• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    17°C 14.3°C / 19.7°C
    0 BF
    58%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    18°C 13.7°C / 19.4°C
    3 BF
    40%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    20°C 18.8°C / 21.0°C
    4 BF
    52%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    17°C 13.6°C / 16.9°C
    1 BF
    34%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    15°C 14.9°C / 15.2°C
    1 BF
    72%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    16°C 13.5°C / 18.7°C
    2 BF
    47%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    11°C 10.6°C / 12.3°C
    2 BF
    37%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    18°C 15.8°C / 20.6°C
    2 BF
    54%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    19°C 18.3°C / 20.4°C
    5 BF
    69%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 14.9°C / 17.9°C
    3 BF
    52%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    18°C 17.9°C / 20.2°C
    4 BF
    52%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    18°C 17.6°C / 17.6°C
    0 BF
    47%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 19.9°C / 19.9°C
    2 BF
    60%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    14°C 13.5°C / 13.9°C
    0 BF
    62%
  • Λαμία
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    15°C 13.5°C / 15.7°C
    1 BF
    58%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 21.8°C / 23.2°C
    3 BF
    41%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    16°C 14.5°C / 18.7°C
    2 BF
    65%
  • Καβάλα
    Σποραδικές νεφώσεις
    16°C 14.3°C / 18.1°C
    0 BF
    66%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    17°C 15.7°C / 19.4°C
    2 BF
    53%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    12°C 11.8°C / 11.8°C
    1 BF
    42%

Κυριακή Σπανού

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Εδώ ο καλλιτέχνης διατηρεί την ενέργειά του»

  • A-
  • A+
Ακολουθήστε μας στο Google news

Το Θεσσαλικό Θέατρο είναι ένα από τα πιο σημαντικά περιφερειακά θέατρα. Διέγραψε λαμπρή πορεία στα καλλιτεχνικά πράγματα της χώρας. Σήμερα, στην καλλιτεχνική διεύθυνσή του είναι η σκηνοθέτιδα Κυριακή Σπανού που ήδη με καινοτόμες ιδέες και σύγχρονες επιλογές τόσο στο ρεπερτόριο θεατρικών έργων όσο και στον γενικότερο προγραμματισμό εκδηλώσεων και συνεργασιών, έχει δημιουργήσει ένα καλλιτεχνικό ρεύμα στην πόλη της Λάρισας που φτάνει μέχρι την Αθήνα, αλλά και το εξωτερικό.

Πρόσφατα το Θεσσαλικό συμμετείχε στο 8ο Διεθνές Θεατρικό Φεστιβάλ Βαλκανικών Χωρών της Προύσας, με την παράσταση «Τα αγάλματα περιμένουν», προσθέτοντας μια ακόμη σημαντική διάκριση στη διεθνή παρουσία του, μετά τη βράβευσή του στο Ανόι για την παράσταση «Το χώμα βάφτηκε κόκκινο» σε σκηνοθεσία και τα δυο της Κυριακής Σπανού. Οπως μας είπε η ίδια, η ανταπόκριση του κοινού ήταν ενθουσιώδης.

«Τα αγάλματα περιμένουν», το θεατρικό έργο του Ανδρέα Φλουράκη, φαίνεται πως θα είναι και το πρώτο σύγχρονο θεατρικό έργο που θα παιχτεί στο Ηρώδειο στις 4 Σεπτεμβρίου, μια παράσταση που είχε προγραμματιστεί πέρσι αλλά αναβλήθηκε λόγω της πανδημίας. Αξίζει πραγματικά να τη δείτε, καθώς πρόκειται για έναν μοναδικό συνδυασμό ντοκουμέντου, χιούμορ, λαϊκής κουλτούρας, επιστημονικής φαντασίας μέσα στον χώρο του Αρχαίου Θεάτρου. Είναι μια τολμηρή και ερευνητική καλλιτεχνική παρέμβαση στην ανίχνευση της δικής μας σχέσης με τον πολιτισμό του τόπου μας.

Η αρχή, μετά το πράσινο φως για την έναρξη των θεατρικών παραστάσεων στη χώρα, έγινε με την επιθεώρηση «Ο,τι θυμάμαι χαίρομαι» σε κείμενα και σκηνοθεσία Κώστα Τσιάνου στην Αυλή του Θεάτρου του Μύλου. Είχαμε την ευκαιρία να βρεθούμε στην πόλη της Λάρισας και να παρακολουθήσουμε την παράσταση.

Ο Κώστας Τσιάνος ανήκει στους μάστορες της καλής επιθεώρησης, είδος εξαιρετικά παρεξηγημένο τα τελευταία χρόνια. Και δεν μας απογοήτευσε. Τα περισσότερα νούμερα είχαν τη μαγεία ενός θεάτρου που σπάνια βλέπεις πια. Ιδιαίτερα ταλαντούχοι ηθοποιοί, και ο τραγουδιστής Αλέξανδρος Τσιωνάς, κράτησαν ζωντανό το ενδιαφέρον του κοινού που συχνά ξεσπούσε σε θερμά χειροκροτήματα τόσο για την παράσταση όσο και για τα σημεία αναφοράς της πόλης και της κουλτούρας της που συχνά αναφέρονται στο κείμενο.

Ο χαλβάς «Αγαπούλα», το κοσμικόν κέντρο «Αλκαζάρ», η «Οαση», το Φρούριο και άλλα πολλά λειτούργησαν σαν κλειδιά στο θυμικό των ντόπιων και σε μια διάθεση νοσταλγίας για τη χαμένη αθωότητα σε μας τους ξένους. Ενδεικτικά αναφέρω δυο νούμερα της επιθεώρησης που ξεχώρισαν: το «Δικαίωμα Ψήφου» με τη Λέλα και τη Ρένα, τις απολαυστικές Αθήνα Σακαλή και Θάλεια Χαραρά και το «Ο Γιάννος κι η Παγώνα» με τους εκπληκτικούς Ηρακλή Τζαφέτα και Χρήστο Κορδελά αντίστοιχα. Ιδιαίτερα εκρηκτική με επιθεωρησιακό μπρίο η μόνη μεταγραφή από την Αθήνα, η Δέσποινα Πολυκανδρίτου. Εξαιρετικός «Ζήκος», μετά τους τόσους που είδαμε τα τελευταία χρόνια, ο Βασίλης Καρμίρης, όπως και οι Γιάννης Πέτρου και Παναγιώτης Τόλιας στις απαιτητικές εναλλαγές που τους επιφύλασσε ο σκηνοθέτης.

Για το τέλος κρατώ τη Μαρσέλα Λένα, μια ηθοποιό που είχε ξεχωρίσει «στα αγάλματα» του Θεσσαλικού που είχα δει πέρυσι. Θα μας απασχολήσει στο μέλλον και θα ήθελα να τη δω και σε έναν δραματικό ρόλο. Ιδιαίτερη όμως αναφορά θα ήθελα να κάνω και στα κουστούμια της παράστασης που γέμισαν με ομορφιά την σκηνή λέγοντας ένα μεγάλο μπράβο στην Αση Δημητρολοπούλου.

Συνεχίζοντας τον θρύλο του Θεσσαλικού Θεάτρου

Η καλλιτεχνική διευθύντρια, Κυριακή Σπανού, μας μίλησε για τις σκέψεις και τα επόμενα σχέδια της, στο εξαιρετικής ομορφιάς και αρχιτεκτονικής συγκρότημα του Μύλου, όπου συναντηθήκαμε:

«Εχουμε μεγάλα και πολλά σχέδια για το Θεσσαλικό Θέατρο. Παρότι σκέφτομαι πολλές φορές ότι ο τρόπος με τον οποίο είναι δομημένη η Ελλάδα δεν θα επιτρέψει να δημιουργηθεί ένα Βούπερταλ ποτέ [σ.σ. το Βούπερταλ είναι μια επαρχιακή πόλη φάρος πολιτισμού, έδρα του Αρ Νουβό και του Μπάουχαους, όπως και της Πίνα Μπάους. Εχει όπερα και οχτώ θέατρα, ανάμεσά τους κι ένα ελληνικό]. Μετά το 1983, που δημιούργησε η Μελίνα Μερκούρη τα ΔΗΠΕΘΕ, δεν υπάρχει ανάλογη συνέχεια. Αφέθηκε να παρακμάσει. Το τοπίο έχασε την ορατότητά του. Ενώ οι συνθήκες σε μια πόλη σαν τη δική μας είναι ιδανικές, παρατηρείται ότι η Αθήνα συσσωρεύει όλο το καλλιτεχνικό δυναμικό. Εδώ ο καλλιτέχνης διατηρεί την ενέργειά του, γιατί δεν διασκορπίζεται σε αυτές τις απίστευτες μετακινήσεις και τους εκνευρισμούς που έχει η μητρόπολη. Ο Παπαβασιλείου μάς έλεγε κάποτε σε μια πρόβα “Θέλεις και μια ώρα να αποφορτιστείς από όλα αυτά που έχεις περάσει μέχρι να φτάσεις στο θέατρο”. Στη Λάρισα υπάρχουν ιδανικές συνθήκες για να μπορέσεις να φτιάξεις κυψέλες πολιτιστικής δημιουργίας. Γιατί όμως δεν συμβαίνει; Γιατί όλοι θέλουν να βρίσκονται στην Αθήνα».

● Μήπως όμως και η επαρχία έχει μια εσωστρέφεια;

«Η μικρή κλίμακα έτσι κι αλλιώς εμπεριέχει την εσωστρέφεια. Η ορατότητα, ενώ έχει διευρυνθεί με όλα τα ηλεκτρονικά μέσα και πράγματι οι άνθρωποι επικοινωνούν περισσότερο, επειδή οι δικές μας παραστατικές τέχνες σχετίζονται με τον τόπο, με το ζωντανό κοινό, εκεί δημιουργήθηκε ένα μεγάλο χάσμα. Και γιγαντώθηκε μια αθηνοκεντρική κατάσταση. Ομως εμείς δεν επαναπαυόμαστε.

Εφτιαξα το “Θεσσαλικό on the road”, μια κινητή μονάδα μόνο με σκηνικά και ηθοποιούς που πηγαίνει στις συνοικίες και στα περίχωρα της πόλης και έπαιζε τις παραστάσεις μας του παιδικού αλλά και της κεντρικής σκηνής. Εχει μεγάλη σημασία να δείξουμε πως λειτουργεί ακόμα ο θρύλος του Θεσσαλικού Θεάτρου που είχε την ευελιξία να πάει και στις πιο μακρινές περιοχές.

Στόχος μας είναι και το εξωτερικό. Υπάρχουν μια σειρά από προκλήσεις στις οποίες πρέπει να αντεπεξέλθουμε γιατί δεν είναι εύκολο, ιδιαίτερα σε τεχνικά και γραφειοκρατικά ζητήματα. Αλλά για μένα εκεί επιβεβαιώνεται η καλλιτεχνική αξία του έργου μας. Εκεί βλέπουν μόνο το τελικό αποτέλεσμα της δουλειάς μας και είμαστε υπερήφανοι γιατί, χωρίς να είμαστε mainstream ονόματα ή στην τηλεόραση, διαπρέπουμε. Οπως στην Προύσα, που είναι και η πατρίδα του Κουν, και ήταν αληθινά συγκινητικό. Το κοινό ήταν απόλυτα προσηλωμένο μέχρι την τελευταία στιγμή. Ευχόμαστε να μας επιτρέψει η πανδημία να υλοποιήσουμε όσα έχουμε σχεδιάσει. Πολλές συνεργασίες και με κάποιους ανθρώπους από το εξωτερικό και ανταλλαγές, που θα κάνουμε πολλά καινούργια πράγματα. Οπως έγινε και με τον Αλέξανδρο Ραπτοτάσιο που κατάγεται από δω και ζει στην Αγγλία. Είχε μια ωραία ιδέα για ένα έργο, “Τα γεγονότα”, και δύο χορωδίες.

Βρήκαμε από δω και άλλα ΔΗΠΕΘΕ, εννέα συγκεκριμένα έκαναν το ίδιο, μπήκε και η Λυρική Σκηνή και έδεσε πολύ ωραία. Θα το δούμε -προς το παρόν- βιντεοσκοπημένο τον Νοέμβριο. Αλλά θα πρέπει κι εμείς στην περιφέρεια να έχουμε μια ορατότητα στο κέντρο. Για να υπάρχει κι η ανάλογη χρηματοδότηση που είναι σημαντική για μας. Φέτος πρόκειται να σκηνοθετήσω και εργαζόμαστε ήδη πάνω σε αυτό, τον “Καλό άνθρωπο του Σετσουάν” του Μπρεχτ. Ενα έργο που το αγαπώ πολύ. Ελπίζω να μας επιτρέψουν οι συνθήκες να υλοποιήσουμε ό,τι έχουμε σκεφτεί».

Η τελευταία φράση της Κυριακής Σπανού μάλλον είναι στα χείλη κάθε ανθρώπου της Τέχνης και μη, αφού η απειλή του κορονοϊού υπάρχει ακόμα. Ας ευχηθούμε πως θα πάνε όλα καλά και θα είμαστε κοντά στην τέχνη που έχει τη δύναμη να ξεπλένει από την ψυχή μας τη σκόνη της καθημερινότητας.

ΝΗΣΙΔΕΣ
Μιλώντας για τον Λευτέρη Βογιατζή
Σε έναν τόμο 400 σελίδων δεν περιγράφεται ο Λευτέρης Βογιατζής, όμως αυτό το βιβλίο είναι πραγματικά κάτι ιδιαίτερο, καθώς υπάρχουν 43 συμβολές και μαρτυρίες από κορυφαίους καλλιτέχνες του θεάτρου που...
Μιλώντας για τον Λευτέρη Βογιατζή
ΝΗΣΙΔΕΣ
Το ζωντανό σώμα του ελληνικού θεάτρου
Τα σπουδαία θεατρικά κείμενα και οι καλές παραστάσεις αφυπνίζουν, προβληματίζουν, συμμετέχουν στον κοινωνικό διάλογο. Διαλέξαμε έξι θεατρικά έργα που ανέβηκαν φέτος για το κείμενο αλλά και για τις ιδιαίτερες...
Το ζωντανό σώμα του ελληνικού θεάτρου
ΝΗΣΙΔΕΣ
«Η Μόνικα Βίτι δεν θυμάται πια»
Είμαι στο «Θέατρο 104», η παράσταση «Η Μόνικα Βίτι δεν θυμάται πια» του Θωμά Τσαλαπάτη αρχίζει. Παρακολουθώ τις αγωνιώδεις προσπάθειες μιας γυναίκας να ανοίξει τις πόρτες των αναμνήσεών της, προσπαθώντας να...
«Η Μόνικα Βίτι δεν θυμάται πια»
ΘΕΑΤΡΟ
«Να γελάσει λίγο ο κόσμος, το χρειάζεται»
Ο Κώστας Τσιάνος επιστρέφει στο «σπίτι» του. Ο σημαντικός σκηνοθέτης και ηθοποιός, που έβαλε τα θεμέλια του Θεσσαλικού Θεάτρου, επιστρέφει αυτό το καλοκαίρι στη σκηνή του, με μια κλασική επιθεώρηση.
«Να γελάσει λίγο ο κόσμος, το χρειάζεται»
ΝΗΣΙΔΕΣ
Η «Δωδέκατη Αυλαία»
Μακάρι η νέα θεατρική γενιά να ξεπεράσει τη σκοτεινιά της πανδημίας και να υπηρετήσει κι αυτή ένα θέατρο που θα εκφράζει τις δικές της προοδευτικές ανησυχίες.
Η «Δωδέκατη Αυλαία»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας