• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    5°C 1.2°C / 6.9°C
    2 BF
    77%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    4°C 2.1°C / 5.7°C
    2 BF
    79%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    8°C 7.0°C / 10.1°C
    1 BF
    60%
  • Ιωάννινα
    Αραιές νεφώσεις
    0°C -0.1°C / 1.4°C
    1 BF
    86%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    -1°C -1.1°C / -1.1°C
    2 BF
    86%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    2°C 1.0°C / 3.9°C
    2 BF
    67%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    -2°C -2.6°C / -1.0°C
    1 BF
    69%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    4°C 2.4°C / 8.6°C
    1 BF
    66%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    9°C 6.0°C / 9.8°C
    3 BF
    62%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    -5°C -5.1°C / -5.1°C
    2 BF
    57%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    7°C 7.4°C / 7.4°C
    2 BF
    65%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    6°C 5.7°C / 5.7°C
    2 BF
    60%
  • Κεφαλονιά
    Αυξημένες νεφώσεις
    13°C 12.9°C / 12.9°C
    3 BF
    86%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    -1°C -2.1°C / 0.5°C
    0 BF
    87%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    5°C 0.5°C / 5.1°C
    1 BF
    90%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    7°C 4.8°C / 8.2°C
    1 BF
    48%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    5°C 1.4°C / 7.1°C
    1 BF
    79%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    5°C 5.5°C / 5.5°C
    1 BF
    75%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    3°C 1.7°C / 5.8°C
    1 BF
    72%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    -2°C -2.2°C / -2.2°C
    1 BF
    62%
AP Photo/Giannis Papanikos
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Εκατόμβη

  • A-
  • A+
Η γενικότερη σημασία της λέξης είναι η απώλεια μεγάλου αριθμού ζωών από βίαιο θάνατο, δηλαδή πολέμους, φυσικές καταστροφές ή ατυχήματα.

Τη στιγμή που γράφονται αυτές οι γραμμές, οι νεκροί της ημέρας από τον κορονοϊό δεν είναι και τόσο πολλοί όσο ήταν τις προηγούμενες ημέρες: είναι μόλις 91, όταν προχτές είχαν ξεπεράσει τους εκατό. Αυτοί, οι νεκροί της ημέρας, εκτινάσσουν τον συνολικό αριθμό θυμάτων του κορονοϊού, από την αρχή της πανδημίας, στους 17.517.

Είναι τρομακτικό, ακόμα περισσότερο και από την ίδια την πανδημία, το ότι την έχουμε συνηθίσει. Το ότι την έχουμε αποδεχτεί και εντάξει στην καθημερινότητά μας. Ακούμε τον αριθμό των νεκρών, γύρω στους εκατό, όσο δηλαδή ο πληθυσμός ενός χωριού όπως π.χ. η Βέργα του Νομού Καστοριάς (με την απογραφή του 2011), και είναι σαν να ακούμε τον καιρό, τις συναλλαγματικές ισοτιμίες, τις διακυμάνσεις των μετοχών ή τα δρομολόγια των πλοίων.

Ακούμε για τα θύματα του κόβιντ, κουνάμε το κεφάλι μας και συνεχίζουμε τη συζήτηση, ξαναγυρίζουμε στο κινητό ή στο πιάτο μας. Ισως για να προστατεύσουμε έτσι τον εαυτό μας από τη συνειδητοποίηση, από τη φρικαλέα επίγνωση ότι μέχρι σήμερα έχουν χαθεί από κόβιντ τόσοι συμπολίτες μας όσοι κι ο πληθυσμός μιας επαρχιακής πόλης, ας πούμε της Φλώρινας (17.686 με την απογραφή του 2011). Κι αυτό συμβαίνει γιατί τώρα, με το τέταρτο κύμα της πανδημίας, έχουμε καθημερινά και μία εκατόμβη.

Εκατόμβη! Μόνο σε καιρούς πολέμου αυτή η λέξη έπαιρνε το πλήρες φρικιαστικό της μέγεθος – και τώρα, στην πανδημία. Ο όρος παράγεται από το αριθμητικό «εκατόν» και το ουσιαστικό «βους», δηλαδή το βόδι, και σήμαινε τη μεγάλη θυσία εκατό βοδιών στον Δία ή στον Απόλλωνα - γι’ αυτό και οι δυο είχαν ονομαστεί «εκατομβαίοι».

«Εκατόμβη» ονομαζόταν και κάθε άλλη μεγαλόπρεπη θυσία. Βέβαια, όπως σοφά έπρατταν οι αρχαίοι, οι θεοί έπαιρναν το μερδικό τους, την κνίσσα που υψωνόταν από τους βωμούς, αλλά στους θνητούς έμενε το κρέας - φανταστείτε το ψαχνό από εκατό βόδια στη θράκα πόσο κόσμο τάιζε. Καλός και ο εξιλασμός των αθανάτων, καλό και το τσιμπούσι. Και επειδή συνήθως τον Ιούλιο προσφέρονταν στους θεούς τέτοιας έκτασης θυσίες, ο μήνας, ο πρώτος του αρχαίου αττικού ημερολογίου, ονομαζόταν Εκατομβαιών. Αυτόν τον μήνα γιορτάζονταν και τα «Εκατόμβαια», μια γιορτή προς τιμήν του Απόλλωνα, ενώ βέβαια η μεγαλύτερη γιορτή του μηνός Εκατομβαιώνος ήταν τα Παναθήναια, για να τιμηθεί η θεά Αθηνά.

Ομως, ήδη από την αρχαιότητα η λέξη απέκτησε γενικότερη σημασία, λέει το Λεξικό της Νέας Ελληνικής Γλώσσας, με την οποία τη συναντάμε στα ομηρικά έπη. Κι αυτή η γενικότερη σημασία είναι η απώλεια μεγάλου αριθμού ζωών από βίαιο θάνατο, δηλαδή πολέμους, φυσικές καταστροφές, ατυχήματα, κ.λπ. Κάποιες στερεότυπες δημοσιογραφικές εκφράσεις είναι η «εκατόμβη των θυμάτων στην άσφαλτο» ή «εκατόμβες αμάχων από τον βομβαρδισμό».

Ομως, τώρα κανείς δεν μας βομβαρδίζει... Ή, κανείς δεν θυσιάζει τους Ελληνες πολίτες σε κάποιους αιμοσταγείς, εκδικητικούς θεούς σαν να είναι βόδια. Τώρα έχουμε μια πανδημία, η οποία όμως μας έχει σαρώσει. Σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία του ECDC, του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Ελέγχου Νοσημάτων, η τιμημένη μας πατρίδα κατέχει τη δεύτερη θέση σε αναλογία θανάτων ως προς τον πληθυσμό της μεταξύ 30 ευρωπαϊκών χωρών, με τη Βουλγαρία να έχει κατακτήσει αυτή την αποτρόπαιη πρωτιά. Η Ελλάδα έχει τριπλάσιο αριθμό θανάτων από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο...

Οι απώλειες που έχουμε στην Ελλάδα, αυτές οι εκατόμβες θυμάτων, ξεπέρασαν τις απώλειες σε ανθρώπινες ζωές στον ελληνοϊταλικό πόλεμο του 1940, τότε που είχαν σκοτωθεί λίγο περισσότερα από δεκατρείς χιλιάδες άτομα. Πραγματικά βρισκόμαστε σε πόλεμο, όχι τόσο με έναν ιό, με έναν μικροοργανισμό, όσο με την ανεπάρκεια των δομών που τον αντιμετωπίζουν, αλλά και με την περιρρέουσα βλακεία εκείνων των συμπολιτών μας που αρνούνται να εμβολιαστούν, δηλαδή να αμυνθούν εναντίον του κορονοϊού. Πολλά θα μπορούσαν να έχουν γίνει τόσο προς τη μία, όσο και προς την άλλη κατεύθυνση.

Στο τρομακτικό ερώτημα «εάν δεν ήταν αποδυναμωμένο και υποστελεχωμένο το Εθνικό Σύστημα Υγείας, πόσες ζωές από αυτές τις δεκαεφτά χιλιάδες θα είχαν σωθεί;» η κυβέρνηση επιλέγει να περικόπτει κι άλλο τους πόρους για την Υγεία στον προϋπολογισμό του 2022, ενώ κλείνει το μάτι στους κλινικάρχες, στο ιδιωτικό κεφάλαιο, του οποίου είναι προφανώς θεραπαινίδα. Και ενώ διαπράττει αυτά τα εγκλήματα εις βάρος του ελληνικού λαού, τα Πετσωμένα Μέσα Μαζικής Εξημέρωσης συνεχίζουν να σκιαγραφούν μια εικονική πραγματικότητα όπου όλα δουλεύουν ρολόι. Κι αν πεθαίνουν καμιά εκατοστή κάθε μέρα, εάν έχουμε την εκατόμβη μας την επιούσια, ε, τι να κάνουμε, αυτά έχει η ζωή, όλοι θα πεθάνουμε κάποτε.

Οσο για το άλλο μεγάλο ζήτημα, τη βλακώδη άρνηση πολλών συμπατριωτών μας να εμβολιαστούν, δεν ξέρω κατά πόσον αυτή ή μια οποιαδήποτε άλλη κυβέρνηση θα μπορούσε να κάνει κάτι για να τους πείσει πως η μαγκιά είναι αλλού, σίγουρα όχι στην απόρριψη του εμβολιασμού. Ισως μια ενδελεχής, πανεθνική, υπερκομματική εκστρατεία πληροφόρησης θα μετέστρεφε εκείνους τους λογικούς πολίτες που απλώς διστάζουν και φοβούνται να εμβολιαστούν.

Ακόμα και εάν μόνο αυτοί πείθονταν, θα ήταν ένα μεγάλο κέρδος για τη δημόσια υγεία. (Πάντως, για να είμαστε ειλικρινείς, καμία καμπάνια δεν θα μετέπειθε τους φανατικούς αρνητές, τους «ψέκες», αυτούς που ανακατεύουν Θεό, εξωγήινους και ερπετόμορφους στην υπόθεση του εμβολίου. Αυτοί δεν σώζονται με τίποτα – ακόμα κι αν μολύνονταν με τον ιό της ευφυΐας, αυτοί θα είχαν φυσική πλήρη ανοσία.)

Ομως κάτι τέτοιο δεν έχει γίνει. Αντί για ενημερωτική εκστρατεία, ακούμε ανόητα, αχρείαστα, επαναλαμβανόμενα πρωθυπουργικά διαγγέλματα κι αντί για ριζική ενίσχυση του Συστήματος Υγείας, ακούμε κι άλλα περιοριστικά, σχεδόν τιμωρητικά μέτρα εναντίον των ανεμβολίαστων. Κι έτσι μαθαίνουμε κάθε μέρα για μια εκατόμβη νεκρών, που όμως δεν είναι νούμερα, δεν είναι στατιστικά στοιχεία, είναι παιδιά, μητέρες, παππούδες, πατεράδες και γιαγιάδες, είναι φίλοι, γνωστοί κι αγαπημένοι, είναι άνθρωποι σαν κι εμάς που κάποτε πίστευαν πως σε μια ευνομούμενη, λέμε τώρα, κοινωνία, το κράτος δεν τους έχει γραμμένους.

Ο αρχαίος κυνικός φιλόσοφος Βίων ο Βορυσθενίτης είχε πει: «Εύκολος η εις Αδου οδός – καταμύοντας γουν απιέναι», δηλαδή, «είναι εύκολος ο δρόμος προς τον Αδη – πας εκεί με κλειστά μάτια». Θα μπορούσε να το είχε πει αυτό, αστειευόμενος, ο υπουργός Υγείας, καθώς θα έπινε το απεριτίφ του με τον πρόεδρο της κυβέρνησης.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΝΗΣΙΔΕΣ
Covid-19 & εμβολιασμός των εφήβων
Η Εθνική Επιτροπή Εμβολιασμών έχει δώσει το πράσινο φως για τον εμβολιασμό των παιδιών και δίνει απαντήσεις σε συχνές ερωτήσεις και ανησυχίες των γονέων.
Covid-19 & εμβολιασμός των εφήβων
ΑΠΟΨΕΙΣ
Πανδημία: θανατοπολιτικό αδιέξοδο;
Μετά ενάμιση χρόνο πανδημίας και 16.000 νεκρούς στην Ελλάδα πρέπει να ξανασκεφτούμε τα αίτια αυτού του καταστροφικού αποτελέσματος και τις πιθανές προτάσεις εξόδου από το αδιέξοδο.
Πανδημία: θανατοπολιτικό αδιέξοδο;
ΚΟΣΜΟΣ
Κωφεύουν στις προειδοποιήσεις του ΠΟΥ οι πλούσιες χώρες
Η μεγάλη πλειονότητα των εμβολίων κατά της covid-19 έχει δοθεί σε χώρες με υψηλά ή άνω του μέσου εισοδήματα, ενώ στην Αφρική έχει χορηγηθεί μόλις το 2,6% των δόσεων που έχουν γίνει παγκοσμίως.
Κωφεύουν στις προειδοποιήσεις του ΠΟΥ οι πλούσιες χώρες
ΥΓΕΙΑ
Ματίνα Παγώνη: Έχουμε ένα πούλμαν θανάτων κάθε μέρα από κορονοϊό
Συνεχίζονται οι αντιδράσεις των ειδικών επιστημόνων για την απόφαση της κυβέρνησης να αυξήσει τις ελευθερίες για τους εμβολιασμένους, με την πρόεδρο της ΕΙΝΑΠ να σημειώνει ότι οι συνέπειες θα φανούν σε περίπου...
Ματίνα Παγώνη: Έχουμε ένα πούλμαν θανάτων κάθε μέρα από κορονοϊό
ΙΑΤΡΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ
9 στα 10 άτομα στις φτωχότερες χώρες χωρίς δυνατότητα εμβολιασμού το 2021
Δισεκατομμύρια άνθρωποι από τις αναπτυσσόμενες χώρες κινδυνεύουν να μην εμβολιαστούν κατά της Covid-19 το επόμενο έτος, εξαιτίας του κόστους των εμβολίων και την προνομιακή απορρόφησή τους από τη Δύση.
9 στα 10 άτομα στις φτωχότερες χώρες χωρίς δυνατότητα εμβολιασμού το 2021
ΝΗΣΙΔΕΣ
Μην ξεχνάτε τα εμβόλια του παιδιού
O Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας έχει σημάνει συναγερμό αφού λόγω Covid-19 τα εθνικά προγράμματα εμβολιασμού εμφανίζουν πτώση 70% και είναι απαραίτητο ο εμβολιασμός των παιδιών να πραγματοποιηθεί κανονικά.
Μην ξεχνάτε τα εμβόλια του παιδιού

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας