• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    18°C 14.8°C / 20.8°C
    0 BF
    55%
  • Θεσσαλονίκη
    Σποραδικές νεφώσεις
    18°C 15.3°C / 20.5°C
    2 BF
    54%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    18°C 13.0°C / 17.7°C
    1 BF
    74%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    9°C 8.9°C / 14.7°C
    1 BF
    93%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    14°C 13.9°C / 14.1°C
    0 BF
    72%
  • Βέροια
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 15.7°C / 19.0°C
    2 BF
    55%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    15°C 14.2°C / 15.4°C
    2 BF
    36%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    16°C 16.0°C / 16.0°C
    1 BF
    56%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    19°C 18.3°C / 19.7°C
    5 BF
    60%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    17°C 16.9°C / 16.9°C
    1 BF
    55%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 16.8°C / 19.4°C
    3 BF
    42%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 19.2°C / 19.2°C
    2 BF
    63%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    18°C 18.1°C / 18.1°C
    2 BF
    70%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    12°C 11.9°C / 15.1°C
    0 BF
    82%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    20°C 14.5°C / 21.7°C
    0 BF
    51%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    20°C 20.4°C / 20.8°C
    3 BF
    66%
  • Χαλκίδα
    Αραιές νεφώσεις
    17°C 15.0°C / 17.3°C
    1 BF
    47%
  • Καβάλα
    Σποραδικές νεφώσεις
    19°C 18.8°C / 18.8°C
    2 BF
    65%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    16°C 13.7°C / 18.9°C
    2 BF
    90%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    15°C 14.6°C / 14.6°C
    0 BF
    60%
Dreamstime.com
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η χαρακτηριστικότερη περίπτωση «γυναικοκτονίας» και η... αθώωση του δράστη

  • A-
  • A+
Το δικαστήριο των ενόρκων μετατράπηκε τελικά σε ομάδα διάσωσης του κατηγορουμένου. Η μόνη αχτίδα λογικής σ’ αυτή τη σκηνοθεσία ήταν η αγόρευση του εισαγγελέα.

Παραμονές Χριστουγέννων 1963 διαπράχθηκε μία εν ψυχρώ προμελετημένη ανθρωποκτονία, που συγκλόνισε την ελληνική κοινή γνώμη για τα σεξιστικά ελατήρια του δράστη. Στη συνέχεια κατέπληξε ολόκληρο τον νομικό κόσμο για την αναπάντεχα προκλητική αθωωτική δικαστική απόφαση που ακολούθησε.

Δράστης ο 35χρονος Ρεζά Μυρτολουί, επισμηναγός της ιρανικής αεροπορίας, στρατιωτικός ακόλουθος της Ιρανικής Πρεσβείας, εκπαιδευτής και φίλος του Σάχη Ρεζά Παχλεβί. Θύμα η 29χρονη Ιουλία Συρεγγέλα, κάτοικος Κολωνακίου. Ηταν και οι δυο έγγαμοι σε διάσταση και είχαν από ένα παιδί. Γνωρίστηκαν στην Τεχεράνη και ανέπτυξαν δυνατό ερωτικό δεσμό. Γρήγορα, όμως, η σχέση κλονίστηκε.

Ο Ρεζά αποκάλυψε χαρακτήρα δεσποτικό, αυταρχικό και βίαιο. Η Ιουλία τού ζήτησε να διακόψουν τον δεσμό και να παραμείνουν φίλοι. Εκείνος ήταν ανένδοτος. Εγινε επίμονος και έντονα πιεστικός. Συχνά την απειλούσε, ακόμα και με το υπηρεσιακό του όπλο, για να την πείσει να παντρευτούν έστω δοκιμαστικά. Εκείνη δεν επείθετο ότι η σχέση τους μπορούσε να διασωθεί.

Την 11η Δεκεμβρίου 1963 της ζήτησε να έχουν μια ύστατη συνάντηση. Η συνάντηση έγινε, κράτησε ώρες, αλλά δεν απέδωσε. Ο Ρεζά προσποιήθηκε ότι υποχωρεί και σταμάτησε ένα ταξί για να τη συνοδεύσει στο σπίτι της, γιατί ήταν περασμένα μεσάνυχτα.

Ο ταξιτζής κατέθεσε στο δικαστήριο ότι το ζευγάρι στην πίσω θέση τσακώθηκε για το ποιος ήταν ο προορισμός τους. Η Ιουλία ήθελε να πάει σπίτι της, αλλά ο Ρεζά επέμενε να πάνε σε ξενοδοχείο. Κλαίγοντας εκείνη έπεισε τον οδηγό να τη βοηθήσει. Εφτασαν στην πολυκατοικία της. Φοβισμένη η Ιουλία παρακάλεσε τον οδηγό να περιμένει να μπει μέσα. Μόλις, όμως, άνοιξε την πόρτα, ο Ρεζά πετάχτηκε έξω με το όπλο του, την πρόλαβε στα σκαλοπάτια και την πυροβόλησε στο κεφάλι. Και ενώ εκείνη έπεσε αιμόφυρτη φωνάζοντας «βοήθεια», ο Ρεζά τράπηκε σε φυγή.

Ο ταξιτζής συγκλονισμένος άρχισε να τον κυνηγά. Στο Σύνταγμα κάλεσε έναν αστυφύλακα να τον βοηθήσει στην καταδίωξη. Παρά ταύτα, ο Ρεζά τούς ξέφυγε.

Στο δικαστήριο αποκαλύφθηκε ότι πέρασε για λίγο από το ξενοδοχείο του και στη συνέχεια, στις 2 τη νύχτα, επισκέφθηκε ένα γνωστό του ψυχίατρο. Του γνωστοποίησε ότι σκότωσε την Ιουλία. Ο γιατρός τον συμβούλευσε να παραδοθεί και κάλεσε την αστυνομία. Ο Ρεζά «κλαίγοντας» δήλωσε μετανιωμένος και απαρηγόρητος για το έγκλημα. Αργότερα, όμως, στην ανάκριση άλλαξε θέση. Ισχυρίστηκε ότι το όπλο εκπυρσοκρότησε τυχαία.

Το δικαστήριο έγινε 10 μήνες αργότερα. Τότε τα κακουργιοδικεία αποτελούνταν από το δικαστήριο των συνέδρων και το δικαστήριο των ενόρκων. Οι σύνεδροι ήταν τακτικοί δικαστές, νομικοί. Οι ένορκοι ήταν πολίτες, που εκλέγονταν με μια διαδικασία, που συχνά δεν ήταν άψογη. Το κυριότερο ήταν ότι αυτοί που εκδίκαζαν καθοριστικά τα κακουργήματα ήταν οι ένορκοι. Μόνο αυτοί αποφάσιζαν αν ο κατηγορούμενος ήταν ένοχος και αν υπήρχαν σχετικά με την ενοχή του επιβαρυντικές ή ελαφρυντικές περιστάσεις.

Αντίθετα οι σύνεδροι είχαν μόνο το δικαίωμα να επιβάλουν στον ήδη κηρυχθέντα από τους ενόρκους ένοχο την «προσήκουσα» ποινή. Δηλ. αν οι ένορκοι είχαν κρίνει ότι οι κατηγορούμενος δεν είχε διαπράξει το κακούργημα ή ότι το είχε διαπράξει, αλλά ευρισκόμενος σε στιγμή διατάραξης των πνευματικών λειτουργιών ή διατάραξης της συνείδησης, δηλ. τελούσε σε κατάσταση πλήρους σύγχυσης, τότε ο εισαγγελέας δεν είχε το δικαίωμα να ζητήσει από τους συνέδρους να κηρύξουν την ετυμηγορία τους «πεπλανημένη» αν αυτή ήταν ομόφωνη, αλλά ήταν υποχρεωμένοι να κηρύξουν τον κατηγορούμενο αθώο και ελεύθερο. Επιπλέον, μάλιστα, ο αθώος πια πρώην κατηγορούμενος είχε το δικαίωμα να ζητήσει από το κακουργιοδικείο να του επιδικάσει «τις περί αποζημιώσεως και εξόδων απαιτήσεις του» κατά των μηνυτών, ακόμη και αν αυτοί δεν είχαν παραστεί στη δίκη!

Μέσα σ’ αυτές τις πραγματικές και νομικές συνθήκες ο πανέξυπνος και πανίσχυρος Ρεζά οργάνωσε αριστοτεχνικά την τακτική του. Προσέλαβε τρεις δικηγόρους. Για την προδικασία και τις καθημερινές συνεδριάσεις τον ανερχόμενο τότε Αλέξανδρο Λυκουρέζο και ειδικά για τις αγορεύσεις της υπεράσπισής του τους πιο φημισμένους ποινικολόγους, Αγγελο Τσουκαλά και Δημήτριο Μπαμπάκο.

Το κακουργιοδικείο συνεδρίασε τον Οκτώβριο 1964 σε μια αίθουσα του Αρσακείου. Το ενδιαφέρον της κοινής γνώμης για την πολύκροτη υπόθεση ήταν τεράστιο και η αίθουσα που είχε επιλεγεί ήταν προφανώς ακατάλληλη. Αργότερα φάνηκε ότι η επιλογή δεν ήταν τυχαία. Ως τριτοετής φοιτητής της Νομικής Σχολής θέλησα να παρακολουθήσω αυτή τη δίκη, σύμφωνα και με τις παραινέσεις των καθηγητών μας του Ποινικού Δικαίου Νικόλαου Χωραφά και Γεώργιου - Αλέξανδρου Μαγκάκη. Ηταν αδύνατο. Δεκάδες χωροφύλακες απαγόρευαν την είσοδο. Μόνο σε ορισμένα πρόσωπα την επέτρεπαν με το επιχείρημα ότι δεν υπήρχε χώρος.

Μαζί με άλλους δυο συμφοιτητές μου ζητήσαμε τη βοήθεια του Γ.- Α. Μαγκάκη, που μας εξασφάλισε τρεις άδειες για όλη τη διάρκεια της δίκης. Οταν μπήκαμε τελικά στην αίθουσα αισθανθήκαμε μεγάλη έκπληξη. Ο χώρος ήταν ασφυκτικά γεμάτος από δυο κατηγορίες ανθρώπων: από δεκάδες Ιρανούς συγγενείς και φίλους συμπαραστάτες του Ρεζά, που είχαν έρθει από την Περσία και από το προσωπικό της πρεσβείας του Ιράν. Ελάχιστοι ήταν οι συγγενείς του θύματος και οι υπόλοιποι ακροατές, ίσως μόνο εμείς οι τρεις φοιτητές.

Επικεφαλής όλης αυτής της ασυνήθιστα πολυάνθρωπης συμπαράστασης ήταν η μητέρα και η αδελφή του Ρεζά, καθώς και η Ιρανή διερμηνέας, που επέλεξε η πρεσβεία του και πέτυχε να επιβάλει η υπεράσπιση. Η παρουσία όλων αυτών των ανθρώπων θύμιζε μανιάτικο μοιρολόι. Ηταν όλοι μαυροφορεμένοι. Ακόμη και οι δικηγόροι φορούσαν μαύρη γραβάτα. Οι γυναίκες φορούσαν μαύρες πλερέζες. Δεν υπήρχε στην αμφίεσή τους κανένα στολίδι (κολιέ, δακτυλίδια, καρφίτσες και κάθε είδους γυναικεία αξεσουάρ). Προφανώς ήθελαν να δείξουν ότι θρηνούσαν για τον απροσδόκητο χαμό της Ιουλίας και ότι προσπαθούσαν να παρηγορήσουν τον δυστυχή Ρεζά από την απέραντη θλίψη που τον βασάνιζε.

Ο ίδιος, ο πρώην γοητευτικός κατηγορούμενος, σε άθλια εμφάνιση με μαύρη γραβάτα και μαύρα γυαλιά, εξουθενωμένος, απελπισμένος, συντετριμμένος, αξιολύπητος. Συχνά ξεσπούσε υποκριτικά σε λυγμούς και σκούπιζε τα δάκρυά του, ιδιαίτερα όταν επικαλέστηκε και τον πρόωρο θάνατο του παιδιού του σε τροχαίο δυστύχημα. Το σκηνικό συμπλήρωνε αριστοτεχνικά η διερμηνέας. Μια απίστευτα πειστική «ηθοποιός», που «έδεσε» τόσο πολύ με το όλο κλίμα και με την προσωπικότητα που εμφάνιζε ο Ρεζά, ώστε όταν, καθισμένη πλάι του στο εδώλιο, μετέφραζε τα πάντα, συγκινούσε τους ενόρκους ακόμη περισσότερο απ’ ό,τι ο ίδιος στην απολογία του.

Δεν αργήσαμε να καταλάβουμε ότι επρόκειτο για αριστοτεχνικά σκηνοθετημένη εικόνα με στόχο τη συμπάθεια των ενόρκων. Το ίδιο κατάλαβαν και οι σύνεδροι, που όμως δεν μπορούσαν να ανατρέψουν αυτό το σκηνικό. Δεν συνέβη, όμως, το ίδιο και με τους ενόρκους. Ανεξάρτητα από το αν και πόσοι απ’ αυτούς ήταν «μιλημένοι», το βέβαιο είναι ότι όλοι σιγά - σιγά ταυτίζονταν με το γενικότερο κλίμα. Ανδρες και γυναίκες θρηνούσαν περισσότερο κι από τον ίδιο τον κατηγορούμενο.

Dreamstime.com

Το δικαστήριο των ενόρκων μετατράπηκε τελικά σε ομάδα διάσωσης του κατηγορουμένου. Η μόνη αχτίδα λογικής σ’ αυτή τη σκηνοθεσία ήταν η αγόρευση του εισαγγελέα. Πρότεινε να κηρυχθεί ένοχος ο κατηγορούμενος έστω και με το ελαφρυντικό της μέτριας σύγχυσης.

Το αποκορύφωμα ήρθε με τις αγορεύσεις των συνηγόρων υπεράσπισης και ιδιαίτερα των Τσουκαλά και Μπαμπάκου. Στόχος τους πάντα και μόνο οι ένορκοι (και οι 10). Και το βαρύ πυροβολικό τους ήταν το «έρως ανίκατε μάχαν». Εύγλωττοι και πειστικοί και οι δυο (όπως και ο Λυκουρέζος) έδωσαν τη χαριστική βολή στο κατηγορητήριο. Το επιχείρημά τους ήταν απλό και φαινόταν ακατάρριπτο. «Αφού ο έρωτας είναι όντως ακατανίκητος πώς εγώ, ένας αδύναμος δυστυχισμένος άνθρωπος μπορούσα να αντισταθώ και να μην περιέλθω σε πλήρη σύγχυση;»

Ετσι, ο έρωτας ως υπερόπλο και οι συνήγοροι ως άριστοι σκοπευτές πέτυχαν τον στόχο στο ακέραιο. Η ετυμηγορία και των 10 ενόρκων ήταν ομόφωνα αθωωτική λόγω πλήρους σύγχυσης. Τίποτε πλέον δεν μπορούσε να αλλάξει. Εγινε μόνο μία διακοπή της συνεδρίασης για να γίνει η απαγγελία της αθωωτικής απόφασης για τη γυναικοκτονία από τον πρόεδρο του δικαστηρίου των συνέδρων. Και τότε βεβαιώθηκε και ο πλέον αφελής ότι όλα όσα προηγήθηκαν ήταν σκηνοθετημένα.

Το σκηνικό της υποκριτικής θλίψης μεταβλήθηκε αμέσως σε πανηγύρι. Το κακουργιοδικείο θύμιζε πια αίθουσα χοροεσπερίδας. Οι πλερέζες αντικαταστάθηκαν από πολύχρωμες φανταχτερές τουαλέτες. Οι μαύρες γραβάτες εξαφανίστηκαν. Πανάκριβα κοσμήματα στόλιζαν πια άνδρες και γυναίκες. Τα δάκρυα της υποκρισίας στέρεψαν και ο ίδιος ο «δυστυχής» κατηγορούμενος τώρα ξανάγινε χαρούμενος και γοητευτικός.

Σεργιάνιζε ως οικοδεσπότης στην αίθουσα χαριεντιζόμενος με όλους τους προσκεκλημένους του. Ενα μόνο ξέχασε. Να ζητήσει από το δικαστήριο να υποχρεώσει την οικογένεια της Ιουλίας να τον αποζημιώσει για τα «έξοδα» που είχε υποστεί και για όποια άλλη απαίτηση ή ζημιά μπορούσε να σκεφτεί!

*Συνταξιούχος δικηγόρος - συγγραφέας

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ
Εισαγγελέας για Αναγνωστόπουλο: «Ήταν αποφασισμένος να σκοτώσει»
Πλήρη συναίσθηση των πράξεών του είχε ο Μπάμπης Αναγνωστόπουλος, όταν αφαίρεσε τη ζωή της Καρολάιν Κράουτς, σύμφωνα με την εισαγγελέα.
Εισαγγελέας για Αναγνωστόπουλο: «Ήταν αποφασισμένος να σκοτώσει»
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
«Εγώ και οι υπόλοιπες μανάδες ζητάμε δικαίωση, όχι εκδίκηση»
Η απώλεια μοιάζει με μια μαύρη φωτιά που καίει κομμάτια του εαυτού μας. Αλέκα Ψαράκου, μητέρα της Γαρυφαλλιάς, θύματος γυναικοκτονίας.
«Εγώ και οι υπόλοιπες μανάδες ζητάμε δικαίωση, όχι εκδίκηση»
ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ
Ξεκινάει η δίκη του Μπάμπη Αναγνωστόπουλου
Από αύριο Παρασκευή 8 Απριλίου, αναβιώνει στην αίθουσα του Κακουργιοδικείου της Αθήνας η συγκλονιστική υπόθεση της γυναικοκτονίας στα Γλυκά Νερά, με θύμα την 20χρονη Καρολάιν και δράστη τον σύζυγό της.
Ξεκινάει η δίκη του Μπάμπη Αναγνωστόπουλου
ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ
Ένταση στην Ευελπίδων: Πήγαν να λιντσάρουν τον γυναικοκτόνο της Δάφνης
Μεγάλη ένταση στα δικαστήρια κατά την μεταφορά του 39χρονου καθ΄ομολογία δολοφόνου στον ανακριτή προκειμένου να απολογηθεί.
Ένταση στην Ευελπίδων: Πήγαν να λιντσάρουν τον γυναικοκτόνο της Δάφνης
ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ
«Θέλουμε Δικαιοσύνη» λένε οι κόρες της 64χρονης
Για ανθρωποκτονία από πρόθεση κάνουν λόγο οι δύο κόρες της γυναίκας, που δολοφονήθηκε από τον εν διαστάσει σύζυγο της στην Αγ. Βαρβάρα, και προσήλθαν στην Ευελπίδων για να δηλώσουν παράσταση προς υποστήριξη...
«Θέλουμε Δικαιοσύνη» λένε οι κόρες της 64χρονης

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας