• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 14.6°C / 17.9°C
    1 BF
    64%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 13.7°C / 17.5°C
    2 BF
    65%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    17°C 15.4°C / 19.0°C
    2 BF
    63%
  • Ιωάννινα
    Σποραδικές νεφώσεις
    15°C 14.7°C / 14.9°C
    1 BF
    77%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    14°C 13.9°C / 13.9°C
    2 BF
    67%
  • Βέροια
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 13.6°C / 16.9°C
    2 BF
    73%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    11°C 9.6°C / 11.8°C
    2 BF
    71%
  • Αγρίνιο
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 16.2°C / 19.6°C
    1 BF
    76%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    18°C 17.2°C / 19.8°C
    4 BF
    72%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 15.9°C / 17.9°C
    4 BF
    72%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 18.1°C / 19.6°C
    4 BF
    59%
  • Σκόπελος
    Σποραδικές νεφώσεις
    15°C 14.6°C / 16.6°C
    3 BF
    60%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    19°C 16.9°C / 18.9°C
    0 BF
    77%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    14°C 13.9°C / 14.5°C
    2 BF
    82%
  • Λαμία
    Αραιές νεφώσεις
    14°C 14.5°C / 14.5°C
    2 BF
    87%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 19.8°C / 20.8°C
    4 BF
    62%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 14.4°C / 18.1°C
    0 BF
    70%
  • Καβάλα
    Σποραδικές νεφώσεις
    15°C 12.7°C / 15.5°C
    1 BF
    77%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    16°C 14.4°C / 17.6°C
    1 BF
    66%
  • Καστοριά
    Ελαφρές νεφώσεις
    11°C 10.8°C / 10.8°C
    1 BF
    65%

Γιάγκος Ανδρεάδης, Οι αρχαιοκάπηλοι, Εκδόσεις Λιβάνη

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Το μυστικό της Λυκόσουρας

  • A-
  • A+

«Θέλω να σε σκέφτομαι να διαβάζεις το βιβλίο αυτό σε μια ξαπλώστρα. Στη σκιά ενός πεύκου ή κάτω από τον ήλιο της αμμουδιάς του Αιγαίου ή ακόμη στο κατάστρωμα ενός πλοίου της άγονης γραμμής που θα πιάσει όσο το δυνατόν πιο πολλά λιμάνια μέχρι να φτάσεις στον προορισμό σου. Το αστυνομικό για μένα ήταν ταυτισμένο πάντοτε με διακοπές, που ξέρω πόσο πιο δύσκολες είναι σήμερα. Με την πανδημία να τριγυρνά έξω από την πόρτα. Τους εταίρους να απαιτούν δόσεις, τόκους και επιτόκια ή απλώς τα πάντα. Τον γείτονα να καλωδιώνει αυτό που αποκαλεί Γαλάζια Θάλασσα. Κι όμως, επιμένω πως, περισσότερο ίσως από κάθε άλλο βιβλίο, το αστυνομικό -και τώρα όπως πάντα- σημαίνει με πολλές έννοιες διακοπές και ταξίδι».

Με αυτές τις σκέψεις «ανοίγει» το βιβλίο «Οι αρχαιοκάπηλοι» ο συγγραφέας Γιάγκος Ανδρεάδης. Και η αλήθεια είναι πως το βιβλίο του με πέτυχε στη σκιά, κάτω από ένα αρμυρίκι, στην καρδιά του Αιγαίου. Είναι το τέταρτο πεζό του έργο αλλά ομολογώ πως είναι το πρώτο που διαβάζω.

Ποιος όμως είναι ο συγγραφέας των «Αρχαιοκάπηλων»;

Ο Γιάγκος Ανδρεάδης ασχολήθηκε µε τα αρχαία γράµµατα και ιδίως µε τη µελέτη, τη µετάφραση και τη σκηνοθεσία της ελληνικής τραγωδίας. Επίσης µε το µεγάλο ευρωπαϊκό µυθιστόρηµα, ιδίως τον Ντοστογιέφσκι και τον Μπαλζάκ, επιµένοντας στον διάλογο του είδους αυτού µε την τραγωδία.

Δηµοσίευσε παράλληλα δικά του ποιήµατα, θεατρικά έργα, πεζογραφήµατα, κείµενα για τον κινηµατογράφο και την τηλεόραση και πολιτικά δοκίµια και παρουσίασε τρεις ζωγραφικές εκθέσεις. Δίδαξε στο Πάντειο, σε άλλα ελληνικά πανεπιστήµια και στη δραµατική σχολή του Εθνικού Θεάτρου και εγκαινίασε την έδρα ελληνικής γλώσσας και λογοτεχνίας του Πανεπιστηµίου Τζαχαρβαλάλ Νεχρού στο Νέο Δελχί. Επί χρόνια εργάστηκε παράλληλα ως κριτικός θεάτρου και ως παρουσιαστής της πολιτιστικής εκποµπής «Αλητείας Ωδή» στον τηλεοπτικό σταθµό Seven X.

Η πλοκή

Ο Μάνος Χαραλάμπους, ένας νέος και πολλά υποσχόμενος αρχαιολόγος, παίρνει την εντολή από τον παλιό καθηγητή του -και νυν προϊστάμενό του στο υπουργείο- να πραγματοποιήσει μια αρχαιολογική αποστολή στη Μακεδονία. Του έχει ζητηθεί να προστατέψει μια σημαντική ανασκαφή από αρχαιοκάπηλους δήθεν ευεργέτες και από τη βλακεία των τοπικών παραγόντων και την επηρμένη μετριότητά τους. Ο προϊστάμενος στέλνει τον συγκεκριμένο άνθρωπο γιατί όπως λέει στον Χαραλάμπους -ή στον αναγνώστη κλείνοντάς του το μάτι- είναι κάποιος που ακόμα θέλει να αλλάξει κάτι στον κόσμο. Και το ταξίδι αρχίζει.

Ο συγγραφέας βάζει από την πρώτη σελίδα τον αναγνώστη στα βαθιά. Του δίνει τα στοιχεία εκείνα ώστε να υποπτεύεται πως εδώ έχει να κάνει με ένα αστυνομικό μυθιστόρημα με παράνομους και αρχαιοκάπηλους, αλλά σε ένα δεύτερο επίπεδο ανάγνωσης διαπιστώνει αμέσως πως κρατά στα χέρια του και ένα βαθιά υπαρξιακό βιβλίο.

Διότι πέρα από τη ζοφερή πραγματικότητα που περιβάλλει την αρχαιοκαπηλία, υπάρχει ένα δεύτερο φανταστικό ταξίδι στον χώρο και τον χρόνο που θέλει να μας μεταφέρει στις αρχαίες μυήσεις, όπου, όπως αναφέρεται, κάθε κορυφογραμμή, κάθε δέντρο, κάθε πρόσωπο και κορμί είναι μια λέξη, μια σελίδα, ένα μήνυμα που θα οδηγήσει στη λύση ενός αρχαίου αινίγματος.

Ο συγγραφέας προειδοποιεί άλλωστε πως στόχος της αφήγησης, ο μόνιμος στόχος κάθε αστυνομικού βιβλίου που αξίζει το όνομά του, είναι να μιλήσεις όσο πάει περισσότερο για πράγματα για τα οποία δεν τολμάς να μιλήσεις αλλιώς. Να μιλήσεις για την ιστορική και ατομική μνήμη, για τη συλλογική και προσωπική ταυτότητα σε μια εποχή όπου τα όσα θαυμαστά αποκαλύπτει η αρχαιολογική σκαπάνη ευτελίζονται από κάποιους, καταντώντας υλικό προπαγάνδας κάθε λογής. Πολλές φορές δε, απαξιώνονται από άλλους που τα θεωρούν το «όπιο του λαού», προορισμένο να τον κάνει να λησμονήσει τα δεινά του. Δεινά που δυστυχώς συνεχίζονται σε πολλά επίπεδα.

Το βιβλίο είναι πολυπρόσωπο με ενδιαφέροντες χαρακτήρες καλά θωρακισμένους από τον συγγραφέα. Διαβάζεται απνευστί και δεν σκαλώνει σε λογοτεχνικές κακοτοπιές. Στον ονειρικό κόσμο της Λυκόσουρας που κρύβει το αρχαίο ιερό περνούν πλάσματα δικά μας. Εξαιρετική περσόνα η Ντάνα Λούπα, μια κοπέλα από τη Μολδαβία που, αν και κονσοματρίς, ρισκάρει τη ζωή της καταγγέλλοντας μια εγκληματική σπείρα. Οπως και η «ξινή» αυστηρή αρχαιολόγος. Ο Μάνος και η Ολλανδή δημοσιογράφος Εύα υλοποιούν τέλεια τα σχέδια του συγγραφέα. Ζουν έναν έρωτα που μοιάζει να συνταιριάζει με τη μυθολογία του τόπου.

Πολύ ενδιαφέρον και εξαιρετικά βοηθητικό είναι και το σύντομο σημείωμα κριτικής βιβλιογραφίας στο τέλος του βιβλίου. Και τούτο γιατί μπορεί κανείς να καταλάβει τις πηγές που γέννησαν το μυθιστόρημα. Σημαντικά βιβλία όπως ο «Βίος του Αλεξάνδρου» και ο «Βίος του Ευμένη» του Πλούταρχου, η «Αλεξάνδρου Ανάβαση» και η «Ινδική» του Αρριανού σου ανοίγουν την όρεξη να τα ψάξεις, να τα βρεις, να τα μελετήσεις. Και πολλά αλλά σύγχρονα συγγράμματα και βιβλία για τη μακεδονική ιστορία.

Τελειώνοντας τους «Αρχαιοκάπηλους» του Γιάγκου Ανδρεάδη, δεν μπορώ παρά να καταθέσω πως ανήκει στο κομμάτι της αστυνομικής ιστορικής λογοτεχνίας, που με τον δικό του τρόπο αφήγησης φέρνει τον αναγνώστη μπροστά σε αλλεπάλληλες εκπλήξεις και ανατροπές, κρατώντας αμείωτο το ενδιαφέρον του.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΝΗΣΙΔΕΣ
Στη Μεσόγειο με ένα μολύβι
Στο τελευταίο βιβλίο του Κωστή Χατζημιχάλη ο αναγνώστης θα περιηγηθεί με 173 σκίτσα σε δεκάδες αστικά τοπία από δέκα μεσογειακές χώρες και τέσσερις της «ευρύτερης» Μεσογείου.
Στη Μεσόγειο με ένα μολύβι
ΝΗΣΙΔΕΣ
«Αντρες με τόλμη, αλλά χωρίς τιμή»
Το 1936 το «Αβεσσαλώμ! Αβεσσαλώμ!», που κυκλοφόρησε φέτος από τις εκδόσεις Gutenberg σε νέα μετάφραση της Μαργαρίτας Ζαχαριάδου, είχε προγραμματιστεί από τον συγγραφέα του Ουίλιαμ Φόκνερ να κυκλοφορήσει με τον...
«Αντρες με τόλμη, αλλά χωρίς τιμή»
ΝΗΣΙΔΕΣ
«Ή θα αγαπάμε ή θα φθαρούμε»
Στο νέο βιβλίο της Σεμίνας Διγενή με τίτλο «Οι Απείθαρχοι» περιγράφεται ένα δίκτυο ανθρώπων αταίριαστων στο άκουσμά τους, αλλά με σοβαρούς και χιουμοριστικούς διαλόγους μεταξύ τους.
«Ή θα αγαπάμε ή θα φθαρούμε»
ΝΗΣΙΔΕΣ
«Δεν ρουφιανεύουμε κανέναν»
Με αφορμή τον Απρίλιο του 1990, όπου η Ανατολική Γερμανία ετοιμάζεται να προσχωρήσει στην Ομοσπονδιακή Δημοκρατία της Γερμανίας, ο συγγραφέας στήνει ένα συναρπαστικό μυθιστόρημα.
«Δεν ρουφιανεύουμε κανέναν»
ΝΗΣΙΔΕΣ
Τα φεγγάρια του Παβέζε
Σύμφωνα με τον συγγραφέα «Το φεγγάρι και οι φωτιές» ήταν ένα βιβλίο που κουβαλούσε μέσα του πολύ καιρό και που απόλαυσε περισσότερο γράφοντάς το.
Τα φεγγάρια του Παβέζε
ΝΗΣΙΔΕΣ
Κάτω από τον ήλιο της Κλάρας
Ο Καζούο Ισιγκούρο φαίνεται να γράφει όντως για ένα κοινό πράγμα: την αγάπη από και προς τα πλάσματα που δεν είναι «εντελώς ανθρώπινα».
Κάτω από τον ήλιο της Κλάρας

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας