• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    29°C 25.4°C / 31.2°C
    3 BF
    53%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 25.2°C / 29.8°C
    4 BF
    63%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    32°C 30.0°C / 32.6°C
    3 BF
    44%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    30°C 29.9°C / 29.9°C
    3 BF
    26%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    22°C 21.9°C / 21.9°C
    0 BF
    88%
  • Βέροια
    Σποραδικές νεφώσεις
    25°C 24.6°C / 31.0°C
    2 BF
    59%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    27°C 27.4°C / 27.4°C
    2 BF
    34%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    29°C 29.1°C / 29.1°C
    2 BF
    41%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    27°C 26.1°C / 26.9°C
    1 BF
    69%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 27.3°C / 28.9°C
    3 BF
    48%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    24°C 24.4°C / 26.8°C
    5 BF
    73%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.9°C / 22.9°C
    2 BF
    72%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    30°C 29.9°C / 29.9°C
    3 BF
    70%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 26.2°C / 27.9°C
    4 BF
    54%
  • Λαμία
    Αραιές νεφώσεις
    30°C 25.5°C / 29.9°C
    2 BF
    45%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 26.8°C / 27.1°C
    4 BF
    61%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 25.6°C / 30.8°C
    1 BF
    37%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 23.3°C / 25.5°C
    1 BF
    75%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.5°C / 26.7°C
    3 BF
    83%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    25°C 25.4°C / 25.4°C
    3 BF
    41%

Ο διασημότερος βιασμός ήταν αυτός της Μαρία Σνάιντερ από τον Μάρλον Μπράντο στην ταινία "Το τελευταίο τανγκό στο Παρίσι"(1972) σε σκηνοθεσία Μπ. Μπερτολούτσι. Ακολούθησε ο βιασμός της Μπελούτσι στην ταινία "Μη αναστρέψιμος" (Irrevesible) το 2002

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Τι γύρευε κι αυτή εκεί

  • A-
  • A+
Κυρίαρχο στοιχείο στον βιασμό είναι η βία, η κυριαρχία και η επιβολή της θέλησης.

Ο βιασμός, σύμφωνα με το Μείζον Ελληνικό Λεξικό, είναι κατά πρώτον η χρησιμοποίηση βίας, η εξουδετέρωση, κατάπνιξη με τη βία, και δεύτερον «ο εξαναγκασμός σε ασέλγεια». Το κυρίαρχο στοιχείο λοιπόν είναι η επιβολή της δύναμης, η κυριαρχία διά της βίας.

Η ίδια η λέξη «βία», απ’ όπου προκύπτουν οι λέξεις «βιασμός» και βιαστής», είναι αρχαία, όπως αναφέρει το Λεξικό της Νέας Ελληνικής Γλώσσας, ινδοευρωπαϊκής προέλευσης, από τη ρίζα *gwiya-. Στα σανσκριτικά, «j(i)ya» σημαίνει «κυριαρχία».

Παρόμοιο νοηματικό υπόβαθρο έχει και η αγγλοσαξονική για τον βιασμό λέξη rape: παράγεται από το λατινικό «rapere» που σημαίνει, «αρπάζω, απάγω διά της βίας».

Στο ρωμαϊκό δίκαιο, η αρπαγή μιας γυναίκας, χωρίς αυτή να περιλαμβάνει κατ’ ανάγκην και συνεύρεση, ονομαζόταν «raptus». Στα μεσαιωνικά αγγλογαλλικά η λέξη, ως «raper», όριζε και την απαγωγή και τον βιασμό, όπως τον εννοούμε σήμερα. Παράδειγμα, ο μύθος της αρπαγής της Ευρώπης, της πριγκίπισσας των Φοινίκων από τον Δία μεταμορφωμένο σε ταύρο, στα αγγλικά είναι «The rape of Europa».

Κυρίαρχο στοιχείο λοιπόν στον βιασμό είναι η βία, η κυριαρχία, η επιβολή της θέλησης, συνηθέστατα του άντρα προς τη γυναίκα, χωρίς να αποκλείεται ο βιασμός αντρών από άλλους άντρες και σπανιότατα ο βιασμός άντρα από γυναίκα. Ομως ζούμε σε καθεστώς πατριαρχίας, οπότε πρέπει να ορίσουμε τον βιασμό ως τη χείριστη εκδοχή της έμφυλης βίας.

Αν και οι κοινωνίες, γενικά από την αρχαιότητα, θεωρούσαν έγκλημα τον βιασμό, ειδικά των ανύπαντρων παρθένων γιατί έτσι «έπεφτε η τιμή τους» στον γάμο (...), στην πραγματικότητα οι ποινές για τους βιαστές ήταν συμβολικές έως ανύπαρκτες, εάν ο βιαστής ήταν κάποιος οικονομικά και κοινωνικά ισχυρός, με το θύμα του στην κατώτερη τάξη.

Εάν όμως συνέβαινε το αντίθετο, εάν δηλαδή ένας φτωχός, δούλος, ή αποσυνάγωγος βίαζε μια γυναίκα της καλής κοινωνίας, τότε δεν υπήρχε βασανιστήριο ή πόνος αρκετός γι’ αυτόν. Και βέβαια, ήταν καθεστώς, από την αρχαιότητα μέχρι τις μέρες μας να βιάζουν οι νικητές τις γυναίκες των ηττημένων στη μάχη, από τους Βίκινγκς μέχρι τους ναζί.

Να σημειώσουμε πως η πατριαρχική θρησκεία, και όχι μόνο η χριστιανική, ασφαλώς σιγοντάρισε αυτή την κατάπτυστη κατάσταση: Στην 5η προς Εφεσίους Επιστολή του Αποστόλου Παύλου αναφέρεται: «Αι γυναίκες τοις ιδίοις ανδράσιν υποτάσσεσθε ως τω Κυρίω, ότι ο ανήρ εστί κεφαλή της γυναικός, ως και ο Χριστός κεφαλή της Εκκλησίας, και αυτός εστί σωτήρ του σώματος, άλλ’ ώσπερ η Εκκλησία υποτάσσεται τω Χριστώ, ούτω και αι γυναίκες τοις ιδίοις ανδράσιν εν παντί». Εν παντί! Και εάν κάποια γυναίκα είχε αμφιβολίες σχετικά με τα δικαιώματα που είχε ο νόμιμος σύζυγός της πάνω της, ερχόταν ο νόμος για να το διευκρινίσει.

Παλιότερα, το ελληνικό οικογενειακό δίκαιο ήταν σαφές: «Οποιος με σωματική βία ή με απειλή σπουδαίου και άμεσου κινδύνου εξαναγκάζει άλλον σε συνουσία εξώγαμη ή σε ανοχή ή επιχείρηση ασελγούς πράξης τιμωρείται με κάθειρξη»...

Ο δεύτερος, ψυχολογικός βιασμός, μετά τον σωματικό, έρχεται με τη «συνυπαιτιότητα» του θύματος, το «victim blaming», ακόμα και στις σημερινές κοινωνίες: Εάν ένας μετανάστης βιάσει μια Ελληνίδα, η κοινωνία θέλει να τον κάψει στην πυρά.

Εάν όμως ένας πλούσιος άνδρας της ανωτέρας τάξεως βιάσει μια κοπέλα, τότε τα συσκοτισμένα από την πατριαρχία και την ταξική ασυνειδησία μυαλά, αρσενικά και θηλυκά, ξιφουλκούν, καθοδηγούμενα από τα μέσα μαζικής εξημέρωσης: «τι γύρευε κι αυτή στο σπίτι του», «ήταν ντυμένη προκλητικά», «πήγαινε γυρεύοντας, και τώρα τον κατηγορεί τον άνθρωπο»...

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΑΝΟΧΥΡΩΤΗ ΠΟΛΗ
Ταξική αρρενωπότητα
Όπως η ελληνική κοινωνία είναι βαθιά φαλλοκρατική που διαρκώς επιβάλλεται στις γυναίκες, άλλο τόσο αυτονόητος είναι και ο τρόπος με τον οποίο η συντριπτική πλειονότητα της εγχώριας ελίτ ασκεί την εξουσία της.
Ταξική αρρενωπότητα
ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ
Ποινική δίωξη εις βάρος και πέμπτου ηθοποιού με κατηγορίες για βιασμούς
Σε βάρος του πέμπτου κατά σειρά ηθοποιού, η Εισαγγελία Πρωτοδικών Αθηνών άσκησε ποινική δίωξη σε βαθμό κακουργήματος για βιασμό κατά συρροή, κατ' εξακολούθηση και μη, τετελεσμένο και σε απόπειρα.
Ποινική δίωξη εις βάρος και πέμπτου ηθοποιού με κατηγορίες για βιασμούς
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
«Η επαφή με τα θύματα είναι και ψυχοφθόρα και λυτρωτική»
Η καταγγελία της Σοφίας Μπεκατώρου για την κακοποίησή της εξελίχθηκε με τέτοια δυναμική που θεωρείται σύμβολο του κινήματος MeToo. Τι λέει στην «Εφ.Συν.» για την πρωτοβουλία #MeNow_MeToo.
«Η επαφή με τα θύματα είναι και ψυχοφθόρα και λυτρωτική»
ΝΗΣΙΔΕΣ
Οταν ακούγονται οι ιστορίες των θυμάτων
Ο Σέξπιρ στο αφηγηματικό ποίημα "Ο Βιασμός της Λουκρητίας" μας δείχνει και μια βαθύτερη αιτία για το συμβάν: την κτηνώδη βασιλεία των Ταρκύνιων στη Ρώμη.
Οταν ακούγονται οι ιστορίες των θυμάτων
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Η τόλμη των γυναικών
Το καινούργιο στοιχείο στις μηνύσεις για βιασμό τα τελευταία χρόνια είναι ακριβώς αυτό: οι μηνύσεις. Η τόλμη των γυναικών που αργά και δύσκολα γεννήθηκε και προχωρά μέσα σε αντιδράσεις.
Η τόλμη των γυναικών
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η επανάσταση της Γεωργίας
Η υπόθεση της Γεωργίας, όπως και το MeToo, υποκρύπτει πολύ περισσότερα απ’ ό,τι επιφανειακά δείχνει. Η Γεωργία ανήκει σε μια γενιά που φτάνει επιτέλους στο σημείο όχι μόνο να μη θεωρεί ντροπή την έκθεσή της,...
Η επανάσταση της Γεωργίας

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας