• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    9°C 6.6°C / 12.3°C
    2 BF
    80%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    7°C 5.2°C / 8.6°C
    3 BF
    54%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    13°C 10.0°C / 13.3°C
    2 BF
    73%
  • Ιωάννινα
    Αραιές νεφώσεις
    5°C 4.9°C / 6.4°C
    1 BF
    100%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    6°C 5.9°C / 5.9°C
    0 BF
    87%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    6°C 4.6°C / 8.0°C
    1 BF
    65%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    2°C 1.4°C / 3.4°C
    2 BF
    60%
  • Αγρίνιο
    Αραιές νεφώσεις
    11°C 9.6°C / 12.9°C
    1 BF
    89%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    12°C 11.4°C / 13.1°C
    2 BF
    74%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    10°C 5.9°C / 9.9°C
    3 BF
    66%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    12°C 11.1°C / 13.5°C
    3 BF
    82%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    10°C 10.1°C / 10.1°C
    2 BF
    67%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    13°C 13.0°C / 13.0°C
    3 BF
    78%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    3°C 0.9°C / 5.5°C
    0 BF
    84%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    8°C 3.5°C / 9.4°C
    2 BF
    86%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    9°C 2.8°C / 9.9°C
    1 BF
    57%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    8°C 6.1°C / 12.5°C
    0 BF
    90%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    8°C 6.0°C / 7.7°C
    2 BF
    57%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    6°C 3.7°C / 8.7°C
    1 BF
    70%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    2°C 1.8°C / 1.8°C
    2 BF
    87%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η γνήσια, έντιμη κρυψίνοια ως modus vivendi

  • A-
  • A+
Αντλώντας έμπνευση από το έργο του Ιταλού συγγραφέα Accetto Torquato, ο Τηλέμαχος Πατέρης επέστρεψε στις Κυκλάδες για μια ιδιόμορφη έκθεση στον Xώρο Tέχνης δ. που αποτελείται από ένα συνονθύλευμα συνδιαλεγόμενων γλυπτών και φιλοσοφικών αποσπασμάτων

Γεννημένος στη Νάπολη κατά το πρώτο μισό του 17ου αιώνα ο Accetto Torquato έγινε γνωστός για το βιβλίο του «Περί έντιμης κρυψίνοιας», που πραγματεύεται τις έννοιες της υποκρισίας και της συμμόρφωσης. Ερευνά στο έργο του την έννοια της μάσκας, του προσωπείου που υιοθετείται για να προστατεύσει την αλήθεια και που γίνεται περισσότερο μέσο επιβίωσης και άμυνας (dissimulation) παρά προσποίησης και απάτης (simulation).

H απόκρυψη, η κρυψίνοια δηλαδή, έγκειται στην αποσιώπηση και στην παράλειψη σε αυτό που εσκεμμένα παραλείπεται. Με αυτόν τον τρόπο η έλλειψη γίνεται η ασπίδα που προστατεύει το υποκείμενο και το βοηθά να αποφύγει τον κίνδυνο. Η συγκάλυψη δεν έχει σκοπό να βλάψει αλλά να παρακρατήσει την αλήθεια ώστε να την φανερώσει όταν η στιγμή είναι κατάλληλη, αναδεικνύοντας έτσι τις αρετές της ευπρέπειας και της κοσμιότητας ενός υποκειμένου που με τη στάση του αυτή διαφοροποιείται από τη στάση του αντιμαχόμενου.

Αντλώντας έμπνευση από το έργο του Ιταλού συγγραφέα, ο Τηλέμαχος Πατέρης, με καταγωγή από τον Βόλο αλλά μόνιμα πλέον εγκατεστημένος στη Νάπολη, επέστρεψε στη γενέτειρά του για μια ιδιόμορφη έκθεση στον Xώρο Tέχνης δ. που αποτελείται από ένα συνονθύλευμα συνδιαλεγόμενων γλυπτών και φιλοσοφικών αποσπασμάτων.

Πάντρεψε τις ιδέες του Accetto Torquato με μια ιδιωτική οικία των υστερορωμαϊκών χρόνων, την οικία Ω, και τις σπουδές του στην Ακαδημία Καλών Τεχνών στη Νάπολη με τις σπουδές του στη φιλοσοφία, για να δημιουργήσει ένα κράμα από μυθοπλαστικά στοιχεία που αναφέρονται σε ιστορικά γεγονότα. Στα φιλοσοφικά αποσπάσματα διακρίνει την κρυψίνοια στο έργο του Πλάτωνα και καταδεικνύει την πορεία της σε τρεις ενδεικτικά φιλοσοφικές τάσεις και εποχές. Από την άλλη, οι προτομές των ανώνυμων λογίων μνημονεύουν το έργο και τη σκέψη εκείνων που άνευ των ανάλογων προσωπείων χάθηκαν βαλλόμενοι ή υποτιμημένοι στα βάθη του χρόνου.

Σήμερα σώζονται τα απομεινάρια τεσσάρων περίτεχνων ιδιωτικών επαύλεων ονομαζόμενων Α, B, C και D, που ανεγέρθηκαν περί το 400 μ.Χ. στη βόρεια κλιτύ του Αρείου Πάγου και που αποτελούσαν κατοικίες σοφιστών και πόλο διδασκαλίας της φιλοσοφίας. Το πιο περίπλοκο και πολυτελές οικοδόμημα από την ομάδα των επαύλεων αυτών είναι η οικία C, έκτασης 1.800 μ2 , γνωστή ως «Οικία Ω». Την οικία κοσμούσε μεγάλη συλλογή γλυπτών, τα περισσότερα και πιο καλοδιατηρημένα από τα οποία βρέθηκαν μέσα σε δύο πηγάδια. Το 529 μ.Χ. ο αυτοκράτορας Ιουστινιανός απαγορεύει τη λειτουργία των φιλοσοφικών σχολών της Αθήνας για χάρη του χριστιανισμού και εκδιώκει τον ευκατάστατο εκπρόσωπο της νεοπλατωνικής φιλοσοφίας, εικαζόμενο ιδιοκτήτη της Οικίας Ω, για να τον αντικαταστήσει με προεξάρχον μέλος της αναδυόμενης χριστιανικής κοινότητας. Το νυμφαίο της οικίας μετατρέπεται σε βαπτιστήριο και ένας σταυρός τοποθετείται στη θέση της κεντρικής ειδωλολατρικής παράστασης του ψηφιδωτού του δαπέδου.

Στην εγκατάσταση του Τηλέμαχου Πατέρη ο Χώρος Τέχνης δ. έγινε νοερό κάτοπτρο της οικίας Ω και τα κεφάλια των τριών ανώνυμων λογίων και φιλοσόφων της έκθεσης βγήκαν ως γλυπτά εκ νέου από το πηγάδι, ενώ τα φιλοσοφικά κείμενα ξαναβρήκαν τη θέση τους στον χώρο.

Οι διασπασμένες, παραμορφωμένες κεφαλές διά της έλλειψής τους προσέδωσαν την α-λήθεια τους, την ανάδυσή τους από τη λήθη και στο σύνολό της η σύνθεση «Πλάτος Πλατωνικής Κρυψίνοιας» καταδείκνυε την ευθραυστότητα των υποκειμένων που είτε αδυνατώντας ή μη να συμμορφωθούν στη νέα πραγματικότητα, είτε ανίκανοι ή όχι να υιοθετήσουν τη μάσκα της έντιμης κρυψίνοιας προδιαγράφουν τη μοίρα τους- μια μοίρα που με τον έναν ή τον άλλον τρόπο τούς καταδικάζει σε εκκωφαντική αποσιώπηση, βίαιο εκδιωγμό και απροκάλυπτη διαστρέβλωση.

Το συγκρουσιακό στοιχείο επικρατούσε στον χώρο και καθιστούσε καταφανή την έλλειψη συμβατικότητας και ορθότητας που χαρακτηρίζει τα πρόσωπα, τα οποία αν μη τι άλλο βρίσκονται παγιδευμένα σε ένα δυστοπικό σύμπαν.

 

*Εχει σπουδάσει Αγγλική Φιλολογία και Ιστορία της Τέχνης στην Αθήνα και το Λονδίνο. Τα ενδιαφέροντά της επικεντρώνονται στις φιλολογικές και κινηματογραφικές εκφάνσεις του μοντερνισμού

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΝΗΣΙΔΕΣ
Aποτύπωμα της ιστορικής μας μνήμης
Η ενδυμασία είναι το αποτύπωμα της ιστορικής μας μνήμης και η ιστορία της είναι λιγότερο ανεκδοτολογική απ’ ό,τι φαίνεται θίγοντας όλα τα προβλήματα.
Aποτύπωμα της ιστορικής μας μνήμης
ΝΗΣΙΔΕΣ
«Το μπουκάλι που ήρθε από τ’ αστέρια»
«Το μπουκάλι που ήρθε από τ’ αστέρια» τιτλοφορείται η έκθεση του εικαστικού Αντώνη Πολιτάκη η οποία φιλοξενείται στον αύλειο χώρο του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών, στον Λόφο των Νυμφών, και άνοιξε για το...
«Το μπουκάλι που ήρθε από τ’ αστέρια»
ΝΗΣΙΔΕΣ
Η αντισυμβατική τέχνη του Μαρσέλ Ντισάν
Η ζωή και η κληρονομιά του ανατρεπτικού Γάλλου δημιουργού περνούν μέσα από 50 έργα που παρουσιάζονται για πρώτη φορά στο κοινό από το Smithsonian Hirshhorn Museum and Sculpture Garden της Ουάσινγκτον.
Η αντισυμβατική τέχνη του Μαρσέλ Ντισάν
ΝΗΣΙΔΕΣ
Καυστικός, αποκαλυπτικός, πρωτοπόρος!
«Steve McQueen», στην Tate Modern του Λονδίνου ● Ο βραβευμένος κινηματογραφιστής και καλλιτέχνης Στιβ ΜακΚουίν τιμάται με μια μεγάλη αναδρομική έκθεση από τη σπουδαία Πινακοθήκη Μοντέρνας Τέχνης στην καρδιά...
Καυστικός, αποκαλυπτικός, πρωτοπόρος!
ΝΗΣΙΔΕΣ
Ο άγνωστος κόσμος της Βίβιαν Μάιερ
Μια μεγάλη έκθεση για την ίδια και το φωτογραφικό της έργο της Βίβιαν Μάιερ γίνεται αυτές τις μέρες στο Παρίσι στο Μusée du Luxembourg.
Ο άγνωστος κόσμος της Βίβιαν Μάιερ
ΝΗΣΙΔΕΣ
«Η Υπέρτατη Ομορφιά»
Η έκθεση «ΚΑΛΛΟΣ. Η Υπέρτατη Ομορφιά» του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης που συνεχίζεται μέχρι τις 16 Ιανουαρίου περιλαμβάνει οπτικοακουστικό υλικό που βοηθά τον θεατή να προσεγγίσει καλύτερα τα εκθέματα.
«Η Υπέρτατη Ομορφιά»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας