• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    24°C 22.6°C / 24.6°C
    3 BF
    31%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    22°C 18.6°C / 24.7°C
    2 BF
    50%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.0°C / 25.4°C
    0 BF
    45%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    18°C 17.9°C / 21.4°C
    1 BF
    59%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    19°C 18.9°C / 23.0°C
    0 BF
    59%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    21°C 19.6°C / 22.0°C
    1 BF
    54%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    18°C 17.0°C / 18.4°C
    1 BF
    42%
  • Αγρίνιο
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 22.4°C / 22.4°C
    1 BF
    29%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 20.5°C / 22.7°C
    4 BF
    60%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    19°C 18.9°C / 21.2°C
    2 BF
    55%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    20°C 19.8°C / 20.4°C
    4 BF
    52%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    21°C 20.7°C / 22.3°C
    0 BF
    64%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    20°C 19.9°C / 19.9°C
    0 BF
    68%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    20°C 19.9°C / 20.1°C
    0 BF
    52%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    22°C 20.6°C / 22.7°C
    1 BF
    38%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    22°C 21.6°C / 22.8°C
    2 BF
    64%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.8°C / 24.8°C
    2 BF
    30%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    22°C 19.3°C / 22.1°C
    2 BF
    50%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    20°C 18.7°C / 21.7°C
    2 BF
    61%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    17°C 17.4°C / 17.4°C
    0 BF
    48%

Στάμος Τσιτσώνης: Οι συνωμότες του μητροπο­λιτικού πάρκου, Εκδόσεις Εναστρον

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ενα βιβλίο από το μέλλον

  • A-
  • A+
«Ωστόσο φρόντισα να εμφανίζονται ονόματα ασυνήθιστα, για να ανασταίνονται από τη λήθη».

«Η Διοτίμα Σαμίου ήταν αποφασισμένη να αδράξει την ευκαιρία. Είχε παραμερίσει προς το παρόν τις σκέψεις για άμεση ματαίωση του βάρβαρου διαχωρισμού σε επίπεδα ευφυΐας, την αναίρεση της κοινωνικής αδικίας, την κατάργηση της ευνοιοκρατίας που επικρατούσε στα κυκλώματα της εξουσίας που κανένα σύστημα δεν θα μπορούσε να αποτρέψει, πόσο μάλλον τούτο που είχε μια επίφαση αντικειμενικότητας και δικαιοσύνης. Γνώριζε καλά πως οι δομές του Συστήματος ήταν στεγανές και γερές. Οι ιστορίες για επαναστατικές ανατροπές και αλλαγές φάνταζαν εκτός τόπου και χρόνου. Το Λουξεμβούργο υποστήριζε την κυβέρνηση και δεν θα επέτρεπε οποιαδήποτε βίαιη μεταβολή. Τι έμενε λοιπόν; Αφού δεν μπορούσαν να αλλάξουν οι δομές, έπρεπε να αλλάξουν τα πρόσωπα που στελέχωναν τις δομές. Οι εκλογές που είχαν αναγγελθεί για τυπικούς λόγους, ώστε να ντυθεί το σύστημα με το πλασματικό περιτύλιγμα της ελευθερίας της έκφρασης και της βούλησης, αποτελούσαν μια πρώτης τάξεως ευκαιρία που δεν θα έπρεπε να πάει χαμένη».

Αραγε η πραγματικότητα τροφοδοτεί τη φαντασία και προδικάζει εξελίξεις ή μήπως απλώς αναγνωρίζει και ενστερνίζεται, στο πλέγμα των αναμενόμενων κοινωνικών διαφοροποιήσεων, στερεότυπα νοοτροπίας, συμπεριφοράς και δράσης των ανθρώπων τα οποία αναπαράγονται, και μάλιστα με εκπληκτική ταχύτητα, χωρίς να μεταβάλλονται, έστω και ελάχιστα, από την καταλυτική δύναμη επιρροής που θα μπορούσαν να ασκήσουν επάνω τους τα βήματα ευρύτερης προόδου που συντελούνται στον πολιτισμό;

Σε αυτά και σε πολλά παρεμφερή ερωτήματα έρχεται να δώσει τη δική του προσέγγιση -και όχι εν τέλει απάντηση- ο Στάμος Τσιτσώνης στο νέο του μυθιστόρημα που κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Εναστρον.

Με βάση έμπνευσης την υγειονομική κρίση και τον τρισκατάρατο ιό που ταλαιπωρεί τους ανθρώπους και επιβάλλει τους δικούς του κανόνες στην καθημερινότητα, διαμορφώνοντας νέα ήθη, ο Τσιτσώνης δημιουργεί ένα δυστοπικό πολιτισμικό περιβάλλον. Τοποθετεί τη δράση σε μερικά χρόνια από τώρα, σε μια εποχή που, μεταξύ άλλων δυσλειτουργιών, η κοινωνική διαστρωμάτωση συντελείται με κριτήριο τον βαθμό ηλιθιότητας των ανθρώπων, μια και εκείνοι προσβάλλονται από έναν αντίστοιχο ιό, τον Goovid 45.

Λαμβάνοντας υπόψη την ταχύτητα με την οποία συντελούνται πλέον οι εξελίξεις, ο συγγραφέας, στο πλαίσιο της εξωδιηγητικής αφήγησης, εικάζει, στο κεφάλαιο μηδέν, ότι όλα αυτά που εκείνος εκτιμά ότι μπορεί να συμβούν στη δεκαετία του 2050 είναι πολύ πιθανό να συμβούν στη δεκαετία που διανύουμε -αν δεν συμβαίνουν κιόλας και μάλιστα ερήμην μας, αν και όχι τόσο προφανώς όσο όλα εκείνα που αναγνωρίζουμε και σχολιάζουμε κυρίως με την εκρηκτική συμβολή των ΜΜΕ.

Ο συγγραφέας δημιουργεί ένα σύμπαν στο οποίο έχουν κυρίαρχη θέση πρόσωπα που κάποιος μπορεί να τα θεωρήσει και ως ανθρώπους της διπλανής πόρτας, ακόμα κι αν δεν είναι πάντα εύκολο να το παραδεχθεί. Και σίγουρα δυσκολεύεται να αναγνωρίσει σε αυτά φιγούρες κωμικοτραγικές από τις οποίες εξαρτώνται οι τύχες κοινωνικών συνόλων και φυσικά χωρών.

Σε αυτό το σύμπαν κυριαρχούν η ιδιοτέλεια, ο καιροσκοπισμός και οι ίντριγκες, ως σκευωρίες για τη νομή και διάθεση της πολιτικής εξουσίας. «Ηγέτες» βρίσκονται στα αξιώματά τους, σε αυτή την κοινωνία τού τίποτα, ως έρμαια των παθών τους αλλά και των δολοπλοκιών που εξυφαίνονται από τα πρόσωπα του στενού τους περιβάλλοντος, τα οποία προσβλέπουν στη διαχείριση της δύναμης, ικανοποιώντας τη ματαιοδοξία τους.

Συμπλέκονται αρμονικά η πολιτική και η δημοσιογραφία με το κοινωνικό περιθώριο, με τους απόκληρους της κοινωνικής ιεραρχίας, που όμως οι συνθήκες που διαμορφώνονται τους επιτρέπουν έστω και παροδικά την κοινωνική άνοδο. Αυτοί οι άνθρωποι με την ανικανότητά τους στελεχώνουν θεσμούς και φορείς, παίρνουν αποφάσεις, λειτουργούν ως φίλτρο ανάμεσα στο κοινωνικό σύνολο και τους εξουσιαστές του.

Βέβαια ένα τέτοιο θέμα ενδείκνυται να προσεγγιστεί με σαρκασμό και ειρωνεία, που προκύπτουν φυσικά και αβίαστα, που περισσεύουν στον λόγο του Στάμου Τσιτσώνη, διακωμωδώντας πρόσωπα, καταστάσεις και συνθήκες που κάθε νοήμων άνθρωπος θα απευχόταν να συναντήσει στην πορεία της ζωής του. Ισως το χιούμορ να είναι και ο μοναδικός τρόπος για να αντέξει ο αναγνώστης το ενδεχόμενο μιας τέτοιας κοινωνικής εξέλιξης.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα ονόματα των κεντρικών προσώπων που γύρω τους υφαίνεται η πλοκή, τα οποία ονόματα αποδίδουν συμβολικά τα κατορθώματά τους ενώ παράλληλα συνδέουν το παρόν με το πολιτισμικό παρελθόν. Σταχυολογώ ορισμένα: Κάσσος Μπριλάντης, Λένος Στώκος, Διοτίμα Σαμίου Αμάλθεια, Αυξίβιος Χιλανδάριος, Παγκράτιος, Βιλελμίνη Ουσάκοβα, Κλέων Οδυνηρός και καταγράφω από το σημείωμα του συγγραφέα στο τέλος του βιβλίου: «Τα ονόματα των ηρώων είναι όλα φανταστικά. Ωστόσο φρόντισα να εμφανίζονται ονόματα ασυνήθιστα, για να ανασταίνονται από τη λήθη».

Ο τίτλος εμφανίζεται ελκυστικός, γεμάτος υπονοούμενα, η ανάγνωση γίνεται απολαυστική, ο λόγος ρέει, τα πρόσωπα μας εκπλήσσουν ή ακριβέστερα μας καταπλήσσουν με τις επιλογές τους και όπως υποστηρίζει ο αφηγητής -στο πλαίσιο μιας τριτοπρόσωπης αφήγησης, που παίρνει απόσταση από τα πράγματα και γι' αυτό είναι εύκολο να κάνει σχόλια με τα οποία διανθίζει την εξέλιξη της υπόθεσης- τα πρόσωπα διαμορφώνουν τις καταστάσεις που τους ταιριάζουν.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΝΗΣΙΔΕΣ
Ενα θαύμα από λέξεις
Η συγγραφέας Ιρένε Βαγέχο χρησιμοποιεί επιτυχημένα μια λογοτεχνική αφήγηση με προσωπικές της σκέψεις για να εξιστορήσει την καταγωγή του βιβλίου.
Ενα θαύμα από λέξεις
ΝΗΣΙΔΕΣ
Κορεατικά μαθήματα ελληνικών
H συγγραφέας μάς μεταφέρει μια εξαιρετικά δυνατή ιστορία με τρεις φωνές: της γυναίκας που δεν βρίσκει τη φωνή της, του ανάπηρου άνδρα και του παρατηρητή όλων.
Κορεατικά μαθήματα ελληνικών
ΝΗΣΙΔΕΣ
Το κόλπο είναι να κρατιέσαι πάντα
Ο βραβευμένος συγγραφέας Τζον ΜακΓκρέγκορ επιστρέφει με μια ιστορία αφιερωμένη στο κουράγιο που χρειάζεσαι έστω και για να βγάλεις τη μέρα.
Το κόλπο είναι να κρατιέσαι πάντα
ΝΗΣΙΔΕΣ
Το «κακό» παιδί της Γαλλίας επιστρέφει χωρίς να προκαλεί
Ο Μισέλ Ουελμπέκ, το «κακό» παιδί των γαλλικών γραμμάτων και του σύγχρονου ευρωπαϊκού φιλοσοφικού λόγου, επιστρέφει με το βιβλίο «Εκμηδένιση».
Το «κακό» παιδί της Γαλλίας επιστρέφει χωρίς να προκαλεί

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας