• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    4°C 2.2°C / 5.8°C
    2 BF
    49%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    3°C 0.5°C / 4.3°C
    3 BF
    39%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    6°C 4.3°C / 6.8°C
    2 BF
    28%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    -1°C -1.1°C / 4.7°C
    1 BF
    47%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    0°C -0.1°C / 0.7°C
    0 BF
    64%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    3°C 0.1°C / 4.9°C
    1 BF
    42%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    0°C 0.1°C / 1.3°C
    0 BF
    32%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    6°C 4.6°C / 5.7°C
    0 BF
    22%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    6°C 3.3°C / 7.8°C
    6 BF
    73%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    4°C 2.9°C / 3.9°C
    3 BF
    56%
  • Ερμούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    6°C 4.8°C / 7.4°C
    5 BF
    52%
  • Σκόπελος
    Σποραδικές νεφώσεις
    4°C 3.7°C / 5.6°C
    3 BF
    60%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    7°C 3.9°C / 6.9°C
    0 BF
    45%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    0°C -0.1°C / 2.5°C
    0 BF
    51%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    3°C 2.3°C / 3.4°C
    2 BF
    53%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    6°C 5.8°C / 6.8°C
    3 BF
    46%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    4°C 2.4°C / 5.4°C
    3 BF
    59%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    2°C 1.0°C / 2.1°C
    1 BF
    48%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    2°C 0.2°C / 5.1°C
    2 BF
    47%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    1°C 0.8°C / 0.8°C
    2 BF
    43%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Τα τερτίπια της ζήλιας

  • A-
  • A+
Στο βιβλίο «Δον Κασμούρο» όλα είναι αποτέλεσμα της διαβρωτικής ζήλιας του Μπεντσίνιο που προφανώς δεν μπορεί να διαχειριστεί τον γάμο του.

«Εάν ο Ιησούς, ο υιός του Σειράχ, ήξερε τις πρώτες μου κρίσεις ζήλιας, θα μου έλεγε κάτι από την πρώτη σειρά του ένατου κεφαλαίου: “Να μην ζηλεύεις τη γυναίκα σου, για να μην σε εξαπατήσει κι αυτή με την πονηριά και την κακιά που έμαθε από σένα”».

Ο «Δον Κασμούρο», που γράφτηκε το 1899, είναι το σπουδαιότερο μυθιστόρημα του σπουδαίου Βραζιλιάνου συγγραφέα Machado de Assis. Κυκλοφόρησε πρόσφατα από τις εκδόσεις «Εναστρον» σε μετάφραση του Μιχαήλ Χατζηδημητρίου Οχι τυχαία, ανήκει στα αριστουργήματα της βραζιλιάνικης λογοτεχνίας.

Πρόκειται για ένα υπέροχο βιβλίο συγγραφικής μαεστρίας και τραγικής κωμωδίας, με ήρωα έναν «εξωφρενικά αναξιόπιστο» αφηγητή.

Ο Machado γράφει με μια σχεδόν μεταμοντέρνα ευαισθησία, με αφήγηση ειρωνική, δύστροπη και παιχνιδιάρικη ταυτόχρονα. Σε σχεδόν 150 μικρά κεφάλαια μόλις δύο σελίδων, γεμάτα παρεμβάσεις και αναγωγές –που χάρη στη σύντομη έκταση των κεφαλαίων δεν είναι ποτέ πολύ μεγάλες– και με συχνές άμεσες προκλήσεις-προσκλήσεις προς στον αναγνώστη, αφηγείται μια ιστορία έρωτα, πάθους και ζήλιας, όχι με τον βαρύ στομφώδη τρόπο του 19ου αιώνα, αλλά με τον ελαφρύ ειρωνικό τρόπο του 20ού αιώνα.

Η ιστορία είναι απλή. Ο νεαρός Μπεντσίνιο είναι αθεράπευτα ερωτευμένος με την ζωηρή, ακαταμάχητη Καπιτού, αλλά υπάρχει ένα μεγάλο εμπόδιο στη μελλοντική τους ευτυχία: η μητέρα του έχει υποσχεθεί στον Θεό ότι ο γιος της θα γίνει ιερέας. Παρά την πολλή προσπάθεια και τις υπεκφυγές, ο Μπεντσίνιο δεν μπορεί να αποφύγει την ιερατική σχολή. Εκεί γίνεται στενός φίλος με τον Εσκομπάρ, έναν άνθρωπο με πνεύμα πιο ενεργό και αιρετικό από τον ίδιο.

Ο Εσκομπάρ θα απελευθερώσει τον φίλο του από τη θρησκευτική και άγαμη πορεία του. Κι έτσι ο Μπεντσίνιο σπουδάζει νομικά και ο Εσκομπάρ γίνεται επιτυχημένος επιχειρηματίας. Μετά την αποφοίτησή του, όταν ξεκινά τη δικηγορία του, μπορεί επιτέλους να παντρευτεί την Καπιτού, την αγαπημένη του από την παιδική του ηλικία. Ο Εσκομπάρ παντρεύεται μια φίλη της, την Σάντσα, και έτσι παραμένουν στενοί φίλοι. Ο Εσκομπάρ και η Σάντσα αποκτούν μια κόρη και ο Μπεντσίνιο με την Καπιτού έναν γιο. Φαντάζονται ένα μέλλον μαζί.

Τίποτα δεν φαίνεται να στέκεται εμπόδιο στη μελλοντική ευτυχία αλλά ο Μπεντσίνιο διαπιστώνει ότι το παιδί του μοιάζει με τον Εσκομπάρ, και από εκεί και πέρα η ζωή του γεμίζει βασανιστήρια. Αρχίζει να αμφιβάλλει για την πίστη της γυναίκας του και ψάχνει για αποδείξεις. Από την ευτυχία της πρώτης αγάπης μεταφέρεται στις σκοτεινές σκιές της ζήλιας και της εμμονής, και μετατρέπεται στον τρελό και παράφρονα Ντον Κασμούρο.

Το μεγαλύτερο μέρος της ιστορίας αναφέρεται στα ευτυχισμένα νιάτα του Μπεντσίνιο και στην αγάπη του για την Καπιτού. Γνωρίζουμε την οικογένειά του: μια μητέρα σαν άγια, μια θεία που γκρινιάζει, τον άρρωστο θείο Χοσέ που ζει με την οικογένεια.

Αλλά ο πιο ενδιαφέρων χαρακτήρας είναι η γοητευτική, εγκάρδια, όμορφη Καπιτού. Ο Ντον Κασμούρο είναι «κολλημένος» στις αναμνήσεις των ευτυχισμένων παιδικών του χρόνων, θέλοντας να ξεχάσει ότι η γυναίκα του τον έχει απατήσει με τον καλύτερό του φίλο και ότι το παιδί τους δεν είναι δικό του.

Το ερώτημα είναι φυσικά: Ηταν πραγματικά άπιστη η Καπιτού; Ή μήπως η υποτιθέμενη προδοσία της είναι απλώς προϊόν ενός εμμονικού και παρανοϊκού μυαλού; Ο Machado de Assis το αφήνει επίτηδες διφορούμενο, αλλά η απάντηση μου φαίνεται ξεκάθαρη: η Καπιτού δεν πρόδωσε τον σύζυγό της, όλα είναι αποτέλεσμα της διαβρωτικής ζήλιας του ίδιου του Μπεντσίνιο που προφανώς δεν μπορεί να διαχειριστεί τον γάμο του.

Ομως, όπως έχει τόσο επιτυχημένα διατυπώσει ο Προυστ: Από τη στιγμή που κάποιος αρχίζει να αμφιβάλλει για τον ή την αγαπημένη του, καμία απόδειξη πίστης δεν αρκεί πλέον, είναι σαν μια μεταδοτική ασθένεια.

Ο Ντον Κασμούρο είναι ένα λαμπρό, σπαρταριστό και σαγηνευτικό μυθιστόρημα που θα σας κρατήσει το ενδιαφέρον μέχρι το τέλος. Και είναι σημαντικό να ξέρουμε ότι ένα τέτοιο αριστούργημα το έγραψε ένας άνθρωπος που ξεκίνησε τη ζωή του με πολλά μειονεκτήματα. Ο Machado ήταν επιληπτικός, γεννήθηκε στη φτώχεια και ο πατέρας του ήταν εργάτης σε μια Βραζιλία όπου υπήρχε ακόμα σκλαβιά. Δεν έλαβε σχεδόν καμία επίσημη εκπαίδευση και ήταν εντελώς αυτοδίδακτος.

Ωστόσο, έγινε ο πιο επιδραστικός μυθιστοριογράφος και συγγραφέας διηγημάτων της Βραζιλίας. Εγινε επίσης πρόεδρος της Ακαδημίας Γραμμάτων. Εχει γράψει δεκάδες υπέροχες ιστορίες και νουβέλες. Ομως, παρά τη μεγάλη φήμη του στη Βραζιλία και παρά τους επαίνους από σπουδαίους συγγραφείς και κριτικούς όπως οι Saramago, Fuentes, Roth, Rushdie, Sontag και Bloom, ο Machado δεν κέρδισε ποτέ τη δημοτικότητα που του αξίζει στο παγκόσμιο λογοτεχνικό στερέωμα.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΝΗΣΙΔΕΣ
Ενα βιβλίο από το μέλλον
Ο συγγραφέας δημιουργεί ένα σύμπαν στο οποίο έχουν κυρίαρχη θέση πρόσωπα που κάποιος μπορεί να τα θεωρήσει και ως ανθρώπους της διπλανής πόρτας, ακόμα κι αν δεν είναι πάντα εύκολο να το παραδεχθεί.
Ενα βιβλίο από το μέλλον
ΝΗΣΙΔΕΣ
Τα λόγια των ανθρώπων πληγώνουν
Ο Κοέν ζωγραφίζει τη φρίκη, τη ναυτία που προκαλεί αυτό το απρόσμενα βαθύ και μοχθηρό μίσος, και μας αφήνει άναυδους.
Τα λόγια των ανθρώπων πληγώνουν
ΝΗΣΙΔΕΣ
Ο Σαούλ και η Μεγάλη Ιδέα
Οι έρευνες του αφηγητή αναδεικνύουν τους χρόνους που σχετίζονται με τον τόπο μας από την ομηρική περίοδο έως τις βαλκανικές ανατροπές του 20ού αιώνα.
Ο Σαούλ και η Μεγάλη Ιδέα
ΝΗΣΙΔΕΣ
Ενα σώμα γεμάτο ιστορίες
Στο «Εικονογραφημένος Ανθρωπος» που πρωτοκυκλοφόρησε το 1951 ο Ρέι Μπράντμπερι χρησιμοποιεί ως καμβά το σώμα ενός ανθρώπου και διαγαλαξιακά σκηνικά για να αναδείξει τις «παράξενες γωνιές» του ανθρώπινου...
Ενα σώμα γεμάτο ιστορίες
ΝΗΣΙΔΕΣ
Ο φίλος που φεύγει
Το σπαρακτικό σε πολλά σημεία εναλλάσσεται με το χιουμοριστικό στο πρώτο βιβλίο της Σίγκριντ Νιούνεζ όπως η ίδια η ζωή που συνήθως τα περιέχει όλα.
Ο φίλος που φεύγει

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας