκμηδένιση» που κυκλοφόρησε πρόσφατα από τις εκδόσεις Εστία -σχεδόν ταυτόχρονα με τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες- σε μετάφραση του Γιώργου Καράμπελα.

Είναι σίγουρο πως ο πρόεδρος της Γαλλίας Εμανουέλ Μακρόν θα δυσαρεστηθεί όταν το διαβάσει, αν το διαβάσει, αλλά δεν είναι η πρώτη φορά. Ο Ουελμπέκ δεν τον κατονομάζει αλλά τον φωτογραφίζει και τον περιγράφει ως έναν εξουσιομανή πολιτικό που σίγουρα συμβουλεύεται συχνά τον Μακιαβέλι. Με κάθε καινούργιο βιβλίο του Ουελμπέκ στη Γαλλία γίνεται ένας μικρός σεισμός. Βλέπετε, στα τελευταία του μυθιστορήματα, ως εξαίσιος ψυχανατόμος της δυτικής κοινωνίας, «προφήτευσε» τόσο τα τρομοκρατικά χτυπήματα στη Γαλλία όσο και τα «κίτρινα γιλέκα» και άλλα δεινά που προέκυψαν.

Ενα μεγάλο σε όγκο βιβλίο -654 σελίδων- έφτασε λοιπόν στα χέρια μας. Από τις πρώτες σελίδες καταλαβαίνει κανείς πως ο συγγραφέας βρίσκεται και πάλι στην αγαπημένη του λογοτεχνική αρένα: την πολιτική σκηνή της Γαλλίας. Και γράφω αρένα γιατί μέσα στις σελίδες της Εκμηδένισης συγκρούονται πλαγίως αλλά και ολομέτωπα η διεθνής τρομοκρατία με τις μυστικές υπηρεσίες, αλλά κυρίως «συγκρούεται» και «ματώνει» ο ήρωας του βιβλίου, ο Πολ, με τον εαυτό του και όσα πρόσωπα του κύκλου του τον καθορίζουν.

Η αφήγηση κυλά εύκολα χάρη στην εξαιρετική μετάφραση του Γιώργου Καράμπελα που είναι εξοικειωμένος με την ουελμπεκική σκέψη. Περιέργως πώς, αλλά σε κάποιες σελίδες του βιβλίου πίστεψα ότι το «θυμωμένο» παιδί της γαλλικής λογοτεχνίας μαλάκωσε, γλύκανε. Ιδιαίτερα στο σεξ που πάντα θεωρούσε πως είναι μέσο κοινωνικής ανέλιξης, ένα εργαλείο δίχως συναίσθημα.

Εντάξει, κι εδώ κυνικό είναι κάποιες φορές, αλλά προς το τέλος μάς δίνεται μέσα από βαθύ συναίσθημα. Κάπου κάπου ένιωσα πως πλησίασε τον Τζόναθαν Κόου, μα παρακάτω μου έκλεινε υπαινικτικά το μάτι με μια ατάκα που με μετέφερε αστραπιαία στο ουελμπεκικό σύμπαν με τα μεγάλα υπαρξιακά μονοπάτια που συχνά φωτίζονται από αγοραίες λέξεις.

Σε ένα όχι πολύ μακρινό από μας μέλλον, όπως και στα άλλα βιβλία του, ο συγγραφέας βλέπει μια πολύ πιο εξελιγμένη εκδοχή τρομοκρατίας που παίζει την υψηλή τεχνολογία στα δάχτυλα, τους πολιτικούς βουτηγμένους στον ναρκισσισμό, τη Γαλλία να αποχωρεί ουσιαστικά από την Ευρωπαϊκή Ενωση φτιάχνοντας τη νέα ολόδική της βιομηχανική επανάσταση, αφήνοντας πίσω τους εταίρους της, και μέσα σε αυτό το ζοφερό τοπίο των συρταρωτών ιστοριών ένας άνθρωπος προσπαθεί να θυμάται πως είναι άνθρωπος ανασυγκροτώντας τη ζωή του. Βλέπει εφιάλτες, αναλογίζεται για το δώρο της ζωής, τον καρκίνο, τον θάνατο αλλά και την ενσάρκωση.

Αυτό το βιβλίο, περισσότερο από τα προηγούμενα, έχει μια συγγραφική ησυχία, δεν θέλει να εντυπωσιάσει ή να προκαλέσει, που θεωρώ πως τον κατατάσσει πλέον στους κορυφαίους αφηγητές της σύγχρονης λογοτεχνίας. Ο Ουελμπέκ συγγραφέας αφήνεται να γράψει σπουδαία λογοτεχνία δίχως να «ελέγχεται» από τον Ουελμπέκ δοκιμιογράφο.

Στο σημείωμα των ευχαριστιών αφήνεται -εδώ υπάρχει ένα μεγάλο ερωτηματικό- να κλείσει με μια θετική νότα για το μέλλον λέγοντας πως οι Γάλλοι συγγραφείς δεν θα πρέπει να διστάζουν να ενημερώνονται περισσότερο ρωτώντας γι’ αυτά που γράφουν, καθώς πολλοί άνθρωποι αγαπούν τη δουλειά τους και χαίρονται να την εξηγούν στους μη ειδικούς.

Αυτό από το στόμα του καυστικού Ουελμπέκ θα μπορούσε να ακουστεί σαν σπόντα προς τους ομοτέχνους του, αλλά θα μπορούσε να φανεί και ως ελπίδα σε έναν κόσμο που θεωρεί πως αυτοκαταστρέφεται. Πολλά μπορεί να έχουν προσάψει στον Μισέλ Ουελμπέκ -και κάποιες φορές απολύτως δικαιολογημένα- αλλά κλείνοντας την Εκμηδένιση δεν μπορεί κανείς να αμφισβητήσει πως έχουμε να κάνουμε με μια σπάνια περίπτωση συγγραφέα.

Ευρηματικός και διεισδυτικός όσο ποτέ, εισβάλλει σαν άλλος Μπαλζάκ μέσα στη μάζα των ανθρώπων σαν μπάλα κανονιού και ανατρέπει τα πάντα.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΝΗΣΙΔΕΣ
Η Δοκιμασία της Ερπενμπεκ
Η συγγραφέας Τζέννυ Ερπενμπεκ στο νέο της βιβλίο μένει στη μυστηριώδη αφήγησή της, χωρίς να μας δίνει διαλόγους και εμφανή στοιχεία αλληλεπίδρασης μεταξύ των προσώπων.
Η Δοκιμασία της Ερπενμπεκ
ΝΗΣΙΔΕΣ
Ολοι οι καλοί έχουν πεθάνει;
Ο Γ. Μπέκας ζει στο Βερολίνο, είναι πολιτολόγος, πεζογράφος και θεατρικός συγγραφέας. Τα έργα του έχουν ανέβει στις σκηνές του Maxim Gorki Theater, του Theater Augsburg, καθώς και στην Πειραματική Σκηνή του...
Ολοι οι καλοί έχουν πεθάνει;
ΝΗΣΙΔΕΣ
Η εποχή της υποκρισίας
Κρατώντας το καινούργιο βιβλίο του Πέτρου Μάρκαρη «Η εποχή της υποκρισίας» που κυκλοφόρησε πρόσφατα από τις εκδόσεις Γαβριηλίδη, σκέφτομαι πως ήρθε επιτέλους η ώρα να ξαναμπώ στο σύμπαν του αστυνόμου Χαρίτου...
Η εποχή της υποκρισίας
ΝΗΣΙΔΕΣ
«Εγραψα για την οικογένειά μου με θάρρος, ενσυναίσθηση και νηφαλιότητα»
Με αφορμή το νέο της μυθιστόρημα, η Ρέα Γαλανάκη μας μιλά για το έργο αλλά και για τόπους και πρόσωπα που έπρεπε να προσκαλέσει η μνήμη στο συγγραφικό εργαστήρι.
«Εγραψα για την οικογένειά μου με θάρρος, ενσυναίσθηση και νηφαλιότητα»
ΝΗΣΙΔΕΣ
Η οργή του Πάγου
Ο «Πάγος» είναι το νέο μυθιστόρημα του Καρίλ Φερέ που στο αποκορύφωμα της τέχνης του πραγματοποιεί μια συγγραφική στροφή από την «Τριλογία της Λατινικής Αμερικής» στο μυστηριώδες αρκτικό λευκό της Σιβηρίας.
Η οργή του Πάγου

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας