• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    32°C 31.1°C / 33.5°C
    4 BF
    32%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    31°C 29.7°C / 33.0°C
    4 BF
    34%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    34°C 34.0°C / 35.4°C
    2 BF
    34%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    30°C 29.9°C / 29.9°C
    2 BF
    39%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    29°C 28.9°C / 30.2°C
    3 BF
    51%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    31°C 29.0°C / 32.7°C
    3 BF
    34%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    26°C 26.4°C / 27.3°C
    3 BF
    28%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    34°C 33.5°C / 33.5°C
    2 BF
    28%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    30°C 29.8°C / 33.8°C
    4 BF
    39%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    30°C 27.3°C / 29.9°C
    4 BF
    42%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    32°C 28.8°C / 32.4°C
    3 BF
    31%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    30°C 29.0°C / 29.7°C
    3 BF
    45%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    31°C 30.9°C / 30.9°C
    2 BF
    58%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    32°C 31.2°C / 31.9°C
    2 BF
    29%
  • Λαμία
    Ελαφρές νεφώσεις
    32°C 30.6°C / 33.3°C
    3 BF
    34%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    28°C 28.2°C / 28.8°C
    4 BF
    48%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    32°C 31.8°C / 33.1°C
    3 BF
    24%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 28.3°C / 29.4°C
    2 BF
    64%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    30°C 29.7°C / 31.7°C
    3 BF
    40%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    27°C 27.4°C / 27.4°C
    2 BF
    42%
Technavio.com
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Τα αίτια και οι πιθανές λύσεις

  • A-
  • A+
Οι κυρώσεις που επιβλήθηκαν από τις ΗΠΑ σε κινεζικές εταιρείες όπως η Huawei, κορυφαία κατασκευάστρια smartphones και εξοπλισμού δικτύωσης, ώθησαν ορισμένες εξ αυτών να συσσωρεύουν όσο το δυνατόν περισσότερα τσιπ.

«Η βιομηχανία ημιαγωγών (chips) ζει στην αιχμή της τεχνολογικής προόδου. Γιατί λοιπόν δεν μπορεί να δημιουργήσει αρκετά τσιπ για να κρατήσει τον κόσμο σε κίνηση;» διαβάζουμε σε άρθρο του αμερικανικού περιοδικού τεχνολογίας Wired.

Επισημαίνει ότι σχεδόν δύο χρόνια μετά τις διακοπές στην εφοδιαστική και παραγωγική αλυσίδα που προκλήθηκαν από την πανδημία πυροδοτήθηκε η σημερινή σοβαρή έλλειψη τσιπ υπολογιστών -τα εξαρτήματα στην καρδιά των smartphones, των φορητών υπολογιστών και αναρίθμητων άλλων προϊόντων- που συνεχίζει να επηρεάζει τους κατασκευαστές και ολόκληρη την παγκόσμια οικονομία.

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες, για παράδειγμα, ένας κλάδος με κολοσσιαίο τζίρο, αναγκάστηκαν να σταματήσουν την παραγωγή τους τελευταίους μήνες καθώς δεν μπορούν να κατασκευάσουν αρκετά αυτοκίνητα. Η έλλειψη έχει επηρεάσει φυσικά και τις βιομηχανίες βιντεοπαιχνιδιών, τον εξοπλισμό δικτύωσης, έως τις κορυφαίες ιατρικές και τόσο απαραίτητες συσκευές. Οσο για το μέλλον, η κατασκευάστρια ημιαγωγών Intel προειδοποίησε ότι οι ελλείψεις πιθανότατα θα επεκταθούν έως το 2023.

Το δημοσίευμα υπογραμμίζει ότι η αλυσίδα εφοδιασμού ημιαγωγών παρουσιάζει «ρωγμές» και είναι δύσκολο να ανταποκριθούν στη ζήτηση, που αυξάνεται ταχύτερα από όσο μπορούν να ανταποκριθούν οι κατασκευαστές τσιπ, ιδιαίτερα όσον αφορά τα περισσότερο απαραίτητα για όλες τις βιομηχανίες εξαρτήματα.

«Είναι εκπληκτικό που χρειάστηκε τόσος πολύς χρόνος για να ανακάμψει η αλυσίδα εφοδιασμού αφού η παγκόσμια οικονομία σταμάτησε κατά τη διάρκεια της πανδημίας», τονίζει στο Wired ο Μπράιαν Μάτας, αντιπρόεδρος έρευνας αγοράς στην IC Insights, μια εταιρεία αναλυτών που παρακολουθεί τη βιομηχανία ημιαγωγών. Επισημαίνει ότι πλέον η κλίμακα της ζήτησης είναι εκπληκτική και προσθέτει ότι το 2020, καθώς η πανδημία της Covid-19 γιγαντωνόταν, ο κλάδος των τσιπ περίμενε ήδη μια άνοδο. Οι παγκόσμιες πωλήσεις ημιαγωγών μειώθηκαν κατά 12% το 2019, σύμφωνα με την Ενωση Βιομηχανίας Ημιαγωγών. Ωστόσο, τον Δεκέμβριο του 2019, η εταιρεία προέβλεψε ότι οι παγκόσμιες πωλήσεις θα αυξάνονταν κατά 5,9% το 2020 και 6,3% το 2021. Στην πραγματικότητα, τα τελευταία στοιχεία δείχνουν ότι οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά πολύ περισσότερο, φτάνοντας το +29,7% μεταξύ Αυγούστου 2020 και Αυγούστου 2021!

Το άρθρο εξηγεί ότι η τεράστια ζήτηση οφείλεται στις υπερσύγχρονες τεχνολογίες όπως το cloud και τα 5G, μαζί με την αυξανόμενη χρήση τσιπ σε κάθε είδους προϊόντα, από αυτοκίνητα έως οικιακές συσκευές. Ο Ντέιβιντ Γιόφι, καθηγητής στο Harvard Business School, ο οποίος στο παρελθόν ήταν μέλος στο διοικητικό συμβούλιο της Intel, μιλώντας στο αμερικανικό περιοδικό αναφέρει ότι η αύξηση της ζήτησης για προϊόντα υψηλής τεχνολογίας που προκλήθηκε από την τηλεργασία, το lockdown και τη στροφή προς το ηλεκτρονικό εμπόριο και εν συνεχεία γιγαντώθηκε αιφνιδίασε τους πάντες.

Επιπροσθέτως ο καθηγητής επισημαίνει ότι οι κατασκευαστές τσιπ δεν εκτίμησαν σωστά τον υψηλό βαθμό ζήτησης μέχρι πριν από περίπου έναν χρόνο. Προσθέτει δε ότι τα νέα εργοστάσια κατασκευής τσιπ κοστίζουν δισεκατομμύρια δολάρια και χρειάζονται χρόνια για να κατασκευαστούν και να εξοπλιστούν. «Χρειάζονται περίπου δύο χρόνια για να κατασκευαστεί και να εξοπλιστεί ένα νέο εργοστάσιο», σημειώνει ο Γιόφι, προσθέτοντας ότι «τα συγκεκριμένα εργοστάσια έχουν γίνει πολύ μεγαλύτερα, πολύ πιο ακριβά και πολύ πιο περίπλοκα στη λειτουργία τους».

Πριν από λίγες ημέρες η Sony και η Taiwan Semiconductor Manufacturing Company, ο μεγαλύτερος κατασκευαστής τσιπ στον κόσμο, δήλωσαν ότι θα επενδύσουν 7 δισεκατομμύρια δολάρια για να δημιουργήσουν ένα νέο εργοστάσιο ικανό να παράγει τσιπ, αλλά αυτό δεν θα ξεκινήσει πριν από το τέλος του 2024. Ο Γιόφι σημειώνει ότι ελάχιστες μόνο εταιρείες, με κορυφαία την ολλανδική ASML, κατασκευάζουν τις πανάκριβες υπεριώδεις μηχανές λιθογραφίας που απαιτούνται για την κατασκευή τσιπ αιχμής, αλλά δεν μπορεί να παραγάγουν τις μηχανές αρκετά γρήγορα για να ικανοποιήσουν τη διαρκή ζήτηση.

Ετσι ένα ολοκληρωμένο κύκλωμα ελέγχου ισχύος που χρησιμοποιείται σε πολλά προϊόντα που κάποτε κόστιζαν 1 δολάριο μπορεί τώρα να πωληθεί έως και 150 δολάρια, λέει ο Τζος Πούτσι, αντιπρόεδρος στο Sourceability, που καταγράφει τη διαθεσιμότητα και τη ζήτηση των τσιπ. Από την πλευρά της η IC Insights λέει ότι οι χρόνοι παράδοσης για τέτοια εξαρτήματα έχουν επεκταθεί από 4-8 εβδομάδες σε 24-52 εβδομάδες και ότι οι ελλείψεις αυτές ενισχύουν τη ζήτηση για -δυσεύρετο- παλαιότερο εξοπλισμό κατασκευής τσιπ.

Το άρθρο, επικαλούμενο στατιστικά στοιχεία, εκτιμά ότι τα χυτήρια ημιαγωγών λειτούργησαν στο 95,6% των δυνατοτήτων τους το δεύτερο τρίμηνο του 2021 σε σύγκριση με το 76,5% το δεύτερο τρίμηνο του 2019. Ο Γκαουράβ Γκούπτα, αναλυτής της εταιρείας Gartner, λέει ότι αυτό ουσιαστικά σημαίνει πως τα εργοστάσια ήδη παράγουν στο φουλ.

Το Wired τονίζει ότι οι κυρώσεις που επιβλήθηκαν από τις ΗΠΑ σε κινεζικές εταιρείες όπως η Huawei, κορυφαία κατασκευάστρια smartphones και εξοπλισμού δικτύωσης, ώθησαν ορισμένες εξ αυτών να συσσωρεύουν όσο το δυνατόν περισσότερα τσιπ. Μέρος της πρόκλησης για τους κατασκευαστές τσιπ είναι ότι ορισμένοι πελάτες μπορεί να κάνουν «διπλή παραγγελία» ή να αγοράζουν περισσότερα εξαρτήματα από όσα χρειάζονται για την περίπτωση που η διαθεσιμότητα εξαντληθεί. «Οι ελλείψεις που προκαλούνται από διπλές παραγγελίες είναι που κάνουν τα πράγματα χειρότερα», λέει ο Γουίλι Σχιχ, καθηγητής στο Χάρβαρντ που μελετά την παραγωγή τσιπ και τις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού.

Την όλη κατάσταση περιπλέκουν περαιτέρω οι εταιρείες που κατασκευάζουν τα τσιπ δηλώνοντας απρόθυμες να επενδύσουν σε νέα εργοστάσια, επειδή το περιθώριο κέρδους τους είναι μικρό. Επίσης φοβούνται ότι μελλοντική υπερπαραγωγή σε τσιπ θα οδηγούσε σε πτώση των τιμών. «Αν κοιτάξετε την ιστορία της βιομηχανίας ημιαγωγών, υπάρχουν αυξήσεις στην κερδοφορία αλλά και τιμές που παρουσίασαν θεαματικούς κύκλους πτώσης», σημειώνει ο Γιόφι. «Αυτό που απλώς δεν γνωρίζουμε είναι εάν αυτή η συνεχιζόμενη αύξηση της ζήτησης θα συνεχιστεί».

Το άρθρο τονίζει ακόμη ότι η Gartner εξέδωσε μια έκθεση τον Ιανουάριο που προβλέπει ότι οι κατασκευαστές τσιπ θα επενδύσουν 146 δισεκατομμύρια δολάρια σε νέας τεχνολογίας ημιαγωγούς φέτος, μια αύξηση 50% συγκριτικά με το 2019, αλλά μόνο ένα μικρό μερίδιο θα είναι για τα παλαιότερα και τα πλέον συχνά χρησιμοποιούμενα τσιπ.

Yπογραμμίζει ότι «η δημιουργία νέων μονάδων παραγωγής τσιπ αιχμής θα απελευθερώσει ορισμένα εργοστάσια για την κατασκευή παλαιότερων εξαρτημάτων, αλλά όχι όσο η ζήτηση εξακολουθεί να υπερβαίνει την προσφορά. Προσθέτει ότι ορισμένες εταιρείες άρχισαν πρόσφατα να επενδύουν σε νέα εργοστάσια για παραγωγή παλαιότερης τεχνολογίας τσιπ, αλλά θα απαιτούν από τους πελάτες τους να δεσμευτούν για παραγγελίες δύο ετών».

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΝΗΣΙΔΕΣ
Tο κινεζικό (ηλεκτρικό) αυτοκίνητο του λαού
Οι Κινέζοι φέρνουν την «επανάσταση» με το Mini EV, ένα τετραθέσιο «λαϊκό» αυτοκινητάκι μήκους σχεδόν 3 μέτρων που πιάνει τα 100 χιλιόμετρα τελική ταχύτητα και έχει αυτονομία έως 170 χιλιόμετρα.
Tο κινεζικό (ηλεκτρικό) αυτοκίνητο του λαού
ΝΗΣΙΔΕΣ
Τα ηλεκτρικά οχήματα κατακτούν την Κίνα
Εάν νομίζετε ότι μόνο οι Ευρωπαίοι και οι Αμερικανοί έχουν ρίξει το βάρος των αυτοκινητοβιομηχανιών τους στα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα, μάλλον απατάσθε, καθώς στο φετινό Σαλόνι Αυτοκινήτου της Σανγκάης οι...
Τα ηλεκτρικά οχήματα κατακτούν την Κίνα
ΝΗΣΙΔΕΣ
Τεχνολογία Gadgets
Φανταστείτε ότι έχει πολύ πολύ κρύο και ότι το παλτό σας δεν επαρκεί για να σας κρατήσει ζεστούς. Μέχρι σήμερα τη μοναδική λύση αποτελούσε ή ένα πολύ πιο χοντρό και βαρύ παλτό ή δυο-τρία πουλόβερ, τα οποία...
Τεχνολογία Gadgets
ΝΗΣΙΔΕΣ
Δραματικές ελλείψεις στους επεξεργαστές
Χιλιάδες εταιρείες καταγράφουν καθυστερήσεις στην παραγωγή λόγω έλλειψης των συγκεκριμένων εξαρτημάτων, που προκλήθηκαν εξαιτίας της πανδημίας Covid-19.
Δραματικές ελλείψεις στους επεξεργαστές
ΝΗΣΙΔΕΣ
Πράσινα «τείχη» για τα καυσαέρια
Για το επικίνδυνο φαινόμενο το περιοδικό τεχνολογίας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής «Cordis» προτείνει τον περιορισμό των εκπομπών από την κυκλοφορία με την κατασκευή «τειχών» από πράσινο.
Πράσινα «τείχη» για τα καυσαέρια

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας