• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    25°C 22.8°C / 26.8°C
    2 BF
    51%
  • Θεσσαλονίκη
    Σποραδικές νεφώσεις
    23°C 20.8°C / 24.3°C
    2 BF
    61%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    23°C 21.0°C / 24.4°C
    0 BF
    46%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 22.9°C / 22.9°C
    2 BF
    49%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    21°C 19.6°C / 20.9°C
    0 BF
    83%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    20°C 20.1°C / 27.0°C
    0 BF
    87%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    23°C 23.4°C / 23.4°C
    1 BF
    53%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    24°C 24.1°C / 24.1°C
    1 BF
    66%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    21°C 19.3°C / 20.8°C
    0 BF
    79%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    24°C 20.7°C / 23.9°C
    0 BF
    53%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    23°C 23.4°C / 25.8°C
    2 BF
    49%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.7°C / 22.9°C
    1 BF
    64%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    21°C 20.9°C / 20.9°C
    0 BF
    88%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.9°C / 22.9°C
    2 BF
    69%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    25°C 21.5°C / 26.0°C
    1 BF
    61%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    22°C 22.1°C / 22.8°C
    3 BF
    60%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.2°C / 26.0°C
    2 BF
    66%
  • Καβάλα
    Αραιές νεφώσεις
    21°C 18.3°C / 21.0°C
    3 BF
    80%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    21°C 20.8°C / 22.7°C
    2 BF
    92%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    20°C 20.4°C / 20.4°C
    1 BF
    68%

Κωστής Χατζημιχάλης: «Σκιτσάροντας αστικότητες στη Μεσόγειο», Εκδόσεις Νήσος

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Στη Μεσόγειο με ένα μολύβι

  • A-
  • A+
Ο συγγραφέας, μαγεμένος από τα σκίτσα του Λε Κορμπιζιέ για το Modulor, έμαθε με τα χρόνια να βλέπει διαφορετικά τα καθημερινά αστικά τοπία από τα οποία μπορεί να περνάμε δίπλα και να μην τους δίνουμε σημασία. Πλαισιώνει τα σκίτσα του βιβλίου με κάτι περισσότερο από απλά κείμενα.

«Είμαστε αρχαία, αλλά επίσης και εύθραυστα πλάσματα, εκτεθειμένα όχι μόνο απέναντι στην ασχήμια, αλλά και στην ομορφιά. Γεγονός που μας αναστατώνει αλλά ταυτόχρονα μας χαροποιεί. Καθημερινά, η ασχήμια του κόσμου μάς κατατρέχει, βρίσκεται στο σπίτι μας μέσα στην τηλεοπτική οθόνη, και σε αυτή έχουμε εθιστεί. Ενώ η ομορφιά μπορεί ακόμη να μας αρρωσταίνει». Τα λόγια αυτά του Αντόνιο Ταμπούκι, ως δεύτερη προμετωπίδα τα επιλέγει ο Κωστής Χατζημιχάλης για να μας προϊδεάσει για αυτά που θα διαβάσουμε στο βιβλίο του «Σκιτσάροντας αστικότητες στη Μεσόγειο», που κυκλοφόρησε πρόσφατα από τις εκδόσεις Νήσος. Κι αν τα λόγια του Ταμπούκι σάς φαίνονται λίγο-πολύ οικεία αλλά γενικολογίες, η πρώτη πρωμετωπίδα του Πρέντραγκ Ματβέγεβιτς θα σας εισαγάγει άμεσα στο θέμα: «Η συκιά οριοθετεί την επικράτεια της Μεσογείου και την επεκτείνει σε περιοχές όπου η ελιά καταθέτει τα όπλα. Μια έμμετρη παροιμία από την Ερζεγοβίνη λέει πως δεν υπάρχει στον Νότο γη όπου να μην γκαρίζει γάιδαρος, συκιά να μη φυτρώνει».

Ο συγγραφέας του, Κωστής Χατζημιχάλης, είναι ομότιμος καθηγητής του Χαροκόπειου Πανεπιστημίου και διδάσκει στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα του Τμήματος Γεωγραφίας. Εχει διδάξει στο Τμήμα Αρχιτεκτόνων του ΑΠΘ (1980-1997), στο τμήμα Γεωγραφίας του Χαροκόπειου (1997-2012) και, ως επισκέπτης καθηγητής, σε πανεπιστήμια της Ευρώπης, των ΗΠΑ και της Αυστραλίας.

Εχει γράψει πολλά βιβλία με θέμα τη γεωγραφική προσέγγιση των τοπίων.

Στο τελευταίο του αυτό βιβλίο ο αναγνώστης θα περιηγηθεί «χωρίς νοσταλγία γι’ αυτό που χάνεται» –θα διαφωνήσω ειδικά μετά τις τελευταίες πυρκαγιές– με 173 σκίτσα σε δεκάδες αστικά τοπία από δέκα μεσογειακές χώρες (Μαρόκο, Πορτογαλία, Ισπανία, Νότια Γαλλία, Ιταλία, Ελλάδα, Τυνησία, Αίγυπτο, Τουρκία, Κύπρο) και τέσσερις της «ευρύτερης» Μεσογείου (Αυστρία, Ουγγαρία, Ολλανδία, Βέλγιο) που όπως θα διαπιστώσετε κρατούν χαραγμένη στο χαρτί την εικόνα του τόπου και την απόλαυση της στιγμής:

«Σκιτσάρω αστικότητες από το 1964. Εχω ένα ντουλάπι γεμάτο μπλοκάκια, χώρια τα χαμένα, όπως εκείνο έξω από το Σαν Τσιμινιάνο και το άλλο από τη Βιέννη. Στην πρώτη μου μετεμψύχωση ως αρχιτέκτονας, ήταν κομμάτι της καθημερινής μου δουλειάς. Αργότερα, ως κοινωνικός επιστήμονας, τα σκίτσα ήταν η μόνη συστηματική επαφή με την αρχιτεκτονική…

Μ’ αρέσει να αναζητώ τις ιδιαιτερότητες και τα ξαφνιάσματα στους αστικούς χώρους, στα “δωμάτια της πόλης” όπως έλεγε ο Γιάκομπ Μπάκεμα. Ξεκουράζομαι με έναν καφέ σε μια πλατεία, το μπλοκάκι και τον μαύρο μαρκαδόρο πάντα μαζί μου στο σακίδιο, σε κάθε ταξίδι».

Πορτρέτο του Κωστή Χατζημιχάλη από τον σκιτσογράφο Γιάννη Καλαϊτζή

Ο συγγραφέας, μαγεμένος από τα σκίτσα του Λε Κορμπιζιέ για το Modulor, έμαθε με τα χρόνια να βλέπει διαφορετικά τα καθημερινά αστικά τοπία από τα οποία μπορεί να περνάμε δίπλα και να μην τους δίνουμε σημασία. Πλαισιώνει τα σκίτσα του βιβλίου με κάτι περισσότερο από απλά κείμενα. Μικρά διαμαντάκια που περιέχουν ιστορία, λογοτεχνία και άλλες τέχνες, δείχνοντας την πολυδιάστατη προσωπικότητα που προσφέρει στον αναγνώστη μια πολύπλευρη θέαση του σκίτσου.

Πράγματι, όπως δηλώνει εξαρχής στις προθέσεις του ο συγγραφέας-σκιτσογράφος για την έκδοση του βιβλίου, η πανδημία μάς απέκλεισε από τα ταξίδια για μεγάλο χρονικό διάστημα, συνεπώς ένα τέτοιο βιβλίο είναι μια ανάσα, μια μεγάλη βόλτα στις γειτονιές της Μεσογείου. Ομως πέρα από αυτό, σου ανοίγει την όρεξη να επισκεφτείς όλα αυτά τα υπέροχα μέρη με οδηγό το βιβλίο αυτό. Και είναι σίγουρο πως θα δείτε τα πάντα με άλλα μάτια.

Από τους δρόμους και τις αγορές, από τα σοκάκια και τις γειτονιές της Μασσαλίας και τις ψαραγορές, τις πλατείες και τα πλατώματα στη Φεζ ή στην Τήνο, τα πέτρινα κτίσματα που φανερώνουν την τέχνη και τον μόχθο των μαστόρων, τις πόλεις και τα χωριά, από τη Λισαβόνα ώς τη Ρόδο, κι από τα ιταλικά «νησιά του Αιόλου» ώς την Υδρα, ώς την «άσπιλη» αλλά και κατασκευασμένη ύπαιθρο στις παράκτιες και ορεινές περιοχές, έως τελικά σε μας και στο επέκεινα της αστικότητας που μας περιβάλλει, πρόκειται για ένα από τα πιο πρωτότυπα βιβλία που έχω διαβάσει.

Η αλήθεια είναι πως τα σκίτσα του το καθιστούν ένα μικρό έργο τέχνης που αξίζει να έχει μια περίοπτη θέση στη βιβλιοθήκη μας. Και φυσικά, είναι αταξινόμητο, ένα γεωγραφικό πολεο-αρχιτεκτονικό ημερολόγιο χαρακτηρίζεται από τον δημιουργό του. Θα συμφωνήσω, αλλά κυρίως θα το συστήσω με σιγουριά σε όλους τους –νοερούς και μη– ταξιδιώτες σαν ένα πολύτιμο μικρό εγχειρίδιο γνώσεων.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΝΗΣΙΔΕΣ
Διαβάστε με όλο σας το είναι
Ο γενικότερος στόχος, κατά τον Μπλουμ, είναι να κερδίσει ο αναγνώστης γνώση, σοφία και ευχαρίστηση. Όταν κάποιος διαβάζει κατ’ αυτόν τον τρόπο, μαθαίνει περισσότερα για τον εαυτό του και την πραγματικότητα.
Διαβάστε με όλο σας το είναι
ΝΗΣΙΔΕΣ
Η κραυγή του Στάλινγκραντ
Ο Χίτλερ ήθελε πάση θυσία να καταλάβει το Στάλινγκραντ, γιατί ήταν βιομηχανικό κέντρο στην περιοχή του ποταμού Βόλγα και συγκοινωνιακός ποτάμιος κόμβος για μεταφορές από τις πετρελαιοφόρες πηγές του Καυκάσου...
Η κραυγή του Στάλινγκραντ
ΝΗΣΙΔΕΣ
«Ο νους, όταν ονειρεύεται, δεν έχει υπομονή»
Το ελληνικό αναγνωστικό κοινό, που τον αγαπά ιδιαίτερα, θα πρέπει να αφεθεί στην αφηγηματική ικανότητά του δίχως να περιμένει τους κανόνες που διέπουν μια ομαλή λογοτεχνική εμπειρία.
«Ο νους, όταν ονειρεύεται, δεν έχει υπομονή»
ΝΗΣΙΔΕΣ
Η Αμερική του Ντελίλο
Ενώ πρόκειται για το πρώτο βιβλίο που έγραψε το 1971 ο κορυφαίος Αμερικανός συγγραφέας Ντον Ντελίλο, ίσως είναι το πιο «λογοτεχνικό» με την κλασική έννοια του όρου.
Η Αμερική του Ντελίλο
ΝΗΣΙΔΕΣ
Ο άγνωστος Ελληνας της Εσπερίας
Τα τρία βιβλία που αποτελούν το «Ταξίδι στην Εσπερία» είναι αφιερωμένα σε πρόσωπα τα ονόματα των οποίων δεν μας προδίδει ο Ανδρόνικος Νούκιος.
Ο άγνωστος Ελληνας της Εσπερίας
ΝΗΣΙΔΕΣ
Το διαμάντι του Καρταρέσκου
Ο συγγραφέας Μιρτσέα Καρταρέσκου στο έργο του είναι βαθιά επηρεασμένος από τον σουρεαλισμό και τον μαγικό ρεαλισμό.
Το διαμάντι του Καρταρέσκου

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας