• Αθήνα
    Αραιές νεφώσεις
    19°C 18.6°C / 19.2°C
    0 BF
    68%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 14.6°C / 14.6°C
    1 BF
    82%
  • Πάτρα
    Βροχοπτώσεις μεγάλης έντασης
    13°C 13.0°C / 13.0°C
    4 BF
    87%
  • Ιωάννινα
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 10.9°C / 10.9°C
    2 BF
    82%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    17°C 16.9°C / 16.9°C
    1 BF
    77%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    16°C 14.0°C / 16.0°C
    1 BF
    69%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 12.4°C / 12.4°C
    2 BF
    47%
  • Αγρίνιο
    Βροχοπτώσεις μέτριας έντασης
    13°C 12.6°C / 14.6°C
    1 BF
    93%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    22°C 21.8°C / 21.8°C
    4 BF
    53%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    19°C 18.9°C / 18.9°C
    4 BF
    72%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 19.4°C / 20.8°C
    4 BF
    82%
  • Σκόπελος
    Σποραδικές νεφώσεις
    20°C 18.6°C / 19.7°C
    2 BF
    64%
  • Κεφαλονιά
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    15°C 14.5°C / 14.5°C
    3 BF
    88%
  • Λάρισα
    Αραιές νεφώσεις
    17°C 16.9°C / 17.5°C
    0 BF
    67%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    17°C 17.5°C / 17.5°C
    2 BF
    72%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    21°C 20.8°C / 20.8°C
    0 BF
    83%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 18.8°C / 19.4°C
    3 BF
    55%
  • Καβάλα
    Αραιές νεφώσεις
    12°C 12.3°C / 12.3°C
    2 BF
    82%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    15°C 14.7°C / 17.2°C
    1 BF
    72%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    13°C 12.8°C / 12.8°C
    2 BF
    66%
Dreamstime.com
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η Κυρία Κατερίνα

  • A-
  • A+
Η Κατερίνα Ανδρεάδη εμπιστεύτηκε πολλούς νέους ηθοποιούς που καταξιώθηκαν και μετέφεραν το πάθος της στο θέατρο και τον σεβασμό της στον θεατή.

H Kυρία Κατερίνα Ανδρεάδη ήταν μια σπουδαία ηθοποιός που έμεινε στην ιστορία του θεάτρου μας μόνο με το μικρό της όνομα: «Θίασος Κατερίνας 1903 - 1993».

Μια πραγματική Κυρία, μια μεγάλη Κυρία του ελληνικού θεάτρου. Μια γυναίκα που θυσίασε τα πάντα για το θέατρο. Δεν διασκέδασε, δεν ερωτεύτηκε, δεν προκάλεσε. Ακόμη και δυο πικρές περιπέτειες της ζωής της έμειναν μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας.

Σπάνια περίπτωση, ιδιαίτερα σε έναν χώρο που η διασημότητα πολλών μεγάλων ονομάτων οφείλεται όχι μόνο στην αξία τους αλλά και στην έντονη ιδιωτική ζωή τους.

Συνεργάστηκε με κορυφαίους ηθοποιούς, όπως ο Βεάκης, ο Παππάς, ο Μουσούρης, ο Καρούσος, ο Χορν, ο Μυράτ, η Κυβέλη, ο Λογοθετίδης, ο Κατράκης, η Λαμπέτη, ο Αλεξανδράκης. Είναι ίσως η μόνη μεγάλη Ηθοποιός που δεν «πρόδωσε» ποτέ το θέατρο για χάρη του κινηματογράφου, με αποτέλεσμα να είναι εντελώς άγνωστη στις νεότερες γενιές. Nα μη λέει κάτι ούτε ως όνομα του παλιού καιρού. Παρ’ όλο που στην εποχή της αποτελούσε, μαζί με την Κοτοπούλη και την Κυβέλη, τη σημαντικότερη πρωταγωνίστρια της αθηναϊκής σκηνής.

Παρουσίασε σπουδαία ελληνικά και ξένα έργα. Χειμώνα-καλοκαίρι σε όλη την Ελλάδα και στο εξωτερικό, μέρα-νύχτα στη σκηνή, παντού θέατρο.

Κλασικό, λαϊκό, πρωτοποριακό, ρεαλιστικό, γνήσιο θέατρο... Χωρίς επιδοτήσεις, χωρίς δημόσιες σχέσεις, χωρίς κάποιο υψηλό πολιτικό, οικονομικό και δημοσιογραφικό στήριγμα. Πρόσφερε στο μεγάλο κοινό που την αγκάλιασε παραστάσεις υψηλού επιπέδου με σπουδαίους ηθοποιούς και σκηνοθέτες.

Το κυριότερο, εμπιστεύτηκε πολλούς νέους ηθοποιούς που καταξιώθηκαν και μετέφεραν το πάθος της στο θέατρο και τον σεβασμό της στον θεατή. Μακριά από παρασκήνια και ανταγωνισμούς, δεχόταν οποιαδήποτε κριτική θεατών και κριτικών χωρίς καμιά κακία.

Δεν θα ξεχαστεί ποτέ η απάντηση που έδωσε, όταν τη ρώτησαν για τις κάκιστες κριτικές που γράφτηκαν για το έργο «Αντώνιος και Κλεοπάτρα»: «Εγώ θα έγραφα χειρότερα. Ηταν μια κάκιστη παράσταση. Και φταίω εγώ για όλα».

«Εντα Γκάμπλερ» (1949), «Ενώ το πλοίο ταξιδεύει» (1932), «Η πιστή σύζυγος» (1953), «Η κυρά της θάλασσας» (1952), «Η κυρία δεν με μέλει» (1953), «Μάγδα» (1949), «Μαντάμ Σουσού» (1949), «Ο έμπορος της Βενετίας» (1932), «Ο Αρχισιδηρουργός» (1949), «Περάστε την 1η του μηνός» (1949), «Τρομεροί γονείς» (1950) και άλλα αμέτρητα θεατρικά έργα.

Αγγελος Τερζάκης («Βήμα», 11 Οκτωβρίου 1950): «Ειδικά στη σύνθεση του ρόλου της Εντα Γκάμπλερ, η Κατερίνα αξιοποιεί τη δηκτική ειρωνεία, την υπεροψία, τον εγωκεντρισμό, την ωραιοπάθεια και την αδυναμία συμβιβασμού, την εωσφορική σύσταση, την πικρή αλαζονεία, την αμυντική αξιοπρέπεια του πρωτοτύπου».

Είχε μια απίστευτη εργατικότητα και αφοσίωση στο λειτούργημα του θεάτρου και μια ζεστασιά που πρόσφερε στους νέους ηθοποιούς. Μας έπαιρνε στο σπίτι της πολλές φορές για πρόβες και το καλοκαίρι στο εξοχικό της. Νιώθαμε δικοί της άνθρωποι.

Μας έλεγε: «Τίποτε δεν μ’ έχει ικανοποιήσει στη ζωή μου όπως το θέατρο. Το θέατρο είναι ένα πάθος που σε κυριεύει, ένα μεθύσι… Το μόνο πάθος της ζωής μου». Σε αυτό το πάθος οφείλονται ίσως και οι πολλές «γκρίνιες» της όταν κάτι δεν πήγαινε καλά.

Εφυγε ήρεμα στις 6 Μαΐου 1993. Χωρίς δημόσιες δαπάνες και επικήδειους.

Ολοι εμείς που πρωτοβγήκαμε στα χέρια της. Ολοι εμείς που ξέρουμε πόσα πρόσφερε στο θέατρό μας. Κρατώντας πάντα ξεκάθαρη την ιδιωτική ζωή της. Απόμακρη τα τελευταία χρόνια, επειδή η ίδια το αποφάσισε.

Στην τελευταία επαφή που είχαμε μαζί της, την παρακαλέσαμε να δώσει στην τηλεόραση μια μεγάλη συνέντευξη. Για τα έργα της και τα πρόσωπα και γεγονότα που έζησε. Αρνήθηκε.

«Παιδιά μου, δεν μου αρέσουν ούτε οι αυτοβιογραφίες ούτε να σχολιάζω πρόσωπα και γεγονότα. Αναγκάζεσαι να πεις τη μισή αλήθεια. Κι εγώ δεν το μπορώ. Εχω μάθει να τη λέω ολόκληρη. Ας μιλήσουν λοιπόν κάποιοι άλλοι που το μπορούν. Γι’ αυτό και προτιμώ τη σιωπή».

Αποχαιρετισμός στη γενιά που έφυγε. Υποθήκη στη γενιά που έρχεται.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΝΗΣΙΔΕΣ
Συμβολικές, πολιτικές, είναι οι πράξεις μιας ομάδας θεάτρου
Ο Κώστας Μπάρας μιλά στην «Εφ.Συν.» για τη νέα παράστασή του βασισμένη στο έργο «Δαίμονες» Λαρς Νορέν, την ομάδα του HashArt και την πορεία του στον θεατρικό χώρο.
Συμβολικές, πολιτικές, είναι οι πράξεις μιας ομάδας θεάτρου
ΝΗΣΙΔΕΣ
Η ζωή που ξέραμε πολύ δύσκολα θα επανέλθει ίδια
Ο σκηνοθέτης και ηθοποιός Σάββας Στρούμπος μιλά στην «Εφ.Συν.» για τη νέα του δουλειά με την ομάδα «Σημείο Μηδέν», τη περίοδο της πανδημίας και την επίδρασή της στη ζωή μας.
Η ζωή που ξέραμε πολύ δύσκολα θα επανέλθει ίδια
ΝΗΣΙΔΕΣ
Η φύση είναι σοφή, αν την ακολουθείς
Η Μπέτυ Αρβανίτη και ο Νίκος Μαστοράκης συνεργάζονται στο Θέατρο της οδού Κεφαλληνίας και μιλούν για τη νέα τους παράσταση στην «Εφ.Συν.».
Η φύση είναι σοφή, αν την ακολουθείς
ΝΗΣΙΔΕΣ
Το να θαυμάζεις είναι σπουδαίο
H Ηρώ-Ελένη Μπέζου δοκιμάζεται ταυτόχρονα στη συγγραφή και τη σκηνοθεσία και μιλά στην «Εφ.Συν.» για την παράστασή της «Οι ναυαγοί».
Το να θαυμάζεις είναι σπουδαίο
ΝΗΣΙΔΕΣ
Δεν διανοούμαι ένα θέατρο μη τελετουργικό
Ο Περικλής Μουστάκης φωτίζει πλευρές της θεατρικής πράξης για τις οποίες σπάνια γίνεται λόγος, και αποκαλύπτει την προσωπική, βαθιά και ρηξικέλευθη ματιά του πάνω στη ζωή και την Τέχνη.
Δεν διανοούμαι ένα θέατρο μη τελετουργικό

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας